Με την Ελληνική σημαία οι κηδείες των Ελλήνων Μουσουλμάνων στρατιωτών που χάνουν τη ζωή τους την ώρα του καθήκοντος η σημαία είναι εθνικό σύμβολο και δεν την απαγορεύει ο Ισλαμικός Νόμος.
Η Γ.Γ Θρησκευμάτων του Υπουργείου Παιδείας και οι Μουφτήδες της Θράκης βάζουν τέλος σε ένα μεγάλο ψέμα που ήταν μια από τις αιτίες των επεισοδίων στην κηδεία του άτυχου στρατιώτη στο χωρίο Γλαύκη στα Πομακοχώρια της Ξάνθης το 2016.
Οι δίκες μέχρι σήμερα συνεχίζονται ο ψευτομουφτής και ο ιμάμης του καταδικαστήκαν πρωτόδικα το εφετείο τους είναι το Φεβρουάριο του 2020 σε άλλη δίκη στην Ξάνθη ο δημοσιογράφος και εκδότης της εφημερίδας «ΜΑΧΗΤΗΣ» Πάνος Παπαδόπουλος ένας απ΄ αυτούς που από δημοσιογραφικές πληροφορίες έβγαλε τα γεγονότα μηνύθηκε τότε από τον βουλευτή του Σύριζα Χουσεΐν Ζειμπέκ για συκοφαντική δυσφήμηση και σπορά ψευδών ειδήσεων σε μια δίκη που κράτησε 3 μέρες πρωτόγνωρο σε μονομελές δικαστήριο κρίθηκε αθώος λόγο αμφιβολιών.
Αυτά που λέχτηκαν από τους μάρτυρες σε αυτή την δίκη ήταν αυτά που είχαμε επισημάνει και εμείς σε άρθρο μας.
Για κάποιο λόγο ο ταξίαρχος τότε αντί να πάει στην νόμιμη μουφτεία του ελληνικού κράτους ως όφειλε, οδηγήθηκε στον ιμάμη του χωρίου τον Ερκαν Αζίζογλου και ενώ το φέρετρο του άτυχου στρατιώτη πήγε στην οικία του με την γαλανόλευκη κάποιοι με πρόσχημα την θρησκεία διαμόρφωσαν διαφορετικά το στρατιωτικό τελετουργικό με την δικαιολογία όπως κατέθεσαν και οι μάρτυρες ότι « η θρησκεία τους απαγορεύει πάνω από το πράσινο σάβανο με τα εδάφια του κορανίου να μπει η ελληνική σημαία» και όλα έγιναν όπως τα υπαγορεύει η θρησκεία τους. Έτσι στην κηδεία το άγημα προπορευόταν με την σημαία και το φέρετρο δεν είχε. Τότε κάποιοι ομόθρησκοι τους στην κηδεία αντέδρασαν και είπαν ότι υπάρχει μεθόδευση λόγο του σταυρού στην σημαία και ότι δεν υπάρχει πουθενά στο κοράνι αυτό αλλά και κανένα βιβλίο του Ισλάμ! Για το θέμα αυτό είχε κάνει δηλώσεις τότε και ο αντιπρόεδρος της τουρκικής κυβέρνησης .
Από τις δημοσιογραφικές πληροφορίες καθώς και από τις καταθέσεις των μαρτύρων πρόεκυψε ένα σοβαρό ερώτημα. H εφημερίδα ΜΑΧΗΤΗΣ που κατέθεσε αίτηση στη Μουφτεία Ξάνθης ζητώντας ΙΕΡΟΝΟΜΙΚΗ ΡΗΤΡΑ-ΦΕΤΒΑ προκειμένου να αποφευχθούν νέα φαινόμενα Γλαύκης, η μουφτεία με την σειρά της κατέθεσε παράλληλα έγγραφο στην Γ.Γ Θρησκευμάτων επί του ιδίου θέματος, αλλά και το τι προβλέπει το Υπουργείο Εθνικής Άμυνας.
