Ορι­σμέ­νες συμ­φο­ρές, μας λέ­ει ο Θουκυδίδης, “συμ­βαί­νουν καί θά συμ­βαί­νουν πάν­το­τε, ό­σο η αν­θρώ­πι­νη φύ­ση πα­ρα­μέ­νει ίδια

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Ο Πε­λο­πον­νη­σια­κός πό­λε­μος, κα­τά τόν Θου­κυ­δί­δη, υ­πηρ­ξε ο με­γα­λύ­τε­ρος καί ση­μαν­τι­κό­τε­ρος α­πό τους προ­η­γού­με­νους, αφου τά Τρω­ι­κά τά δι­έ­κρι­νε η διά­ρκεια αλ­λά καί η χα­λα­ρό­τη­τα, καί τά Περ­σι­κά ου­σι­α­στι­κά κρίθη­καν α­πό δύ­ο πε­ζο­μα­χί­ες καί δύ­ο ναυ­μα­χί­ε­ς. Αν­τί­θε­τα, στόν Πε­λο­πον­νη­σια­κό πό­λε­μο καί οι αν­τί­πα­λες δυ­νά­μεις δι­έ­θε­ταν τά τε­λει­ό­τε­ρα πο­λε­μι­κά μέ­σα πού ει­χαν έ­ως τό­τε χρη­σι­μο­ποι­η­θει, αλ­λά καί πη­ραν μέ­ρος σ’ αυ­τόν σχε­δόν όλοι οι Έλ­λη­νες ως πό­λεις-κρά­τη κα­θώς καί με­γά­λο μέ­ρος των βαρ­βά­ρων. Μέ δύ­ο λό­για, γιά τόν Θου­κυ­δί­δη καί τήν ε­πο­χή του η­ταν έ­νας παγ­κό­σμιος πό­λε­μος, α­φου η αρ­χαί­α Ελ­λά­δα πα­ρου­σί­α­ζε σέ μι­κρο­γρα­φί­α έ­να κό­σμο πο­λι­τι­κά α­νά­λο­γο μέ τή νε­ό­τε­ρη Ευ­ρώ­πη, έ­νας πό­λε­μος πού κρά­τη­σε 27 ο­λό­κλη­ρα χρό­νια καί πρό­σφε­ρε έ­να ι­δε­α­τό πρό­τυ­πο πο­λε­μι­κης δρά­σης κρα­των πού τά συμ­φέ­ροντά τους αλ­λη­λο­συγ­κρού­ον­ταν καί δέ­χον­ταν μό­νο πρό­σκαι­ρους δι­πλω­μα­τι­κούς συν­δυα­σμούς.

Ό­ταν ο Θου­κυ­δί­δης α­πο­φά­σι­σε νά ε­ξι­στο­ρή­σει τόν Πε­λο­πον­νη­σια­κό πό­λε­μο, πί­στευ­ε α­κρά­δαν­τα στή χρη­σι­μό­τη­τα του έρ­γου του γιά τίς ε­πό­με­νες γε­νε­ές. ­Άλ­λω­στε ο ­ί­διος τό δη­λώ­νει χα­ρα­κτη­ρι­στι­κά: «Και ­ί­σως η έλ­λει­ψη του μυ­θι­κου στοι­χεί­ου α­πό τό έρ­γο μου θά τό κά­νει νά φα­νει στ’ αυ­τιά λι­γό­τε­ρο ευ­χά­ρι­στο. Ό­σοι ομως θά θε­λήσουν νά γνω­ρί­σουν μέ α­κρί­βεια καί αυ­τά πού έ­γι­ναν καί όσα, σύμ­φω­να μέ τήν αν­θρώ­πι­νη φύ­ση, θά γί­νουν πά­λι στό μέλ­λον τέ­τοι­α ή πα­ρα­πλή­σια, θά μο­ύ ει­ναι αρκε­το άν θε­ω­ρή­σουν ω­φέ­λι­μα αυ­τά πού γρά­φω. Τό έρ­γο μου ει­ναι πε­ρισ­σό­τε­ρο έ­να α­πό­χτη­μα παν­το­τι­νό, πα­ρά έ­να ευ­χά­ρι­στο α­νά­γνω­σμα της στιγ­μη­ς».

Η α­να­φο­ρά, πού κά­νει πιό πά­νω ο Θου­κυ­δί­δης στήν αν­θρώ­πι­νη φύ­ση, ει­ναι η πρώ­τη στή σει­ρά μέ­σα στήν ι­στο­ρί­α του, όχι ο­μως καί η μο­να­δι­κή. Καί πιό κά­τω, στό τρί­το βι­βλί­ο της ι­στο­ρί­ας του, όταν ε­ξι­στο­ρειί τά Κερ­κυρα­ϊ­κά, μι­λών­τας γιά τίς συ­νέ­πει­ες του πο­λέ­μου, τόν ο­ποι­ο ο Θου­κυ­δί­δης χα­ρα­κτη­ρί­ζει «βί­αι­ο δι­δά­σκα­λο», γρά­φει με­τα­ξύ άλ­λων: «Καί ε­πέ­πε­σε πολ­λά καί χα­λε­πά κα­τά στά­σιν ταιϊς πό­λε­σι, γι­γνό­με­να μέν καί αι­εί ε­σό­μενα, έ­ως άν η αυ­τή φύ­σις αν­θρώ­πων η·­··» Μέ άλ­λα λό­για, αυ­τό πού βγαί­νει ως πί­στη του Θου­κυ­δί­δη, α­πό τά δυ­ό χω­ρί­α του πού α­να­φέ­ρον­ται στήν αν­θρώ­πι­νη φύ­ση, ει­ναι ότι οι άν­θρω­ποι αν­τι­δρουν πα­ρό­μοι­α κά­τω α­πό πα­ρό­μοι­ες συν­θη­κες καί ότι αυ­τό συμ­βαί­νει καί θά συμ­βαί­νει ό­σο η αν­θρώ­πι­νη φύ­ση πα­ρα­μέ­νει α­με­τά­βλη­τη.

