Κύριε Παπακωνσταντίνου, μόλις ανακαλύψαμε 5,2 δις ΧΑΜΕΝΑ.

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

nikos papandreou2Θυμάστε την αποκάλυψη για τις business του αδελφόθεου; 1,32 Δις Ευρώ “δωράκι” από την τσέπη του λαού και αθώωση των μιζαδόρων. Αυτές ήταν οι “κωλοτούμπες” του Αδελφόθεου.

Δείτε το σύνολο του λογαριασμού:

Από την ιδιωτικοποίηση των Ναυπηγείων, την «προίκα» των 3,1 δισ. και τα προβληματικά υποβρύχια

Του Βασιλη Νεδου

Τον Σεπτέμβριο του 1998 το ΚΥΣΕΑ, υπό την ασφυκτική πίεση των επιτελών του Πολεμικού Ναυτικού, αποφάσιζε την προμήθεια τριών υπερσύγχρονων υποβρυχίων. Στις 15 Φεβρουαρίου του 2000, το ελληνικό Δημόσιο υπέγραφε σύμβαση, το ύψος της οποίας ανήλθε στα 2,1 δισεκατομμύρια ευρώ για την προμήθεια τριών υποβρυχίων τύπου 214, γερμανικής κατασκευής, με προοπτική επέκτασης της σύμβασης για ένα ακόμα. Το 2002 και ενώ για την πώληση των Ναυπηγείων έμεναν μόνον οι υπογραφές, το Δημόσιο ανέθετε την αναβάθμιση τριών υποβρυχίων 25ετίας (τύπος 209) στη γερμανική HDW. Πριν από λίγες ημέρες, οι Γερμανοί ιδιοκτήτες των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά, οι οποίοι έχουν προπληρωθεί το 80% των δύο συμβάσεων, τις κατήγγειλαν, ζητώντας τα 520 εκατομμύρια που υπολείπονται δίχως να έχουν παραδώσει ούτε ένα υποβρύχιο. Εκτός, βέβαια, από τον γνωστό «Παπανικολή», ο οποίος στα μπουρίνια παρουσιάζει μια κλίση.. Η «Κ» έχει στη διάθεσή της μια σειρά από έγγραφα τα οποία αποδεικνύουν ότι η ατελέσφορη -όπως προέκυψε- ιδιωτικοποίηση των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά και η «προίκα» των 3,1 δισεκατομμυρίων ευρώ έχουν αφήσει το Πολεμικό Ναυτικό, σε μεγάλο βαθμό, χωρίς υποβρύχια.

Ενδιαφέρον από εννέα, διαγωνισμός για έναν

Στη σύμβαση για την προμήθεια των γερμανικών υποβρυχίων 214 από την HDW προβλέπεται ότι το πρώτο έπρεπε να παραδοθεί στις 31 Μαρτίου 2005, το δεύτερο στις 31 Απριλίου 2007 και το τρίτο στις 31 Μαρτίου 2008. Το κείμενο της σύμβασης είναι γεμάτο θολά σημεία. Ενα από αυτά προέβλεπε ότι αν το Δημόσιο δεν ενεργοποιούσε την επέκταση για το τέταρτο υποβρύχιο ήταν υποχρεωμένο να καταβάλει ρήτρα 30 εκατομμυρίων ευρώ. Στη δεύτερη σύμβαση για την αναβάθμιση των γέρικων υποβρυχίων του Π.Ν. δεν υφίστανται όροι απόρριψης από το Δημόσιο. Παράλληλα, προχωρούσε γοργά η ιδιωτικοποίηση των Ναυπηγείων. Εως τις αρχές Μαρτίου του 2001 είχαν εκδηλώσει ενδιαφέρον εννέα εταιρείες: η γαλλική CMN, οι αμερικανικές General Electric και Mentor Technologies, η γερμανική HDW, η κυπριακή Louis Cruises, τα Ναυπηγεία Ελευσίνας, η ολλανδική Royal Schelde, η αγγλική Vosper Thornycroft και η λιβεριανή Pacific Atlantic. Στο υπουργείο Αμυνας γνώριζαν ότι εκ των πραγμάτων προβάδισμα είχαν οι Γερμανοί.

