ΣΕ ΜΙΑ από τις δεκάδες συσκέψεις που έγιναν στα γραφεία της ΝΔ στην οδό Πειραιώς μεταξύ των ευρωεκλογών του Μαΐου του 2019 και των εθνικών εκλογών του Ιουνίου 2019 ένα από τα θέματα που συζητήθηκαν εν όψει της βεβαίας ανάληψης της εξουσίας ήταν η κρατική διαφήμιση. Ποιος θα χειρίζεται την κρατική διαφήμιση.
του Μανώλη Κοττάκη
«ΕΣΤΙΑ»
ΣΕ ΜΙΑ από τις δεκάδες συσκέψεις που έγιναν στα γραφεία της ΝΔ στην οδό Πειραιώς μεταξύ των ευρωεκλογών του Μαΐου του 2019 και των εθνικών εκλογών του Ιουνίου 2019 ένα από τα θέματα που συζητήθηκαν εν όψει της βεβαίας ανάληψης της εξουσίας ήταν η κρατική διαφήμιση. Ποιος θα χειρίζεται την κρατική διαφήμιση. Το ισχύον νομοθετικό πλαίσιο δεν ευνοούσε την κεντρική διαχείριση από έναν φορέα. Κάθε οργανισμός μπορούσε να ασκεί την δική του πολιτική. Τέθηκε τότε στο τραπέζι η ιδέα της ιδιωτικοποιήσεως της κρατικής διαφημίσεως. Η ανάθεση της διανομής της σε συγκεκριμένα media shop με τα οποία η ΝΔ έχει παραδοσιακά εκλεκτικές συγγένειες.
Το πλεονέκτημα της λύσης, απλό: Αποφασίζεις στο παρασκήνιο, δεν υποχρεούσαι σε διαφάνεια, η ποινική ευθύνη για την διανομή ανήκει στα μέλη του ΔΣ των ιδιωτικών εταιρειών, τα εντάλματα προς πληρωμή εκδίδονται από το Υπουργείο Οικονομικών. Εσύ που πραγματικά αποφασίζεις από το παρασκήνιο παραμένεις νομικά αθέατος. Στην χειρότερη περίπτωση το μάρμαρο πληρώνει ο κατά νόμον υπεύθυνος κυβερνητικός εκπρόσωπος, ο πλέον αναλώσιμος πολιτικώς. Κανένα πολιτικό «έγκλημα» όμως δεν είναι τέλειο. Πάντα μένουν αποτυπώματα.
Η Κυβέρνηση θα έπρεπε να το είχε καταλάβει κανονικά από την θύελλα που ξέσπασε όταν έγινε πρώτη φορά απόπειρα κατανομής κονδυλίων προς ενίσχυση του Τύπου:
Στον ίδιο τορβά η «Εστία» των τριών αιώνων προσφοράς προς την πατρίδα με λαθρόβια έντυπα ερασιτεχνών με έναν εργαζόμενο; Στον ίδιο τορβά η «Εστία Επενδυτική» ως όμιλος με 300 εργαζομένους και τρεις καθημερινές εκδόσεις με κάτι λαθρόβια έντυπα της Αριστεράς που εκδίδονται μια φορά την εβδομάδα; Και όμως.
Διαμαρτυρηθήκαμε τότε εκεί που έπρεπε, μας ελέχθη πως «αλλού γίνεται η κατανομή, εμείς απλώς υπογράφουμε», γενικώς ο θόρυβος που ξέσπασε ήταν τέτοιος ώστε ο Πρωθυπουργός κατάλαβε το λάθος και ακύρωσε την απόφαση Πέτσα. Εκκρεμεί η νέα εδώ και μήνες αλλά δεν είμαι ιδιαιτέρως αισιόδοξος. Ισχυρότατα εκδοτικά συμφέροντα που καταχρώνται την δεσπόζουσα θέση τους στην αγορά πιέζουν την Κυβέρνηση να κάνει την κατανομή και πάλι με άδικο τρόπο. Ορισμένοι κρατούν καιρό στα χέρια τους φτυάρι αλλά δεν συνειδητοποιούν ούτε πως είναι οι «νεκροθάφτες» του Τύπου ούτε πως στο τέλος θα πέσουν και οι ίδιοι μέσα στο λάκκο που σκάπτουν. Το επεισόδιο αυτό πέρασε. Εμείς συνεχίσαμε την πορεία μας, ποτέ ο Όμιλος μας δεν υπήρξε άλλωστε κρατικοδίαιτος διακονιαραίος, με το χέρι προτεταμένο στην εξουσία προς ελεημοσύνη. Δεν έχουμε δάνεια στις τράπεζες, δεν έχουμε εξαρτήσεις, πολιτικώς δεν χρωστάμε πουθενά, το παλεύουμε υπό συνθήκες αντίξοες.