Η ιερονομική αυτή ρήτρα, διέψευσε περίτρανα τα όσα ισχυρίστηκαν οι μάρτυρες κατηγορίας προσκείμενοι στον ψευτομουφτή σε βάρος της εφημερίδας, ισχυριζόμενοι ότι ο ΙΣΛΑΜΙΚΟΣ ΝΟΜΟΣ απαγορεύει στο φέρετρο την τοποθέτηση σημαίας ως εξαπατώντας τους ομόθρησκους τους και στον ελληνικό στρατό.
ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ
ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΠΑΙΔΕΙΑΣ ΚΑΙ ΘΡΗΣΚΕΥΜΑΤΩΝ
ΓΕΝΙΚΗ ΓΡΑΜΜΕΙΑ ΘΡΗΣΚΕΥΜΑΤΩΝ
ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ ΘΡΗΣΚΕΥΤΙΚΗΣ ΔΙΟΙΚΗΣΗΣ
ΤΜΗΜΑ ΜΟΥΣΟΥΛΜΑΝΙΚΩΝ ΥΠΟΘΕΣΕΩΝ
Ανδρέα Πανανδρέου 37, Τ.Κ. 15180- Μαρούσι
Πληροφορίες: Ε. Μοσχή
Αρ. Πρωτ. 183064/Θ1
Προς: τον Σοφολογιότατο Τοποτηρητή
Μουφτή Μουφτείας Ξάνθης
κ. Μπιλάλ Καραχαλήλ Κλεμανσώ 15, Ξάνθη Τ.Κ. 67 100
Κοιν. 1. Τον Σοφολογιότατο Τοποτηρητή
Μουφτή Μουφτείας Διδυμοτείχου κ. Οσμάν Χαμζά
Βρανά 34, Διδυμότειχο Τ. Κ. 68 300
2. τον Σοφολογιότατο Τοποτηρητή
Μουφτή Μουφτείας Κομοτηνής κ. Τζιχάτ Χαλήλ
Ερμού 82, Κομοτηνή Τ.Κ. 69 100
ΑΠΟΣΤΟΛΗ ΜΕ ΗΛΕΚΤΡΟΝΙΚΟ ΤΑΧΥΔΡΟΜΕΙΟ
Θέμα: «Απάντηση σε ερώτημα»
Σοφολογιώτατε,
σε απάντηση του αρ. πρωτ. 347/19-11-2019 εγγράφου σας με το οποίο μας διαβιβάσατε έγγραφο ερώτημα δικηγόρου Ξάνθης σχετικά με το νομοθετικό πλαίσιο χρήσης της ελληνικής σημαίας σε ταφή Έλληνα οπλίτη μουσουλμανικού θρησκεύματος θανόντος κατά την διάρκεια της θητείας του σας ενημερώνουμε ότι, όπως γνωρίζετε, για τη χρήση της Εθνικής Σημαίας ως του επίσημου ανώτατου συμβόλου της Ελληνικής Πολιτείας, υφίστανται ειδικές διατάξεις δημοσίας τάξεως και ιδίως ο νόμος 851/1978, ο οποίος καθορίζει συγκεκριμένα τις χρήσεις της και τους ειδικότερους όρους αυτών. Η νόμιμη χρήση της Εθνικής Σημαίας και η απόδοση τιμών προς αυτήν είναι δικαίωμα και καθήκον κάθε Έλληνα πολίτη, ανεξαρτήτως των θρησκευτικών πεποιθήσεων του. Το δε ζήτημα κάλυψης μιας σωρού με τη Σημαία μπορεί να αποτελεί ζήτημα απόδοσης πολιτειακών τιμών και σεβασμού προς το τεθνεός πρόσωπο αλλά ταυτόχρονα επιβάλλεται και ο σεβασμός προς Αυτήν.
Ειδικότερα, η δυνατότητα κάλυψης με την Εθνική Σημαία σωρού Έλληνα στρατιώτη που απεβίωσε και η απόδοση τιμών προς τον τεθνεόντα, από πλευράς χρήσεως εθνικού συμβόλου είναι ζήτημα του Υπουργείου Εθνικής Αμύνης, χωρίς να τίθεται καταρχάς ζήτημα θρησκευτικών πεποιθήσεων (λόγω του σταυρού που φέρει η Σημαία), αφού προέχει η εθνική/ πολιτειακή σημασία του συγκεκριμένου συμβόλου (σημαίας) στο σύνολο της, χωρίς να αποδίδεται βαρύτητα ή ιδιαίτερος συμβολισμός σε επιμέρους στοιχεία της.