Σ’ αυ­τή τήν πί­στη στη­ρί­ζε­ται ο δι­δα­κτι­κός καί προ­γνω­στι­κός χα­ρα­κτή­ρας της ι­στο­ρί­ας του Θου­κυ­δί­δη, ο ο­ποι­ος φαί­νε­ται πώς θε­ω­ρου­σε τόν πό­λε­μο ως αρ­ρώ­στια του κοι­νω­νι­κου καί πο­λι­τι­κου σώ­μα­τος, ε­πη­ρε­α­σμέ­νος ίσως καί α­πό τό σύγ­χρο­νό του ια­τρό ­Ιπ­πο­κρά­τη καί τίς ι­α­τρι­κές του προ­γνώ­σει­ς. Ό­πως δη­λα­δή έ­νας για­τρός μέ τή βο­ή­θεια της συσ­σω­ρευ­μέ­νης ε­πι­στη­μο­νι­κης γνώ­σης μπο­ρει ό­χι μό­νο νά βρει τήν αι­τί­α αλ­λά καί νά προ­βλέ­ψει τήν πο­ρεί­α καί τήν ε­ξέ­λι­ξη μί­ας αρ­ρώ­στιας καί νά ε­νερ­γή­σει προ­λη­πτι­κά η θε­ρα­πευ­τι­κά, κα­τ’ α­να­λο­γί­α καί η αν­θρώ­πι­νη συμ­πε­ρι­φο­ρά, α­το­μι­κή ή ο­μα­δι­κή, θά μπο­ρου­σε ως έ­να ση­μει­ο νά προ­γνω­σθει, νά προ­λη­φθει η νά κα­θο­δη­γη­θει, μέ τή βο­ή­θεια των στα­θε­ρων καί α­με­τά­βλη­των στοι­χεί­ων της αν­θρώ­πι­νης φύ­σης. Φυ­σι­κά, η πρό­γνω­ση αυ­τή του Θου­κυ­δί­δη στη­ρί­ζε­ται α­πο­κλει­στι­κά καί μό­νο στήν αν­θρώ­πι­νη δι­ά­νοι­α καί δέν έ­χει κα­μιά σχέ­ση μέ τίς με­θό­δους της αρ­χαί­ας μαν­τι­κης.

(…)

 Ο κα­θη­γη­τής D­o­d­ds, πα­ρα­τη­ρών­τας ότι οι μυ­α­λω­μέ­νοι άν­θρω­ποι του 5ου π.Χ. αι­ώ­να γνώ­ρι­ζαν τούς πε­ρι­ο­ρι­σμούς πού ε­πι­βάλ­λον­ται στήν πρό­ο­δο α­πό τήν αν­θρώ­πι­νη φύ­ση, γρά­φει τά πα­ρα­κά­τω:

