Οι αρχές κρατών της δυτικής Ευρώπης επιστρατεύουν κάθε μέσο για να περιορίσουν τις επιπτώσεις από τον πρωτοφανή καύσωνα. Ρίχνουν αλάτι στην άσφαλτο και βάφουν με άσπρη μπογιά σιδηροδρομικές ράγες.
Οι κάτοικοι της κοινότητας Utrechste Heuvelung, ανατολικά της Ολλανδίας, δεν μπορούσαν να πιστέψουν στα μάτια τους. Από το πρωί αλατιέρες έριχναν αλάτι στους δρόμους, μια εικόνα που έχουν συνηθίσει μόνο μέσα στο καταχείμωνο όταν πιάνει παγετός.
Η απορία τους λύθηκε αμέσως όταν άκουσαν στο ραδιόφωνο ότι οι τοπικές αρχές κατέφυγαν σε αυτό το μέτρο για να αντιμετωπίσουν τον καύσωνα. Η εκπρόσωπος της κοινότητας διαβεβαίωσε ότι δεν πρόκειται για αστείο.
Αλάτι όπως και στην παγωνιά
Το αλάτι έχει την ιδιότητα να συγκρατεί υγρασία με αποτέλεσμα να ρίχνει τη θερμοκρασία της ασφάλτου. Με αυτόν τον τρόπο αποφεύγεται το λιώσιμο της ασφάλτου και το κόλλημα των ελαστικών των αυτοκινήτων ή ακόμη και η καταστροφή τους από τις λακκούβες.
Την ίδια μέθοδο χρησιμοποιούν και οι Βέλγοι για να ξορκίσουν τον καύσωνα και να περιορίσουν τις καταστροφές του, είτε ραντίζοντας την άσφαλτο με νερό και αλάτι είτε ρίχνοντας μόνο αλάτι. Οι ασυνήθιστα υψηλές θερμοκρασίες που παρατηρούνται όλο και περισσότερο τελευταία στη Δυτική Ευρώπη προβληματίζουν και τους υπεύθυνους των σιδηροδρόμων. Τις δύσκολες αυτές ημέρες έχουν αναπτυχθεί θερμοκρασίες στις ράγες που φτάσουν μέχρι και τους 70 βαθμούς Κελσίου υπό παρατεταμένη ηλιοφάνεια. Αυτό μεταφράζεται σε κίνδυνο για τους επιβάτες.
«Υπό αυτές τις συνθήκες οι ράγες μπορεί να διασταλούν και να αναπτυχθούν δυνάμεις που να παραμορφώσουν σε ορισμένα σημεία την ευθεία πορεία των σιδηροδρομικών γραμμών» αναφέρει ο Ρέτο Σέρλι, εκπρόσωπος των Αυστριακών Σιδηροδρόμων ÖBB. Έτσι η διοίκηση προσπαθεί να αντιμετωπίσει το πρόβλημα σε μια πρώτη δοκιμαστική φάση με …άσπρη μπογιά. Στην πόλη Bludenz, 60 χιλιόμετρα νότια από το Lindau στη Λίμνη της Κωνσταντίας, βάφτηκαν άσπρες, ράγες σε μήκος 6 χιλιομέτρων.
Περίπτερο με δωρεάν δροσερό νερό
Το ίδιο έκαναν και οι Ελβετικοί Σιδηρόδρομοι SBB δοκιμαστικά, σε μια κοινότητα κοντά στο Solothurn αλλά και οι Γερμανικοί Σιδηρόδρομοι χρησιμοποίησαν παρόμοιες μεθόδους. «Μελέτες έδειξαν ότι χάρη στο ανοιχτό χρώμα η θερμοκρασία μειώθηκε στις χρωματισμένες ράγες μέχρι και 7 βαθμούς» τονίζει ο Ρέτο Σέρλι.
Στην Ελβετία το πρόβλημα είναι ιδιαίτερα αισθητό, σε βαθμό που διακόπηκαν προσωρινά τα δρομολόγια του περιφερειακού και περιαστικού στην περιοχή της Ζυρίχης, της Γενεύης και του Ααργκάου. Το βασικό πρόβλημα του καύσωνα ωστόσο παραμένει και δεν είναι τόσο εύκολα αντιμετωπίσιμο. Οι μετεωρολόγοι προβλέπουν νέο ρεκόρ.
Στη Βρετανία, η σημερινή ημέρα είναι η πιο ζεστή στην ιστορία της. Το δίκτυο Rail των Βρετανικών Σιδηρόδρομων έχει δώσει εντολή στους μηχανοδηγούς να μειώσουν τις ταχύτητες. Στη Γαλλία, λόγω ξηρασίας οι αρχές περιόρισαν την κατανάλωση νερού στα 73 από τα 96 διοικητικά διαμερίσματα. Ο καύσωνας επηρεάζει και τους αθλητές του Ποδηλατικού Γύρου της Γαλλίας που χάνουν ένα κιλό υγρών την ώρα με αυτόν τον καύσωνα αλλά δεν μπορούν να το αναπληρώσουν πλήρως.
Στη Γερμανία, οι δήμοι και οι κοινότητες κάνουν ότι μπορούν για να ανακουφίσουν τους πολίτες με λιγότερο θεαματικούς τρόπους. Στη Βόννη, για παράδειγμα, η τοπική εταιρεία ενέργειας και υδάτων SWB, έχει εγκαταστήσει από χθες ένα περίπτερο στην κεντρική πλατεία και μοιράζει στους περαστικούς δωρεάν δροσερό νερό. Το κόμμα των Πρασίνων ζητά να ληφθούν δραστικά μέτρα για να αποφευχθούν προβλήματα υγείας. Με ένα «σχέδιο δράσης κατά του καύσωνα» ζητά να καθιερωθεί το Home Office για όλους του εργαζόμενους. Και για όσους εργάζονται σε οικοδομές ή σε αγροτικά επαγγέλματα, να μείνουν στα σπίτια τους, χωρίς να χάσουν το μεροκάματο.
Afp, dpa / Ειρήνη Αναστασοπούλου
dw