Επίδειξη μη επανδρωμένου αεροχήματος πραγματοποιήθηκε το πρωί της Πέμπτης στη Λάρισα και συγκεκριμένα στην 110 Π.Μ.
Κατά τη διάρκεια των επιδείξεων χρησιμοποιήθηκε ένα μη επανδρωμένο αεροσκάφος MQ-9 Guardian το οποίο επέδειξε τις νέες δυνατότητες για εκτέλεση αποστολών θαλάσσιας επιτήρησης και προστασίας συνόρων.
Κατά τη διάρκεια των πτήσεων το αεροσκάφος επέδειξε τις δυνατότητες ενός Multi mode radar ναυτικής έρευνας, ενός ISAR (Inverse Synthetic Aperture Radar) και του συστήματος αυτόματης αναγνώρισης (Automatic identification System-AIS) θαλασσίων μέσων, τα οποία σε συνδυασμό δημιουργούν μια πλήρη real time εικόνα ευρέως πεδίου (Maritime Wide Area Search- MWAS). Όλα αυτά δίνουν τη δυνατότητα αναγνώρισης και ανάσχεσης θαλασσίων στόχων.
Οι εν λόγω λειτουργίες χρησιμοποιούνται εδώ και χρόνια από τις ΗΠΑ καθώς και άλλες χώρες και θεωρούνται ζωτικής σημασίας για την προστασία των θαλασσίων συνόρων.
Να σημειωθεί ότι το drone MQ-9 Guardian μπορεί να πετάξει για 40 ώρες και να επιχειρεί σε χώρο μεταξύ Λιβύης και Κύπρου. Για παράδειγμα έχει τη δυνατότητα να προσγειωθεί στην Κύπρο για ανεφοδιασμό. Ελέγχεται από χειριστή και έχει δύο κάμερες. Μάλιστα η ακτίνα του ραντάρ είναι 250χλμ.
Επιπρόσθετα μπορεί να εντοπίζει στόχους σε θάλασσα. Συγκρίνει τις πληροφορίες που παίρνει με δορυφόρο και έχει την ικανότητα να αντιλαμβάνεται αν εκπέμπουν π.χ. πλοία τα σωστά δεδομένα. Κοντολογίς μπορεί να εντοπίσει λαθρέμπορους.
Συνδέεται με όλα τα συστήματα του ΝΑΤΟ και της Αεροπορίας και επίσης το drone έχει τη δυνατότητα να εντοπίζει αν ένα αεροσκάφος είναι φιλικό ή εχθρικό για να κινηθεί αναλόγως.
Το λιμενικό μπορεί έχει ζωντανά βίντεο από το drone για τις επιχειρήσεις του.
Η σημερινή επίδειξη είχε τη στήριξη της ελληνικής στρατιωτικής ηγεσίας και του λιμενικού και πραγματοποιήθηκε παρουσίαση τεσσάρων σεναρίων όπου μπορεί να χρησιμοποιηθεί το drone.
Αυτά είναι τα εξής:
– Αγιόκαμπος: Εντοπισμός εστίας πυρκαγιάς
– Αγιόκαμπος: Εντοπισμός ναυαγού μικρού σκάφους
– Λέσβος: Θαλάσσια επιτήρηση (μπορεί να γίνει εντοπισμός λέμβων μεταναστών)
– Λιτόχωρο: Συνοδεία convoy οχημάτων
Επίσης, έγινε επίδειξη ενός συστήματος «ανίχνευσης και αποφυγής» (Detect and Avoid-DAA) το οποίο ανέπτυξε η GA-ASΙ και αποτελεί βασική τεχνολογία για τα τηλεκατευθυνόμενα εναέρια αεροσκάφη, έτσι ώστε να πετούν με ασφάλεια στον πολιτικό εναέριο χώρο ταυτόχρονα με τα επανδρωμένα αεροσκάφη. Το σύστημα αποτελείται από ένα ραντάρ αέρος-αέρος και επεξεργαστή ο οποίος δύναται να συνεργαστεί με το σύστημα TCAS-II καθώς και με το Automatic Dependent Surveillance- Broadcast (ADS-B).
Στο πλαίσιο των επιδείξεων, η GA-ASI συνεργάστηκε με την εταιρεία SES, που παρέχει τη δορυφορική σύνδεση με την οποία μεταδίδονται άμεσα τα δεδομένα που συλλέγει το MQ-9 στο Σταθμό Ελέγχου Εδάφους (Ground Control Station-GCS).
Οι χώρες οι οποίες προσκλήθηκαν να παρακολουθήσουν τις επιδείξεις, πέραν της Ελλάδος είναι η Ιταλία, Ισπανία, Ηνωμένο Βασίλειο, Γερμανία, Δανία, Ολλανδία, Φιλανδία, Νορβηγία, Ρουμανία, Πολωνία και Βέλγιο.
.
[youtube https://www.youtube.com/watch?v=aabONvMWscg&w=770&h=433]
[youtube https://www.youtube.com/watch?v=zQJSiFR_0-U&w=770&h=433]
[youtube https://www.youtube.com/watch?v=pjFpooIiA3Y&w=770&h=433]
[youtube https://www.youtube.com/watch?v=ioJvx3gNI6o&w=770&h=433]
.
Μαρίνος Τζώτζης
onlarissa.gr