Όλο και δυσκολεύει η κατάσταση καθώς σύμφωνα με τα στοιχεία που παραθέτει το Παρατηρητήριο Τιμών Υγρών Καυσίμων του υπουργείου Ανάπτυξης στον Πειραιά, η αμόλυβδη φτάνει και τα 2,05 ευρώ το λίτρο, στο Ηράκλειο της Κρήτης στα 2,005 ευρώ το λίτρο, ενώ στην Εύβοια και την Κεφαλλονιά άγγιξε τα 2 ευρώ το λίτρο. Πρόκειται για…
τα ακριβότερα βενζινάδικα, ενώ τον «πήχη» των 2 ευρώ πλησιάζουν και πρατήρια στο Λασίθι (1,998 ευρώ το λίτρο), στην Αχαΐα (1,996), στην Αθήνα, την Καβάλα και το Ρέθυμνο (1,995 ευρώ το λίτρο).
Όπως προκύπτει από τα στοιχεία του Παρατηρητηρίου
Η μέση πανελλαδική τιμή της αμόλυβδης είναι στα 1,842 ευρώ το λίτρο και είναι υψηλότερη κατά 18,8 λεπτά σε σχέση με τις αρχές του χρόνου, οπότε και ήταν στα 1,654 ευρώ το λίτρο. Κάθε μέρα εδώ και τρεις μήνες η βενζίνη σπάει το ένα ρεκόρ μετά το άλλο και η φρενήρης πορεία δεν έχει τελειωμό.
Οι αυξήσεις οφείλονται στο εμπάργκο που έχουν επιβάλει στο Ιράν η ΕΕ και οι ΗΠΑ, με αποτέλεσμα τη συνεχή σπέκουλα στα διεθνή χρηματιστήρια των εμπορευμάτων.
Οι φόροι
Άλλος ένας λόγος για τον οποίο οι βενζίνες πωλούνται πανάκριβα στη χώρα μας είναι και αυτός των αυξημένων φόρων. Είναι χαρακτηριστικό ότι οι φόροι και οι δασμοί αποτελούν το 56,01% της τιμής λιανικής. Η τιμή διυλιστηρίου αντιστοιχεί στο 39,41% και το υπόλοιπο ποσοστό 4,57% είναι το μεικτό περιθώριο κέρδους των εταιρειών εμπορίας πετρελαιοειδών και των πρατηριούχων. Σε ό,τι αφορά τους φόρους σε αυτούς από το 2009 έχουν σημειωθεί:
Δύο αυξήσεις του ΦΠΑ από 19% σε 23%.
Τέσσερις αυξήσεις του ΕΦΚ στις βενζίνες από 359 σε 670 ευρώ ανά χίλια λίτρα (87%).
Τρεις αυξήσεις του ΕΦΚ στο πετρέλαιο κίνησης από 302 σε 412 ευρώ ανά χίλια λίτρα (36%).
Αναμένεται επίσης και αύξηση του ΕΦΚ στο πετρέλαιο θέρμανσης, του οποίου η τιμή θα κυμαίνεται από 330-412 ευρώ ανά χίλια λίτρα (80%-100% του αντίστοιχου στο πετρέλαιο κίνησης).
Οι απανωτές ανατιμήσεις έχουν ως αποτέλεσμα τη μείωση της ζήτησης των καυσίμων. Όπως προκύπτει από στοιχεία του Συνδέσμου Εταιρειών Εμπορίας Πετρελαιοειδών Ελλάδας, από το 2009 μέχρι το 2011 οι πωλήσεις της βενζίνης μειώθηκαν κατά 18%, του πετρελαίου κίνησης υποχώρησαν κατά 22% και του πετρελαίου θέρμανσης έπεσαν 14%.