Λεπτομέρειες

Το γερμανικό πλεονέκτημα περιγράφεται στο έγγραφο του γενικού διευθυντή Αμυντικής Βιομηχανικής Ερευνας και Τεχνολογίας κ. Γ. Ζ. Δρόσου, ο οποίος σε επιστολή του προς τον υπουργό Εθνικής Αμυνας κ. Ακη Τσοχατζόπουλο, με ημερομηνία 22 Μαρτίου 2001, επεσήμανε ότι «έχουν παραχωρηθεί από τον Σκαραμαγκά εγγυήσεις εταιρικές (όχι τραπεζικές), δηλαδή εγγυήσεις όπου το Ναυπηγείο θα πληρώσει, με όλα τα περιουσιακά του στοιχεία το αναγκαίο ποσό. Είναι εγγυήσεις προκαταβολών». Αυτές τις εγγυήσεις έκανε αποδεκτές η Γενική Διεύθυνση Εξοπλισμών.

Δεν ήταν το μόνο πρόβλημα. Στο ίδιο έγγραφο ο κ. Δρόσος εγείρει θέμα έλλειψης στοιχείων για τις συμβάσεις των υποβρυχίων. Εγραφε, λοιπόν, ο κ. Δρόσος: «Για τον διαγωνισμό: αν τελικά η τεχνογνωσία αυτή (που είναι «προίκα» του Σκαραμαγκά) δεν μπορεί να πάει πουθενά αλλού, παρά μόνο στην HDW, τότε ο διαγωνισμός επηρεάζεται πολύ». Και συμπληρώνει: «Για τη σύμβαση των υποβρυχίων: «Αν η HDW –στον βαθμό που το στηρίζει στη Σύμβαση των υποβρυχίων– αρνηθεί να γνωσθεί η Σύμβαση σε τρίτους, μπορεί να υπάρξουν (νομικές κυρίως) επιπτώσεις στην εκτέλεσή της, π.χ. η HDW μπορεί –ίσως– να υπαναχωρήσει ως προς τη μεταφορά της τεχνογνωσίας, λ.χ. ζητώντας να κατασκευασθούν στην HDW στη Γερμανία. Το ερώτημα που τίθεται στο ΥΕΘΑ είναι αν συναινεί στο να γνωσθεί ένα τμήμα τουλάχιστον της σύμβασης σε εκείνους που θα μετάσχουν στον διαγωνισμό».

Τα έγγραφα

Δύο μήνες μετά το έγγραφο Δρόσου, οι λοιποί διαγωνιζόμενοι παρέμεναν στο σκοτάδι. Αυτό φαίνεται από τους ιδιώτες συμβούλους της ιδιωτικοποίησης. Στις 8 Μαΐου 2001 ο τότε διευθυντής της εταιρείας συμβούλων (Alpha Finance) πληροφορούσε σε εμπιστευτική επιστολή τον υπουργό Ανάπτυξης κ. Ν. Χριστοδουλάκη ότι: «Μέχρι στιγμής δεν έχει επιλυθεί το ζήτημα της παρουσίασης έστω κάποιων στοιχείων των συμβάσεων των υποβρυχίων». Αν δεν δοθούν τα στοιχεία σύντομα, προειδοποιούσε ο σύμβουλος «ο διαγωνισμός δεν θα μπορέσει να ολοκληρωθεί επιτυχώς, αν όχι απλώς να ολοκληρωθεί».