«Κα­θέ­νας α­πό τούς δύ­ο με­γά­λους ι­στο­ρι­κούς (εν­νο­ει τόν Η­ρό­δο­το καί τό Θου­κυ­δί­δη) ε­ξέ­φρα­σε αυ­τή τή γνώ­ση μέ τόν δι­κό του τρό­πο. Κα­θέ­νας τους, ει­ναι α­λή­θεια, η­ταν πε­ρή­φα­νος γιά τά ε­πι­τεύγ­μα­τα του λα­ου του στό πα­ρελ­θόν: Γιά τόν Η­ρό­δο­το, οι Έλ­λη­νες α­πό πα­λαι­ό­τε­ρα ει­χαν α­παλ­λα­γει α­πό τίς α­νό­η­τες α­φέ­λει­ες πού ει­χαν σχέ­ση μέ τό βαρ­βα­ρι­σμό, καί ο Θου­κυ­δί­δης ει­δε τήν πα­λαι­ό­τε­ρη ι­στο­ρί­α της Ελ­λά­δας ως ε­πι­δίω­ξη γιά μιά βαθ­μια­ία α­νο­δι­κή πο­ρεί­α. Αλ­λά ο Η­ρό­δο­τος γρά­φει “όπως κά­ποι­ος πού γνω­ρί­ζει τήν α­στά­θεια της αν­θρώ­πι­νης ευ­η­με­ρία­ς”, καί αυ­τή η πε­ποί­θη­ση στοι­χει­ώ­νει τή φαν­τα­σί­α του, ο­πως στοι­χεί­ω­σε καί τή φαν­τα­σί­α του φί­λου του Σο­φο­κλη. Ο Σο­φο­κλης τήν ε­ξη­γει μέ τόν πα­λαι­ό θρη­σκευ­τι­κό τρό­πο: ο άν­θρω­πος βρί­σκε­ται στό έ­λε­ος μιας δύ­να­μης, η ο­ποί­α του α­πα­γο­ρεύ­ει νά υ­ψω­θειί πά­νω α­πό τά αν­θρώ­πι­να. Ο Θου­κυ­δί­δης, α­πό τήν άλ­λη με­ριά, βρί­σκει αυ­τό τό ό­ριο στήν ψυ­χο­λο­γι­κή δο­μή του ίδιου του αν­θρώ­που. ­Ο­ρι­σμέ­νες συμ­φο­ρές, μας λέ­ει, “συμ­βαί­νουν καί θά συμ­βαί­νουν πάν­το­τε, ό­σο η αν­θρώ­πι­νη φύ­ση πα­ρα­μέ­νει ίδια”· καί δι­α­κιν­δυ­νεύ­ει τή γε­νι­κό­τε­ρη δή­λω­ση ότι “σύμ­φω­να μέ τήν αν­θρώ­πι­νη φύ­ση πα­ρό­μοι­α γε­γο­νό­τα (ό­πως ε­κειϊ­να πού πε­ρι­γρά­φει) θά ε­πα­να­λαμ­βά­νον­ται στό μέλ­λον”. Καί ει­ναι λά­θος νά συμ­πε­ραί­νου­με α­πό αυ­τά τά κεί­με­να, ό­πως έ­νας νε­ό­τε­ρος συγ­γρα­φέ­ας τό κά­νει, ότι ο Θου­κυ­δί­δης “τε­λι­κά υι­ο­θέ­τη­σε μιά κυ­κλι­κή αν­τί­λη­ψη της ι­στο­ρί­ας, ο­πως ο Πλά­των”. Η προσ­δο­κί­α του Θου­κυ­δί­δη γιά ε­πα­νά­λη­ψη των γε­γο­νό­των στη­ρί­ζε­ται ό­χι στήν κυ­κλι­κή πο­ρεί­α του κό­σμου αλ­λά στή μο­νι­μό­τη­τα των ά­λο­γων στοι­χεί­ων της αν­θρώ­πι­νης φύ­σης, πού δέν ε­πι­δέ­χον­ται δι­δα­χή­».

Ποι­ά ό­μως ει­ναι τά μό­νι­μα στοι­χει­α της αν­θρώ­πι­νης φύ­σης πού βρί­σκον­ται ε­κτός λο­γι­κου ε­λέγ­χου καί δέν ε­πι­δέ­χον­ται δι­δα­χή; Ο Θου­κυ­δί­δης στά Κερ­κυ­ραϊ­κά του, όπως εί­δα­με, α­να­φέ­ρει ως τέ­τοι­α στοι­χει­α τή δί­ψα γιά δύ­να­μη, τήν πλε­ο­νε­ξί­α καί τή φι­λο­δο­ξί­α­. Ι­δι­αί­τε­ρο εν­δι­α­φέ­ρον ομως πα­ρου­σιά­ζει τό κε­φά­λαι­ο 45 του τρί­του βι­βλί­ου της ι­στο­ρί­ας του Θου­κυ­δί­δη, πού α­να­φέ­ρε­ται στήν α­πο­στα­σί­α της Λέ­σβου. Ε­κειϊ ο ρή­το­ρας Δι­ό­δο­τος, προ­σπα­θών­τας νά ε­ξη­γή­σει για­τί οι άν­θρω­ποι πα­ρα­βαί­νουν τό νό­μο καί ό­ταν α­κό­μη αν­τι­με­τω­πί­ζουν τήν ποι­νή του θα­νά­του, λέ­γει με­τα­ξύ άλ­λων καί τά ε­ξη­ς:

Ή, λοι­πόν, πρέ­πει νά βρε­θει φό­βη­τρο πιό φο­βε­ρό α­πό τό θά­να­το ή αυ­τή η ποι­νή του­λά­χι­στον δέν ει­ναι ε­παρ­κής. Για­τί η φτώ­χια μέ τίς α­νάγ­κες της φέρ­νει τόλ­μη, η ε­ξου­σί­α προ­κα­λε­ι πλε­ο­νε­ξί­α γε­μά­τη α­λα­ζο­νεί­α καί ε­γω­πά­θεια καί οι δι­ά­φο­ρες συμ­πτώ­σεις, α­νά­λο­γα μέ τά α­κα­τα­νί­κη­τα πά­θη πού ε­ξου­σιά­ζουν τόν κα­θέ­να, πα­ρα­σύ­ρουν τούς αν­θρώ­πους σέ κιν­δύ­νους. Αλ­λά καί η ελ­πί­δα καί ο πό­θος γιά τό κά­θε τί, ο πό­θος μπρο­στά, η ελ­πί­δα α­κο­λου­θών­τας, ε­κει­νος κα­τα­στρώ­νον­τας τά σχέ­δια καί αυ­τή υ­πο­βάλ­λον­τας τήν ι­δέ­α ότι θά βο­η­θή­σει η τύ­χη, κά­νουν τό με­γα­λύ­τε­ρο κα­κό, καί, ε­νω δέ φαί­νον­ται, ει­ναι δυ­να­τό­τε­ρα α­πό τά φα­νε­ρά δει­νά. Αλ­λά κον­τά σ’ αυ­τά καί η τύ­χη δέ συν­τε­λει λι­γό­τε­ρο στήν πα­ρε­κτρο­πή, για­τί κά­πο­τε εμ­φα­νί­ζε­ται α­προσ­δό­κη­τα καί πα­ρα­σύ­ρει στόν κίν­δυ­νο κά­ποι­ον πού δέν έ­χει με­γά­λες δυ­να­τό­τη­τες, καί α­κό­μη πε­ρισ­σό­τε­ρο τίς πό­λεις, αφου άλ­λω­στε πρό­κει­ται γιά πράγ­μα­τα πο­λύ ση­μαν­τι­κά, τήν ε­λευ­θε­ρί­α η τήν ε­ξου­σί­α ε­πά­νω στούς άλ­λους, ο­πό­τε ο κα­θέ­νας μέ­σα στό πλη­θος των συμ­πο­λι­των του α­συλ­λό­γι­στα υ­πε­ρε­κτι­μα συ­νή­θως τίς δυ­νά­μεις του. Μέ δύ­ο λό­για, ει­ναι α­δύ­να­τον καί ει­ναι πο­λύ α­νό­η­τος ε­κει­νος πού νο­μί­ζει πώς, ό­ταν η αν­θρώ­πι­νη φύ­ση σπρώ­χνε­ται α­πό τό πά­θος νά κά­νει κά­τι, μπο­ρει νά α­πο­τρα­πει α­π’ αυ­τό, εί­τε μέ τή δύ­να­μη του νό­μου εί­τε μέ κά­ποι­ο άλ­λο φό­βη­τρο.

Μιά μα­τιά στό πιό πά­νω κεί­με­νο δεί­χνει ότι α­φθο­νουν οι ψυ­χο­λο­γι­κοί ό­ροι – δέ­οςύβριςπλε­ο­νε­ξί­αορ­γήπό­θος, ελ­πίςέ­ρως – μέ τούς ο­ποι­ους ο Θου­κυ­δί­δης ε­ξη­γε­ί καί αι­τι­ο­λο­γει τά ι­στο­ρι­κά γε­γο­νό­τα, α­το­μι­κά καί ο­μα­δι­κά, πα­ρα­δε­χό­με­νος στήν ου­σί­α ότι οι ά­λο­γες ψυ­χι­κές δυ­νά­μεις μπο­ρουν νά θο­λώ­σουν καί νά νι­κή­σουν τή δύ­να­μη του νο­υ. Τά πα­ρα­δείγ­μα­τα α­φθο­νο­υν μέ­σα στή­ν ί­δια τήν ι­στο­ρί­α του Θου­κυ­δί­δη. Έ­τσι, πλη­ρο­φο­ρού­μα­στε ότι οι Σπαρ­τιά­τες κή­ρυ­ξαν τόν πό­λε­μο ε­ναν­τίον των Α­θη­ναί­ων ε­πει­δή φο­βουν­ταν τήν αύ­ξη­ση της α­θη­να­ϊ­κης δύ­να­μη­ς. Ε­πί­σης, ότι η Σι­κε­λι­κή εκ­στρα­τεί­α πραγ­μα­το­ποι­ή­θη­κε α­πό τούς Α­θη­ναί­ους πα­ρά τήν πε­ρί του αν­τι­θέ­του ει­σή­γη­ση του στρα­τη­γου Νι­κί­α, για­τί «έ­ρως ε­νέ­πε­σε το­ις πα­σιν ο­μοί­ως εκ­πλευ­σαι.­.. πόθω όψε­ως καί θε­ω­ρί­ας καί ευέλ­πι­δες όντες σω­θή­σε­σθαι.­.. διά τήν ά­γαν των πλε­όνων ε­πι­θυ­μί­αν.­..»

Ι­δι­αί­τε­ρη εν­τύ­πω­ση όμως προ­κα­λουν καί τά ε­πι­χει­ρήμα­τα μέ τά ο­ποι­α οι Α­θη­ναι­οι υ­πε­ρα­σπί­ζον­ται τήν η­γε­μο­νί­α τους, ε­πι­κα­λού­με­νοι τήν αν­θρώ­πι­νη φύ­ση: Ό­πως λέ­νε, δέν έ­κα­ναν τί­πο­τε πα­ρά­δο­ξο ή αν­τί­θε­το πρός τήν αν­θρώ­πι­νη φύ­ση μέ τό νά δε­χτουν μιά η­γε­μο­νί­α πού τούς πρόσφέρ­θη­κε καί πού αρ­νουν­ται νά τήν α­φή­σουν γιά τρεις πο­λύ σπου­δαί­ους λό­γους: τή δό­ξα, τό φό­βο καί τό συμ­φέ­ρον. ­Άλ­λω­στε, ει­ναι κα­θι­ε­ρω­μέ­νο ο κα­τώ­τε­ρος νά υ­πο­τάσ­σε­ται στόν α­νώ­τε­ρο­. Ση­μει­ώ­νου­με ότι α­νά­λο­γα ε­πι­χει­ρή­μα­τα χρη­σι­μο­ποι­ουν οι Α­θη­ναι­οι καί στόν πε­ρί­φη­μο δι­ά­λο­γο μέ τούς Μη­λί­ους, ι­σχυ­ρι­ζό­με­νοι ότι «δί­και­α μέν εν τω αν­θρω­πεί­ω λό­γω α­πό της ί­σης α­νάγ­κης κρί­νε­ται, δυ­να­τά δέ οι πρού­χον­τες πράσ­σο­υ­σι καί οι α­σθε­νεις ξυγχω­ρου­σι­». (= τό δί­και­ο στίς αν­θρώ­πι­νες σχέ­σεις λαμ­βάνε­ται υ­πό­ψη όταν οι αν­τί­δι­κοι ει­ναι ίσοι, αλ­λι­ως οι δυ­να­τοί κά­νουν όσα μπο­ρουν καί οι α­δύ­να­μοι υ­πο­χω­ρουν).

