Ο ήρωας πιλότος της Ολυμπιακής που έσωσε εκατοντάδες ζωές σοκάροντας ακομα και τη Boeing!

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Το πρωί της 9 Αυγ 1978 η Ελλάδα θα ζούσε παραλίγο την μεγαλύτερη αεροπορική τραγωδία της ιστορίας με το Boeing 747 που θα έπεφτε στο κέντρο της Αθήνας!

Η πτήση θρίλερ 411 της Ολυμπιακής τον Αύγουστο του 1978, απο Αθήνα για Νέα Υόρκη, με το ολοκαίνουργιο Boeing747, έμεινε στην ιστορία για το απαράμιλλο σθένος του πιλότου Μιγάδη, που κατόρθωσε να κρατήσει στον αέρα το αεροπλάνο, ξύνοντας τις πολυκατοικίες της Αθήνας. Ολες οι προσομοιώσεις της Boeing εως σήμερα δείχνουν οτι το αεροπλάνο παντα πέφτει.
Το 1978 ένα θηριώδες τζάμπο της Ολυμπιακής με 418 επιβάτες, παραλίγο να πέσει στο κέντρο της Αθήνας, λίγα μόλις λεπτά μετά την απογείωση του. Η αεροπορική τραγωδία αποφεύχθη χάρη στον έμπειρο πιλότο, Σήφη Μιγάδη, ο οποίος κατάφερε να κρατήσει στον αέρα το αεροσκάφος. Το επίτευγμα του διδάσκεται στα σεμινάρια της Boeing, καθώς “νίκησε τους νόμους της φυσικής”, πετώντας σε εξαιρετικά χαμηλό ύψος και με ελάχιστη ταχύτητα κάτω από το όριο της απώλειας στήριξης. Το γεγονός ότι δεν συνετρίβη θεωρείται «θαύμα» ενώ σε όλες τις προσομοιώσεις που έχουν γίνει το αεροπλάνο πάντα πέφτει. Η κατασκευαστική εταιρεία έχει χαρακτηρίσει εκείνο το αεροσκάφος «lost» και το θεωρεί πεσμένο, παρόλο που ο πιλότος της Ολυμπιακής, Σήφης Μιγάδης, κατάφερε να το προσγειώσει….

