Το πρώτο μάχιμο υποβρύχιο του ελληνικού στόλου, που διεκδίκησε μια παγκόσμια πρωτιά.
Στις 9 Δεκεμβρίου 1912 έγινε το πρώτο υποβρύχιο στην παγκόσμια ναυτική ιστορία που εκτόξευσε τορπίλη κατά εχθρικού πολεμικού πλοίου και συγκεκριμένα του τουρκικού καταδρομικού «Μετζηδιέ» (Medjidieh), στο πλαίσιο του Α’ Βαλκανικού Πολέμου. Αν και η βολή ήταν αποτυχημένη, το «Δελφίν» έγραψε ιστορία.
Η παραγγελία για τη ναυπήγηση του πρώτου ελληνικού καταδυομένου (λέξη της εποχής για το υποβρύχιο) δόθηκε από την κυβέρνηση Δραγούμη στα γαλλικά ναυπηγεία Schneider τον Σεπτέμβριο του 1910. Η ναυπήγησή του άρχισε το 1911 και ολοκληρώθηκε το καλοκαίρι του 1912.
Η παραλαβή του «Δελφίν» έγινε στις 21 Αυγούστου 1912 στον ναύσταθμο της Τουλόν από τον πλωτάρχη Στέφανο Παπαρηγόπουλο, που ήταν και ο πρώτος κυβερνήτης του. Το «Δελφίν» ήταν υποβρύχιο τύπου «Λομπέφ» και είχε πλήρωμα 18 ανδρών.
Τι αναφέρει το Πολεμικό Ναυτικό
Το “Δελφίν” ήταν το πρώτο υποβρύχιο παγκοσμίως που εκτέλεσε κατά τη διάρκεια των Βαλκανικών Πολέμων (1912-12), βολή τορπίλης μάχης υποβρυχίως στις 09/12/1912.
Εξωτερικά Χαρακτηριστικά Σκάφους:
Διαστάσεις: 50/4,7/2,7 μέτρα
Εκτόπισμα: 310/460 τον.
Ταχύτητα: 13 κόμβοι στην επιφάνεια, 8.5 σε κατάδυση
Μέγιστο βαθος καταδύσεως: 36 μέτρα
Άκτινα Ενέργειας: Με 8 κόμβους: 2 ώρες, με 6: 7.5 ώρες και με 4.5: 17.5 ώρες
Οπλισμός: 4 εκτοξευτές τορπιλών των 45 εκ. εξωτερικά του σκάφους κάτω απο το ξύλινο κατάστρωμα (2 στην πλώρη και 2 στην πρύμη με γωνία 5º κατά το διαμήκες) και 1 Τ/Σ εσωτερικός στο πρωραίο διαμέρισμα. Φόρτος συνολικά 6 τορπίλες Schwartzkorpf (5 στις θέσεις εκτοξεύσεως και μια εφεδρική)
Πληροφορίες
Παραγγέλθηκε μαζί με το ΞΙΦΙΑΣ στα γαλλικά Ναυπηγεία Schneider τον Σεπτέμβριο του 1910. Η παραλαβή του έγινε στις 5 Οκτωβρίου 1912 απο τον Πχη Στ. Παπαρηγόπουλο. Το ΔΕΛΦΙΝ κατέπλευσε στο Ναύσταθμο εγκαίρως για να λάβει μέρος στους πολέμους 1912-1913.
Στις 9 Δεκεμβρίου 1912 εκτόξευσε τορπίλη με επιτυχία εναντίον του τουρκικού καταδρομικού MEDJIDIEH, γεγονός που απετέλεσε την πρώτη υποβρύχιο τορπιλική επίθεση στην ιστορία. Αμέσως μετά την επίθεση αυτή, ενώ βρισκόταν εν καταδύσει, προσάραξε και για να απελευθερωθεί αναγκάστηκε να αφήσει τα μολυβένια βάρη ασφαλείας του. Αυτό του στέρησε τη δυνατότητα συμμετοχής στις υπόλοιπες επιχειρήσεις μέχρι το τέλος του πολέμου.
Κατά τον Α’ Παγκόσμιο Πόλεμο κατασχέθηκε από τους Γάλλους και όταν επεστράφη ήταν σε πολύ κακή κατάσταση. Διατηρήθηκε εν ενεργεία μέχρι και το 1920, οπότε και παροπλίσθηκε.