Ένας χρόνος πέρασε από την ημέρα που τέθηκε σε ισχύ η Συμφωνία των Πρεσπών και οι γείτονες δεν έχουν πάψει ούτε μέρα να την καταπατούν. Ξεχνούν πως το όνομά τους πλέον είναι «Δημοκρατία της Βόρειας Μακεδονίας» ή «Βόρεια Μακεδονία» εν συντομία και όχι «Μακεδονία» και προβαίνουν συνεχώς σε πταίσματα που από την ελληνική πλευρά περνούν μάλλον απαρατήρητα.
Μια ακόμη κίνηση των Σκοπίων, όμως, και μάλιστα σε μια περίοδο που επιθυμούν διακαώς να λάβουν το πράσινο φως για την έναρξη των ενταξιακών διαπραγματεύσεων με την Ε.Ε. εγείρει ερωτήματα ως προς το κατά πόσο αυτό ισχύει.
Συγκεκριμένα, κατά τη συνέντευξη Τύπου του Διευθυντή του κρατικού Οργανισμού για την τουριστική προώθηση τής γείτονος ανακοινώθηκε ότι ξεκινά μια νέα επίσημη διαδικτυακή εκστρατεία τουριστικής προβολής της χώρας που απευθύνεται τόσο στο εγχώριο όσο και, κυρίως, στο διεθνές κοινό. Σύμφωνα με αυτήν, το βασικό hashtag, σύνθημα θα μπορούσαμε να πούμε, που θα συνοδεύει το υλικό που αφορά στη χώρα σε όλα τα μέσα κοινωνικής δικτύωσης θα είναι #onlyiNMacedonia(!!!) ενώ θα υπάρχουν και τα #traveliNMacedonia, #captureiNMacedonia, #natureiNMacedoniaκαι #discovernorthmacedonia.
Προφανώς, πρόκειται για λογοπαίγνιο μεταξύ του«onlyin“Macedonia”» και του«onlyin “N(orth) Macedonia”» γι’ αυτό και το γράμμα Ν είναι κεφαλαίο. Αρχικά, κάτι τέτοιο (πλην του τελευταίου hashtag) αποτελεί παραβίαση της Συμφωνίας των Πρεσπών, καθώς αυτή προβλέπει ότι η σύντομη εκδοχή του ονόματος τής γείτονος είναι «Βόρεια Μακεδονία» κι όχι «Β. Μακεδονία».
- Πέραν τούτου, όμως,αυτό που συμπεραίνει κι ο πιο καλόπιστος αναγνώστης είναι ότι η όλη κατάσταση αποβλέπει στο να εξακολουθήσει η γειτονική χώρα να παρουσιάζεται τόσο στο εσωτερικό όσο και στο εξωτερικό ως «Μακεδονία» σκέτο. Επίσης, εφόσον οι υπεύθυνοι του Οργανισμού ισχυρίζονται ότι η καμπάνια αυτή στοχεύει στην προσέλκυση νέων τουριστών και ιδίως νεαρής ηλικίας, είναι πιθανό αυτοί να μη γνωρίζουν καν το όνομα της χώρας και διαβάζοντας το hashtag να συμπεράνουν ότι αυτή ονομάζεται «Μακεδονία», μη αντιλαμβανόμενοι το λογοπαίγνιο.
Περιδιαβαίνοντας κανείς κάποια μέσα κοινωνικής δικτύωσης, θα διαπιστώσει ότι εδώ και χρόνια υπήρχε το hashtag #onlyinMacedonia σε ορισμένες αναρτήσεις. Δε γνωρίζουμε αν εντασσόταν σε κάποια επίσημη κρατική εκστρατεία ή χρησιμοποιείτο ανεπίσημα. Σε περίπτωση που ισχύει το πρώτο, συμπεραίνεται ότι οι εμπνευστές του νέου συνθήματος θεώρησαν ότι με το να αλλάξουν μόνο τον τρόπο γραφής του γράμματος «ν», δηλαδή κάνοντάς το κεφαλαίο, εναρμονίζονται με τη νέα κατάσταση.
Υπενθυμίζεται ότι πριν από μερικούς μήνες είχε προκληθεί σάλος στην Ελλάδα με το σύνθημα “MacedoniaTimeless” του ίδιου Οργανισμού, το οποίο και τροποποιήθηκε μετά από διαμαρτυρίες σε «NorthMacedoniaTimeless» αν και στο διαδίκτυο σε αρκετές περιπτώσεις το “North” απαλείφεται.
Καθώς φαίνεται, επιβεβαιώνονται οι ανησυχίες μεγάλης μερίδας τής ελληνικής κοινής γνώμης, όπως είχαμε επισημάνει και σε άρθρο μας, ότι δια της διολισθήσεως το πρώτο συνθετικό τής ονομασίας της χώρας θα ατονεί σταδιακά και στο τέλος θα εξαφανιστεί. Απλώς, ίσως κάποιοι να μην περίμεναν να συμβεί τόσο νωρίς…
Το παραπάνω κείμενο είναι καταγγελία της κυρίας Μαρίας Μοτίκα
(ερευνήτρια στο Ινστιτούτο Διεθνών Σχέσεων του Παντείου Πανεπιστημίου)