Εν μέσω πανδημίας ο Έλον Μασκ θα εισπράξει πολλά

ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Ο Έλον Μασκ έχει επιτύχει αξιοσημείωτους και απροσδόκητους στόχους με την Tesla από τότε που η αυτοκινητοβιομηχανία ηλεκτρικών οχημάτων έκανε το ντεμπούτο της, παρουσιάζοντας το πρώτο της πρωτότυπο αυτοκίνητο πριν από 16 χρόνια.

Και η λίστα των επιτευγμάτων του πιθανότατα θα διευρυνθεί. Ο δισεκατομμυριούχος επιχειρηματίας βρίσκεται πολύ κοντά στο να επιτύχει και τις τελευταίες προϋποθέσεις που απαιτούνται ώστε να εισπράξει ένα γενναιόδωρο πακέτο μετοχών, αξίας 600 εκατ. δολαρίων ή και περισσότερο – εν μέσω μάλιστα μιας συγκυρίας που εξελίσσεται στη χειρότερη οικονομική ύφεση από την εποχή της “Μεγάλης Ύφεσης”.

Πριν από έξι εβδομάδες, με τους δείκτες της αμερικανικής αγοράς μετοχών και τις μετοχές της Tesla να “βυθίζονται” καθώς άρχισε να αποκαλύπτεται το μέγεθος των επιπτώσεων της πανδημίας του κορονοϊού, οι πιθανότητες να εξασφαλίσει ο Μασκ την πρώτη δόση, από τις συνολικά 12, της αμοιβής του σε δικαιώματα απόκτησης μετοχών που προβλέπει το πακέτο αποδοχών του, ήταν ελάχιστες. Ωστόσο, το Forbes εκτιμά πλέον ότι η ανάκαμψη του τίτλου της Tesla κατά 100% από τα πρόσφατα χαμηλά του στις 18 Μαρτίου, έχει επαναφέρει την εταιρεία σε τροχιά να επιτύχει στις αρχές Μαΐου τον στόχο για μέση κεφαλαιοποίηση ύψους 100 δισ. δολαρίων τόσο σε διάστημα 6 μηνών όσο και σε διάστημα 30 ημερών.

Εφόσον συμβεί αυτό, το διοικητικό συμβούλιο της εταιρείας θα ανταμείψει τον Μασκ με 1,69 εκατ. μετοχές της Tesla, οι οποίες με την τιμή άσκησης των δικαιωμάτων στα 350,02 δολάρια ανά μετοχή, θα έχουν καθαρή αξία τουλάχιστον 600 εκατ. δολαρίων. Η ανάκαμψη της Tesla εξάλλου έχει ξεπεράσει κατά πολύ την άνοδο κατά 18% που έχει σημειώσει ο δείκτης S&P 500 αλλά και το “άλμα” κατά 30% της General Motors από τις 18 Μαρτίου.

Το πακέτο αποδοχών του Μασκ εκτείνεται έως το 2028 και αποκαλύφθηκε πριν από δύο και πλέον χρόνια, πολύ πριν κάνει την εμφάνισή της η τρέχουσα υγειονομική κρίση. Οι New York Times, τον Ιανουάριο του 2018, είχαν χαρακτηρίσει το πακέτο αποδοχών του Μασκ ως “το πιο τολμηρό πακέτο αποδοχών στην ιστορία των επιχειρήσεων”. Ο ίδιος ο Μασκ είχε δηλώσει τότε στην εφημερίδα ότι δεν πρέπει κανείς να είναι μικροφιλόδοξος, προσθέτοντας: “Θεωρώ ότι η Tesla έχει τη δυναμική να φτάσει σε αξία το 1 τρισ. δολάρια μέσα σε μια δεκαετία”.

Πλουτίζει εν μέσω της κρίσης

Ένα πάντως είναι σίγουρο, η επίτευξη του παραπάνω στόχου από τον Μασκ στην παρούσα συγκυρία ξενίζει. Ο Νοτιοαφρικανός διευθύνων σύμβουλος και συνιδρυτής της Tesla, με καθαρή περιουσία 40 δισ. δολαρίων στις 27 Απριλίου σύμφωνα με τις εκτιμήσεις του Forbes, ενδεχομένως να λάβει τη μεγαλύτερη αμοιβή της ζωής του σε μια εποχή οικονομικής αναταραχής και αυξανόμενης ανεργίας, τόσο στις ΗΠΑ όσο και στις μεγάλες ανεπτυγμένες οικονομίες.