Ο κ. Χριστοδουλάκης, τρεις ημέρες αργότερα, ζήτησε από τον κ. Τσοχατζόπουλο εξηγήσεις. Σε επιστολή της 11ης Μαΐου 2001 αναφέρει: «Αγαπητέ Ακη, παρότι με προηγούμενη παρέμβασή σου είχε γίνει αποδεκτό να γνωστοποιηθούν τα απαιτούμενα στοιχεία στους επενδυτές δεν έχει επιδοθεί εγγράφως άδεια στο Ναυπηγείο ώστε να παραχωρηθούν τα εν λόγω στοιχεία. Θεωρείται πλέον αναγκαία η άρση των επιφυλάξεων της HDW – F.S. σχετικά με την παροχή των προαναφερθέντων στοιχείων». Τα «προαναφερθέντα στοιχεία» ήταν το χρονοδιάγραμμα των εργασιών, η αξία της Σύμβασης και η περιγραφή των αντισταθμιστικών ωφελημάτων.

Στις 15 Οκτωβρίου 2001, μια εβδομάδα πριν από τον ανασχηματισμό και την αλλαγή υπουργείου για τον κ. Τσοχατζόπουλο (από το Αμυνας στο Ανάπτυξης) η Alpha Finance και η Εμπορική Τράπεζα γνωστοποιούσαν στον υπουργό Οικονομίας κ. Γιάννο Παπαντωνίου (στον ανασχηματισμό πήγε στο Αμυνας) και στον κ. Χριστοδουλάκη ότι ουσιαστικά ο διαγωνισμός όχι απλά είχε κατακυρωθεί στους Γερμανούς, αλλά τους μετέφεραν και λεπτομέρειες.

Στο έγγραφο πάντως της σύμβασης των υποβρυχίων 214, οι σύμβουλοι περιλαμβάνουν ένα κρίσιμο στοιχείο της συμφωνίας. «Οι βασικές υποχρεώσεις των αγοραστών», αναφέρεται χαρακτηριστικά, δηλαδή η «εξασφάλιση 1.400 θέσεων εργασίας επί 6ετία και η λειτουργία της επιχείρησης κυρίως ως ναυπηγείου επί 10ετία, διατηρούνται». Οι σύμβουλοι προεξοφλούν στο έγγραφό τους την εξέλιξη που ήρθε χρόνια αργότερα, την επιβολή προστίμου δηλαδή από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή. «Σημειώνουμε», λένε καταληκτικά, «ότι για τις ανάγκες της παρούσας εισήγησης δεν έχουμε τη δυνατότητα να αξιολογήσουμε το ποσοστό βεβαιότητας ικανοποίησης των όρων (1), (2), (3), (έγκριση από την Ευρωπαϊκή Επιτροπή)…».

Ούτε μία βίδα… στα νέα πλοία

Ακόμη και μετά την υπογραφή της Συμφωνίας, τον Μάιο του 2002, δεν είχε μπει ούτε βίδα στα νέα υποβρύχια. Δεν ξεκίνησαν ούτε να σχεδιάζονται πριν από το 2003. Η πρώτη δοκιμή, εκείνη του «Παπανικολή», έγινε το Μάιο του 2005 στο Κίελο, δηλαδή δύο μήνες μετά τη λήξη της προθεσμίας για την παράδοση. Τότε, όπως είναι γνωστό, το υποβρύχιο παρουσίασε κλίση 60 μοιρών, και η ελληνική πλευρά, έχοντας δώσει ήδη 450 εκατομμύρια ευρώ για να το αγοράσει, αρνήθηκε να το παραλάβει.

