Όταν γράφεται η Οδύσσεια, στην Ιθάκη δεν βασιλεύει ο Οδυσσέας

ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

του Χρυσόστομου Τσιρίδη.

Εικόνα από το Διαδίκτυο: Λάτρης της ΓΥΝΑΙΚΑΣ ο Όμηρος, θα αφιερώσει εκατοντάδες στίχους
για την οντότητα και την ισότιμη θέση της στο κοινωνικό γίγνεσθαι της ΝΕΑΣ ΕΠΟΧΗΣ. ΦΩΤΕΙΝΗ και ΑΙΣΙΟΔΟΞΗ
εικόνα, που σηματοδοτεί το πρόσωπο του Μετα-ΜΥΚΗΝΑΪΚΟΥ ΕΛΛΗΝΙΣΜΟΥ.

013748A2 8516 448F 83C9 68DD14A3844D

Όταν γράφεται η ΟΔΥΣΣΕΙΑ, στην Ιθάκη ΔΕΝ…. βασιλεύει ο Οδυσσέας.
.
Ακούγεται απλοϊκότατο. Και όμως:
1) ΑΥΤΟ ΠΡΕΠΕΙ (!) να το καταλάβουμε σωστά.
.
Βέβαια ο Όμηρος μας δίνει την εντύπωση- αίσθηση ότι βρισκόμαστε
στην εποχή του Τρωικού Πολέμου, ως αυτόπτες του ΝΟΣΤΟΥ και ούτε λίγο
ούτε πολύ “βιώνουμε” ως πραγματικό, τον ΛΟΓΟΤΕΧΝΙΚΟ χρόνο της Επιστροφής
του Οδυσσέα.
.
Λογοτεχνική μαεστρία του Ομήρου, όμως ΛΑΘΟΣ αντίληψη πραγμάτων,
προσώπων και καταστάσεων από την πλευρά μας.
.
Για τον σωστό βηματισμό στην “ανάγνωση” των Ομηρικών Έργων
ίσως πρέπει να πούμε και να ΚΑΤΑΛΑΒΟΥΜΕ ότι:
.
Για τους ΙΘΑΚΗΣίΟΥΣ του 8ου αιώνα, ο Τρωικός Πόλεμος, ΜΕΤΑ από 400-500 χρόνια,
είναι μια ανάμνηση μακρινή, στα όρια του ΜΥΘΟΥ.
.
Να το πω και με κάποια ΣΚΟΠΙΜΗ ΥΠΕΡΒΟΛΗ, για να γίνει κατανοητό:
.
Είναι ζήτημα ΕΑΝ οι Ιθακήσιοι του 8ου αι. π.Χ “ΘΥΜΟΥΝΤΑΙ” και “ενδιαφέρονται” για… κάποιον
Οδυσσέα, για κάποιον Αγαμέμνονα, για κάποιαν Ελένη, Πηνελόπη κλπ
.
Είναι ζήτημα ΕΑΝ οι Ιθακήσιοι του 8ου π.Χ αιώνα ενδιαφέρονται αν και πώς έπεσε η Τροία.
.
Είναι ζήτημα ΕΑΝ οι Ιθακήσιοι του 8ου αιώνα, όσοι ενδεχομένως θυμούνται κάτι, νιώθουν
περήφανοι για…. “έναν μακρινό βασιλιά τους, που επέστρεψε ΜΟΝΟΣ επιζών….”
.

