Τα τελευταία λόγια του πιλότου του Antonov πριν τη συντριβή

ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Οι απέλπιδες προσπάθειες του πιλότου να αποτρέψει το μοιραίο αποτυπώνονται με δραματικό τρόπο στο διάλογο που είχε με τον Πύργο Ελέγχου λίγα λεπτά πριν από την συντριφή του αεροσκάφους τύπου Antonov στην Καβάλα.

Το βράδυ της Κυριακής ολοκληρώθηκε η ανάσυρση και των οκτώ σορών των άτυχων μελών του πληρώματος και πλέον οι έρευνες επικεντρώνονται στα αίτια της πτώτης του αεροσκάφους.

Η τελευταία επικοινωνία του πιλότου

Το Star έφερε στο φως της δημοσιότητας τον δραματικό διάλογο του πιλότου του μοιραίου αεροσκάφους με τον Πύργο Ελέγχου, λίγα λεπτά πριν την συντριβή.

«Έχουμε φωτιά στον κινητήρα. Προσπαθώ να τον σβήσω» λέει αρχικά ο πιλότος, ενημερώνοντας για το πρόβλημα. Ο Πύργος Ελέγχου απαντά: «Μπορείτε να φτάσετε στο αεροδρόμιο της Θεσσαλονίκης ή της Καβάλας;».

Ο Ουκρανός πιλότος λέει πώς δημιουργούνται και αλλά προβλήματα στο αεροσκάφος και ότι θα προσπαθήσει να προσγειώσει το αεροσκάφος, το οποίο έχει αρχίσει ήδη να χάνει ύψος, στην Καβάλα.

Ο πιλότος φαίνεται ότι ψάχνει να βρει ένα ασφαλές μέρος να το προσγειώσει και ο Πύργος Ελέγχου ζητά ενημέρωση. Ο πιλότος απαντά πώς χάνει το ένα όργανο του αεροσκάφους πίσω από το άλλο. Στις 22:47 το στίγμα του αεροσκάφους χάθηκε από τα ραντάρ της εναέριας κυκλοφορίας, καθώς το Antonov έχει συντριβή.

Τα αίτια της συντριβής

Το πρόβλημα στον κινητήρα που αρχικά δεν ανησύχησε ιδιαίτερα το πλήρωμα ή τουλάχιστον δεν το οδήγησε στην άμεση απόφαση για προσγείωση, εξελίχθηκε ραγδαία σε σημείο που ήταν πέραν από τις δυνατότητες του πληρώματος για να αντιμετωπιστεί, εκτιμά ο ο Φαίδων Καραϊωσηφίδης, αεροναυπηγός, ειδικός σε αεροπορικά δυστυχήματα και εκδότης του περιοδικού «Πτήση και Διάστημα», για τα πιθανά αίτια της πτώσης του Antonov.

Πιθανότατα η εξέλιξη της φωτιάς σε έναν από τους δύο κινητήρες ήταν ραγδαία, εκτίμησε εξηγώντας πως υφίσταται σύστημα πυρόσβεσης του Antonov αλλά, όπως χαρακτηριστικά δήλωσε, «μη φανταζόμαστε ένα αεροπλάνο σαν πυροσβεστική υπηρεσία» αφού συνήθως υπάρχουν δύο φιάλες ανά κινητήρα που είναι κατ’ ουσίαν δύο μεγάλοι πυροσβεστήρες κι αν εξαντληθούν δεν υπάρχει πλέον τρόπος για πυρόσβεση εφόσον η φωτιά έχει επεκταθεί.

Μιλώντας στον ΣΚΑΪ τόνισε πως «η φωτιά είναι ό, τι χειρότερο μπορεί να συμβεί σε ένα αεροσκάφος».

Ο κ. Καραϊωσηφίδης συνόψισε το χρονικό της μοιραίας πτήσης και τα υπάρχοντα στοιχεία που γνωρίζουμε επισημαίνοντας πως το Antonov, πετώντας εντός του ελληνικού εναέριου χώρου – όπου και η Ελλάδα είναι πλέον υπεύθυνη για τον έλεγχο του αεροσκάφους – ενημέρωσε αρχικά πως θα επιστρέψει, εξαιτίας προβλήματος που παρουσιάστηκε, στον τόπο απογείωσης του και εν συνεχεία αφού προφανώς η βλάβη κλιμακώθηκε εξέπεμψε σήμα κινδύνου ζητώντας να προσγειωθεί αναγκαστικά στην Καβάλα.

«Αυτό εξηγείται ως εξής: Με τέτοιο φορτίο δεν θέλεις να προσγειωθείς σε μια τρίτη χώρα» αναφέρει συγκεκριμένα εξηγώντας επί της ουσίας πως σύμφωνα με τους διεθνής κανονισμούς η προσγείωση αεροσκάφους με επικίνδυνο φορτίο συνεπάγεται την εφαρμογή συγκεκριμένου πρωτοκόλλου με ελέγχους και δυνητικά αυτό μπορεί έστω και προσωρινά για τυπικούς λόγους να κατασχεθεί μέχρις ότου επικυρωθεί πως δεν είναι παράνομο.

Το μοιραίο Antonov, κατευθυνόμενο πλέον προς την Καβάλα κατεβαίνει από τα 21.000 που ήταν το ύψος πτήσης με το οποίο ερχόταν από την Σερβία, στα 15.000 πόδια και σε χρονικό διάστημα τριών- τεσσάρων λεπτών χάνει απότομα ύψος.

Σύμφωνα με τον κ. Καραϊωσηφίδη αυτό δεν αποτελεί δείγμα προσπάθειας προσγείωσης του αεροπλάνου αλλά κλιμάκωσης της βλάβης που εκδηλώθηκε πιθανώς είτε γιατί επεκτάθηκε η φωτιά είτε για χάθηκε η ισχύς και σε έναν επιπλέον κινητήρα.

«Χάνει 13,5 χιλιάδες πόδια δηλαδή περίπου 4 χιλιόμετρα με αποτέλεσμα να καταλήξει» επισημαίνει προσθέτοντας πως όπως αποτυπώνεται στα βίντεο που έχουμε δει, δεν πέφτει από τον ουρανό σαν πέτρα, όπως έχουμε δει να συμβαίνει με άλλα αεροσκάφη, αλλά ολισθαίνει.

«Οργώνει το χωράφι για περίπου 250-300 μέτρα» εξηγεί πιο συγκεκριμένα αναφέροντας πως σε αυτή τη φάση το Antonov ήδη έχει αρχίσει να διαλύεται και ενδεχομένως για αυτόν τον λόγο βρέθηκαν σοροί και εκτός του σημείου της φωτιάς.

Από εκεί κι έπειτα, με την συντριβή της ατράκτου σημειώνεται έκρηξη καυσίμων και πυρομαχικών. «Ιδιαίτερα τα πυρομαχικά είναι διάσπαρτα», παρατηρεί.

Αξίζει να σημειωθεί πως σύμφωνα με τον κ. Καραϊωσηφίδη, αυτός ο τύπος αεροσκάφους δύναται να προσγειωθεί και με δύο κινητήρες αλλά είναι δύσκολο να διατηρηθεί ύψος κατά την πλοήγηση προς το αεροδρόμιο στο οποίο επιχειρεί να πραγματοποιήσει έκτακτη προσγείωση εφόσον φέρει βαρύ φορτίo.

ΔΗΜΟΦΙΛΗ