Λύσιππος: Ο “Επίσημος” Γλύπτης του Αλεξάνδρου

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Μέσα στο καλλιτεχνικό τοπίο της Ελλάδας του 4ου αιώνα π.Χ., ο Μέγας Αλέξανδρος εμπιστεύτηκε απόλυτα τον Λύσιππο

Ο στρατηλάτης αναγνώρισε σε αυτόν τον δεξιοτέχνη γλύπτη το ταλέντο να μεταμορφώνει τον ψυχρό χαλκό και το μάρμαρο σε ζωντανές, αναπνέουσες μορφές. Πράγματι, ο Λύσιππος διέθετε το αξιοσημείωτο χάρισμα να απαθανατίζει φευγαλέες στιγμές, μετατρέποντάς τες σε διαχρονική τέχνη. Με αυτόν τον τρόπο, απέδιδε αριστοτεχνικά όχι μόνο τη φυσική ομοιότητα, αλλά και την ίδια την ένταση μεταξύ της παλιάς τάξης πραγμάτων και του νέου κόσμου που ο Αλέξανδρος επρόκειτο να κατακτήσει. Παρόλο που η Αρχαία Ελλάδα διέθετε πολλούς επιδέξιους γλύπτες.. Ο Αλέξανδρος επέτρεπε μόνο στον Λύσιππο να δημιουργεί τα επίσημα πορτρέτα του. Αυτή η αποκλειστική εμπιστοσύνη λέει τα πάντα για το όραμα και την ικανότητα του καλλιτέχνη.

Με πληροφοριες απο το arxaiaellinika.gr

Μαρμάρινη κεφαλή του Μεγάλου Αλεξάνδρου με πυκνά, σγουρά μαλλιά, τοποθετημένη σε σκούρο βάθρο, μπροστά από ένα απλό γκρι φόντο.
Μαρμάρινη κεφαλή του Μεγάλου Αλεξάνδρου. Εικόνα: wikipedia

Ο Λύσιππος είχε καταγωγή από τη Σικυώνα, μια πόλη που είχε τον χαλκό στην καρδιά της καλλιτεχνικής της παράδοσης

Πριν από αυτόν, γλύπτες όπως ο Πολύκλειτος είχαν ορίσει και τελειοποιήσει έναν “κανόνα” ομορφιάς, εστιάζοντας απόλυτα στη συμμετρία, την ισορροπία και την ήρεμη μεγαλοπρέπεια. Ωστόσο, ο Λύσιππος δεν είχε ενδιαφέρον για την τελειότητα που μπορούσες να μετρήσεις με έναν χάρακα. Εκείνος έπλαθε τις φιγούρες του πιο αδύνατες, με ελαφρώς μικρότερα κεφάλια και με στάσεις σκόπιμα εκτός ισορροπίας, σαν να τις “φωτογράφιζε” τη στιγμή που ξεκινούσαν ένα βήμα ή μια σκέψη. Κατά συνέπεια, τα έργα του έδειχναν πιο ρεαλιστικά, πιο προσιτά και, τελικά, πιο ανθρώπινα.

Αυτή η αίσθηση της κίνησης και της στιγμιαίας αποτύπωσης αποτέλεσε επανάσταση για τη γλυπτική

Ταίριαζε, άλλωστε, απόλυτα με το πνεύμα της εποχής. Ο Μέγας Αλέξανδρος, ένας άνθρωπος σε διαρκή κίνηση, γεμάτος φιλοδοξία και “πόθο”, εμπιστεύτηκε στον Λύσιππο να αποτυπώσει ακριβώς αυτή την ενέργεια και τη σχεδόν θεϊκή του αύρα. Ο καλλιτέχνης, με τη σειρά του, το κατάφερε με λαμπρό τρόπο. Επιπλέον, οι μεταγενέστεροι συγγραφείς σημείωσαν ότι ο Αλέξανδρος του Λυσίππου κοιτούσε πάντα προς τον ουρανό, με το βλέμμα υψωμένο, σαν να συνομιλούσε με τους ίδιους τους θεούς.