Για τον λόγο αυτόν άλλωστε, κατά τη διάρκεια ζωής του νεοελληνικού κράτους, την Εθνική Σημαία έχουν υπερασπιστεί με τη ζωή τους και τιμήσει εκατοντάδες χιλιάδες Έλληνες Στρατιώτες ( αλλά και πολίτες που προσέφεραν εξέχουσες υπηρεσίες στην πατρίδα μας στο εκπαιδευτικό, πολιτιστικό, φιλανθρωπικό πεδίο κλπ) ανεξαρτήτως θρησκευτικών ή άλλων πεποιθήσεων, η δε χρήση της για κάλυψη των σωρών τους ουδέποτε εξαρτήθηκε ούτε εξαρτάται από τη θρησκεία που πρέσβευε ή δεν πρέσβευε εν ζωή ο καθένας τους. Η κάλυψη, λοιπόν, της σωρού ενός μουσουλμάνου Έλληνα στρατιώτη με την Ελληνική Σημαία δεν συνιστά πράξη με θρησκευτικά χαρακτηριστικά αλλά συμβολισμός του ιερού δεσμού του τεθνεώτος με την πατρίδα του, υπό τις υπηρεσίες της οποίας εν προκειμένω έχασε τη ζωή του.
Όπως γνωρίζετε, το άρθρο 13 του Συντάγματος ορίζει ότι «κανένας δεν μπορεί, εξαιτίας των θρησκευτικών του πεποιθήσεων, να απαλλαγεί από την εκπλήρωση υποχρεώσεων προς το κράτος ή να αρνηθεί να συμμορφωθεί προς τους νόμους».
Η παρ. 17 του άρθρου 30 του Π.Δ. 84/2009 (ΦΕΚ Α΄108) «Κύρωση Κανονισμού Εξωτερικής Υπηρεσίας των Στρατευμάτων» ορίζει τα εξής υπό τον γενικότερο τίτλο «Επικήδειες Τιμές»: «17. Το φέρετρο κάθε Αξιωματικού ή Ανθυπασπιστού εν ενεργεία ή αποστρατεία θανόντος, καθώς και των Υπαξιωματικών και Οπλιτών που πέθαναν ενώ υπηρετούσαν, καλύπτεται από την Εθνική Σημαία (πλην των αυτοκτονούντων). Η Σημαία που καλύπτει το φέρετρο παραδίδεται στους οικείους του νεκρού».
Όσον αφορά στα θέματα ταφής, πέραν των ειδικότερων διατάξεων που ισχύουν για τα κοιμητήρια και τη διαχείριση των σωρών, κάθε πρόσωπο ( ή η οικογένεια του) έχει δικαίωμα να επιλέξει τον τύπο της ταφής του σύμφωνα με τις θρησκευτικές και φιλοσοφικές πεποιθήσεις του, εφόσον φυσικά αυτό δεν απαγορεύεται από κανόνες δημοσίας τάξεως.
Εν προκειμένων, η μουσουλμανική μειονότητα της Θράκης εκπροσωπείται θρησκευτικά από τους τρεις Μουφτήδες που είναι προϊστάμενοι των οικείων Μουφτειών, ως εκ τούτου, οι σχετικές ιεροπραξίες τελούνται από τους Μουφτήδες ή λοιπούς θρησκευτικούς λειτουργούς τους οποίους εντέλλονται. Είναι, λοιπόν, απολύτως σαφές ότι οι αρμόδιες αρχές – εν προκειμένω οι αρμόδιες στρατιωτικές αρχές- οφείλουν να απευθύνονται στους οικείους Μουφτήδες για οποιοδήποτε σχετικό θέμα.
