Η μυστηριώδης εξαφάνιση της πρώτης κατανομής

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Εκλογικό θα είναι το σημερινό άρθρο, παρόλο που πρόσφατα ο πρωθυπουργός απέκλεισε για άλλη μια φορά το ενδεχόμενο πρόωρων εκλογών. Ίσως πάλι, ακριβώς επειδή το ενδεχόμενο πρόωρων εκλογών αποκλείστηκε, μια και το θέμα μας δεν θα είναι οι εκλογές καθαυτές, αλλά το εκλογικό σύστημα.

Απο το sarantakos.wordpress.com

Ο ισχύων εκλογικός νόμος, που ψηφίστηκε το 2020, συγκέντρωσε μόνο 163 ψήφους στη Βουλή κι έτσι δεν θα ισχύσει στην αμέσως επόμενη εκλογική αναμέτρηση, αλλά στη μεθεπόμενη (θα έπρεπε να συγκεντρώσει 200 για να ισχύσει αμέσως). Έτσι, οι εκλογές του 2023 (αν τελικά γίνουν τότε) θα γίνουν με το σύστημα της απλής αναλογικής, με τον εκλογικό δηλαδή νόμο της προηγούμενης κυβέρνησης, του ΣΥΡΙΖΑ.

Ο ισχύων νόμος προβλέπει μπόνους για το πρώτο κόμμα, ώστε να διευκολύνεται ο σχηματισμός μονοκομματικής («αυτοδύναμης») κυβέρνησης, αλλά με κάπως περίπλοκο τρόπο:

Εάν το πρώτο κόμμα, έχει λάβει ποσοστό μεγαλύτερο ή ίσο του 25% των έγκυρων ψηφοδελτίων, τότε λαμβάνει μπόνους 20 έδρες, ενώ οι υπόλοιπες 280 έδρες κατανέμονται αναλογικά μεταξύ των δικαιούμενων εδρών κομμάτων. Από το 25% και μετά, για κάθε 0,5% το πρώτο κόμμα θα παίρνει επιπλέον μπόνους μία έδρα, ενώ το μάξιμουμ των 50 εδρών θα το λαμβάνει εάν το ποσοστό του είναι στο 40%.

Για σύγκριση, ο εκλογικός νομος με τον οποίο έγιναν οι εκλογές του 2012 και του 2015 (και μερικές παλιότερες) πρόβλεπε μπόνους 50 εδρών για το πρώτο κόμμα, ανεξάρτητα από το ποσοστό του -έτσι, πήρε το μπόνους, ας πούμε, η ΝΔ τον Μάιο του 2012 ενώ είχε συγκεντρώσει ποσοστό κάτω του 19% (18,85% για την ακρίβεια). Με τον σημερινό νόμο δεν θα έπαιρνε καθόλου μπόνους, ενώ πολύ μειωμένο θα ήταν το μπόνους της ΝΔ στις εκλογές του Ιουνίου 2012 (μολις 6-7 έδρες αντί 50) και μειωμένο του ΣΥΡΙΖΑ στις εκλογές του 2015 (40-42 έδρες αντί 50). Αν ίσχυε ο σημερινός εκλογικός νομος στις εκλογές του 2019, οι έδρες των κομμάτων θα ήταν λίγο-πολύ οι ίδιες, αφού το πρώτο κόμμα συγκέντρωσε σχεδόν 40%.

Κι έτσι, το κυβερνών κόμμα είχε υπολογίσει ότι θα έκανε (ενδεχομένως πρόωρες) εκλογές με απλή αναλογική που δεν θα έδιναν δυνατότητα σχηματισμού κυβέρνησης και αμέσως μετά δεύτερες εκλογές με τον καινούργιο εκλογικό νόμο οπότε θα εξασφάλιζε άνετη αυτοδυναμία. Ωστόσο, σε συνθήκες πρωτοφανούς ακρίβειας και ενεργειακής (και όχι μόνο) κρίσης, μαζί με τον πόλεμο στην Ουκρανία, τα δημοσκοπικά δεδομένα δεν ευνοούν πια ένα τέτοιο σενάριο κι έτσι στον φιλοκυβερνητικό τύπο διατυπώνονται συνεχώς σκέψεις για αλλαγή του εκλογικού νόμου και επαναφορά του μπόνους των 50 εδρών για το πρώτο κόμμα ανεξάρτητα από ποσοστό και άλλες τέτοιες φιοριτούρες (παράδειγμα).