Η απογείωση και η καταστροφή του κινητήρα

Στην Πτήση 411 της 9 Αυγούστου 1978 ένα από τα τέσσερα Boeing 747-200 της Ολυμπιακής θα πετούσε από την Αθήνα με προορισμό τη Νέα Υόρκη. Στις 14.00 το πλήρωμα πήρε τις θέσεις του και το αεροπλάνο μπήκε στον αεροδιάδρομο για την απογείωση.
Εκείνη την ημέρα το αεροσκάφος είχε 400 επιβάτες, εκ των οποίων οι περισσότεροι ήταν Αμερικανοί τουρίστες και 160 τόνους καύσιμα, καθώς θα πετούσε απευθείας από Αθήνα για Νέα Υόρκη. Μαζί τους πετούσαν και 18 μέλη πληρώματος με κυβερνήτη τον κρητικό Σήφη Μιγάδη. Είχε 32 χρόνια εμπειρία και τα τελευταία χρόνια είχε αναλάβει το πιλοτάρισμα των jumbo της Ολυμπιακής. Συγκυβερνήτης ήταν ο Κ. Φικάρδος, στενός φίλος του Μιγάδη, με τον οποίο συνεργάστηκε πολλά χρόνια και έκαναν πολλά ταξίδια μαζί ….
Πριν οι ρόδες ξεκολλήσουν από το έδαφος, ακούστηκε μια έκρηξη από τον δεξί κινητήρα, ο οποίος εξερράγη λόγω υπερθέρμανσης των αγωγών ψύξης του στροβίλου, ενώ οι υπόλοιποι 3 έχασαν την ισχύ τους. Ο Μιγάδης δεν μπορούσε να σταματήσει και έδωσε εντολή στον Φικάρδο να μαζέψει τις ρόδες για να συνεχίσει. Ο πιλότος έδινε μάχη να ανυψωθεί και όσοι βρίσκονταν στο αεροδρόμιο πίστευαν ότι θα έπεφτε. Με ελάχιστο ύψος κατάφερε να περάσει το πρώτο εμπόδιο, που ήταν ο λόφος «Πανί» στον Άλιμο.
Το αεροπλάνο πλέον πετούσε με ταχύτητα ελάχιστα χαμηλότερη από αυτή που ήταν το όριο για την απώλεια στήριξης. Ενώ το όριο για την ελάχιστη ταχύτητα ασφαλείας πτήσης ήταν τα 180 μίλια/ω, το αεροπλάνο πετούσε με 158 μίλα/ωΗ πορεία που μπορούσε ο κυβερνήτης να ακολουθήσει ήταν μόνο ευθεία και οριζόντια. Κάθε άλλη ενέργεια θα είχε σαν αποτέλεσμα την πτώση του Τζάμπο 747, γιατί θα έχανε πολύτιμους κόμβους ταχύτητας.
Ο Μιγάδης επέλεξε να το κρατήσει σταθερό σε οριζόντια θέση, καθώς γνώριζε πολύ καλά την αεροδυναμική. Δεν τράβηξε πάνω τα χειριστήρια ώστε να ανεβάσει το αεροπλάνο, αλλά κόλλησε το αεροπλάνο στο έδαφος σε μικρή απόσταση ώστε να υπάρχει το φαινόμενο “ground effect” για αύξηση της άνωσης. Όπως είχε πει σε συνέντευξη του, παρέκαμψε πολλούς κανόνες και διαδικασίες που προβλέπονταν, προκειμένου να το κρατήσει στον αέρα. Δεν μπορούσε να το στρίψει και να κάνει ελιγμούς. Πήγαινε μόνο ευθεία και αποφάσισε να κινηθεί προς το όρος του Αιγάλεω, για να πέσει τουλάχιστον σε ακατοίκητη περιοχή.
Εκείνα τα δραματικά δευτερόλεπτα, στο πιλοτήριο επικρατούσε σιγή. Παράλληλα ο μηχανικός βελτίωνε την κατάσταση των κινητήρων, ενώ οι κυβερνήτης – συγκυβερνήτης ήταν απόλυτα συγκεντρωμένοι και ψύχραιμοι. Αυτός ήταν ο λόγος που οι επιβάτες δεν κατάλαβαν τίποτα και μερικοί πίστευαν ότι η χαμηλή πτήση στην Αθήνα ήταν στο πρόγραμμα. Πολλοί έβγαζαν φωτογραφίες από τα παράθυρα, ενώ περνούσαν πάνω από τις στέγες των κτιρίων….
Το αεροπλάνο ενώ έχει φτάσει σε ύψος 209 πόδια (περίπου 70 μ) κατεβαίνει στα 157 πόδια (55 μ.) περνάει πάνω από τις πολυκατοικίες του Αλίμου, του Φαλήρου, της Νέας Σμύρνης και της Καλλιθέας και κατευθύνονταν πλέον προς το όρος Αιγάλειω με σκοπό του κυβερνήτη να το ρίξει εκεί αποφεύγοντας οποιαδήποτε κατοικημένη περιοχή.