Κά­τι α­κό­μη πού α­ξί­ζει νά ε­πι­ση­μαν­θειί ει­ναι ότι στήν ι­στο­ρί­α του Θου­κυ­δί­δη, ε­κτός α­πό τους ψυ­χο­λο­γι­κούς όρους πού προ­α­να­φέ­ρα­με, χρη­σι­μο­ποι­ουν­ται καί οι λέ­ξεις α­νάγ­κη καί τύ­χη, γιά νά εκ­φρά­σουν ε­πί­σης κα­τα­στά­σεις των ο­ποί­ων τό πε­ρι­ε­χό­με­νο ει­ναι πο­λύ δύ­σκο­λο έ­ως α­δύ­να­τον νά ε­λεγ­χθει, κα­θώς ο άν­θρω­πος πού εμ­πλέ­κε­ται σ’ αυ­τές δέν ο­δη­γει πλέ­ον τά γε­γο­νό­τα αλ­λά ο­δη­γε­ϊ­ται α­π’ αυ­τά. ­Έ­τσι, π.χ., α­πό τή στιγ­μή πού οι Λα­κε­δαι­μό­νιοι ε­πέ­λε­ξαν νά ει­ναι ε­πι­κε­φα­λης των Ελ­λή­νων, η­ταν α­ναγ­κα­σμέ­νοι νά κη­ρύ­ξουν τόν πό­λε­μο στούς Α­θη­ναί­ου­ς. Αλ­λά καί οι Α­θη­ναι­οι, α­πό τή στιγ­μή πού δέ­χτη­καν τήν η­γε­μο­νί­α των Ελ­λή­νων, η­ταν α­ναγ­κα­σμέ­νοι νά συ­νε­χί­σουν νά τήν έ­χου­ν. Τέ­λος, εν­τύ­πω­ση προ­κα­λουν καί αυ­τά πού λέ­γει ο Αλ­κι­βιά­δης στούς Α­θη­ναί­ους:  (Καί δέν ει­ναι στό χέ­ρι μας νά κα­νο­νί­ζου­με έ­ως που θέ­λου­με νά φτά­σει η ε­ξου­σί­α μας, αλ­λά εί­μα­στε α­ναγ­κα­σμέ­νοι, αφου βέ­βαι­α φτά­σα­με ε­δω πού φτά­σαμε, γιά άλ­λους νά κα­τα­στρώ­νου­με ε­χθρι­κά σχέ­δια καί γιά άλ­λους νά μή χα­λα­ρώ­νου­με τήν ε­ξου­σί­α μας ε­πά­νω τους, για­τί υ­πάρ­χει κίν­δυ­νος νά ε­ξου­σιά­σουν αυ­τοί ε­μας, άν δέν ε­ξου­σι­ά­σου­με ε­μεις ε­κεί­νους).

Ό­σο γιά τήν τύ­χη καί τό ρό­λο του τυ­χαί­ου στήν ι­στο­ρί­α, μο­λο­νό­τι ο ι­κα­νός νους μπο­ρει νά προ­σαρ­μο­στει τα­χύ­τε­ρα στά τυ­χαι­α πε­ρι­στα­τι­κά, ω­στό­σο ει­ναι φα­νε­ρό ότι η έν­νοι­α της τύ­χης α­πο­τε­λε­ϊ πε­ρι­ο­χή ο­που α­να­γνω­ρί­ζε­ται «η α­δυ­να­μί­α της σκέ­ψης νά ε­ξου­σιά­σει πλή­ρως τή ζω­ή». ­Έ­τσι, π.χ., άν στήν Α­θή­να δέ συ­νέ­βαι­νε η ξαφ­νι­κή καί ά­και­ρη κο­πή των Ερ­μω­ν πρίν α­πό τή Σι­κε­λι­κή εκ­στρα­τεί­α καί δέν α­να­κα­λουν­ταν ο Αλ­κι­βιά­δης , ό­λα θά η­ταν δι­α­φο­ρε­τι­κά στήν έκ­βα­ση του Πε­λο­πον­νη­σι­α­κου πο­λέ­μου. Ε­πί­σης, άν πρίν α­πό τήν α­πο­χώ­ρη­ση του Νι­κί­α α­πό τή Σι­κε­λί­α δέ συ­νέ­βαι­νε έ­κλει­ψη σε­λή­νης, ο Α­θη­ναι­ος στρα­τη­γός δέν θά πα­ρέ­με­νε ά­πρα­κτος ε­πί 27 μέ­ρες, μέ α­πο­τέ­λε­σμα οι ε­χθροί νά τόν πε­ρι­κυ­κλώ­σουν καί νά κα­τα­στρέ­ψουν τόν α­θη­να­ϊ­κό στό­λο­.