Σε κάθε περίπτωση και για την ταφή κάθε σωρού (πολίτη ή στρατιωτικού) οι αρμόδιες αρχές οφείλουν να συνεννοούνται καταρχάς με την οικογένεια του, η οποία είναι και η μόνη αρμόδια να προσδιορίσει τον τύπο ταφής του νεκρού της, ανάλογα με τις εκπεφρασμένες αντιλήψεις του και την επιθυμία του.
Ο ΠΡΟΪΣΤΑΜΕΝΟΣ ΤΗΣ ΔΙΕΥΘΥΝΣΗΣ
ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΣ ΠΙΤΤΑΔΑΚΗΣ
Εσωτ. Διανομή:
1. Γραφείο κας Υπουργού
2.Γραφείο κ. Γενικού Γραμματέα Θρησκευμάτων
3. Δ/νση Θρησκευτικής Διοίκησης- Τμήμα Μουσουλμανικών Υποθέσεων.
ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑ
ΜΟΥΦΤΕΙΑ ΚΟΜΟΤΗΝΗΣ
ΜΟΥΦΤΕΙΑ ΞΑΝΘΗΣ
ΜΟΥΦΤΕΙΑ ΔΙΔΥΜΟΤΕΙΧΟΥ
Στο όνομα του Αλλάχ του Παντελεήμονα, του Πολυεύσπλαχνου
Η δόξα ανήκει στον Αλλάχ, τον Κύριο όλων των Κόσμων, ειρήνη και ευλογία του Αλλάχ στον προφήτη Μουχάμμεντ, στην οικογένεια και στους φίλους του.
Έτος Εγίρας 23 Rab. I. 1441
Ιστορικό
Την 21η Νοεμβρίου του 2019 συναντήθηκαν στη Μουφτεία Κομοτηνής ο Σοφολογιώτατος Τοποτηρητής Μουφτής Κομοτηνής Τζιχάτ Χαλήλ, ο Σοφολογιώτατος Τοποτηρητής Μουφτής Ξάνθης Μπιλάλ Καρά Χαλήλ και ο Σοφολογιώτατος Τοποτηρητής Μουφτής Διδυμοτείχου Χαμζά Οσμάν για να συζητήσουν, να ερευνήσουν, να διαβουλευτούν και να επαληθεύσουν μεταξύ τους τις απαντήσεις στα τέσσερα (4) ερωτήματα που έθεσε η Δικηγόρος Πρωτοδικείου Ξάνθης κα Ε. Μιχαηλίδου με το από 18/11/2019 έγγραφο της προς τον Σοφολογιώτατο Τοποτηρητή Μουφτή Ξάνθης ζητώντας «την έκδοση ιερονομικής ρήτρας».
Το άρθρο 5 του ν. 1920/1991 (ΦΕΚ Α΄ 11) προβλέπει ότι ο Μουφτής «γνωμοδοτεί σε θέματα που έχουν σχέση με τον Ιερό Ισλαμικό Νόμο» και το άρθρο 3 αναφέρει ότι ο Τοποτηρητής Μουφτής ασκεί κανονικά όλα τα καθήκοντα του Μουφτή.
Ο Σοφολογιώτατος Τοποτηρητής Μουφτής Ξάνθης θεώρησε ότι τα ερωτήματα είναι ιδιαιτέρως σημαντικά, αφορούν τους μουσουλμάνους όλης της Θράκης και ως εκ τούτου έκρινε απαραίτητο να ζητήσει από τον Σοφολογιώτατο Τοποτηρητή Μουφτή Κομοτηνής και από τον Σοφολογιώτατο Τοποτηρητή Μουφτή Διδυμοτείχου να εκδοθεί κοινή ιερονομική ρήτρα. Ο Σοφολογιώτατος Τοποτηρητής Μουφτής Κομοτηνής και ο Σοφολογιώτατος Τοποτηρητής Μουφτής Διδυμοτείχου συμμερίστηκαν την άποψη του Σοφολογιώτατου Τοποτηρητή Μουφτή Ξάνθης και συμφώνησαν με την πρόταση του για την έκδοση κοινής ιερονομικής ρήτρας.