Το δυστύχημα όμως είναι πως η Κυβέρνηση δεν κατάλαβε τίποτε από το πρώτο επεισόδιο και συνέχισε αμέριμνη την πορεία της. Θεώρησε πως με τον κορωνοϊό βρήκε τον μήνα με τον οποίο θα θρέψει τους ένδεκα! Πως μέχρι και εκλογές μπορεί να κάνει.
Μοίρασε έτσι με επιλεκτικά κριτήρια 20 εκατομμύρια ευρώ από το υστέρημα του ελληνικού λαού σε δεκάδες παγκοσμίως άγνωστα πλην υπάκουα μέσα ενημέρωσης τιμωρώντας ταυτόχρονα τους απείθαρχους. Μεταξύ των οποίων και ….εμάς που ανησυχούμε για τα εθνικά θέματα, λέμε ανοικτά την γνώμη μας χωρίς ιδιοτέλεια για εκκρεμή πολιτικά θέματα, είμαστε γενικώς «εδώ». Στηρίζουμε με συνέπεια την μεγάλη κεντροδεξιά παράταξη, δίνουμε μάχη για τις αρχές της, αλλά δεν κρατάμε θυμιατό. Φθάνει ένα ειλικρινές μπράβο όταν ο Κυριάκος κάνει κάτι καλό. Αποφασίσαμε έτσι να χειριστούμε και αυτό το επεισόδιο αξιοπρεπώς: Δημοσιεύαμε μόνο στην δεύτερη σελίδα μας το ποσό της διαφήμισης που μας εδόθη: 15.000 ευρώ για την ιστορική «Εστία» τα πρωτοσέλιδα της οποίας, προϊόν μόχθου, γίνονται κάθε μέρα κεντρικό θέμα συζήτησης στον δημόσιο διάλογο και 18.000 ευρώ για την μαχητική-πατριωτική «Δημοκρατία». Ενώ όπως αποκαλύπτεται σήμερα την ίδια περίοδο επιδοτήθηκαν με πολύ περισσότερα ποσά τα κουνελάκια του σάιτ Playboy.gr και τα σάιτ ανθρώπων που ζουν στις παρυφές του υπόκοσμου. Υπό κανονικές συνθήκες και αυτό το επεισόδιο θα μπορούσε να «πνιγεί».
Για να πάμε στο επόμενο: στην διαχείριση της καμπάνιας του ΕΟΤ από ιδιωτική εταιρεία και από την γνωστή εταιρεία δημοσίων σχέσεων με τις εκλεκτικές συγγένειες που διατηρεί με κορυφαία στελέχη της ΝΔ. Κανένα έγκλημα όμως δεν είναι τέλειο. Ειδικώς όταν γίνεται συρροή λαθών που στρέφουν τα φώτα της δημοσιότητας πάνω από τον Τύπο.
Λάθος πρώτο, επιδιώχθηκε η παραπομπή ανθρώπων του Τύπου στο Ειδικό Δικαστήριο μέσω της κλήσης τους ως υπόπτων στην Προανακριτική Επιτροπή της Βουλής. Μεταξύ αυτών και ο εκδότης μας Ιωάννης Φιλιππάκης. Κατέπεσε με πάταγο με απόφαση του Επιστημονικού Συμβουλίου της Βουλής.
Λάθος δεύτερο απελύθη δύο φορές από Μέσα που εργαζόταν βετεράνος δημοσιογράφος επειδή η συνήθως εριστική άποψη του δεν άρεσε στην κυβέρνηση. Και σε άλλες κυβερνήσεις δεν άρεσε η άποψη του αλλά δεν πήραν και το …μπαλτά του χασάπη. Όποια γνώμη και αν έχει κανείς για τον βετεράνο, καλή ή κακή, οι φιλελεύθεροι ανέχονται την άλλη άποψη. Δεν την εξαφανίζουν στα γκουλάγκ.
