του Χρυσόστομου Τσιρίδη
.
(αφορμή σχετικά δημοσιεύματα των ημερών. Δεκέμβριος 2019)
Οι Αθηναίοι, εποχής Περικλή, δεν θα (κατα)δέχονταν με τίποτα να ονομάζουν αυτή την ΑΡΙΣΤΟΥΡΓΗΜΑΤΙΚΗ
“Βίβλο” της Ελληνικής αρχιτεκτονικής και Τέχνης …ως “Εκατόμπεδον”. .
Πρώτα η απορία:
.
Πώς γίνεται με πράγματα ΗΔΗ γνωστά, να δημιουργείς την
εντύπωση “καινοφανούς” θεωρίας;
.
Οι έρευνες και τα σχετικά πορίσματα για τα….οικοδομικά της
Αθηναϊκής Ακρόπολης ΕΙΝΑΙ γνωστά και μη εξαιρετέα από το
παρελθόν.
.
Τα οποία λένε ότι:
.
Τρεις κατά βάση οι Ναοί προς τιμήν της θεάς Αθηνάς.
.
Ο ένας, ο πρώτος ο…. πώρινος (από πωρόλιθο) πράγματι
λεγόταν “Εκατόμπεδον”. Το όνομα “Εκατόμπεδον” ούτε… κρύπτεται ούτε αποσιωπάται(!).
.
Όνομα ΑΠΟΛΥΤΩΣ εύλογο και συμβατό (!) με τον χρόνο (τέλη 6ου αι.)
και τον σκοπό της ανέγερσής του. ΔΗΛΑΔΗ:
.
Η Πολιάδα (πολιούχος) θεά Αθηνά τιμάται με
ένα σκόπιμα ΕΝΤΥΠΩΣΙΑΚΟ- μνημειακό σε μέγεθος και όνομα ΑΦΙΕΡΩΜΑ. Ανάλογος και ο γλυπτός υπερβολικός διάκοσμος (τρισώματος… δαίμων κλπ)
.
Ο Χρίστος Τσούντας στην Ιστορία της Τέχνης, βασικό βιβλίο για τους φοιτητές 10ετίας του ’60, είναι σαφής: “πλησιέστατα επί των σημείων του (παλαιού) Εκατόμπεδου, ανεγείρεται άλλος Ναός μαρμάρινος…πλατύτερος κατά 2 μέτρα, αλλά βραχύτερος κατά 4 μέτρα κλπ”.
“Βίβλο” της Ελληνικής αρχιτεκτονικής και Τέχνης …ως “Εκατόμπεδον”. .
Πρώτα η απορία:
.
Πώς γίνεται με πράγματα ΗΔΗ γνωστά, να δημιουργείς την
εντύπωση “καινοφανούς” θεωρίας;
.
Οι έρευνες και τα σχετικά πορίσματα για τα….οικοδομικά της
Αθηναϊκής Ακρόπολης ΕΙΝΑΙ γνωστά και μη εξαιρετέα από το
παρελθόν.
.
Τα οποία λένε ότι:
.
Τρεις κατά βάση οι Ναοί προς τιμήν της θεάς Αθηνάς.
.
Ο ένας, ο πρώτος ο…. πώρινος (από πωρόλιθο) πράγματι
λεγόταν “Εκατόμπεδον”. Το όνομα “Εκατόμπεδον” ούτε… κρύπτεται ούτε αποσιωπάται(!).
.
Όνομα ΑΠΟΛΥΤΩΣ εύλογο και συμβατό (!) με τον χρόνο (τέλη 6ου αι.)
και τον σκοπό της ανέγερσής του. ΔΗΛΑΔΗ:
.
Η Πολιάδα (πολιούχος) θεά Αθηνά τιμάται με
ένα σκόπιμα ΕΝΤΥΠΩΣΙΑΚΟ- μνημειακό σε μέγεθος και όνομα ΑΦΙΕΡΩΜΑ. Ανάλογος και ο γλυπτός υπερβολικός διάκοσμος (τρισώματος… δαίμων κλπ)
.
Ο Χρίστος Τσούντας στην Ιστορία της Τέχνης, βασικό βιβλίο για τους φοιτητές 10ετίας του ’60, είναι σαφής: “πλησιέστατα επί των σημείων του (παλαιού) Εκατόμπεδου, ανεγείρεται άλλος Ναός μαρμάρινος…πλατύτερος κατά 2 μέτρα, αλλά βραχύτερος κατά 4 μέτρα κλπ”.
.
Λέω ξανά: Το όνομα “Εκατόμπεδον” ούτε… κρύπτεται ούτε αποσιωπάται(!).
.
Εδώ όμως χρειάζεται (και) ένας άλλος τρόπος σκέψης:
.
1ο) Τα χρόνια του ΠΕΡΙΚΛΗ, χρόνια ακμής της Αθηναϊκής Δημοκρατίας και του Αθηναϊκού…. εγωισμού (δες “Επιτάφιο”= ΕΜΕΙΣ είμαστε το κάτι παραπάνω, από τις άλλες Δημοκρατικές δυνάμεις)…..
.
…..οι Αθηναίοι δεν θα (κατα)δέχονταν με τίποτα να ονομάζουν αυτήν την ΑΡΙΣΤΟΥΡΓΗΜΑΤΙΚΗ “Βίβλο” της Ελληνικής αρχιτεκτονικής και Τέχνης του ένδοξου μυθολογικού παρελθόντος τους, των θεών και των μυθικών τους ηρώων,ενδιαίτημα της ΧΡΥΣΕΛΕΦΑΝΤΙΝΗΣ θεάς, με έναν άχρωμο ΠΛΕΟΝ, συμβατικό “τεχνικό” “κατασκευαστικό” όρο του Ναού: “Εκατόμπεδον”.
.
2ο)Στην κορυφαία γιορτή τους, τα ΠΑΝΑΘΗΝΑΙΑ, οι Αθηναίοι δεν “πήγαιναν”
το ΠΕΠΛΟ της θεάς Αθηνάς στην… διεύθυνση “Εκατόμπεδον Ακροπόλεως”, ΑΛΛΑ τον π ρ ό σ φ ε ρ α ν(!) στην Παρθένο Προστάτιδα της πόλης τους,με όρους Παλλαϊκής ΙΕΡΟΤΕΛΕΣΤΙΑΣ, στον Ναό-αφιέρωμα, ενδιαίτημα της θεάς.
.
3ο) Δεν ξόδεψε (διέθεσε)ο ΠΕΡΙΚΛΗΣ τον μισό Προϋπολογισμό της Αθήνας, για να…ανακαινίσει-αναπαλαιώσει το Εκατόμπεδο, τα μέλη του οποίου άλλωστε δεν έτυχαν και τόσου σεβασμού από τους Αθηναίους.
.
Ο Περικλής Οικοδομεί “εξ αρχής”…!
.
Τώρα, ως προς το γιατί επέλεξαν τον επιθετικό προσδιορισμό
(ΠΑΡΘΕΝΟΣ- ΠΑΡΘΕΝΩΝ) και όχι το προσδιοριζόμενο όνομα (Αθηνά), (λ.χ κατά το “Αρτεμίσιον”), τις απαρχές της απάντησης θα τις βρούμε στον γενάρχη του ΕΛΛΗΝΙΚΟΥ Πολιτισμού ΟΜΗΡΟ
.
την ουσιαστική όμως απάντηση στον Ναό της Απτέρου Νίκης.