Το σύστημα με το μπόνους εδρών στο πρώτο κόμμα πιθανώς είναι νεοελληνική πατέντα. Αν ξέρετε κάτι ανάλογο σε άλλα ευρωπαϊκά κράτη, θα με ενδιέφερε να με πληροφορήσετε. Η αλήθεια είναι ότι στις περισσότερες χώρες της ΕΕ δεν θεωρείται απαραίτητη (ή έστω επιθυμητή) η ύπαρξη αυτοδύναμων μονοκομματικών κυβερνήσεων. Χώρες οπως η Ολλανδία ευημερούν έχοντας διαρκώς κυβερνήσεις συνεργασίας και αναλογικό εκλογικό σύστημα.

Θα πείτε, η Ολλανδία συνορεύει με το Βέλγιο, ενώ εμείς με τον σουλτάνο, άρα χρειαζόμαστε ενισχυμένο εκλογικό σύστημα. Αλλά απλή αναλογική έχει και το Ισραήλ, που οφθαλμοφανώς περιτριγυρίζεται από εχθρικά κράτη με τα οποία δεν έχει πάψει να πολεμάει από την πρώτη μέρα της κρατικής ύπαρξής του (κυριολεκτικά).

Σε ορισμένα ευρωπαϊκά κράτη η ενίσχυση των μεγαλύτερων κομμάτων επιτυγχάνεται έμμεσα λόγω του εκλογικού συστήματος που προβλέπει μονοεδρικές περιφέρειες, με ένα γύρο (Ηνωμένο Βασίλειο) ή με δύο (Γαλλία). Ας μην τα εξετάσουμε αυτά, διότι έχουν πολύ διαφορετικό σύστημα. Στην Ιταλία περίπου το 1/3 των εδρών είναι μονοεδρικές και τα 2/3 μοιράζονται με αναλογική -κι έτσι ευνοούνται τα μεγαλύτερα κόμματα. Για να είμαι δικαιος, ακόμα και σε χώρες με απόλυτα απλή αναλογική όπως στην Ολλανδία, ο τρόπος κατανομής των εδρών (σύστημα d’Hondt ας πούμε) αδικεί ελαφρώς τα μικρότερα κόμματα.

Σε πολλά κράτη υπάρχει ελάχιστο όριο ψήφων προκειμένου ένα κόμμα να μπορεί να εκλέξει βουλευτή: στη Γερμανία το όριο είναι 5%, στην Tουρκία είναι 7% (παλιότερα ήταν 10%), στο Ισραήλ είναι 1,5%. Στην Ελλάδα, το όριο για την εκλογή βουλευτή είναι 3%, θυμίζω.

Οι παλιότεροι θα θυμούνται ότι στις εκλογές από το 1974 έως το 1985 στη χώρα μας υπήρχε όριο για τη συμμετοχή των κομμάτων στη β’ κατανομή, που ήταν 17%. Έτσι, τα μικρότερα κόμματα έβγαζαν βουλευτή μόνο από την α’ κατανομή, συνήθως στις πολυεδρικές περιφέρειες της Αθήνας, του Πειραιά και της Θεσσαλονίκης. Το 1981 το ΚΚΕ είχε σύνθημα να πιάσει το 17% για την είσοδό του στη β’ κατανομή, χωρίς όμως ούτε καν να το πλησιάσει. Τότε, το ΚΚΕ εσωτ. έμεινε εκτός Βουλής, όχι επειδή πήρε μόνο 1,35% αλλά επειδή δεν έπιασε το εκλογικό μέτρο για να βγάλει έστω μία έδρα στη Β’ Αθηνών. Το 1985, με το ίδιο εκλογικό σύστημα, και με άνοδο στο 1,85%, έβγαλε τον Λ. Κύρκο βουλευτή -όχι λόγω της ανόδου πανελλαδικά αλλά επειδή έπιασε το εκλογικό μέτρο τοπικά.