Το 2007 οι Γερμανοί (της διάδοχης πλέον εταιρείας Thyssen/Krupp) έκαναν μια νέα δοκιμή στο «Παπανικολής», στα ήρεμα νερά του Σαρωνικού και βάσει αυτής, ανακοίνωσαν ότι το υποβρύχιο τηρεί όλες τις προδιαγραφές. Η ελληνική στάση παρέμεινε ίδια. Δεν το παρέλαβε διότι, εκτός των άλλων, δεν είχαν γίνει καν τα συμφωνηθέντα Αντισταθμιστικά Οφέλη. Από εκείνη τη στιγμή ξεκίνησε μια αλληλουχία πιέσεων προς το Δημόσιο από δύο πλευρές: Από το Π.Ν. το οποίο έχει ξεμείνει από υποβρύχια, και από τους Γερμανούς. Για δύο χρόνια δεν γινόταν τίποτα και το υπουργείο Οικονομικών σταμάτησε τις πληρωμές. Τον Νοέμβριο του 2007, έπειτα από πιέσεις επιτελών του Π.Ν. καταβλήθηκαν ακόμη 30 εκατομμύρια ευρώ για την αναβάθμιση των παλαιών υποβρυχίων. Πριν από λίγους μήνες στα ταμεία των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά μπήκαν ακόμη 105 εκατομμύρια ευρώ για το ίδιο έργο. Και στις δύο περιπτώσεις φαίνεται ότι ο γενικός γραμματέας Εξοπλισμών, κ. Βαγγέλης Βασιλάκος, είχε ενστάσεις.

Ωστόσο, στην τελική απόφαση του υπουργού Εθνικής Αμυνας, κ. Βαγγέλη Μεϊμαράκη, φαίνεται ότι έπαιξε σημαντικότερο ρόλο η εισήγηση του αρχηγού ΓΕΝ κ. Γιώργου Καραμαλίκη για ταχεία εξόφληση των Γερμανών, προκειμένου να ενταχθούν στον στόλο τα αναβαθμισμένα υποβρύχια.

Ο κ. Βασιλάκος διαπραγματεύθηκε εκ νέου την αναβάθμιση των υποβρυχίων, συνάντησε όμως την άρνηση των Γερμανών, οι οποίοι αρνούνταν να υπογράψουν οποιαδήποτε τροποποίηση εάν δεν παραλάμβανε το ελληνικό κράτος τον «Παπανικολή». Ενδιαμέσως στους Γερμανούς επιβλήθηκε και πρόστιμο 230 εκατομμυρίων ευρώ από την Κομισιόν για παράνομες ενισχύσεις από το κράτος την περίοδο 1996 – 2002, δημιουργώντας ένα ακόμη πρόβλημα.

Οσο γίνονταν αυτά, οι Γερμανοί βρήκαν την ευκαιρία να συμφωνήσουν στην πώληση έξι υποβρυχίων τύπου 214 στη γειτονική Τουρκία. Το θέμα ακόμη και αν νομικά κριθεί υπέρ του ελληνικού Δημοσίου θα βαρύνει την επόμενη κυβέρνηση, καθώς θα έχει να αντιμετωπίσει το ενδεχόμενο της κήρυξης χρεοκοπίας των Ναυπηγείων Σκαραμαγκά, όπως προβλέπεται από το άρθρο 27 της Σύμβασης για την προμήθεια των υποβρυχίων 214.

http://news.kathimerini.gr/4dcgi/_w_articles_politics_1_27/09/2009_331038

Share ΠρωτοσελιδαΕιδήσεις

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ

Παρέμβαση του Αλέξη Τσιπρα για τους αγρότες: Η κυβέρνηση στήριξε τους “φραπέδες” και τους “χασάπηδες” και εξαιτίας αυτών,οι επιδοτήσεις θα μειωθούν και θα καθυστερήσουν

Δεν είναι εγκληματίες οι αγρότες, αλλά όσοι τους έφαγαν τα λεφτά Η κυβέρνηση στήριξε τους "φραπέδες" και τους "χασάπηδες" και εξαιτίας αυτών,οι επιδοτήσεις θα μειωθούν...

Χαμός στην εξεταστική για τον ΟΠΕΚΕΠΕ: Αρνείται να καταθέσει ο «φραπές»!

Εξεταστική: Αρνείται να καταθέσει ο «φραπές»! Εμφανίστηκε αλλά δεν θέλει να μιλήσει στην Εξεταστική ο «φραπές» Γιώργος Ξυλούρης!Ο μάρτυρας πήγε στην Επιτροπή και διάβασε...

