Ενεργειακή κρίση και πληθωρισμός τσακίζουν τα νοικοκυριά

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Για ένα δύσκολο φθινόπωρο προετοιμάζονται τα ελληνικά νοικοκυριά. Οι καταναλωτές υπό τον φόβο της επιδείνωσης της ενεργειακής κρίσης αλλά και ενός νέου κύματος ανατιμήσεων σε είδη ευρείας κατανάλωσης, αναζητούν τρόπους για να περιορίσουν, στο μέτρο του εφικτού, τις επιπτώσεις του πληθωρισμού και της ακρίβειας στην καθημερινότητα τους.

Όπως εξηγεί στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο Γεώργιος Μπάλτας, καθηγητής του Τμήματος Μάρκετινγκ & Επικοινωνίας του Οικονομικού Πανεπιστημίου Αθηνών, Διευθυντής Μεταπτυχιακών Σπουδών, «οι μεγάλες ανατιμήσεις στα περισσότερα αγαθά και οι αδιανόητες τιμές της ενέργειας χαμηλώνουν το βιοτικό επίπεδο των καταναλωτών».

Οι προσεχείς χειμερινοί μήνες, σύμφωνα με τον κ. Μπάλτα, θα είναι ακόμα πιο δύσκολοι καθώς ο οικογενειακός προϋπολογισμός θα επιβαρυνθεί από την αναμενόμενη επιδείνωση της ενεργειακής κρίσης και τον επίμονο πληθωρισμό στα είδη ευρείας κατανάλωσης. Στο πλαίσιο αυτό, οι καταναλωτές αναζητούν τρόπους για να περιορίσουν, στο μέτρο του εφικτού, τις επιπτώσεις του πληθωρισμού και των ανατιμήσεων στην καθημερινότητα τους.

«Είναι ευνόητο ότι δεν υπάρχει κάποιος μαγικός τρόπος για να εξουδετερώσουμε τις συνέπειες του πληθωρισμού. Μπορούμε όμως με αλλαγές στην αγοραστική συμπεριφορά μας να μετριάσουμε τις επιπτώσεις του πληθωρισμού και να συγκρατήσουμε κατά το δυνατόν την μείωση του βιοτικού επιπέδου, η οποία είναι αναπόφευκτη όταν αυξάνονται οι τιμές και δεν αναπροσαρμόζεται το εισόδημα» τονίζει μιλώντας στο ΑΠΕ- ΜΠΕ ο κ. Μπάλτας.

Οδηγός καταναλωτικής συμπεριφοράς

Πως μπορούν όμως οι καταναλωτές να μετριάσουν την επίπτωση των πληθωριστικών πιέσεων και της ακρίβειας στη ζωή τους;

Ο καθηγητής Γεώργιος Μπάλτας παραθέτει στο ΑΠΕ-ΜΠΕ έναν οδηγό με μερικούς πρακτικούς και αποτελεσματικούς τρόπους:

Συγκρίνουμε τις τιμές των εναλλακτικών επιλογών που υπάρχουν στην ίδια κατηγορία προϊόντων. Επισημαίνεται ότι οι τιμές ανταγωνιστικών προϊόντων που ανήκουν στην ίδια ακριβώς κατηγορία μπορεί να διαφέρουν περισσότερο από το ύψος του ετήσιου πληθωρισμού. Δεν είναι λίγες οι περιπτώσεις που παρατηρούμε ότι οι τιμές ανταγωνιστικών μαρκών του ίδιου αγαθού να διαφέρουν 10-20% ή ακόμα περισσότερο. Επιπλέον, οι προμηθευτές των τυποποιημένων καταναλωτικών προϊόντων δεν έχουν προβεί σε ίσες ανατιμήσεις και ορισμένοι έχουν προσπαθήσει πολύ περισσότερο να συγκρατήσουν τις τιμές των προϊόντων τους.
Συγκρίνουμε τις τιμές διαφορετικών καταστημάτων. Συχνά βλέπουμε αισθητά διαφορετικές τιμές για το ίδιο ή σχεδόν το ίδιο προϊόν σε διαφορετικά σημεία πώλησης. Οι διαφορές στις τιμές φτάνουν διψήφια ποσοστά ακόμα και μεταξύ σημείων λιανικής πώλησης που βρίσκονται στην ίδια περιοχή και είναι εξίσου προσπελάσιμα από την τοπική πελατεία. Επιπρόσθετα, οι λιανέμποροι δεν έχουν μετακυλήσει τις ανατιμήσεις των προμηθευτών στις λιανικές τιμές με τον ίδιο τρόπο και ορισμένοι έχουν απορροφήσει μέρος των αυξήσεων στις τιμές χονδρικής.
Αναζητούμε χαμηλότερες τιμές στο διαδίκτυο, όπου ορισμένα αγαθά πωλούνται αρκετά φθηνότερα και κυρίως η σύγκριση των τιμών γίνεται πιο εύκολα, πιο γρήγορα και πιο οργανωμένα. Σε πολλές περιπτώσεις, η αναζήτηση καλύτερης τιμής μέσω διαδικτύου οδηγεί σε διψήφιο ποσοστό εξοικονόμησης για τον καταναλωτή.
Προγραμματίζουμε τις αγορές μας. Όταν οι καταναλωτές συντάσσουν μία λίστα των προϊόντων που χρειάζονται αποφεύγουν τις παρορμητικές, μη προγραμματισμένες αγορές επιτυγχάνοντας σημαντική εξοικονόμηση χρήματος. Όμως δεν αρκεί να θυμόμαστε τι θέλουμε να προμηθευτούμε. Αυτό που μετράει είναι η σύνταξη και ύπαρξη της λίστας που οριοθετεί τις επικείμενες αγορές και προγραμματίζει τη δαπάνη. Η λίστα αγορών μπορεί να είναι γραπτή ή ψηφιακή. Η εξοικονόμηση που επιτυγχάνει η συστηματική χρήση λίστας αγορών μπορεί να ανέλθει σε 25%-30% της μηνιαίας οικογενειακής δαπάνης σε κλάδους όπως τα τρόφιμα και τα είδη σούπερ μάρκετ.
Αλλάζουμε συνήθειες και δοκιμάζουμε νέες μάρκες ή παραλλαγές του προϊόντος που μάς ενδιαφέρει, εφόσον προσφέρονται σε ανταγωνιστικότερες τιμές και ικανοποιούν τις απαιτήσεις μας. Η εμμονή σε παλαιότερες επιλογές μπορεί να στερεί τη δυνατότητα μείωσης της δαπάνης σε μία σειρά κατηγοριών προϊόντων που έχουν ανατιμηθεί αισθητά. Το ίδιο μπορεί να γίνει αναζητώντας νέες και περισσότερο συμφέρουσες επιλογές σε υπηρεσίες.
Ελέγχουμε το τελικό κόστος ανά μονάδα βάρους, όγκου ή τεμάχιο του προϊόντος. Αυτή η πληροφορία αναγράφεται στην πινακίδα τιμής κάθε προϊόντος και είναι σημαντικό κριτήριο για προϊόντα που αγοράζουμε για να καλύψουμε σταθερές και διαρκείς καταναλωτικές ανάγκες, όπως πχ τα απορρυπαντικά. Το κριτήριο αυτό έχει προφανώς μικρότερη σημασία για προϊόντα που ικανοποιούν μία στιγμιαία επιθυμία ή περιστασιακή ανάγκη, όπως ένα παγωτό, υπό την έννοια ότι δεν αγοράζουμε μία μεγαλύτερη ποσότητα για σταδιακή χρήση.
Εξετάζουμε τις επαναλαμβανόμενες χρεώσεις που δημιουργούν συνδρομητικές υπηρεσίες κάθε μορφής. Συχνά αυτές οι χρεώσεις γίνονται αυτόματα κάθε μήνα και ενδεχομένως δεν συγκεντρώνουν την προσοχή μας. Ακύρωση συνδρομών που δεν χρειαζόμαστε ή δεν μπορούμε πλέον να πληρώνουμε μπορεί να δώσει μία αξιόλογη μείωση των μηνιαίων εξόδων.
Αναβάλλουμε μη αναγκαίες αγορές ιδιαίτερα σε περιπτώσεις που συνεπάγονται μεγάλη δαπάνη που επιβαρύνει πολύ τον οικογενειακό προϋπολογισμό. Η αναβολή ενός μεγάλου, μη αναγκαίου εξόδου μπορεί να σώσει πολλά χρήματα εξασφαλίζοντας την κάλυψη περισσότερο επιτακτικών αναγκών και αποφεύγοντας τη συσσώρευσης νέου χρέους. Αυτό αφορά κυρίως διαρκή αγαθά υψηλού κόστους, όπως για παράδειγμα συσκευές, οχήματα, έπιπλα, κτλ.
Εκμεταλλευόμαστε σωστά τις προσφορές και τις εκπτώσεις. Αυτό σημαίνει ότι επιλέγουμε μία συμφέρουσα προσφορά ή έκπτωση για ένα προϊόν ή υπηρεσία που θέλαμε να αγοράσουμε. Όμως δεν είναι καλή ιδέα να αγοράσουμε ένα προϊόν ή μία υπηρεσία που δεν χρειαζόμαστε, απλώς επειδή παρουσιάζεται σαν ευκαιρία. Εδώ χρειάζεται προσοχή με δεδομένη την έμφυτη τάση των ανθρώπων να προσελκύονται από ανάλογα ερεθίσματα και να δρουν παρορμητικά εξαιτίας τους.
Για τα προϊόντα που καταναλώνουμε συστηματικά αξίζει να περιμένουμε την επόμενη φορά που θα τα βρούμε σε προώθηση. Τα περισσότερα προϊόντα στο σούπερ μάρκετ πραγματοποιούν επαναλαμβανόμενες προωθητικές ενέργειες και όταν τα αγοράζουμε συστηματικά στη χαμηλότερη προωθούμενη τιμή μειώνουμε αρκετά το μακροχρόνιο κόστος κατανάλωσης τους. ΠρωτοσελιδαΕιδήσεις