Κάτι παρόμοιο είχε φανεί πιο καθαρά το 1977, όταν ο Κων. Μητσοτάκης δεν έγινε δεκτός στα ψηφοδέλτια της Νέας Δημοκρατίας (η ρετσινιά από την αποστασία βρομούσε πολύ ακόμα) κι έτσι ίδρυσε το προσωποπαγές Κόμμα Νεοφιλελευθέρων (ο όρος δεν είχε τη θατσερική σημασία της λέξης). Με ένα εκσυγχρονιστικό πρόγραμμα ρήξης με τον παλαιοκομματισμό, όπως βλέπετε στην αφίσα, έπιασε ποσοστό 1,08% πανελλαδικά αλλά κατάφερε να αποσπάσει πολύ μεγάλα ποσοστά στην Κρήτη και να εκλέξει δυο βουλευτές, έναν στα Χανιά και έναν στο Ρέθυμνο.

Στις εκλογές του 1989-1990 εφαρμόστηκε απλή αναλογική, με αποτέλεσμα να εκλέξουν βουλευτές αρκετα μικρά κόμματα με ποσοστά κάτω του 1%: οι Οικολόγοι, οι μειονοτικοί συνδυασμοί της Θράκης, η ΔΗΑΝΑ. Στη συνέχεια, θεσπίστηκε το όριο του 3%, που ισχύει μέχρι σήμερα παράλληλα με ρυθμίσεις που ευνοούσαν μεν τα μεγαλύτερα κόμματα αλλά εγγυούνταν στα μικρότερα κόμματα το 70% των εδρών που θα κέρδιζαν με την απλή αναλογική. Στον αιώνα μας θεσπίστηκε το μπόνους εδρών στο πρώτο κόμμα, που αρχικά ήταν 40 έδρες («νόμος Σκανδαλίδη») ενώ μετά έγινε 50 έδρες («νόμος Παυλόπουλου», με τον οποίο έγιναν οι εκλογές του 2012, 2015, 2019).

Για ένα κόμμα που πιάνει το πολυπόθητο 3%, το ελληνικό εκλογικό σύστημα με το μπόνους είναι ανεκτό -σε κάθε περίπτωση, είναι προτιμότερο από το σύστημα που ίσχυε πριν από το 1989. Αν αφαιρεθούν οι 50 έδρες του μπόνους, οι υπόλοιπες 250 έδρες κατανέμονται αναλογικά. Χαρακτηριστικό παράδειγμα: Το 1985 το ΚΚΕ πήρε 9,89% και απέσπασε 12 έδρες. Τον Μάιο του 2012 (με το μπόνους) πήρε 8,48% αλλά εξέλεξε 26 βουλευτές. Ολοφάνερα, το σύστημα του μπόνους είναι λιγότερο ληστρικό (ή «καλπονοθευτικό» όπως το έλεγαν) από το παλαιότερο.

Ωστόσο, ενώ έχει αυτό το πλεονέκτημα (της… περιορισμένης ληστείας), το εκλογικό σύστημα που ίσχυσε απο το 1990 έως και το 2015, και που θα ισχύσει στις μεθεπόμενες εκλογές, έχει ένα πολύ σοβαρό κουσούρι: καταργεί την πρώτη κατανομή.

Θέλω να πω, αν ένας ανεξάρτητος βουλευτής είτε σε πολυεδρική περιφέρεια πιάσει το εκλογικό μέτρο είτε έρθει πρώτος σε μονοεδρική περιφέρεια δεν θα εκλεγεί, διότι βέβαια δεν θα έχει πιάσει το πανελλαδικό 3%. Για να δούμε τον παραλογισμό του μέτρου, έστω ότι ένας ανεξάρτητος συνδυασμός παίρνει το 95% ή και το 100% των ψήφων π.χ. στον νομό Λέσβου: αντί να εκλέξει 3 βουλευτές, επειδή πανελλαδικά θα έχει κάτω από 3% (θα έχει κάπου 1%) δεν θα εκλέξει κανέναν!

Για να επιστρέψω στα ιστορικά μου παραδείγματα, αν το 1977 υπήρχε ο εκλογικός νόμος τον οποίο θέσπισε ο πατήρ Μητσοτάκης το 1990, το Κόμμα Νεοφιλελευθέρων δεν θα έβγαζε βουλευτή τον Κων. Μητσοτάκη!