Αν η κλασική γλυπτική γιόρταζε την τέλεια ισορροπία, ο Λύσιππος έγειρε την πλάστιγγα προς την ίδια τη ζωή

Για παράδειγμα, ένα από τα πιο γνωστά έργα του, ο Αποξυόμενος, απεικονίζει έναν αθλητή που τεντώνει το χέρι του μπροστά, στον χώρο του θεατή, για να καθαριστεί με μια στλεγγίδα. Δεν αποτυπώνει κάποια μεγαλοπρεπή στιγμή, αλλά μια απλή, φευγαλέα ανθρώπινη χειρονομία. Το άγαλμα, με το χέρι του τεντωμένο, “εισβάλλει” στον χώρο σου και σε προσκαλεί να το περιηγηθείς. Με άλλα λόγια, η τέχνη του Λυσίππου αντανακλούσε την ίδια την Ελλάδα. Η χώρα δεν αποτελούνταν πλέον από μικρές, ανεξάρτητες πόλεις-κράτη, αλλά μεταμορφωνόταν σε μια επεκτεινόμενη, δυναμική αυτοκρατορία που έστρεφε το βλέμμα της στην Ανατολή.

Γιατι δεν διασωθηκε κανενα απο τα πρωτότυπα χάλκινα έργα του Λυσίππου

Δυστυχώς, η ιστορία δεν διέσωσε κανένα από τα πρωτότυπα χάλκινα έργα του Λυσίππου, καθώς οι άνθρωποι έλιωσαν το πολύτιμο μέταλλο στο πέρασμα των αιώνων. Ευτυχώς, οι Ρωμαίοι αντέγραψαν πιστά το όραμά του σε μάρμαρο, διατηρώντας έτσι την κληρονομιά του. Η επιρροή του Λυσίππου καθόρισε όλα όσα ακολούθησαν: το συναισθηματικό δράμα της Ελληνιστικής τέχνης, τα πορτρέτα των Ρωμαίων αυτοκρατόρων, ακόμη και τα έργα της Αναγέννησης. Πολλοί μελετητές τον αποκαλούν απλώς “γέφυρα” μεταξύ της κλασικής και της Ελληνιστικής τέχνης, αλλά αυτό τον αδικεί. Ο Λύσιππος παρατηρούσε έναν κόσμο που άλλαζε ραγδαία και, μέσα από την τέχνη του, έδωσε κίνηση στο μάρμαρο.. Ατομικότητα στους θεούς και μια αίσθηση πεπρωμένου στον βασιλιά που κατέκτησε τον κόσμο.

Όταν φανταζόμαστε τον Μέγα Αλέξανδρο σήμερα, με το κεφάλι ελαφρώς γερμένο και το βλέμμα καρφωμένο στην αιωνιότητα

Στην πραγματικότητα βλέπουμε το όραμα του Λυσίππου για το μεγαλείο. Ίσως αυτή να είναι η πιο αληθινή κληρονομιά του γλύπτη: δεν κατέγραψε απλώς την εξουσία, αλλά την επαναπροσδιόρισε οπτικά. Σε αυτόν ανήκει η εικόνα που έχουμε για τον στρατηλάτη.. Γιατί ο Λύσιππος ήταν ο μόνος που κατάλαβε πώς να συλλάβει την ορμή του.

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ

Ποδόσφαιρο και μπάσκετ: Συγκριτική ανάλυση των κορυφαίων διαχρονικά ευρωπαϊκών εθνικών ομάδων 

Ποδόσφαιρο και μπάσκετ: Συγκριτική ανάλυση των κορυφαίων διαχρονικά ευρωπαϊκών εθνικών ομάδων            Το παρόν άρθρο συγκρίνει τις επιδόσεις των χωρών που έχουν κατακτήσει...