Αξίζει να σημειωθεί ότι περισσότεροι από 26 εκατ. Αμερικανοί έχουν υποβάλει αιτήσεις για επίδομα ανεργίας τις τελευταίες έξι εβδομάδες λόγω της “παύσης” της οικονομικής δραστηριότητας ελέω κορονοϊού. Εξέλιξη που με τη σειρά της φαίνεται να οδηγεί την οικονομία σε ύφεση και σε άνευ προηγουμένου δαπάνες σε ομοσπονδιακό επίπεδο προκειμένου να αντιμετωπιστούν οι επιπτώσεις της πανδημίας. Και η ίδια η Tesla εξάλλου έχει προχωρήσει σε περικοπές μισθοδοσίας στο σύνολο των υπαλλήλων της, ενώ έχει “βγάλει” σε άδεια χιλιάδες εργαζομένους των εργοστασίων της.

“Είναι σαν η Μαρία Αντουανέτα να λέει στον λαό να φάει παντεσπάνι αφού δεν έχει ψωμί. Ωστόσο, ο Μασκ ποτέ δεν κρατούσε τα προσχήματα και μπορεί να θεωρεί ότι το κέρδισε”, λέει ο καθηγητής της Νομικής Σχολής του Κολούμπια Τζον Κόφι.

Οι μετοχές της βιομηχανίας ηλεκτρικών αυτοκινήτων, που διαπραγματεύεται στον Nasdaq, σημείωσαν άνοδο 10% στη συνεδρίαση της Δευτέρας, στα 798,75 δολάρια έκαστη, εκτοξεύοντας την κεφαλαιοποίησή της στα 147 δισ. δολάρια. Η χθεσινή ημερήσια άνοδος εκτόξευσε όμως και την περιουσία του Μασκ κατά 2,6 δισ. δολάρια, με τον επιχειρηματία να καταγράφει το μεγαλύτερο κέρδος μεταξύ των δισεκατομμυριούχων που “παρακολουθεί” το Forbes.

Η δε μέση κεφαλαιοποίηση της Tesla στο διάστημα από 25 Οκτωβρίου 2019 έως 24 Απριλίου 2020, διαμορφώθηκε στα 95,5 δισ. δολάρια, σύμφωνα με τα στοιχεία της S&P Global Capital IQ, ενώ σε διάστημα 30 ημερών ανήλθε στα 104 δισ. δολάρια. Εάν η τιμή της μετοχής λοιπόν διατηρήσει τη μέση τιμή των τελευταίων 10 ημερών, στα 718,57 δολάρια για οκτώ ακόμη συνεδριάσεις, δηλαδή έως τις 6 Μαΐου, θα έχει επιτευχθεί ο στόχος για μέση κεφαλαιοποίηση 100 δισ. δολαρίων σε διάστημα έξι μηνών.

Ωστόσο, ένας δικαστής στο Ντελαγουέρ, στο πλαίσιο αγωγής που κατέθεσε κάποιος μέτοχος της εταιρείας, απεφάνθη τον περασμένο Σεπτέμβριο ότι το διοικητικό συμβούλιο της Tesla πρέπει να ασκήσει αγωγή για τη μη καταβολή του παραπάνω πακέτου αποδοχών στον Μασκ. Ο δικαστής Τζόζεφ Σλιτς δεν έκανε δεκτό το αίτημα της Τέσλα να απορρίψει την αγωγή του μετόχου Ρίτσαρντ Τορνέττα, ο οποίος επικαλείται αδικαιολόγητο πλουτισμό του Μασκ.

Η Tesla πρόκειται να ανακοινώσει τα κέρδη της για το πρώτο τρίμηνο του έτους στις 29 Απριλίου, μετά το κλείσιμο της συνεδρίασης στη Wall Street. Εάν τα κέρδη της ξεπεράσουν τις μέσες εκτιμήσεις των αναλυτών, κάτι που ο αναλυτής μετοχών Μπράιαν Τζόνσον της Barclays θεωρεί πιθανό, αυτό θα δώσει περαιτέρω ώθηση στη μετοχή.

“Αν και η μέση εκτίμηση έχει αναθεωρηθεί και αναμένονται ζημίες 32 σεντς ανά μετοχή για το πρώτο τρίμηνο, λόγω των μειωμένων παραδόσεων οχημάτων και του πιθανότατα αυξημένου κόστους στην Κίνα, δεν μπορούμε να αποκλείσουμε το ενδεχόμενο να εμφανίσει προσαρμοσμένα κέρδη το πρώτο τρίμηνο του 2020, κάτι το οποίο (σε συνδυασμό με την πρόσφατη άνοδο της μετοχής) θα τροφοδοτήσει την άποψη ότι η Tesla αναμένεται να κυριαρχήσει στην παγκόσμια αυτοκινητοβιομηχανία”, ανέφερε ο Τζόνσον σε πρόσφατη έκθεσή του. Σημείωσε επίσης ότι ο Μασκ πιθανότατα θα επιτύχει τον στόχο απόδοσης στις αρχές Μαΐου, αυξάνοντας τις πιθανότητες για έναν νέο γύρο χρηματοδότησης της Tesla τις επόμενες εβδομάδες. Ο Τζόνσον εκτιμά ότι η Tesla θα ανακοινώσει προσαρμοσμένα κέρδη ύψους 61 σεντς ανά μετοχή για το τρίμηνο που ολοκληρώθηκε στις 31 Μαρτίου.