Σε αλλες χώρες όπου υπάρχει όριο, συνήθως δίνεται η δυνατότητα εκλογής από την πρώτη κατανομή. Στη Γερμανία, ας πούμε, αν ένα κόμμα εκλέξει τρεις βουλευτές από την 1η κατανομή, τότε θα πάρει αναλογικά και όσες έδρες αντιστοιχούν στο ποσοστό του ακόμα κι αν δεν συγκεντρώσει πανεθνικά το 5%. Το PDS (πρόγονος του Die Linke) που είχε μεγάλη δύναμη στα ανατολικά της χώρας, είχε κάποτε επωφεληθεί από αυτή τη διάταξη. Στην Τουρκία το όριο δεν ισχύει για ανεξάρτητους υποψήφιους, κι έτσι πολλοί Κούρδοι και αριστεροί έχουν κερδίσει έδρες ως ανεξάρτητοι.

Ξέρουμε βέβαια ότι το όριο του 3% και η συνακόλουθη κατάργηση της πρώτης κατανομής έναν βασικό σκοπό έχουν, να αποκλείσουν τη δυνατότητα εκλογης βουλευτών από αυτόνομους μειονοτικούς συνδυασμούς, όπως έγινε το 1989-90, που εξελέγησαν δύο βουλευτές, στη Ροδόπη και στην Ξάνθη, με τα μειονοτικά κόμματα Αλληλεγγυη και Πεπρωμένο. Θεωρήθηκε εθνικώς επικίνδυνο να εξαρτάται ο σχηματισμός κυβέρνησης από τους δυο μειονοτικούς (ενώ δεν πειράζει να εξαρτάται από τον κ. Κατσίκη ή τον κ. Συμπιλίδη) και μπροστά στους «εθνικούς λόγους» κανένα κόμμα δεν έκανε μεγάλη φασαρία, πολύ περισσότερο που το σύστημα ήταν κατά τα άλλα βολικό. Και άλλες εκλογικές ακροβασίες έχουν γίνει για να περιοριστεί η μειονότητα, όπως οι τερατώδεις Υπερνομαρχίες Ροδόπης-Έβρου και Καβάλας-Δράμας-Ξάνθης (gerrymandering το λένε αυτό στις ΗΠΑ). Αλλά με αντιδημοκρατικά τερτίπια ποτέ δεν προωθήθηκε η ενσωμάτωση των μειονοτήτων -ενώ μια εκδήλωση της ετερογονίας των σκοπών είναι ότι τώρα εκλέγονται (με τα μέινστριμ κόμματα) τουλάχιστον 3, κάποτε 4 μειονοτικοί βουλευτές αντί των δύο (αλλά ανεξάρτητων) που αποτέλεσαν εθνικό κίνδυνο το 1989.

Από την άλλη, κανένα εκλογικό σύστημα δεν μπορεί να εξασφαλίσει αυτοδυναμία «ανεξαρτήτως αποτελεσμάτων». Στην Ιταλία αποφασίστηκε να καθιερωθούν μονοεδρικές περιφέρειες για το 1/3 των εδρών, έτσι ώστε να ευνοούνται οι σταθερές κυβερνήσεις, αλλά ούτε κυβέρνηση συνεργασίας δεν μπόρεσε να σταθεί και η χώρα οδηγείται και πάλι σε εκλογές. Στα δικά μας, παρά το μπόνους, τον Μάιο του 2012 και τον Ιούνιο του 2012 κανένα κόμμα δεν πλησίασε έστω τις 150 έδρες.

Κι αν συνεχιστεί η φθορά του κυβερνώντος κόμματος, τι θα γίνει; Θα ανεβάσουμε το μπόνους στις 60 ή στις 80 έδρες; Πιο απλό δεν είναι να μάθουμε να λειτουργούμε ευρωπαϊκά, με κυβερνήσεις συνεργασίας; ΠρωτοσελιδαΕιδήσεις

Όλεθρος για τους αγρότες ο προϋπολογισμός Μητσοτάκη!

Οι αγρότες που κινητοποιούνται στα μπλόκα έχουν υπόψη τους ότι με τον Προϋπολογισμό του 2026 προβλέπεται ετήσια ΜΕΙΩΣΗ των κονδυλίων του Υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης...

Περί «Ιθάκης» και ηθικής….

Παρακολουθώντας την τρέχουσα επικαιρότητα κάποιος, θα προσέξει την εκτεταμένη προβολή του βιβλίου του πρώην πρωθυπουργού Αλέξη Τσίπρα με τίτλο Ιθάκη, ανακαλώ λοιπόν αμέσως εκείνη...

