Ακυρώσεις πτήσεων, μείωση των επιβατών, η εξάπλωση του ιού δημιουργεί καταστάσεις Lehman Brothers στις αερομεταφορές. Προοπτικές ανάκαμψης είναι δύσκολο να δοθούν. Περισσότερο πλήττεται η Cathay Pacific.
Η αύξηση των κρουσμάτων του κορωνοϊού και οι απρόβλεπτες εξελίξεις ως προς την εξάπλωσή του έχουν «προσγειώσει» τα προγνωστικά για το επόμενο διάστημα σε ότι αφορά τις αεροπορικές εταιρείες. Τα Δευτέρα το πρωί εξήγγειλε ο όμιλος της Lufthansa ότι θα αναβάλει όλες τις πτήσεις της προς Κίνα μέχρι τις 24 Απριλίου και προς την Τεχεράνη μέχρι τις 30 Απριλίου.
Αυτό που μέχρι πριν λίγες εβδομάδες αποτελούσε απειλή για την Κίνα, μέσα σε λίγες ημέρες εξελίσσεται στην μεγαλύτερη κρίση τουλάχιστον της τελευταίας δεκαετίας για τον κλάδο των αερομεταφορών.
Μείωση της επιβατικής κίνησης
Ο όμιλος Lufthansa ανακοίνωσε επιπλέον ότι μειώνει κατά 40% τις πτήσεις προς την Ιταλία. Και επειδή σε αυτόν τον κλάδο, όλα συνδέονται μεταξύ τους, αναμένεται μείωση του συνολικής προσφοράς σε πτήσεις μέχρι και το 1/4 για σύντομους ή μεσαίας απόστασης προορισμούς ακόμη και μέσα στη Γερμανία, αναλόγως το πώς θα εξελιχθεί η διασπορά του νέου ιού. Ήδη από τώρα έχουν περιοριστεί οι πτήσεις ανάμεσα σε γερμανικούς προορισμούς, κάτι που μέχρι μερικές ημέρες ήταν αδιανόητο. Σύμφωνα με τα τελευταία μέτρα 13 μέχρι 23 αεροσκάφη του στόλου της Lufthansa έχουν καθηλωθεί στο έδαφος. Οι τελευταίες εκτιμήσεις για τις επιπτώσεις του κορωνοϊού στην αεροπορική συγκοινωνία έγιναν πριν από μια εβδομάδα και θεωρούνται ξεπερασμένες.
Η IATA, η Διεθνής Ένωση Αερομεταφορών, υπολόγισε ότι οι μεγαλύτερες επιπτώσεις των αεροπορικών εταιρειών αφορούν τις πτήσεις προς την Κίνα και μεταξύ κινεζικών πόλεων. Τον περασμένο Δεκέμβριο τα προγνωστικά έκαναν λόγο για ανάπτυξη του κλάδου ύψους περίπου 4,1%, η οποία ήταν αναμενόμενη. Φέτος ωστόσο, προβλέπεται υποχώρηση της μετακίνησης επιβατών παγκοσμίως στο 4,8%. Η υπόθεση αυτή στηρίζονταν βέβαια στο ότι η Κίνα θα παρέμενε το επίκεντρο της επιδημίας. «Εάν βγει αληθινή, θα είναι η πρώτη παγκόσμια μείωση των αεροπορικών μεταφορών από τη δημοσιονομική κρίσης το 2008/2009», ανακοίνωσε η ΙΑΤΑ.
Η Cathay Pacific πλήττεται περισσότερο
Κάθε τόσο γίνονται συγκρίσεις με τις επιπτώσεις από την επιδημία SARS το 2003, η οποία όμως περιορίστηκε στον χώρο της Ασίας και του Ειρηνικού. Τότε οι αεροπορικές εταιρείες κατέγραψαν μεγάλη μείωση της τάξης του 5,3% επί 6 μήνες, την οποία διαδέχθηκε μία αντίστοιχη ανάκαμψη.
«Η σημερινή κρίση είναι η χειρότερη από την επιδημία SARS ή τις τρομοκρατικές επιθέσεις της 11η Σεπτεμβρίου του 2001. Οι άνθρωποι θέλουν να μείνουν καλύτερα στο σπίτι τους και να περιμένουν. Αναπτύσσεται κλίμα φόβου» λέει ο Μπράιάν Σάμερς, ειδικός στις αερομεταφορές του διαδικτυακού τόπο του κλάδου Skift. «Η καλή είδηση είναι όμως ότι οι αεροπορικές εταιρείες βρίσκονται σήμερα σε καλύτερη θέση από ότι στις τελευταίες κρίσεις και θα επιζήσουν από τον κορωνοϊό».
Η αεροπορική εταιρεία που κινδυνεύει περισσότερο είναι η Cathay Pacific από το Χονγκ Κονγκ, μια από τις καλύτερες και πιο παραδοσιακές αεροπορικές εταιρείες στην Ασία και τον Ειρηνικό. Ήδη ο τζίρος της συρρικνώθηκε λόγω των πολιτικών εξελίξεων και διαδηλώσεων που επί μήνες κράτησαν την ανάσα της παγκόσμιας κοινότητας στην πρώην βρετανική αποικία. Η νέα συρρίκνωση των κερδών της από τον κορωνοϊό μπορεί να την ισοπεδώσει. Η Cathay έχει καθηλωμένα 120 από τα 200 αεροσκάφη της, πάνω δηλαδή από το μισό δυναμικό της και έχει ακυρώσει τα ¾ των πτήσεών της. Μάλιστα η εταιρεία ζήτησε από τους 27.000 υπαλλήλους της να κάνουν διακοπές άνευ αποδοχών.
DW