Ε­νω τά ζω­α ει­ναι ευ­χα­ρι­στη­μέ­να καί ευ­τυ­χι­σμέ­να όταν έ­χουν α­σφά­λεια καί αρ­κε­τή τρο­φή, Οι άν­θρω­ποι δέν ει­ναι. Ό­πως ση­μει­ώ­νει ο Α­ρι­στο­τέ­λης στά «Πο­λι­τι­κά», “Οι άν­θρω­ποι δέν α­δι­κουν μό­νο γιά τά α­ναγ­καί­α.­.. άλ­λα καί γιά νά γεύ­ον­ται α­πο­λαύ­σεις καί νά ι­κα­νο­ποι­ουν τίς ε­πι­θυ­μί­ες τους. Για­τί άν ε­πι­θυ­μουν πε­ρισ­σό­τε­ρα α­πό τά α­ναγ­καί­α, γιά νά ι­κα­νο­ποι­ή­σουν αύ­την τήν ε­πι­θυ­μί­α θά α­δι­κή­σουν, καί όχι μό­νο γι’ αύ­την, άλ­λα καί γιά ν’ α­πο­λαύ­σουν η­δο­νές χω­ρίς κό­πο.­.. για­τί ά­δι­κο­ϋν πρό πάν­των λό­γω υ­περ­βο­λι­κων ε­πι­θυ­μι­ων καί όχι α­πό έλ­λει­ψη των α­ναγ­καί­ων.­.­.”

Άλ­λα καί πέ­ρα α­πό αυ­τα, ε­ϊ­τε τό θέ­λου­με εί­τε όχι, ο άν­θρω­πος ει­χε α­πό πα­λιά καί ε­ξα­κο­λου­θε­ί νά έ­χει στή φύ­ση του δλα τά ε­ϊ­δη τό­σο των δη­μι­ουρ­γι­κων δσό καί των ε­πι­θε­τι­κων έν­στι­κτων, ι­κα­νός γιά κά­θε κα­λό άλ­λα καί γιά κά­θε κα­κό. Ει­ναι αυ­τος πού α­πέ­σπα­σε τά μυ­στι­κά της φύ­σης σέ με­γά­λο βαθ­μό καί τήν υ­πέ­τα­ξε, έ­ξα­σφα­λι­ζο- ντας γιά τόν έ­αυ­τό του έ­να ά­νε­το τρό­πο ζω­ης. Α­πό τήν άλ­λη με­ριά ο­μως ει­ναι ό ­ϊ­διος πού κα­τέ­στρε­ψε τό πε­ρι­βάλ­λον του καί ση­μά­δε­ψε τήν πο­ρεί­α του μέ πο­λέ­μους φυ­λε­τι­κούς, θρη­σκευ­τι­κούς, πο­λι­τι­κούς, οι­κο­νο­μι­κούς, ι­δε­ο­λο­γι­κούς. Καί ε­νω συ­νέ­λα­βε, μορ­φο­ποί­η­σε καί ά­ξιοποί­η­σε μέ τίς γνώ­σεις του καί τά τε­χνι­κά του μέ­σα ο,τι έ­χει δι­α­στά­σεις καί βά­ρος, α­δυ­να­τει νά σταθ­μί­σει καί νά έ­λεγ­ξει τόν αρ­χέ­γο­νο φό­βο, τήν πλα­νε­ρή ελ­πί­δα, τή μαται­ο­δο­ξί­α, τόν φθό­νο, τή φι­λο­δο­ξί­α, τήν πλε­ο­νε­ξί­α. Καί ο­λα αυ­τα θά συμ­βαί­νουν, θά ε­πα­να­λαμ­βά­νον­ται καί θά υ­πάρ­χουν -μας βε­βαι­ώ­νει ο Θου­κυ­δί­δης- πα­ρα­πλή­σια καί πα­ρό­μοι­α στό μέλ­λον, ο­σο η αν­θρώ­πι­νη φύ­ση πα­ρα­μέ­νει ίδια.­..

