Με μεγάλη πλειοψηφία υπερψηφίστηκε η πρόταση του Δήμου Πειραιά για το Ρυθμιστικό Σχέδιο Αττικής 2021. Κατά τη συζήτηση παραβρέθηκαν και έκαναν παρεμβάσεις, ο Πρόεδρος και Διευθύνων Σύμβουλος του Ο.Λ.Π. κ. Γιώργος Ανωμερίτης, καθώς και ο Πρόεδρος του Οργανισμού Ρυθμιστικού Σχεδίου Αττικής και καθηγητής του Ε.Μ.Π. κ. Γιάννης Πολύζος.
Την παρουσίαση της πρότασης του Δήμου Πειραιά για το Ρυθμιστικό Σχέδιο Αττικής έκανε ο Γενικός Γραμματέας του Δήμου κ. Στέλιος Διαμαντίδης, επικεφαλής της επιστημονικής ομάδας που την επεξεργάστηκε. (Την πρόταση του Δήμου σας επισυνάπτουμε χωριστά).
Ο Δήμαρχος Πειραιά αφού καλωσόρισε τους προσκεκλημένους υπογράμμισε:
«Είναι η τρίτη συνεδρίαση μας, που εισάγουμε το θέμα του Ρυθμιστικού Σχεδίου. Δόθηκε αρκετός χρόνος στις παρατάξεις να το μελετήσουν και να καταθέσουν προτάσεις. Το συζητήσαμε και στην Επιτροπή Διαβούλευσης. Τώρα περισσότερο γόνιμο και εμπλουτισμένο, το εισάγουμε στο Δημοτικό Συμβούλιο για την τελευταία επεξεργασία και λήψη απόφασης. Ακολουθήσαμε και το διάλογο και τη γνώση. Αισθάνομαι και την υποχρέωση και την ευχαρίστηση να συγχαρώ το Γενικό Γραμματέα του Δήμου, τον κ. Στυλιανό Διαμαντίδη και το επιτελείο μας, για την τόσο υψηλής ποιότητας δουλειά. Και ασφαλώς και τις παρατάξεις και τους θεσμικούς παράγοντες της πόλης μας, που συνέβαλλαν με τις προτάσεις τους. Πιστεύω ότι αυτό που σήμερα παρουσιάζουμε, σηματοδοτεί τη νέα ποιότητα, που έχει η λειτουργία μας στο Δήμο.
Όπως είχα την ευκαιρία να ξαναπώ, αυτή την τόσο δύσκολη χρονιά και για την πόλη μας και για την πατρίδα μας, εκτός από τη βελτίωση της παροχής υπηρεσιών (καθαριότητα, πράσινο, καταπολέμηση παρεμπορίου), υπάρχουν και 3 μεγάλες μελέτες για 3 μεγάλα θέματα: για το Ρυθμιστικό Σχέδιο, για το Επιχειρησιακό Σχέδιο του Δήμου και για την αξιοποίηση των απορριμμάτων. Αυτά σε άλλες εποχές θα κόστιζαν στον Πειραϊκό λαό ποσά άνω του ενός εκατομμυρίου ευρώ συνολικά και με αφανείς διαδικασίες. Σήμερα κόστισαν την αγάπη , το πάθος και το μεράκι των συνεργατών μας. Για άλλη μια φορά τους ευχαριστώ.
Θέλω να πω στους καλεσμένους μας, ότι οι εργαζόμενοι στον Πειραιά δουλεύουν. Και δουλεύουν με φιλότιμο και πάθος για την πόλη τους. Όχι μόνο για τα λεφτά που παίρνουν, τα οποία τα τιμούν και είναι όλο και λιγότερα, αλλά για την πόλη μας. Είναι κάτι εμφανές που λειτουργεί ως πολλαπλασιαστής. Δηλαδή βλέπει ο δημότης του Πειραιά οδοκαθαριστές, βλέπει εργάτες πρασίνου, βλέπει τεχνίτες να επισκευάζουν πεζοδρόμια.
