Ο μεταρρυθμιστής των γερμανικών ταχυδρομείων Χάινριχ φον Στέφαν είχε μια ιδέα το 1865: την εισαγωγή της ανοιχτής αλληλογραφίας πάνω σε χάρτινη κάρτα χωρίς οικονομική επιβάρυνση. Ήταν μια φθηνή εναλλακτική στην κλασική αλληλογραφία.
Ωστόσο το σχέδιό του ναυάγησε λόγω απώλειας της ιδιωτικότητας. Η πρώτη επιτυχημένη εισαγωγή των καρτ-ποστάλ ως μέσων επικοινωνίας έγινε το 1869 στην Αυστροουγγαρία.
Οι πρώτες επίσημες καρτ-ποστάλ στη Γερμανία
Παρά την κριτική και τους αρχικούς φόβους οι καρτ-ποστάλ, μετά την επιτυχία που είχαν στην Αυστροουγγαρία, άρχισαν να τυπώνονται και να κυκλοφορούν και στη Γερμανία. Τα πρώτα 45.000 αντίτυπα κυκλοφόρησαν στο Βερολίνο στις 25 Ιουνίου 1870. Στη φωτογραφία καρτ-ποστάλ του 1900.
Άμεση παράδοση
Η συγκεκριμένη ταξιδιωτική καρτ-ποστάλ εστάλη από το Πορτ Σάιντ της Αιγύπτου στο Σβερίν της βόρειας Γερμανίας εν έτει 1899 και έφθασε στον προορισμό της ακριβώς μια εβδομάδα μετά την αποστολή της. Στις πρώτες καρτ-ποστάλ οι εικόνες είναι συνήθως μικρές και υπάρχει χώρος για το μήνυμα του αποστολέα.
Αισιοδοξία για τον νέο αιώνα
Λίγο πριν τη χαραυγή του 20 αιώνα κυκλοφόρησαν ανά τον κόσμο πολλές καρτ-ποστάλ με αισιόδοξα μηνύματα για την υποδοχή του νέου αιώνα. Στη συγκεκριμένη φωτογραφία αποτυπώνεται το πνεύμα της εποχής με προφητικό τρόπο: σύμβολα της βιομηχανικής επανάναστασης, ένα τρένο, ένα ατμόπλοιο, ένας τηλέγραφος και ένα φύλλο φοίνικα που τότε συμβόλιζε την ειρήνη.
Στρατιωτικοί απόηχοι
Κανένας αιώνας μέχρι σήμερα δεν έζησε την απόλυτη ειρήνη. Το 1898 θεωρούνταν τιμή και προνόμιο να παρακολουθήσει κανείς στρατιωτική παρέλαση υπό το πρόσταγμα του Κάιζερ Γουλιέλμου B’. Εξ ου και η συγκεκριμένη καρτ-ποστάλ, ενθύμιο στιγμών στρατιωτικής δόξας.
Καρτ-ποστάλ ως ιστορικά ντοκουμέντα
Στις αρχές του εικοστού αιώνα οι καρτ-ποστάλ είχαν όμως και μια άλλη λειτουργία. Λειτουργούσαν ως ντοκουμέντα με ιστορικό ή απλώς ειδησεογραφικό περιεχόμενο. Εδώ μια καρτ-ποστάλ που αποτυπώνει τη μεγάλη καταστροφή στον σιδηρόδρομο του Βερολίνου το 1908.
Πέρα από την Αrt Nouveau
Ο Αυστριακός εικαστικός Ράφαελ Κίρχνερ είναι εκπρόσωπος της λεγόμενης Art Nouveau. Aλλά εκτός από τη ζωγραφική αγαπούσε να φιλοτεχνεί και καρτ-ποστάλ με αιθέριες γυναικείες φιγούρες και αύρα ερωτισμού, κάτι σαν τα μεταγενέστερα pin-up girls. Οι καρτ-ποστάλ αυτού του είδους ήταν ιδιαίτερα δημοφιλείς στους Ευρωπαίους και Αμερικανούς στρατιώτες κατά τη διάρκεια του Α’ Παγκοσμίου Πολέμου.
dw