ΠΤΗΣΗ 411 ΟΑ ΤΖΑΜΠΟ
Η ευθεία πορεία της χαμηλής πτήσης του Boeing 747 με κατεύθυνση προς το Αιγάλεω.
Όλοι στο θάλαμο διακυβέρνησης ήξεραν ότι με τέτοιες συνθήκες το αεροπλάνο δε μπορεί να κρατηθεί και θα πέσει. Το αεροπλάνο συνέχιζε να πετά στα 55 μέτρα ξύνοντας τις πολυκατοικίες και παρασέρνοντας ακόμα και κεραίες τηλεοράσεων.
Σιγά σιγά, η ταχύτητα άρχισε σταδιακά να αυξάνεται μετά από την παρέμβαση του μηχανικού και όταν ανέβηκε στα 170 μίλια/ω ο κυβερνήτης άρχισε σιγά σιγά να ανεβάζει το αεροπλάνο φτάνοντας σε ύψος 300 πόδια (100μ) και κατευθύνθηκε προς το Σκαραμαγκά για να αδειάσει τις δεξαμενές του αεροπλάνου πριν να επιχειρήσει να προσγειωθεί.
Η όλη κρίσιμη διαδικασία κράτησε 93 δευτερόλεπτα.

Η προσγείωση στο Ελληνικό

Με λεπτούς χειρισμούς και μικρούς ελιγμούς ο Μιγάδης κατάφερε να το στρίψει και να επιστρέψει πίσω. Οι εργαζόμενοι του Ελληνικού που το είδαν να έρχεται από τον Πειραιά δεν το πίστευαν. Η άφιξη του αεροσκάφους έγινε σε πανηγυρικό κλίμα.
Δεν εξηγείται από μηχανικής και φυσικής άποψης η παραμονή τέτοιου αεροσκάφους στον αέρα, το οποίο πετάει κάτω από τα όρια απώλειας στήριξης. Η Boeing επιβεβαίωσε ότι το αεροπλάνο πετούσε κάτω από αυτά τα όρια και σε κάθε προσομοίωση που έκανε, το αεροπλάνο πάντα έπεφτε!
Όπως είχε δηλώσει ο Μιγάδης το 1994 σε συνέντευξη του στην εκπομπή του Κώστα Παπαπέτρου «Μια στις χίλιες»:
«Όσοι ζούμε μετά από αυτό, ζούμε λαθραία».
Μετά την παρολίγον τραγωδία, πήρε ξανά τη θέση στο πιλοτήριο νέου αεροσκάφους και στις 6 το απόγευμα πέταξε με το υπόλοιπο πλήρωμα για τη Νέα Υόρκη. Η ψυχραιμία του, οι γνώσεις του και η εμπειρία του έσωσε χιλιάδες ανθρώπους. Αν είχε πέσει, θα ήταν η μεγαλύτερη αεροπορική τραγωδία στα ελληνικά χρονικά. Ωστόσο, ο θρυλικός πιλότος της Ολυμπιακής, Σήφης Μιγάδης κατάφερε να το προσγειώσει και η πτήση 411 διδάσκεται ακόμα και σήμερα στους εκπαιδευόμενους πιλότους….
Δείτε ένα βίντεο με απόσπασμα από την εκπομπή “Μία στις χίλιες” (1994), σχετικά με τη πτήση ΟΑ 411, όπου ο Σήφης Μιγάδης εξιστορεί πώς έγινε το συμβάν:

https://youtu.be/4WSPY9z89bU ΠρωτοσελιδαΕιδήσεις

Σοκαριστικά στοιχεία για τον πραγματικό αριθμό ζώων στην Ελλάδα: Μεγάλη απόκλιση ανάμεσα στους αριθμούς που δηλώνονται και στον πραγματικό πληθυσμό αιγοπροβάτων

Ο Χρήστος Μόσχος, τεχνικός σύμβουλος του ΣΕΚ και μέλος της Ευρωπαϊκής Ομοσπονδίας Αγροτικών Συλλόγων ECVC, μίλησε στην εκπομπή «In Business» του Naftemporiki TV με...

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή παραπέμπει την Ελλάδα στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο επειδή δεν έχει λάβει αναγκαία μέτρα στα ελληνικά αεροδρόμια

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ανακοίνωσε ότι παραπέμπει την Ελλάδα στο Δικαστήριο της ΕΕ επειδή η χώρα δεν έχει λάβει τα αναγκαία μέτρα για την κατάρτιση...