Θέλω να ευχαριστήσω με την ευκαιρία, το Διευθύνοντα Σύμβουλο του Ο.Λ.Π., για την χορηγία για τα παιδιά των εργαζομένων, αλλά και για τα παιδιά των Πειραιωτών, που πάνε στους βρεφονηπιακούς σταθμούς. Έτσι δεν θα στερηθεί κανένα παιδί το δώρο του από τον Πειραιά. Ούτως ή άλλως ο Πειραιάς είναι ένας. Το λιμάνι είναι λιμάνι της πόλεως μας και της πατρίδας. Το μεγαλύτερο λιμάνι της χώρας και κέντρο Ναυτιλίας. Ό, τι μας χωρίζει δεν αφορά τον κ. Ανωμερίτη, που είναι από τους πρώτους που είπε, ότι οι μετοχές πρέπει να ανήκουν στους Δήμους. Ό, τι μας χωρίζει, είναι θέμα πολιτικής με την κεντρική κυβέρνηση. Και πιστεύω ότι και αυτό θα το λύσουμε.
Στο κλείσιμο του θέματος μετά τη συζήτηση, ο Δήμαρχος κ. Βασίλης Μιχαλολιάκος τόνισε:
Συγκροτήσαμε μια υψηλού επιπέδου συζήτηση για ένα μείζον θέμα. Οφείλω να τονίσω, ότι δεν είναι σύνηθες, ούτε στις καλύτερες στιγμές του πολιτικού βίου της χώρας, ένας Δήμος κάτω απ΄ αυτές τις οικονομικές συνθήκες για όλη τη χώρα, να μπορεί να συγκροτεί μια τόσο οργανωμένη πρόταση, η οποία έχει ευρεία αποδοχή. Πολλοί εκ των συναδέλφων, άλλοι εν πολλοίς κι άλλοι εν μέρει, παραδέχθηκαν ότι είναι προς τη σωστή κατεύθυνση. Αυτό δεν σημαίνει ότι υποτιμώ τη χρησιμότητα άλλων σκέψεων και προτάσεων, που είναι εκτός του πλαισίου του δικού μας σχεδίου.
Έχουμε δρόμο ακόμη μέχρι την τελική ψήφιση του από τη Βουλή των Ελλήνων και την ενσωμάτωση του στο Γενικό Ρυθμιστικό, τη χρηματοδότηση του και την υλοποίηση του. Αλλά είναι μια πολύ καλή μέρα. Πρέπει όμως να αποσαφηνίσω κάτι για να μη μένει και η παραμικρή σκιά: ο Πειραιάς έχει το λιγότερο αναλογικά φυτικό πράσινο από όλους τους Δήμους του λεκανοπεδίου Αττικής.
Η τσιμεντούπολη της Αθήνας έχει 2,5 τ.μ. ανά κάτοικο, ενώ εμείς έχουμε 1,5 τ.μ. Θέση μας είναι, που δεν θα μπορούσε να ενταχθεί άγαρμπα σε ένα Ρυθμιστικό Σχέδιο, ότι θα ενσωματώσουμε, όλους του δημόσιους χώρους, που βρίσκονται εντός των διοικητικών ορίων του Δήμου Πειραιά, ασκώντας την απόλυτη πειστική και πιεστική πολιτική στην κεντρική εξουσία, η οποία εποπτεύει αυτούς τους δημόσιους χώρους. Θα ήμουν ευτυχής αν βρίσκαμε και τη νομιμότητα και προπαντός τη χρηματοδότηση για την ενσωμάτωση και ιδιωτικών χώρων. Υπάρχουν περιοχές του Πειραιά που διψούν για ένα οικόπεδο 200 τ.μ. Ασφαλώς κορυφαία θέση έχουν τα οικόπεδα της ΧΡΩΠΕΙ, για τα οποία αναζητούμε τις πηγές χρηματοδότησης. Στην πατρίδα μας – και ευτυχώς που υπάρχει – το Σύνταγμα επιβάλλει το σεβασμό της ιδιοκτησίας. Βεβαίως δίνει και τη δυνατότητα της απαλλοτρίωσης για κοινωνικούς και εθνικούς λόγους. Δεν μπορούμε σε ένα χρόνο να καλύψουμε όλα όσα δεν έγιναν δεκαετίες, στην πιο σκληρή περίοδο από άποψη οικονομικών δυνατοτήτων της χώρας. Το προσπαθούμε και το παλεύουμε.
