Μία εντυπωσιακή, ιστορική έκθεση, μας ταξιδεύει αρκετά χρόνια πίσω. Σπάνια τεκμήρια κι αδημοσίευτο υλικό από το Ιστορικό Αρχείο της ΕΥΔΑΠ, εκτίθενται για πρώτη φορά στο κοινό.
Πρόκειται για μία πρωτότυπη αφήγηση που εξιστορεί πως έγινε το πρώτο μεγάλο έργο στον τομέα της ύδρευσης στην κατασκευή της τεχνητής λίμνης του Μαραθώνα το 1927. Για τη δημιουργία της κατασκευάστηκε ένα λιθόδμητο φράγμα ύψους 285 μέτρων, φτιαγμένο από πεντελικό μάρμαρο. Αυτή η ιδιαιτερότητα του φράγματος το έκανε μοναδικό σε παγκόσμιο επίπεδο.
Η Έκθεση-την οποία εγκαινίασε ο Υπουργός Υποδομών και Μεταφορών Κώστας Αχ. Καραμανλής- άνοιξε τις πόρτες στο κοινό στις 12 Νοεμβρίου κι αμέσως κέρδισε τις καρδιές των επισκεπτών.
Οι επισκέπτες έχουν τη δυνατότητα να ξεναγηθούν σε ένα πλούσιο εκθεσιακό υλικό που αποτελείται από σπάνιες φωτογραφίες, αρχιτεκτονικά σχέδια και χάρτες, πολύτιμα έγγραφα τεκμήρια [συμβάσεις, επιστολές και άλλα επίσημα έγγραφα, βιβλία] και μία τρισδιάστατη αναπαράσταση της κατασκευής του Φράγματος .Επίσης εκτίθενται αντικείμενα, όπως εργαλεία χρήσης της κατασκευής και της καθημερινής ζωής του Φράγματος του Μαραθώνα στα τέλη της δεκαετίας 1920.
Τα εγκαίνια του Φράγματος του Μαραθώνα. Στο κέντρο απεικονίζεται ο πρωθυπουργός Ελευθέριος Βενιζέλος, 1929 / Πηγή: Ιστορικό Αρχείο ΕΥΔΑΠ
Άποψη του Φράγματος και του κτίσματος, αντιγράφου του Θησαυρού των Αθηναίων, περίπου 1931 / Πηγή: Ιστορικό Αρχείο ΕΥΔΑΠ
Προβάλλεται και μία κινηματογραφική ταινία μικρού μήκους της εποχής, με πλάνα από τις φάσεις του εργοταξίου του. Τα πλάνα είχαν γυριστεί με την τεχνική του βωβού κινηματογράφου, έχουν μονταριστεί για το σκοπό της έκθεσης κι έχουν επενδυθεί ηχητικά.
Στάδιο κατασκευής του Φράγματος Μαραθώνα, 1927 / Πηγή: Ιστορικό Αρχείο ΕΥΔΑΠ
Στην εισαγωγή της Έκθεσης οι επισκέπτες έρχονται σε γνώση με την υδροδοτική κατάσταση της Αθήνας από τη σύσταση του νέου ελληνικού κράτους με τα εξής τρία θέματα:
Πως έπιναν νερό οι Αθηναίοι πριν από το Φράγμα του Μαραθώνα
Επιστήμη και τεχνολογία στην υπηρεσία της υγιεινής
Ο κόσμος τον Μεσοπόλεμο
Εν συνεχεία αναπτύσσονται τρεις κεντρικές θεματικές ενότητες:
Α. Μία σύνθετη κατασκευή
Η εταιρεία ULENκαι η σύμβαση με το ελληνικό κράτος: μια περιπέτεια
Ποιος ήταν ο κύριος ULEN
Συνοδευτικά έργα [η κατασκευή της Σήραγγας Μπογιατίου, Μονάδες Επεξεργασίας Νερού, και το δίκτυο διανομής νερού στην πόλη]
Μηχανικός και εργάτης του έργου φωτογραφίζονται στο μεγάλο μεταλλικό δακτύλιο που χρησιμοποιήθηκε για την κατασκευή της Σήραγγας του Μπογιατίου, 1928 / Πηγή: Ιστορικό Αρχείο ΕΥΔΑΠ
Το λιμάνι της Χαλκίδας, ο σταθμός άντλησης θαλάσσιου ύδατος στο Φάληρο και ο ηλεκτροπαραγωγικός σταθμός στο Καστρί
Ο οικισμός του εργοταξίου
Ο υδατόπυργος
Το Φράγμα και ο ναός του
Β. Ένα πρότυπο και πολυπληθές εργοτάξιο
Πειραματισμός, έρευνα και καινοτομία
Αμερικάνοι και Έλληνες μηχανικοί
Γνώρισε κάποιους από τους σημαντικότερους ανθρώπους του έργου
Το εργατικό δυναμικό
Γ. Η Διατήρηση στη μνήμη
Φωτογραφίζοντας και κινηματογραφώντας το εργοτάξιο
Το ιστορικό αρχείο ΕΥΔΑΠ
Από την ΕΕΥ ΣΤΗΝ ΕΥΔΑΠ
Μετά το Μαραθώνα [η εξελικτική πορεία της υδροδότησης της Αθήνας]
Η είσοδος είναι ελεύθερη στο ευρύ κοινό και παρουσιάζεται στο Κέντρο Πολιτισμού «Ελληνικός Κόσμος» [Πειραιώς 254, Ταύρος].
Θα διαρκέσει δε έως τις 7 Φεβρουαρίου 2020.
Ώρες και ημέρες λειτουργίας Έκθεσης:
Δευτέρα Κλειστά
Τρίτη, Τετάρτη, Πέμπτη 9:00-13:30
Παρασκευή 9:00-20:00
Σάββατο 11:00-16:00
Κυριακή 10:00-18:00
Οι ακόλουθες πληροφορίες θα σας βοηθήσουν να μετακινηθείτε προς την Έκθεση χρησιμοποιώντας τις συγκοινωνίες
Σταθμός: Καλλιθέας.
Πειραιώς 254, Ταύρος Λεωφορείο:
Λεωφορείο: 049 (Πειραιάς – Ομόνοια).
Στάση: Σχολή Καλών Τεχνών.
Περπατήστε 1 λεπτό μέχρι τον προορισμό.
Λεωφορείο: 914 (Ομόνοια – Λαχαναγορά – Παλαιά Κοκκινιά).
Στάση: Σχολή Καλών Τεχνών.
Περπατήστε 1 λεπτό μέχρι τον προορισμό.
ΗΣΑΠ: Γραμμή 1.
Περπατήστε 10 λεπτά μέχρι τον προορισμό.