Πολιτικός σεισμός απο τη σύλληψη για το σκάνδαλο του ΟΠΕΚΕΠΕ του γνωστου αγροτοσυνδικαλιστή Μύρωνα Χιλετζάκη

  Στις Αρχάνες και στο Ηράκλειο συνελήφθησαν 15 άτομα, ενώ συνολικά 42 ελέγχονται για συμμετοχή σε κύκλωμα που φέρεται να αποκόμισε 1,7 εκατ. ευρώ μέσω...

Η διεφθαρμένη κομισιόν έχει κόψει καπίστρι: Βλέπουν πόλεμο τύπου «εξολοθρευτή» το 2035!

Και μάλιστα αποκαλούν «λαϊκιστές» όσους θα προτάξουν τον άνθρωπο από τη μηχανή! Η Europol δημοσιεύει έκθεση 48 σελίδων που περιγράφει λεπτομερώς πώς η Τεχνητή Νοημοσύνη...

Ο Μητσοτάκης, κατανόησε ότι για να αποφύγει τα τρισχειρότερα πρέπει να αποδεχτεί να λουστεί τα χειρότερα μήπως και….

Σήμερα, επί τέλους, η κυβέρνηση, δηλαδή ο Μητσοτάκης, κατανόησε ότι για να αποφύγει τα τρισχειρότερα πρέπει να αποδεχτεί να λουστεί τα χειρότερα μήπως και…....

Μανώλης Κοττακης: ό,τι σπείρεις, θερίζεις

ΕΙΝΑΙ ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΙΚΟ κλισέ, τό οποιο είθισται νά χρησιμοποιειται καμμιά φορά καθ’ υπερβολήν γιά νά δοθει έμφαση σέ ένα θέμα, αλλά εδω, στήν προκειμένη περίπτωση,...

Bild: Έτσι μας ξεγελούν οι Έλληνες στο θέμα του ασύλου

Η γερμανική εφημερίδα επέλεξε ιδιαίτερα επιθετικό τόνο για το ζήτημα των ροών και τον ρόλο των ελληνικών ΑρχώνΟ ίδιος ο τίτλος «Έτσι μας ξεγελούν...

Προκόπιος Παυλόπουλος: «Θέσπιση του Δικαίου καιαπονομή της Δικαιοσύνης στην εποχή της Τεχνητής Νοημοσύνης»

Αθήνα, 12.12.2025Στον χαιρετισμό του, στο πλαίσιο του Διεθνούς Συνεδρίου του Ινστιτούτου Ευρωπαϊκού και Διεθνούς Ποινικού Δικαίου με θέμα «Η Νέα εικόνα του Ποινικού Δικαίου», ο...

Σάρωσε σε τηλεθέαση η κατάθεση-show του Φραπέ

Έκπληκτοι έμειναν οι ιθύνοντες στο κανάλι της Βουλής με τα νούμερα στις θεάσεις που πραγματοποιήθηκαν την ώρα της κατάθεσης στη Εξεταστική για τον ΟΠΕΚΕΠΕ...

Γιώργος Βενετσάνος: Χωρίς τίτλο, αλλά με πολύ θλίψη

Το ατύχημα συνέβη την Κυριακή 7 Δεκεμβρίου το μεσημέρι, γύρω στις 13:30 Όσα περιγράφει ο αυτόπτης μάρτυρας που έφτασε κοντά του, ο Μανόλης Κτιστάκης,...

Με θετικά σχόλια υποδέχθηκε ο διεθνής Τύπος την εκλογή του Κυριάκου Πιερρακάκη στην προεδρία του Eurogroup

Στα εκτενή δημοσιεύματα γίνεται την ίδια ώρα εκτενής αναφορά στην «επιστροφή» της Ελλάδας στο διεθνές προσκήνιο, δέκα χρόνια μετά την περίοδο κρίσης και οικονομικής αβεβαιότητας Bloomberg:...