Το «λαβράκι» Κάγια Κάλλας: Ήταν δυνατόν να μην γνώριζε τι συνέβαινε στη δική της υπηρεσία;

Η Λάουρα Κοβέσι «χτύπησε» και πάλι, αποκαλύπτοντας ένα νέο σκάνδαλο διαφθοράς, στην καρδιά της Ευρώπης Η Ευρωπαϊκή Εισαγγελία (EPPO) διέταξε τη σύλληψη τριών βασικών...

Μήπως πρέπει όντως να αγιοκαταταχθεί ο Κυβερνήτης Ιωάννης Καποδίστριας από τον Οικουμενικό Πατριάρχη κ. Βαρθολομαίο;

Γράφει ο Παναγιώτης Παύλος Πανεπιστήμιο του ΌσλοΚαθώς έχουμε ήδη εισέλθει στον Δεκέμβριο στα φετινά Χριστούγεννα του οποίου οι Έλληνες απανταχού της γης αναμένουν αδημόνως μαζί...

ΟΠΕΚΕΠΕ: Ψαχνουν τα τυχερά δελτία των Σαμαρτζίδου, Μαγειρία και Στρατάκη

Νέο «εμπόδιο» στην Εξεταστική Επιτροπή της Βουλής για την υπόθεση του ΟΠΕΚΕΠΕ, με την απουσία της Δέσποινας Μαρκοπούλου, ορκωτής ελέγκτριας της εταιρείας SOL Η κ....

Ο Αντώνης Ψαρόπουλος, ο ανακριτής Μπακαίμης και η σύζυγος του υπουργού Γιώργου Φλωρίδη

Πραγματικά, αδιανόητο! Το αποκαλύπτει η Ελπίδα Κουτσογιάννη στο DNews… Πώς θα φαινόταν μια δίκη πολιτικού εφετείου στη Θεσσαλονίκη στην οποία ένας από τους διαδίκους θα ήταν...

Πειράματα «βελούδινης μετάβασης» από τη δημοκρατία στη δικτατορία;

Η πρόθεση της Κυβέρνησης να διεξαχθούν αρχικά οι Δημοτικές εκλογές και στο μέλλον οι Βουλευτικές μέσω και κινητού τηλεφώνου, ανοίγει το δρόμο σε νοθείεςΓιώργος...

Για τη διαμαρτυρία των αγροτών με μπλόκα στους δρόμους

Η διαμαρτυρία των αγροτών με μπλόκα στους δρόμους είναι ένα θεμιτό μέτρο διαμαρτυρίας, αλλά είναι και αθέμιτο, διότι η παρακώλυση της κυκλοφορίας, πνίγει την...

Η Τεχνητή Νοημοσύνη Σχολιάζει τα Μνημόνια, το Δημοψήφισμα του 2015, τις Κυβιστήσεις, το «Τέλος των Μνημονίων» και Άλλα Τρέχοντα Ζητήματα – Μέρος 3ο

Μέρος 3ο (Τελευταίο, με  μια τοποθέτηση της ΤΝ πάνω στο ζήτημα της «επανόδου» των Σαμαρά - Τσίπρα - Πόσο «χρήσιμοι» είναι πολιτικά) Βασίλης Δημ. Χασιώτης (συνέχεια από Μέρος...

Προκόπιος Παυλόπουλος: Το «μετέωρο βήμα» του Ανθρώπου και της Ανθρωπότητας μπροστά στο κρίσιμο ζήτημα της πρόσφορης χρήσης των σύγχρονων μέσων της Τεχνητής Νοημοσύνης

Αθήνα, 1.12.2025Στην ομιλία του, κατά την παρουσίαση της μελέτης του Καθηγητή και πρώην Υπουργού κ. Παναγιώτη Ρουμελιώτη με τίτλο «Τεχνητή Νοημοσύνη: Ο Αγώνας ΗΠΑ – ΚΙΝΑΣ για την Πρωτοκαθεδρία», ο πρώην...

ΟΠΕΚΕΠΕ: Η δηλωση-προειδοποιηση του “Φραπε”

Μια ηχηρή προειδοποίηση έκανε ο «Φραπές» γνωστός και ως Γιώργος Ξυλούρης στην Εξεταστική Επιτροπή της Βουλής για το σκάνδαλο ΟΠΕΚΕΠΕ! Μάλιστα, προκάλεσε φόβο και τρόμο...