Προς το παρόν, η κύρια παραγωγική μονάδα αυτοκινήτων της Tesla στο Φρίμοντ της Καλιφόρνια, βρίσκεται σε “παύση” λόγω των μέτρων περιορισμού της εξάπλωσης του κορονοϊού, αν και το νέο εργοστάσιό της στη Σαγκάη, που λειτούργησε τον Ιανουάριο, αυξάνει την παραγωγή του μοντέλου Model 3. Η εταιρεία, η οποία αψήφησε πρόσκαιρα τον προηγούμενο μήνα τις οδηγίες των τοπικών αρχών του Φρίμοντ να σταματήσει την παραγωγή της, ενδεχομένως να ζητήσει από ορισμένους υπαλλήλους της να επιστρέψουν στα πόστα τους στις 29 Απριλίου, σύμφωνα με το Bloomberg. Η ίδια η εταιρεία εξάλλου έχει ενημερώσει τους υπαλλήλους της ότι θέλει να ξαναρχίσει την παραγωγή έως τις 4 Μαΐου.

Έπεται και συνέχεια

Το γενναιόδωρο πακέτο αποδοχών του Μασκ δεν ολοκληρώνεται πάντως με την επίτευξη του παραπάνω στόχου, καθώς ο δισεκατομμυριούχος επιχειρηματίας έχει να προσβλέπει σε 11 επιπλέον δόσεις ύψους 1,69 εκατ. μετοχών της Tesla, υπό την προϋπόθεση βέβαια ότι θα επιτύχει ακόμη υψηλότερους στόχους όσον αφορά την κεφαλαιοποίηση, τα έσοδα και τα προσαρμοσμένα κέρδη της αυτοκινητοβιομηχανίας μέχρι το 2028.

Από την άλλη βέβαια, εάν δεν επιτύχει τον στόχο κάποιας περιόδου, τότε δεν έχει λαμβάνειν τίποτε. Για να λάβει δε το σύνολο του πακέτου αποδοχών του, ήτοι 20,3 εκατ. μετοχές, η κεφαλαιοποίηση της Tesla θα πρέπει να φτάσει τα 650 δισ. δολάρια, δηλαδή να υπερπενταπλασιαστεί σε σχέση με το επίπεδο που βρίσκεται σήμερα. Επιπλέον, τα ετήσια έσοδα της εταιρείας από την παραγωγή ηλεκτρικών οχημάτων, μπαταριών και ηλιακών πάνελ θα πρέπει να φτάσουν τα 175 δισ. δολάρια και τα προσαρμοσμένα κέρδη τα 14 δισ. δολάρια.

Η Tesla στην ετήσια οικονομική έκθεσή της στις 13 Φεβρουαρίου ανέφερε ότι ο Μασκ είχε ήδη εκπληρώσει “δύο επιχειρηματικούς στόχους-ορόσημα”, με ετήσιες πωλήσεις 24,6 δισ. δολαρίων το 2019 και ετήσια προσαρμοσμένα προ φόρων κέρδη τουλάχιστον 1,5 δισ. δολαρίων. Μέχρι εκείνη τη στιγμή, ωστόσο, όπως αναφέρει η εταιρεία, “δεν είχε επιτευχθεί κάποιος στόχος-ορόσημο όσον αφορά την κεφαλαιοποίηση”.

Αυτό, όμως, δηλαδή ότι οι στόχοι για την κεφαλαιοποίηση είναι πιθανόν να επιτευχθούν μήνες μετά την ολοκλήρωση ενός οικονομικού έτους, δεν αποτελεί πρόβλημα, όπως αναφέρει η Tesla στις οικονομικές της καταστάσεις προς την Επιτροπή Κεφαλαιαγοράς των ΗΠΑ (SEC). “Ένα ορόσημο κεφαλαιοποίησης και ένα επιχειρηματικό ορόσημο μπορούν να επιτευχθούν σε διαφορετικές χρονικές περιόδους, ενώ η κατοχύρωση (σ.σ. του δικαιώματος) γίνεται μετά την τελευταία ημερομηνία πιστοποίησης του στόχου”, αναφέρει χαρακτηριστικά.

Του Alan Ohnsman

Πηγή: Forbes

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ

ΔΗΜΟΦΙΛΗ