Σε πολιτικό αδιέξοδο το Μαξίμου: Μπρος οι αγρότες και πίσω το σκάνδαλο του ΟΠΕΚΕΠΕ

Η δεύτερη δικογραφία του ΟΠΕΚΕΠΕ, όπως είχε αποκαλύψει πριν από μερικές εβδομάδες η «κυριακάτικη δημοκρατία», ετοιμάζεται από το επιτελείο της Λ. Κοβέσι, αλλά δεν...

Νικος Χαρδαλιάς: 120 εκατομμύρια ευρώ για 1301 μικρές και πολύ μικρές επιχειρήσεις της Αττικής

Το Attiki On είναι κάτι που το πιστέψαμε από την πρώτη στιγμή Μια δέσμευση ότι η Αττική μπορεί να στηρίξει πραγματικά τον κόσμο της...

Δήλωση-βόμβα της Ευρωπαϊκής εισαγγελίας: «Αδειάζει» την Κομισιόν για Τέμπη και ΟΠΕΚΕΠΕ

Καρυστιανού - Φαραντούρης ζητούν παράκαμψη του Άρθρου 86 και άσκηση διώξεων Δήλωση-βόμβα εκπροσώπου της Ευρωπαϊκής Εισαγγελίας στο EURACTIV αποκαλύπτει ότι η Κομισιόν είχε ενημερωθεί απ'...

Γιώργος Βενετσάνος: Κέρδη για τις επόμενες γενιές

Υπάρχει ένα κράτος η Νορβηγία που είναι υπόδειγμα γιατί έχει έναν από τους μεγαλύτερους κρατικούς «κουμπαράδες» του κόσμου, το Government Pension Fund Global Δημιουργήθηκε...

Η Νεανική Παραβατικότητα και Εγκληματικότητα, «Νεανικές Υποκουλτούρες», ο Ρόλος της Πολιτισμικής Μετάβασης και του Νεοφιλελευθερισμού (και Άλλα Παρεμπίπτοντα Ζητήματα) – Μια Συνομιλία με την Τεχνητή Νοημοσύνη

Ένας ακόμα διάλογος με τη Τεχνητή Νοημοσύνη, που επιχειρεί, τουλάχιστον εκ μέρους μου, όπως έχω σημειώσει σε προηγούμενους διαλόγους, να προσεγγίσει την λογική των...

Εξεταστική ΟΠΕΚΕΠΕ: Φαίνεται πως νομίζει ότι πατάει σε γερό κλαδάκι ο περιβόητος Φραπές

Τελικά ο γνωστός μας ως Φραπές Ξυλούρης προσήλθε στη εξεταστική επιτροπή της Βουλής για να μιλήσει και να πει πως δεν θα μιλήσει! Που εκείνα...

Αποφασισμένος να…μην μιλήσει προσήλθε στην Εξεταστική της Βουλής για τον ΟΠΕΚΕΠΕ ο «Φραπές»

Ο Γιώργος Ξυλούρης έφτασε στην Εξεταστική λίγο μετά τις 10:30 το πρωί Αρχικά, διάβασε μια δήλωση στην οποία υποστήριξε πως δεν έχει πάρει παράνομα ούτε...

Στις 133 θα ανέλθουν σχολικές μονάδες σε όλη τη χώρα, που απαρτίζουν το δίκτυο των Πειραματικών Σχολείων

Δεκατρία σχολεία χαρακτηρίζονται Πειραματικά την επόμενη διετία, με Υπουργική Απόφαση που υπέγραψε η αρμόδια υπουργός Έτσι, οι σχολικές μονάδες σε όλη τη χώρα, που απαρτίζουν...

Ο Έλληνας που πάγωσε το αίμα Τραμπ

Γράφει ο Γιάννης Ντάσκας Ο Πρόεδρος Ντ.Τραμπ δήλωσε απο την προηγούμενη θητεία του ότι αγαπάει πολύ-όπως και όλοι οι προηγούμενοι Αμερικανοί πρόεδροι- την Ελλάδα.Μπορεί να...

ΔΗΜΟΦΙΛΗ