Λάθος τρίτο δόθηκε στην δημοσιότητα η πρώτη απάντηση της Κυβέρνησης για τα 20 εκατομμύρια ευρώ στο πλαίσιο του κοινοβουλευτικού ελέγχου και εκεί έκπληκτοι διαβάσαμε ότι ανάμεσα στα κριτήρια διανομής της κρατικής διαφήμισης είναι η αξιοπιστία ενός ΜΜΕ. Η αποφυγή μετάδοσης fake news. Ποιος νόμος το λέει αυτό; Ποιος το κρίνει αυτό; Που εδρεύει το «Supreme Court fake news»; Καινοφανή πράγματα! Όταν τελικώς η Κυβέρνηση δεν απέφυγε να δώσει στην δημοσιότητα την λίστα με τα Μέσα που χρηματοδοτήθηκαν για τον κορωνοϊό άρχισε το πανηγύρι! Και τον χορό αυτή την φορά δεν τον έσυρε ο ΣΥΡΙΖΑ αλλά η συντηρητική «Καθημερινή» και η… Ντόρα Μπακογιάννη.
Η θύελλα που έρχεται προσεχώς είναι μεγάλη. Τώρα και άλλοι όπως εμείς αντιλαμβάνονται ότι οι ιδιώτες που μοίρασαν την διαφήμιση για να «Μείνουμε Σπίτι» έριξαν στην μοιρασιά παραδοσιακά μέσα ενημέρωσης με αναγνώστες και επιρροή για να ευνοήσουν ημέτερους και ανυπόληπτους. Αυτό το επεισόδιο όμως δεν αντιμετωπίζεται με επιχειρήματα ότι «τα ίδια έκανε και ο ΣΥΡΙΖΑ» όπως άκουσα τον Βουλευτή Μαρκόπουλο να λέει στο Κontra Channel. Η ΝΔ δεν εξελέγη ούτε για να γίνει ΣΥΡΙΖΑ ούτε για να δικαιολογεί την πολιτική της επικαλούμενη τον ΣΥΡΙΖΑ. Για άλλο εξελέγη.
Ο Πρωθυπουργός Κυριάκος Μητσοτάκης που απορροφημένος από την διαχείριση της πανδημίας (είμαι βέβαιος) δεν αντελήφθη τι συνέβαινε και πως οι ηρακλείς του τον εξέθεταν στο παρασκήνιο έχει τα περιθώρια να διορθώσει το νέο λάθος: Να δώσει εντολή αυστηρού ελέγχου των σάιτ «μαϊμού» που έλαβαν διαφήμιση. Να δώσει εντολή να μην εισπράξουν ευρώ διαφήμιση μέσα ενημέρωσης η ιδιοκτησία των οποίων συνδέεται με βουλευτές ή υπουργούς της ΝΔ. Να δώσει εντολή εξορθολογισμού των ενταλμάτων πριν αυτά πληρωθούν, δεν θα γίνουν πλούσιοι κάποιοι επειδή ενέσκυψε κορωνοϊός στην χώρα. Εάν δεν το κάνει κάποιοι αξιωματούχοι ίσως κινδυνέψουν με φυλακή.
Ο στριμωγμένος στα σχοινιά ΣΥΡΙΖΑ λόγω Παπαδημούλη θα επισκεφθεί -στοιχηματίζω- την Εισαγγελία του Αρείου Πάγου για να υποβάλλει μηνυτήρια αναφορά με μάρτυρα κατηγορίας την Ντόρα Μπακογιάννη και την Διεύθυνση της «Καθημερινής». Συμπεριφέρεται ήδη πονηρά απευθυνόμενος στους επιχειρηματίες και τους εργαζόμενους με το επιχείρημα: «Εσείς 800άρια και οι άλλοι εκατομμύρια!» Πιάνει.
Όσο για την απόπειρα παραπομπής ανθρώπων του Τύπου στο Ειδικό Δικαστήριο ή τον αποκεφαλισμό δημοσιογράφων με μεθόδους που αρνήθηκαν να υιοθετήσουν άλλες κυβερνήσεις, μια μόνο επισήμανση: Η νεώτερη Ιστορία μας δείχνει ότι αυτές οι ιστορίες δεν βγαίνουν ποτέ σε καλό.