Μαρία Απατζιδη: Το κράτος δείχνει το σκληρό του πρόσωπο μόνο στους βιοπαλαιστές

9.000 αγρότες απλήρωτοι, ο Άρειος Πάγος απειλεί με κακουργήματα όσους διαμαρτύρονται, 6 βουλευτές ΝΔ ζητάνε να εφαρμοστεί ο νόμος που η ίδια η κυβέρνηση...

Ξεσπά ο Κυριάκος Βελόπουλος: Ζητείται Δικαιοσύνη να σας βάλει με βραχιολάκια φυλακή!

Αρνούνται ακαταδίωκτο των αγροτών αυτοί που γέμισαν με ακαταδίωκτα τους υπουργούς και τους τραπεζίτες! 🔹Έβαλαν τα γαλάζια Τρολ να αποκαλούν «πανούκλα» τους αγρότες!🔹Δολοφονειτε την ύπαιθρο...

Σε πανικό το Μαξίμου: Εκτακτη σύσκεψη συγκάλεσε ο Μητσοτάκης για τους αγρότες

Έκτακτη σύσκεψη πραγματοποιείται αυτή την ώρα στο Μέγαρο Μαξίμου υπό τον πρωθυπουργό Κυριάκο Μητσοτάκη για τους αγρότες καθώς φαίνεται πως δεν υποχωρούν αντιθέτως συνεχίζουν...

Παρουσίαση του βιβλίου του Αλέξη Τσίπρα στην Πάτρα

Τρίτη 16.12 στις 19:00 Παρουσίαση της “Ιθάκης” στην Πάτρα.Royal, Ακτή Δυμαίων 53https://twitter.com/atsipras/status/1998664917302521978?s=61

Ολγα Γεροβασίλη: Η μεταφορά ζωικών αποβλήτων από τη γέφυρα Καλογήρου προς τον ΧΥΤΥ Βλαχέρνας, είναι παράνομη και επικίνδυνη

Τα κυβερνητικά παιχνίδια δεν θα γίνουν ανεκτά. Απαιτούμε άμεσες απαντήσεις, ελέγχους και κυρώσεις Η μεταφορά ζωικών αποβλήτων από τη γέφυρα Καλογήρου προς τον ΧΥΤΥ Βλαχέρνας,...

Κυριάκος Βελόπουλος: Πρωτοφανής παρέμβαση του Εισαγγελέα του Αρείου Πάγου κατά των αγροτών

"Πρωτοφανής" παρέμβαση του Εισαγγελέα του Αρείου Πάγου κυρίου Ταβέλλα κατά των αγροτών Η παρέμβαση Τζαβέλλα για τα επεισόδια στην Κρήτη αποδεικνύει κάτι πάρα πολύ απλό.Όταν...

Χαμός με την ανάρτηση του Πάνου Καμμενου για τον Αντώνη Σαμαρά

Σε ανάρτηση του στο διαδίκτυο ο Πάνος Καμμένος αναφέρει:

LIVE – Παρακολουθήστε ζωντανά από τις Βρυξέλλες την εκδήλωση με Καρυστιανού, Φαραντούρη, Ράμμο «Ευρωπαϊκό δίκαιο και Σύνταγμα σε υποθέσεις διαφθοράς»

Στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο μιλούν αυτή τη στιγμή η Μαρία Καρυστιανού, πρόεδρος του Συλλόγου Πληγέντων Τεμπών, και ο Χρήστος Ράμμος, πρώην Πρόεδρος της ΑΔΑΕ και...

Αλέξης Χαρίτσης: Η ΝΔ έχει μετατρέψει την εξαπάτηση των πολιτών σε επάγγελμα

Δεν πέφτουμε από τα σύννεφα για αυτά που συμβαίνουν Και μου κάνει εντύπωση που βλέπω και διάφορους από την κυβέρνηση, οι οποίοι εμφανίζονται μετά Χριστόν...

Συνεχίζει τις επιθέσεις της κατά του Στεφανου Κασσελακη η Εύα Σιδερα: Αλλά είπε και άλλα έκανε

Σε ανάρτηση της η Εύα Σίδερα αναφέρει: Αλλά είπε αλλά εννοούσε άλλα θα κάνει ο Στέφανος Κασσελακης.Μας ,σας άδειασε κυριολεκτικά για να πάει εκεί που...