Δεν αποσυνδεόμαστε ούτε από το Ελληνικό. Το αεροδρόμιο του Ελληνικού είναι περιουσία του Ελληνικού λαού. Δεν είναι περιουσία των όμορων Δήμων, μόνο. Δεν μπορεί ολόκληρη η Αθήνα να απολαμβάνει πολλά τετραγωνικά μέτρα ανά κάτοικο και εμείς 1,5 τ.μ. Δεν θα αποφασίσουμε εμείς την αξιοποίηση του, αλλά η όποια κεντρική εξουσία το αποφασίσει, θα αποδίδει το ανάλογο μέρισμα σε πράσινο και στο Δήμο του Πειραιά. Αυτό είναι η ισχυρή πολιτική μας βούληση. Το έχουμε συζητήσει με το διευθύνοντα σύμβουλο της εταιρείας αξιοποίησης του Ελληνικού και το αποδέχεται καταρχήν. Αλλά αυτές είναι θεωρητικές προσεγγίσεις. Δεν μπορώ να καταλάβω γιατί το Ελληνικό και η Γλυφάδα να το απολαμβάνουν και ο Πειραιάς, τα Μανιάτικα, η Κυψέλη να «πεθαίνουν» στο τσιμέντο. Ποια είναι η λογική: Είναι το Πράσινο Ταμείο. Όχι σαν εκείνο που έφτιαξε η κυβέρνηση του Γεωργίου Παπανδρέου και που μέσα σε μια νύχτα ο κ. Βενιζέλος πήρε το 95% για τον κρατικό προϋπολογισμό . Άρα μη παρουσιάζεται εδώ κανείς «βασιλικότερος του βασιλέως». Είναι η ομοψυχία του Πειραϊκού λαού που θέλει περισσότερο φυτικό πράσινο. Παντού. Σε ό, τι αφορά τους δημόσιους χώρους θέλω τη συμμαχία σας και την ώρα της μάχης.
Από εκεί και πέρα δικαίωμα είναι του καθενός, όταν παίρνει το λόγο, να κάνει κριτική για τα όσα στο παρελθόν δεν έγιναν. Αλλά για το έτος που μας πέρασε πρέπει να ξέρετε ότι με τα λιγότερα χρήματα, που είχε ποτέ ο Δήμος, πετύχαμε πολύ περισσότερα, από ότι όταν είχε πολύ περισσότερα χρήματα.
Είμαι πολύ ικανοποιημένος από το γεγονός ότι αυτό το όραμα μας βρίσκει ανταπόκριση και στον Πρόεδρο του Ο.Ρ.Σ.Α. (Οργανισμός Ρυθμιστικού Σχεδίου Αττικής). Αποδεικνύεται ότι όταν υπάρχει άποψη, όταν υπάρχει πρόταση, όταν υπάρχει όραμα μπορεί από διαφορετικές πολιτικές αφετηρίες και από διαφορετικούς θεσμούς της εξουσίας, να προκύπτει σύνθεση και συναίνεση.
Με το λιμάνι μας θα τα βρούμε. Είναι η πρώτη φορά που ακούγεται και από το Διευθύνοντα Σύμβουλο και από το Δήμαρχο, ότι μετοχές ή οι μετοχές πρέπει να ανήκουν στους Δήμους. Όσον αφορά τα ανταποδοτικά τέλη που θα έπρεπε να πληρώνει ο Ο.Λ.Π. στο Δήμο: Αν υπάρχει ένας νόμος που απαλλάσσει τον Ο.Λ.Π. να πληρώνει τέλη, με ένα καινούργιο νόμο αποκαθίσταται. Όσο ένοχη είναι μια κυβέρνηση που τον έκανε, άλλο τόσο είναι ένοχη και μια άλλη κυβέρνηση που δεν τον κατάργησε. Και εμείς συμφωνούμε ότι η Παγόδα με υποστήριξη και διεύρυνση μπορεί να ξαναγίνει ένα θαυμάσιο Εκθεσιακό Κέντρο, για να καλύψει γρήγορα τις ανάγκες.
Σε ότι αφορά τα ξενοδοχεία 5 αστέρων εμείς τα ετοιμάζουμε. Όχι μόνο στο μυαλό μας, αλλά οργανώνουμε την πρόταση μας. Είναι το κτίριο του Δημαρχείου και είναι και το κτίριο της Ραλλείου. Βεβαίως δεν έχουμε μεταφυσικές ιδιότητες, αλλά χρειάζεται βούληση. Και η χρηματοδότηση, είτε είναι από το κράτος είτε είναι από τον ιδιωτικό τομέα, είναι καλοδεχούμενη, κάτω από όρους διαφάνειας».