Η Ταφική Στήλη της Παραμυθίου και το Επιχρωματισμένο Αντίγραφο
Ιστορικό και Σημασία της Στήλης
Η επιτύμβια στήλη της Παραμυθίου, αφιερωμένη σε μια νεαρή ανύπαντρη γυναίκα, χρονολογείται γύρω στο 370 π.Χ. και αποτελεί ένα εξαιρετικό δείγμα ταφικής τέχνης. Συνδυάζει ανάγλυφα και ζωγραφικά στοιχεία, εμπνευσμένα από διάφορα ταφικά μνημεία και τις προσφορές που τα συνόδευαν. Το πιο χαρακτηριστικό ανάγλυφο στοιχείο είναι η λουτροφόρος, το αγγείο που συμβόλιζε το γαμήλιο λουτρό της νύφης.
Ζωγραφική και Χρωματική Απόδοση
Η επίστεψη της στήλης, οι υφασμάτινες ταινίες που κοσμούσαν το μνημείο και τα μικρά αγγεία με έλαια για τις προσφορές στους νεκρούς αποδόθηκαν με ζωγραφική. Διατηρούνται ίχνη χρωμάτων όπως κόκκινο (κιννάβαρι), μπλε (αιγυπτιακό μπλε) και χρυσοκίτρινο. Η φωτογράφηση με υπεριώδη φωτισμό αποκάλυψε λεπτομέρειες, όπως την αναδιπλωμένη απόληξη της υφασμάτινης ταινίας γύρω από το λαιμό του αγγείου, με χρήση φωτοσκίασης για να αποδοθεί η πλαστικότητα.
Συγκρίσεις με Άλλα Έργα
Σε μια πήλινη λήκυθο του 400 π.Χ. παρατηρείται παρόμοια τεχνική εξέλιξη. Η επιδερμίδα ενός άνδρα αποδόθηκε με φωτοσκίαση, ενώ η επιτύμβια στήλη στο φόντο του ζωγραφίστηκε με μπλε χρώμα. Αυτή η παράσταση ενέπνευσε την αναπαράσταση της χειραψίας μεταξύ γυναίκας και άνδρα στο επιχρωματισμένο αντίγραφο της στήλης της Παραμυθίου.
Επιστημονική Ανάλυση και Αναπαραγωγή
Εξέταση του πρωτοτύπου: Doerner Institut (1960), Christian Wolters, Vinzenz Brinkmann, Doris Lauenstein, Richard Posamentir.
Ανάλυση και σχεδιασμός: Christian Wolters, Vinzenz Brinkmann, Doris Lauenstein, Richard Posamentir.
Αντίγραφο σε μάρμαρο: Olaf Herzog.
Ζωγραφική απόδοση: Ulrike Koch-Brinkmann.
Χρώματα και Τεχνική
Τα χρώματα που χρησιμοποιήθηκαν στο αντίγραφο εφαρμόστηκαν με την τεχνική της τέμπερας και περιλαμβάνουν:
- Μπλε: Αιγυπτιακό μπλε
- Κόκκινο: Κιννάβαρι
- Πράσινο: Μαλαχίτης
- Κίτρινο: Ώχρα
- Καφέ: Ώχρα
- Χρώμα δέρματος: Ώχρα και λευκό μολύβδου
Συμπέρασμα
Το επιχρωματισμένο αντίγραφο, τοποθετημένο πιθανότατα αριστερά του πρωτοτύπου, αναδεικνύει την πολυχρωμία και την καλλιτεχνική δεξιότητα της αρχαίας ελληνικής ταφικής τέχνης, αποκαθιστώντας τη ζωντάνια του μνημείου.