Ο Σοφολογιώτατος Τοποτηρητής Μουφτής Κομοτηνής, ο Σοφολογιώτατος Τοποτηρητής Μουφτής Ξάνθης και ο Σοφολογιώτατος Τοποτηρητής Μουφτής Διδυμοτείχου, μετά από μακρά διαλογική συζήτηση και μελέτη των κανόνων του Ιερού Κορανίου και των νομομαθών και νομοδιδασκάλων του Ισλαμικού Δικαίου, επεξεργάστηκαν, συνέταξαν και υπογράφουν τις απαντήσεις στα τέσσερα (4) ερωτήματα.
Πρώτο Ερώτημα: Όταν ένας μουσουλμάνος στρατιώτης όταν αποβιώνει εν ώρα υπηρεσίας, ο ισλαμικός νόμος επιτρέπει το φέρετρο να φέρει την σημαία του κράτους ως απόδοση τιμής στον στρατιώτη;
Απάντηση στο πρώτο ερώτημα: Όταν ένας μουσουλμάνος στρατιώτης αποβιώνει, ο ισλαμικός νόμος επιτρέπει το φέρετρο του να φέρει τη σημαία που έφερε και ο ίδιος όταν υπηρετούσε τη θητεία του, ως απόδοση τιμής στον στρατιώτη.
Δεύτερο ερώτημα: Συγκεκριμένα στην χώρα μας αν συμβεί αυτό σε Έλληνα μουσουλμάνο στρατιώτη που εν ώρα υπηρεσίας χάνει τη ζωή του, απαγορεύεται στο φέρετρο να υπάρχει η ελληνική σημαία μέχρι την ταφή του;
Απάντηση στο δεύτερο ερώτημα: Όχι. Σύμφωνα με το Ιερό Ισλαμικό Δίκαιο, οι μουσουλμάνοι στρατιώτες που χάνουν τη ζωή τους κατά τη διάρκεια της θητείας τους, δεν απαγορεύεται να φέρουν τη σημαία της πατρίδας τους μέχρι τον ενταφιασμό τους ( όπως την έφεραν και κατά τη διάρκεια της θητείας τους), εφόσον το φέρετρο περιλαμβάνει ισλαμικά θρησκευτικά σύμβολα όπως, κορανικά εδάφια και ρήσεις του Προφήτη.
Τρίτο ερώτημα: Είναι αρμόδια η νόμιμη Μουφτεία Ξάνθης και ο νόμιμος Μουφτής Ξάνθης για την ταφή των θανόντων μουσουλμάνων στρατιωτών ή όχι;
Τέταρτο ερώτημα: Οφείλουν οι αρχές σε περίπτωση θανάτου Έλληνα μουσουλμάνου στρατιώτη εν ώρα υπηρεσίας να συνεννοούνται με τον Νόμιμο Μουφτή για την τήρηση του Ισλαμικού Νόμου και του Οικογενειακού Δικαίου με τον προσήκοντα σεβασμό για το τελετουργικό της ταφής του;
Απάντηση στο τρίτο και τέταρτο ερώτημα: Σε περίπτωση θανάτου Έλληνα μουσουλμάνου στρατιώτη εν ώρα υπηρεσίας, πρέπει να τηρείται αυστηρά το πρωτόκολλο συνεργασίας των υπηρεσιών του κράτους.
Μετά από την ανταλλαγή απόψεων και συζητήσεων ως τρεις Τοποτηρητές Μουφτήδες της Θράκης εγκρίνουμε και συμφωνούμε από κοινού στο περιεχόμενο του παραπάνω κειμένου.
Ο Αλλάχ είναι Παντογνώστης και γνωρίζει ποιο είναι το σωστό.
Ο ΤΟΠΟΤΗΡΗΤΗΣ ΜΟΥΦΤΗΣ ΚΟΜΟΤΗΝΗΣ
Τζιχάτ Χαλήλ
Ο ΤΟΠΟΤΗΡΗΤΗΣ ΜΟΥΦΤΗΣ ΞΑΝΘΗΣ
Μπιλάλ Καραχαλήλ
Ο ΤΟΠΟΤΗΡΗΤΗΣ ΜΟΥΦΤΗΣ ΔΙΔΥΜΟΤΕΙΧΟΥ
Χαμζά Οσμάν