Στίς μαλ­λον α­παι­σι­ό­δο­ξες αυ­τες δι­α­πι­στώ­σεις, Οι αι­σι­ό­δο­ξοι α­παν­τουν πώς πα­ρ’ ο­λα αυ­τα η αν­θρω­πό­τη­τα, έ­στω καί μέ κό­πους, θυ­σί­ες καί αι­μα, πο­ρεύ­τη­κε έ­ως τώ­ρα τό δρό­μο του πε­πρω­μέ­νου της καί έ­τσι θά συ­νε­χί­σει καί στό μέλ­λον. Πι­θα­νόν νά ει­ναι κι έ­τσι, άν καί πρέ­πει νά ε­πι­ση­μά­νου­με ότι τώ­ρα οι δυ­σκο­λί­ες προ­φα­νως θά ει­ναι πε­ρισ­σό­τε­ρες καί οι κίν­δυ­νοι με­γα­λύ­τε­ροι, καί νά για­τί: Για­τί η­δη γί­να­με πολ­λοί καί σέ λί­γο θά γί­νου­με πο­λύ πε­ρισ­σό­τε­ροι, μέ ά­με­σο α­πο­τέ­λε­σμα τή σμί­κρυν­ση της με­ρί­δας πού α­να­λο­γει στόν κα­θέ­να- για­τί, ε­πί­σης, τώ­ρα εί­μα­στε λι­γό­τε­ρο α­νε­κτι­κοί καί πε­ρισ­σό­τε­ρο α­παι­τη­τι­κοί, καί συ­χνά δι­εκ­δι­κο­ύ­με δυ­να­μι­κά καί ε­πι­θε­τι­κά «ζω­τι­κό χω­ρο»· τέ­λος, για­τί έ­χου­με τρο­με­ρές δυ­νά­μεις κα­τα­στρο­φης στά χέ­ρια μας, ι­κα­νές νά κα­τα­στρέ­ψουν τόν πλα­νή­τη.

Λέ­γε­ται πώς σχε­δόν πο­τέ τά πράγ­μα­τα δέν πα­νε τό­σο κα­λά, ο­σο ελ­πί­ζου­με, αλ­λά καί πο­τέ τό­σο ά­σχη­μα, ο­σο φο­βό­μα­στε. Τό δεύ­τε­ρο τό ευ­χό­μα­στε. Καί ευ­χό­μα­στε, α­κό­μη, ο καλός θεός, πού βρέχει επί δικαίων καί άδικων, νά φανει καί πάλι σκανδαλωδως φιλεύσπλαχνος χαρίζο- ντας μας «σώφρονα λογισμόν», καί «καρδίαν νήφου- σάν», «διά τήν λίαν φιλοτητα βροτών », οπως θά έλεγε ο Αισχύλος.

Απόσπασμα από το έργο του Α. Κ. Καραδημητρίου

“Με αφετηρία την «ΑΡΧΑΙΟΛΟΓΙΑ» του ΘΟΥΚΥΔΙΔΗ

και τις βασικές της ιδέες”

ΠΗΓΗ : ekivolos.gr

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ

Η σχισμή στην εξώπορτα με την λέξη “Επιστολαί”…

Στην εξώπορτα του σπιτιού μας υπήρχε μια σχισμή, με καπάκι μπρούτζινο και μπορντούρα σιδερένια, με σχέδια Το καλυμμα της σχισμής έγραφε “Επιστολαί”. Από εκεί...

Το ιδανικό παιδικό “μενού” για τα Χριστούγεννα

Η προσμονή των γιορτών συνδέεται με τα γλυκά - Και στην Ελλάδα, όμως, μικροί και μεγάλοι είμαστε… περικυκλωμένοι από διάφορα εορταστικά εδέσματα Μάλλον τώρα καταλαβαίνετε...

Ποδόσφαιρο και μπάσκετ: Συγκριτική ανάλυση των κορυφαίων διαχρονικά ευρωπαϊκών εθνικών ομάδων 

Ποδόσφαιρο και μπάσκετ: Συγκριτική ανάλυση των κορυφαίων διαχρονικά ευρωπαϊκών εθνικών ομάδων            Το παρόν άρθρο συγκρίνει τις επιδόσεις των χωρών που έχουν κατακτήσει...

Κώστας Βαξεβάνης: Κρέμονται από τα φρύδια του «Φραπέ»

Τα τελευταία χρόνια δεν υπάρχει εικόνα που να έχει απαξιώσει τόσο τη θεσµική λειτουργία της Βουλής όσο το ειρωνικό και απειλητικό σήκωµα του φρυδιού...

Ματωμένα Χριστούγεννα: Η άγνωστη ταινία με την Έλλη Λαμπετη και το δυνατό καστ

Το 1951 η Ελλάδα προσπαθούσε να σταθεί στα πόδια της. Ουσιαστικά στη χώρα ειχαν σταματήσει να ακούγονται τα κανόνια του πολέμου κάτι λιγότερο από...

Οταν τα πρωινάδικα δεν ασχολιόντουσαν με την κάθε Τουνη και ειχαν καλεσμένους αληθινούς καλλιτέχνες: Μια εξαιρετική εμφάνιση του Χάρρυ Κλυνν στο Mega πριν πολλά...

Υπήρχε κάποια εποχή που τα πρωινάδικα ασχολιόντουσαν με πραγματικούς καλλιτέχνες και όχι με "αστερες" του instagram Μια απολαυστική εμφάνιση του Χάρρυ Κλυνν σε πρωινή εκπομπή...

Μελομακάρονα: Ένας αρχαιοελληνικός άρτος αφιερωμένος στους νεκρούς

Ένας αρχαιοελληνικός άρτος αφιερωμένος στους νεκρούς λούστηκε με μέλι, γέμισε μπαχαρικά και έγινε το σύμβολο των Ελληνικών Χριστουγέννων Τα χριστούγεννα είναι γιορτή που πάτησε σε...