Κώστας Βαξεβάνης: Κρέμονται από τα φρύδια του «Φραπέ»

Τα τελευταία χρόνια δεν υπάρχει εικόνα που να έχει απαξιώσει τόσο τη θεσµική λειτουργία της Βουλής όσο το ειρωνικό και απειλητικό σήκωµα του φρυδιού...

Ματωμένα Χριστούγεννα: Η άγνωστη ταινία με την Έλλη Λαμπετη και το δυνατό καστ

Το 1951 η Ελλάδα προσπαθούσε να σταθεί στα πόδια της. Ουσιαστικά στη χώρα ειχαν σταματήσει να ακούγονται τα κανόνια του πολέμου κάτι λιγότερο από...

Οταν τα πρωινάδικα δεν ασχολιόντουσαν με την κάθε Τουνη και ειχαν καλεσμένους αληθινούς καλλιτέχνες: Μια εξαιρετική εμφάνιση του Χάρρυ Κλυνν στο Mega πριν πολλά...

Υπήρχε κάποια εποχή που τα πρωινάδικα ασχολιόντουσαν με πραγματικούς καλλιτέχνες και όχι με "αστερες" του instagram Μια απολαυστική εμφάνιση του Χάρρυ Κλυνν σε πρωινή εκπομπή...

Μελομακάρονα: Ένας αρχαιοελληνικός άρτος αφιερωμένος στους νεκρούς

Ένας αρχαιοελληνικός άρτος αφιερωμένος στους νεκρούς λούστηκε με μέλι, γέμισε μπαχαρικά και έγινε το σύμβολο των Ελληνικών Χριστουγέννων Τα χριστούγεννα είναι γιορτή που πάτησε σε...

Στα μπλόκα ο πρωθυπουργός αλλά όχι αυτά των αγροτών

Στα μπλόκα βρέθηκε ο Κυριάκος Μητσοτάκης αλλά όχι εκείνα των αγροτών Χθες το βράδυ ο Κυριάκος Μητσοτάκης βρέθηκε σε μπλόκο της τροχαίας για αλκοτέστ.Σταμάταγε η...

Αποθεώθηκε ο Κωστής Μαραβέγιας στο The Voice στη θέση της Ελενας Παπαρίζου

Την θέση της Ελενας Παπαρίζου στο The voice πήρε ο Κωστής Μαραβέγιας καθώς η Ελενα αντιμετωπίζει σοβαρό πρόβλημα υγείας και νοσηλεύεται 

Γεωμυθολογία και μαντική στο Iερό των Δελφών

Η έναρξη της μεγάλης ανασκαφής στους Δελφούς αντιδόνησε τον παλμό μιας αρχαίας κοινωνίας με καταλυτικό ρόλο στην ιστορία του πολιτισμού Συνδυάζοντας τη συγκλονιστική ομορφιά του...

Η πιο συγκινητική στιγμή με τον Γιώργο Μαζωνάκη στο The voice

Απο τις καλύτερες στιγμές του φετινού voice

Η φωτογραφία με τη μυστηριώδης Ferrari που ανέβασε ο Γιώργος Κύρτσος

Σε ανάρτηση του που συνοδεύεται με τη φωτογραφία μιας Ferrari ο Γιώργος Κύρτσος αναφέρει: Φεράρι,μόνη,περιμένει «γαλάζιο» «τυχερό» του ΟΠΕΚΕΠΕ.. https://twitter.com/giorgoskyrtsos/status/1999860857002426876?s=61

Εμπεδοκλής: Η Φιλότης και το Νείκος, Τα Τέσσερα Στοιχεία

Ο Εμπεδοκλής γεννήθηκε στον Ακράγαντα, μια από τις ωραιότερες πόλεις της Μεγάλης Ελλάδας, το 490 π.Χ. Θα πρέπει να ήρθε σε επαφή τόσο με τους...