Ηχηρή παρέμβαση του Κώστα Καραμανλη: Η Δημοκρατία διαβρώνεται — Σκιά στα εθνικά θέματα, θεσμική κόπωση και κυβερνητική αλαζονεία

Σε μια ομιλία που ξεχώρισε για τη θεσμική της ένταση αλλά και την πολιτική της καθαρότητα, ο πρώην Πρωθυπουργός Κώστας Καραμανλής, μιλώντας στην εκδήλωση...

Η συγκλονιστική ομιλία του Κώστα Καραμανλή στην εκδήλωση της Εφημερίδας Δημοκρατία – Η αναφορά του στον Γιάννη Σμαραγδη

Ομιλία του πρώην Πρωθυπουργού κ. Κώστα Καραμανλή στην επετειακή εκδήλωση για τα 15 χρόνια κυκλοφορίας της εφημερίδας «δημοκρατία» Πριν 15 χρόνια, 2 Δεκεμβρίου του 2010, κυκλοφορούσε...

617 εκατομμυρια ευρώ εδωσαν Τσίπρας-Καμμένος στους συνταξιούχους εν μέσω Μνημονίων το 2016 και φέτος ο Μητσοτάκης δεν δίνει τίποτα

Σε ανάρτηση του ο Νίκος Μωραϊτης αναφέρει: 617 εκατ. ευρώ στους συνταξιούχους εν μέσω Μνημονίων το 2016.Τώρα, εκτός Μνημονίων, θα πάρουν από δυο ψίχουλα και...

Κυριάκος Βελόπουλος: Η κυβέρνηση ξεχνάει ότι η εκλογή Τραμπ άλλαξε τα δεδομένα

Άλλαξε και την ατζέντα στο λαθρομεταναστευτικό, στο οποίο η κυβέρνηση συνεχίζει την ίδια αντεθνική πολιτική, αντίθετη με του Τραμπ. Άλλαξε η ατζέντα και στο ζήτημα...

Νίκος Παππας: Το σημερινό δημοσίευμα της εφημερίδας Δημοκρατία είναι εύστοχο

Πρόωρη αποπληρωμή των δανείων του πρώτου μνημονίου - 5,3 δις καταβάλλονται την επόμενη Δευτέρα Το σημερινό δημοσίευμα της Εφημερίδας Δημοκρατία είναι εύστοχο.Από την άνοιξη στηλιτεύουμε...

Βολές των Κώστα Καραμανλή και Αντώνη Σαμαρά κατά Μητσοτακη για τους αγρότες

Οι δύο πρώην πρωθυπουργοί πήραν το… όπλο τους και βάλλουν ευθέως κατά του Μαξίμου και της κυβέρνησης για την κοροϊδία των αγροτών: «Πρέπει να...

Μαρία Απατζιδη: Οι επιτήδειοι που κατασφερίζονται τις επιδοτήσεις των αγροτών μένουν στο απυρόβλητο

Οι επιτήδειοι που κατασφερίζονται τις επιδοτήσεις των αγροτών μένουν στο απυρόβλητο, ενώ οι έντιμοι παραγωγοί τιμωρούνται με καθυστερήσεις και μειωμένες πληρωμές Αύριο μόλις 178 εκ....

Ολγα Γεροβασίλη: Ήμουν εκεί, γιατί η «Ιθάκη» αφορά όλους όσοι πιστεύουν ότι η Ελλάδα μπορεί και αξίζει να προχωρήσει μπροστά

Ήμουν εκεί, γιατί είναι ώρα να περάσουμε στην επόμενη μέρα. Ήμουν εκεί, γιατί σήμερα βιώνουμε την πιο κυνική και διεφθαρμένη Κυβέρνηση που είχε ποτέ η...

ΔΗΜΟΦΙΛΗ