Οσμή νοθείας στην ψηφοφορία με τα κινητά!

Η κυβέρνηση προτείνει να ψηφίζουμε από το κινητό. Και το παρουσιάζουν ως «διευκόλυνση». Η αλήθεια όμως είναι πολύ πιο απλή.Όταν η ψήφος περνάει σε ένα server...

Κοινωνικές Παροχές Τέλος: Παγκόσμιες δαπάνες σχεδόν 680 δισεκατομμύρια δολάρια σε όπλα σε μόλις ένα χρόνο

Το Διεθνές Ινστιτούτο Έρευνας για την Ειρήνη της Στοκχόλμης (ЅІРRІ) ανέφερε απότομη αύξηση στα έσοδα των κατασκευαστών όπλων στην τελευταία του έκθεση με στοιχεία...

Η Τεχνητή Νοημοσύνη Σχολιάζει τα Μνημόνια, το Δημοψήφισμα του 2015, τις Κυβιστήσεις, το «Τέλος των Μνημονίων» και Άλλα Τρέχοντα Ζητήματα – Μέρος 2ο

(συνέχεια από Μέρος 1) Βασίλης Δημ. Χασιώτης Χ : Αντιλαμβάνεσαι υποθέτω, ότι η αναφορά σου στη Χρυσή Αυγή, παρά τις διευκρινήσεις σου για τη διαφορά αξιών και αρχών...

Η εξόντωση του Σπύρου Κυπριανού και ο «ευέλικτος» Γ. Βασιλείου

Ήθελε να βρει λύση που να ικανοποιεί και τα τουρκικά συμφέροντα! Της Φανουλας Αργυρου απο το simerini.sigmalive.com Η περίπτωση της εμφάνισης του Γιώργου Βασιλείου με την υποστήριξη...

Ο Κρυφός Άξονας ΗΠΑ-Ρωσίας – Ποιο είναι το σχέδιο για τη διάλυση της ΕΕ;

Η διάλυση της Ευρωπαϊκής Ένωσης αποτελεί έναν από τους στρατηγικούς στόχους του Ιδρύματος Κληρονομιάς (Heritage Foundation) εδώ και είκοσι χρόνιαΠιο πρόσφατα, το Ίδρυμα έχει...

Ανεπιθύμητη Επίσκεψη ;

Τελευταία μας επισκέφτηκε ο κος Ζελένσκι («Ζ») για να υπογράψει με την Κυβέρνησή μας, τη μεταφορά στη χώρα του του Αμερικανικού LNG μέσω Ελλάδας,...

Η Τεχνητή Νοημοσύνη Σχολιάζει τα Μνημόνια, το Δημοψήφισμα του 2015, τις Κυβιστήσεις, το «Τέλος των Μνημονίων» και Άλλα Τρέχοντα Ζητήματα

Μέρος 1ο Βασίλης Δημ. ΧασιώτηςΣε συνέχεια του προηγούμενου άρθρου μου, («GPT 5 (Τεχνητή Νοημοσύνη) - Μια Πρώτη Συνάντηση και οι Απαραίτητες Συστάσεις», εις olympia.gr), συνέχισα τη «συνομιλία» μου με...

Τι έπεται της παρουσίασης, του όχι μόνον ήδη παρουσιασμένου αλλά και πολυδιαβασμένου κιόλας βιβλίου του Αλέξη Τσίπρα

Και από αύριο θα εισέλθουμε στην εβδομάδα της οποίας η τέταρτη ημέρα αναμένεται, σχετικά μεν, εναγωνίως δε, για τους εδώ στην Ελλάδα λοιπούς του χώρου...

ΟΠΕΚΕΠΕ: Η στρατηγική του συμψηφισμου δείχνει τήν παρασκηνιακή ένωση δύο συστημάτων γιά τήν διανομή της «πίτας»

Τό Μαξίμου κλητεύει τόν κουμπάρο της οικογενείας Μητσοτάκη ξανά, μετά τίς αποκαλύψεις γιά συνεργασία του μέ στέλεχος της Χαριλάου Τρικούπη Η στρατηγική του συμψηφισμου δείχνει...

ΔΗΜΟΦΙΛΗ