Η Ελληνική Μυθολογία Πριν και Μετά τον Όμηρο

του Χρυσόστομου Τσιρίδη
.

“Τηλέμαχε, άφησε τους μνηστήρες τώρα.Για τα ΠΑΙΔΙΑ μας, που πήγαν στην ΤΡΟΙΑ, ΘΕΛΟΥΜΕ να ΜΑΘΟΥΜΕ”.

5B70ABA1 1FF4 48FE 814A 7F36780B56CD
.
ΕΙΚΟΝΑ Διαδικτύου. “Οδυσσεϊκή” Ιθάκη ή “Ομηρική” Ιθάκη.
.
Σημείωση: Το.. γεροντάκι (στην ΟΔΥΣΣΕΙΑ περιγράφεται “γήραϊ κυφός”),(θα μπορούσε να) είναι ο πατριώτης Ιθακήσιος της β ραψωδίας.
.
Από τα τέσσερα παιδιά του, το ΕΝΑ είναι (ήταν) ΣΥΝΤΡΟΦΟΣ του ΟΔΥΣΣΕΑ, τελευταίο ΘΥΜΑ (..γεύμα) του ΚΥΚΛΩΠΑ (φυσικά ο ΤΡΑΓΙΚΟΣ πατέρας εδώ δεν το ξέρει) και το ΑΛΛΟ είναι ΜΝΗΣΤΗΡΑΣ (!) της Πηνελόπης….. Εάν αυτή η ΕΚΠΛΗΚΤΙΚΗ επινόηση του Ομήρου μας λέει κάτι. Μας βοηθάει πάντως σίγουρα να καταλάβουμε τα λόγια του.
.
(Θα τα βρείτε όλα αυτά στους 25-30 πρώτους στίχους της β’ ραψωδίας).
.
ΝΑ ΠΏΣ ο Όμηρος ΜΕΤΑΣΧΗΜΑΤΙΖΕΙ τον ΤΡΩΙΚΟ ΜΥΘΟ…σε ΣΠΟΥΔΗ ΖΩΗΣ (!).
.
ΓΕΝΙΚΟΤΕΡΑ:
.
Α) η Ελληνική Μυθολογία ΠΡΙΝ τον Όμηρο
.
Επίκεντρο της Ελληνικής Μυθολογίας ήταν το σεξ και η συνακόλουθη βία (Οιδίποδας, Τάνταλος, Κύκλωπας, Μήδεια κ.λ.π)
.
Η «αγριότητα και ο πρωτογονισμός της Ελληνικής Μυθολογίας είτε με την μορφή της φρίκης, είτε με την μορφή του εγκλήματος….. ήταν προσιτή, καθημερινή γνώση για τον πολίτη της εποχής,
.
ό π ω ς για τον σημερινό πολίτη , η αγριότητα ανάλογων φαινομένων γίνεται άμεση , καθημερινή γνώση (είδηση) από τα ηλεκτρονικά κυρίως Μέσα (Μ.Μ.Ε, Διαδίκτυο).
.
Β) ΜΕΤΑ τον Όμηρο
.
Με πρώτο τον Όμηρο, οι μύθοι των άγριων ενστίκτων, του ευθύγραμμου πρωτογονισμού, των μεταφορικών Θρησκευτικών σχημάτων, μετασχηματίζονται σε λόγο συγκινησιακό και νοηματοδοτούν μια μεγάλη γκάμα ΧΑΡΑΚΤΗΡΩΝ, λεπτών σχέσεων και συμπεριφορών.
.
Η ΧΡΥΣΗΙΔΑ λ.χ από “ευτελές , φτηνό” ΑΝΤΙΚΕΙΜΕΝΟ ΠΟΘΟΥ του Αγαμέμνονα (“Είναι ψηλή και όμορφη. Ό,τι πρέπει. Το πρωί στην δουλειά / το βράδυ στο κρεβάτι”)(Ιλ.ραψ. Α), γίνεται μέσο συνειδητοποίησης για τις συνέπειες της αυταρχικής συμπεριφοράς (παραδοχή υπερβολής, αναγνώριση λάθους…)
.
Πράγμα που εξηγεί και κάτι ΑΚΟΜΗ: Το ΓΙΑΤΙ ο συνειδητός πλέον (ιδιαίτερα τολμηρός κάποιες φορές) ΕΡΩΤΙΣΜΟΣ , είναι ΚΥΡΙΑΡΧΟ ΔΡΑΜΑΤΟΥΡΓΙΚΟ στοιχείο στα Ομηρικά Έργα.
.
Όπως έχω γράψει και σε προηγούμενα άρθρα μου:
.
ΤΟΛΜΗΡΟΣ ναι, ΑΝΗΘΙΚΟΣ όμως Όχι.
.
Για ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑ: “ΞΕΧΝΑΕΙ” κανείς την λαγνεία, την έντονη ερωτική επιθυμία του πατέρα του ΦΟΙΝΙΚΑ, για την “όμορφη, νεαρή παλλακίδα του”, ΟΤΑΝ την ίδια στιγμή περιγράφει ο ποιητής, με γλαφυρό τρόπο,την απίστευτη ΕΝΔΟ-ΟΙΚΟΓΕΝΕΙΑΚΗ ΒΙΑ που προκάλεσε (κατάρρευση κάθε οικογενειακής σχέσης και αξίας)(Ιλ. ραψ.Ι).
.
Έτσι μόνο η Ελληνική Μυθολογία λειτούργησε ως υπόστρωμα της σκέψης , τέχνης και αγωγής, όχι μόνο της λίγο μετά Αθηναϊκής Δημοκρατίας και του ΕΛΛΗΝΙΚΟΥ Πολιτισμού, αλλά κατά τον Albin Lesky και του Δυτικού Ουμανισμού.
.
Αυτός, ο ΑΛΗΘΙΝΟΣ Όμηρος, ο πρώτος ΔΡΑΜΑΤΙΚΟΣ ποιητής, πρέπει να γίνει μέρος της Παιδείας μας.
.
Υ.Γ “Τί σημαίνει η λέξη βία στον Εθνικό μας Ύμνο”.
.
Σύντομο (2,20) ΒΙΝΤΕΟ με ΥΠΟΤΙΤΛΟΥΣ.Ενδεικτικό της πολυδιάστατης ΣΚΕΨΗΣ του Ομήρου, που ΥΙΟΘΕΤΕΙ ο Διονύσιος ΣΟΛΩΜΟΣ.

Video link
https://youtu.be/671JDXpvK70

Τί σημαίνει η λέξη “βία” στον Εθνικό μας Ύμνο (Υπότιτλοι)

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΑΚΟΜΗ

ΣΧΟΛΙΑΣΕ ΤΟ

ΔΗΜΟΦΙΛΗ

ΔΗΜΟΦΙΛΗ