AΠΟ ΤΗΝ ΣΥΝΑΝΤΗΣΗ ΤΟΥ ΠΡΟΕΔΡΟΥ ΤΗΣ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑΣ κ.ΠΡΟΚΟΠΙΟΥ ΠΑΥΛΟΠΟΥΛΟΥ
ΜΕ ΤΑ ΜΕΛΗ ΤΗΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΑΠΟΣΤΟΛΗΣ ΣΤΟ 11ο ΠΑΝΕΥΡΩΠΑΪΚΟ ΦΕΣΤΙΒΑΛ «ΟΙ ΦΥΣΙΚΕΣ ΕΠΙΣΤΗΜΕΣΣΤΟ ΠΡΟΣΚΗΝΙΟ» («SCIENCE ON STAGE»), ΜΕ ΘΕΜΑ: «
ΔΕΞΙΟΤΗΤΕΣ ΓΙΑ ΤΟ ΜΕΛΛΟΝ» («SKILLS FOR THEFUTURE») ΣΤΟ ΠΡΟΕΔΡΙΚΟ ΜΕΓΑΡΟ
07.12.2019
ΠΡΟΕΔΡΟΣ: Σας συγχαίρω για τις μεγάλες διακρίσεις σας στο 11ο Πανευρωπαϊκό Φεστιβάλ της Πρωτοβουλίας «Φυσικές Επιστήμες στο Προσκήνιο», με θέμα «Δεξιότητες για το Μέλλον». Και θέλω να σας πω ότι εκείνο που έχει ακόμα μεγαλύτερη σημασία –και σας συγχαίρω ακόμη περισσότερο για αυτό– είναι ότι μετέχετε σ’ αυτή την Πρωτοβουλία η οποία έχει τεράστια σημασία, ξεπερνάει κατά πολύ τα όρια της Χώρας μας, είναι μια Πανευρωπαϊκή πρωτοβουλία όπως εσείς γνωρίζετε καλύτερα από εμένα. Σας συγχαίρω γιατί μέσα από αυτή την Πρωτοβουλία, οι Εκπαιδευτικοί της Πρωτοβάθμιας και της Δευτεροβάθμιας Εκπαίδευσης, ασχολείσθε με την διδασκαλία η οποία σχετίζεται με την μόρφωση των μαθητών στον χώρο των Φυσικών Επιστημών μέσω του Εργαστηρίου. Με τον τρόπο αυτόν προσελκύετε προς τον χώρο των Φυσικών Επιστημών νέους ανθρώπους, τους ανοίγετε τους ορίζοντες για να καταλάβουν ποια είναι η αξία των Φυσικών Επιστημών και, ταυτοχρόνως, τους μαθαίνετε ποια είναι η μεγάλη σημασία της Τεχνολογίας. Κι εδώ θα ήθελα να σταθώ λίγο περισσότερο και να τελειώσω με αυτό: Είναι καλό, και όχι μόνο στην Ελλάδα, γενικότερα, οι μαθητές «εξ απαλών ονύχων» να μαθαίνουν ότι η Τεχνολογία είναι ένα από τα ευγενέστερα δημιουργήματα του Ανθρώπινου Πνεύματος, να αποφύγουμε όλη αυτή την μανιχαϊστική αντίληψη ανάμεσα στην«τεχνοφιλία» και την «τεχνοφοβία». Να δούμε τις πραγματικές διαστάσεις της Τεχνολογίας. Και, το τονίζω, είναι από τα ευγενέστερα δημιουργήματα του Ανθρώπινου Πνεύματος. Αλλά εδώ είναι ανάγκη –ιδίως στους μαθητές, από αυτή την ηλικία- να δώσουμε να καταλάβουν κάτι το οποίο είναι ίσως το μέλλον της μάθησης και της μόρφωσης των Ανθρώπων ιδίως σε ό,τι αφορά τις Θετικές Επιστήμες. Ότι δηλαδή η Τεχνολογία, ιδίως σε επίπεδο διδασκαλίας, μαθαίνει στα παιδιά, στους μαθητές, ότι δεν πρέπει να μένουν στην συσσώρευση της πληροφορίας Ο μεγάλος κίνδυνος, μέσω ιδίως του Διαδικτύου σήμερα, είναι ο μαθητής να συσσωρεύει πληροφορία και να μένει σ’ αυτήν. Να μην αμφισβητεί αυτό το οποίο έχει μάθει, να μην μετατρέπει –για να το πω απλά- την πληροφορία σε γνώση και την γνώση σ’ Επιστήμη. Πρέπει να μάθουν τα παιδιά –κι εσείς είστε οι καταλληλότεροι για να τους το μεταλαμπαδεύσετε– ότι ιδίως στις Θετικές Επιστήμες, το μεγάλο ζήτημα δεν είναι να επιβεβαιώνεις αυτά τα οποία έχεις μάθει, όσο να βλέπεις αν υπάρχει λάθος. Γιατί έτσι προάγεται η Επιστήμη, όχι μέσα από την επαλήθευση αλλά μέσα από την επιλάθευση. Το σημαντικό είναι να μάθουμε στους νέους ανθρώπους ότι παίρνουν την πληροφορία αλλά δικό τους χρέος είναι από εκεί και πέρα, μέσα από την μετατροπή της σε γνώση, να φτάνουν στην Επιστήμη, δίνοντας την δυνατότητα σ’ αυτή να προάγεται όλο και περισσότερο. Είναι ένα μεγάλο χρέος όλων μας γιατί ο μεγάλος κίνδυνος –όχι από την ίδια την Τεχνολογία αλλά από τον τρόπο με τον οποίο την προσεγγίζουμε– είναι να μείνουμε στην πληροφορία που παίρνουν τα παιδιά σε μεγάλο μέγεθος σήμερα και τα κάνει σοφότερα μεν μέχρι μια ηλικία, αλλά τους στερεί την δυνατότητα να εξελιχθούν από ένα σημείο και πέρα.
Ήθελα να σας εξομολογηθώ αυτές τις σκέψεις γιατί το μεγαλύτερο μέρος της ζωής μου τα πέρασα ως εκπαιδευτικός και αυτή η ιδιότητά μου με ακολουθεί ακόμα και σήμερα Συγχαρητήρια θερμά, είμαστευπερήφανοι για εσάς, καλή συνέχεια.