2) ΝΕΟΙ ΚΑΙΡΟΙ.
.
ΕΞΩΣΤΡΕΦΕΙΑ, ΕΜΠΟΡΙΟ, ΑΝΑΖΗΤΗΣΗ Αγορών, Νέοι ΟΡΙΖΟΝΤΕΣ, ΑΠΟΙΚΙΣΜΟΙ, επιθυμία των ανθρώπων… “ίδείν άστεα και νόον γνώναι”
.
Η Ιθάκη του Οδυσσέα, της Πηνελόπης, του Μενέλαου κλπ είναι μια ΠΑΡΩΧΗΜΕΝΗ κατάσταση(!). Μας το λέει ο Όμηρος με τον τρόπο του
.
Ας δούμε ορισμένες ξεκάθαρες ΕΠΙΝΟΗΣΕΙΣ του, μέσα από την ίδια την Ομηρική ΟΔΥΣΣΕΙΑ:
.
Οι μισοί Ιθακήσιοι (έως γύρω στα 30) δεν γνωρίζουν ΚΑΝ ποιος είναι ο Οδυσσέας… που (δεν) περιμένουν (!).
“Παις, νήπιος έτι…” (μωρό παιδί) ήμουν ακόμη, όταν έφυγε ο Οδυσσέας….!
.
Το ότι το καταθλιπτικό Παλάτι έγινε κέντρο ΔΙΕΡΧόΜΕΝΩΝ ΑΠΑΤΕΩΝΩΝ….που “κορόιδεψαν”
με το αζημίωτο…!
.
“Ο άνθρωπος ΑΥΤΟΣ (!), έφυγε με τα παιδιά μας, τα αδέρφια μας, τους πατεράδες μας…
και γύρισε ΜΟΝΟΣ…”
.
Ξενύχτηδες ΙΘΑΚΗΣΙΟΙ που περνώντας έξω από το “παλάτι” ΤΡΟΛΑΡΟΥΝ (!!!) την
Πηνελόπη (“βαρέθηκε η… καημένη να περιμένει…”),
.

3) ΤΟ ΚΛΙΜΑ της ΜΕΤΑ-ΜΥΚΗΝΑΪΚΗΣ ΙΘΑΚΗΣ, ΔΩΡΟ εξ ουρανού για τον ΌΜΗΡΟ
.
Λέω λοιπόν ξανά: ΤΥΠΙΚΑ τα παραπάνω ανήκουν στην ΤΡΩΙΚΗ Ιθάκη,
στον Λογοτεχνικό χρόνο της “Οδύσσειας”.
.
Στην πραγματικότητα ΟΜΩΣ είναι ΕΥΦΥΕΣΤΑΤΕΣ επινοήσεις του Ομήρου, να προβάλει
το ΚΛΙΜΑ της ΟΜΗΡΙΚΗΣ Ιθάκης του 8ου π.Χ αιώνα, της ΕΠΟΧΗΣ του.
.
Αυτό το κλίμα ΑΞΙΟΠΟΙΕΙ. Πάνω σ΄αυτό στηρίζει τις καινοτόμες
αφηγηματικές τεχνικές του, και το ΤΟΛΜΗΡΟ Πολιτικο-κοινωνικό του όραμα.
.
Και τα δύο ΕΡΓΑ (ΙΛΙΑΔΑ και ΟΔΥΣΣΕΙΑ) είναι μια ΣΚΛΗΡΗ κριτική στον αυταρχισμό
του ΞΕΠΕΡΑΣΜΕΝΟΥ Μυκηναϊσμού. “Γιατί ΜΑΣ…ΜΑΖΕΨΕ (!) και ΜΑΣ ΕΦΕΡΕ (!) στην Τροία
ο ΑΓΑΜΕΜΝΟΝΑΣ…”;;;
.
ΕΝΩ την ίδια στιγμή προβάλλουν τις ΑΠΑΡΧΕΣ του ΑΝΘΡΩΠΙΣΜΟΥ και της ΔΗΜΟΚΡΑΤΙΑΣ,
Πυλώνες της ΝΕΑΣ ΕΠΟΧΗΣ για τον ΕΛΛΗΝΙΣΜΟ και την ΑΝΘΡΩΠΟΤΗΤΑ..
.
ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΑ:
Ο οραματιστής ΈΛΛΗΝΑΣ Ποιητής θα “υποχρεώσει” τον (ΧΑΡΑΚΤΗΡΑ) Οδυσσέα, να πει στον
βασιλιά ΑΛΚΙΝΟΟ: “και να έχεις πάντα την αγάπη του λαού σου”(!).
.
ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑ: Είναι πολύ λίγο και σίγουρα αδικούμε τον Όμηρο, προσεγγίζοντας
την Οδύσσεια με απλοϊκούς χαρακτηρισμούς του τύπου: Ο καλός Οδυσσέας, οι κακοί μνηστήρες,
οι αχάριστοι Ιθακήσιοι, οι ανόητοι σύντροφοι,η πιστή Πηνελόπη..
.
Υ.Γ Παρότι πρόσφατα δημοσιευμένο, δείτε ξανά αν θέλετε το ΒΙΝΤΕΟ
“Η κληρονομιά που άλλαξε την ζωή και το έργο του Ομήρου”. Μετά το
άρθρο αυτό, φαίνεται πιο ενδιαφέρον.
.

ΔΗΜΟΦΙΛΗ