Στα μπλόκα ο πρωθυπουργός αλλά όχι αυτά των αγροτών

Στα μπλόκα βρέθηκε ο Κυριάκος Μητσοτάκης αλλά όχι εκείνα των αγροτών Χθες το βράδυ ο Κυριάκος Μητσοτάκης βρέθηκε σε μπλόκο της τροχαίας για αλκοτέστ.Σταμάταγε η...

Αποθεώθηκε ο Κωστής Μαραβέγιας στο The Voice στη θέση της Ελενας Παπαρίζου

Την θέση της Ελενας Παπαρίζου στο The voice πήρε ο Κωστής Μαραβέγιας καθώς η Ελενα αντιμετωπίζει σοβαρό πρόβλημα υγείας και νοσηλεύεται 

Γεωμυθολογία και μαντική στο Iερό των Δελφών

Η έναρξη της μεγάλης ανασκαφής στους Δελφούς αντιδόνησε τον παλμό μιας αρχαίας κοινωνίας με καταλυτικό ρόλο στην ιστορία του πολιτισμού Συνδυάζοντας τη συγκλονιστική ομορφιά του...

Η πιο συγκινητική στιγμή με τον Γιώργο Μαζωνάκη στο The voice

Απο τις καλύτερες στιγμές του φετινού voice

Η φωτογραφία με τη μυστηριώδης Ferrari που ανέβασε ο Γιώργος Κύρτσος

Σε ανάρτηση του που συνοδεύεται με τη φωτογραφία μιας Ferrari ο Γιώργος Κύρτσος αναφέρει: Φεράρι,μόνη,περιμένει «γαλάζιο» «τυχερό» του ΟΠΕΚΕΠΕ.. https://twitter.com/giorgoskyrtsos/status/1999860857002426876?s=61

Εμπεδοκλής: Η Φιλότης και το Νείκος, Τα Τέσσερα Στοιχεία

Ο Εμπεδοκλής γεννήθηκε στον Ακράγαντα, μια από τις ωραιότερες πόλεις της Μεγάλης Ελλάδας, το 490 π.Χ. Θα πρέπει να ήρθε σε επαφή τόσο με τους...

Φυτό “υπομονή”, ο κάκτος των Χριστουγέννων

Στον ελληνικό χώρο, ο κάκτος των Χριστουγέννων (Schlumbergera sp.) είναι γνωστός και ως “υπομονή”, ένα από τα φυτά που συναντάμε παραδοσιακά στις αυλές των...

Νεκρός στα 60 του χρόνια ο θρύλος του Χόλυγουντ, ο αγαπημένος πρωταγωνιστής του Ταραντίνο, Peter Greene

Ο Peter Greene, γνωστός για το 'Pulp Fiction' και το 'The Mask' βρέθηκε νεκρός στα 60 του μέσα στο διαμέρισμα της Νέας Υόρκης Η Αστυνομία...

Μαρία Καρυστιανου: Ενώ όλοι μας είμαστε υπόλογοι απέναντι στον νόμο, οι Έλληνες πολιτικοί δεν είναι, διότι τους προστατεύει το άρθρο 86 του Συντάγματος

Επειδή για άλλη μία φορά τα Μέσα Ενημέρωσης στην Ελλάδα, με ελάχιστες εξαιρέσεις, ΑΠΟΣΙΩΠΟΥΝ το τεράστιο θεσμικό θέμα που έθεσα στην Ευρώπη, οφείλω να...

O Επίκουρος κι η εξέλιξη της ανθρώπινης κοινωνίας

Ο Επίκουρος, στην Επιστολή προς τον Ηρόδοτο, αναφέρει τις τρεις κύριες αιτίες όπου βασίστηκε η ανθρωπότητα για να προοδεύσει δημιουργώντας τον ανθρώπινο πολιτισμό Οι κοινωνίες δεν προέκυψαν...

Φως στο Τούνελ: Ποιες νέες μαρτυρίες ήρθαν στο φως για το διπλό φονικό στην Φοινικούντα

Αυτόπτης μάρτυρας της απόπειρας  στη Φοινικούντα περιέγραψε στην εκπομπή «Φως στο Τούνελ» το βράδυ της Παρασκευής με ανατριχιαστικές λεπτομέρειες τα όσα βίωσε εκείνη τη...

Ιππαρχία: Η Κυνική φιλόσοφος που αψήφησε την Αθήνα

Στην ένδοξη Αθήνα του 4ου αιώνα π.Χ., οι περισσότερες γυναίκες έμεναν στο σπίτι, αφιερωμένες στον σύζυγο, τα παιδιά και τις οικιακές υποχρεώσεις Μέσα σε αυτό...

Ιφιγένεια: Η πιο αινιγματική μορφή της Ελληνικής μυθολογίας

Η Ιφιγένεια, η πιο αινιγματική μορφή της Ελληνικής μυθολογίας, αποτελεί σύμβολο της θυσίας και της οικογενειακής αφοσίωσης Πράγματι, η ιστορία της, άρρηκτα συνδεδεμένη με τον...

ΔΗΜΟΦΙΛΗ