Φυτό “υπομονή”, ο κάκτος των Χριστουγέννων

Στον ελληνικό χώρο, ο κάκτος των Χριστουγέννων (Schlumbergera sp.) είναι γνωστός και ως “υπομονή”, ένα από τα φυτά που συναντάμε παραδοσιακά στις αυλές των...

Νεκρός στα 60 του χρόνια ο θρύλος του Χόλυγουντ, ο αγαπημένος πρωταγωνιστής του Ταραντίνο, Peter Greene

Ο Peter Greene, γνωστός για το 'Pulp Fiction' και το 'The Mask' βρέθηκε νεκρός στα 60 του μέσα στο διαμέρισμα της Νέας Υόρκης Η Αστυνομία...

Μαρία Καρυστιανου: Ενώ όλοι μας είμαστε υπόλογοι απέναντι στον νόμο, οι Έλληνες πολιτικοί δεν είναι, διότι τους προστατεύει το άρθρο 86 του Συντάγματος

Επειδή για άλλη μία φορά τα Μέσα Ενημέρωσης στην Ελλάδα, με ελάχιστες εξαιρέσεις, ΑΠΟΣΙΩΠΟΥΝ το τεράστιο θεσμικό θέμα που έθεσα στην Ευρώπη, οφείλω να...

O Επίκουρος κι η εξέλιξη της ανθρώπινης κοινωνίας

Ο Επίκουρος, στην Επιστολή προς τον Ηρόδοτο, αναφέρει τις τρεις κύριες αιτίες όπου βασίστηκε η ανθρωπότητα για να προοδεύσει δημιουργώντας τον ανθρώπινο πολιτισμό Οι κοινωνίες δεν προέκυψαν...

Φως στο Τούνελ: Ποιες νέες μαρτυρίες ήρθαν στο φως για το διπλό φονικό στην Φοινικούντα

Αυτόπτης μάρτυρας της απόπειρας  στη Φοινικούντα περιέγραψε στην εκπομπή «Φως στο Τούνελ» το βράδυ της Παρασκευής με ανατριχιαστικές λεπτομέρειες τα όσα βίωσε εκείνη τη...

Ιππαρχία: Η Κυνική φιλόσοφος που αψήφησε την Αθήνα

Στην ένδοξη Αθήνα του 4ου αιώνα π.Χ., οι περισσότερες γυναίκες έμεναν στο σπίτι, αφιερωμένες στον σύζυγο, τα παιδιά και τις οικιακές υποχρεώσεις Μέσα σε αυτό...

Ιφιγένεια: Η πιο αινιγματική μορφή της Ελληνικής μυθολογίας

Η Ιφιγένεια, η πιο αινιγματική μορφή της Ελληνικής μυθολογίας, αποτελεί σύμβολο της θυσίας και της οικογενειακής αφοσίωσης Πράγματι, η ιστορία της, άρρηκτα συνδεδεμένη με τον...

Η Αγία Παρθενομάρτυς Λουκία

Η Αγία Λουκία κατήγετο από τις Συρακούσες της Σικελίας και εμαρτύρησε κατά το έτος 304 μ.Χ. όταν ηγεμόνας της Σικελίας ήταν ο Πασχάσιος και...

Γιώργος Τσαλίκης: Ένιωσε πως τον σημαδεύουν με όπλο και διέκοψε τη συναυλία του – “Πήγα απο καρδιά, Νόμιζα οτι εδώ θα μείνω με φόντο...

Ένα απίστευτο περιστατικό συνέβη το βράδυ της Πέμπτης (11/12) στην Κόρινθο, όταν ο Γιώργος Τσαλίκης συμμετείχε σε χριστουγεννιάτικη συναυλία αλλά την διέκοψε, καθώς όπως δήλωσε...

ΔΗΜΟΦΙΛΗ