Τι ισχύει φέτος για το εορταστικό ωράριο στα καταστήματα που ξεκινά από σήμερα – Τι θα γίνει με τις Κυριακές

Σε…διαφορετικούς ρυθμούς κινείται από σήμερα, Πέμπτη 11 Δεκεμβρίου η αγορά καθώς ξεκίνησε το εορταστικό ωράριο στα εμπορικά καταστήματα Σύμφωνα με τα ωράρια που προτείνουν οι...

Το κυβερνητικό πακέτο στήριξης για τους αγρότες

Το υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης παρουσίασε το απόγευμα της Τετάρτης 10 Δεκεμβρίου το πλήρες πακέτο των 15 μέτρων στήριξης που ενεργοποιούνται για το 2025, με...

Τι αλλάζει στις συντάξεις με την κατάργηση της προσωπικής διαφοράς

Αυξημένες θα είναι οι συντάξεις μέσα στο 2026 για το σύνολο των δικαιούχων και συγκεκριμένα για 2,6 εκατομμύρια συνταξιούχους ανάμεσα στους όποιους και οι περίπου...

ExxonMobil: Η Ανατολική Μεσόγειος αναδεικνύεται σε περιφερειακό ενεργειακό κόμβο

Ως μια «αποδεδειγμένη περιοχή παραγωγής φυσικού αερίου» χαρακτήρισε την Ανατολική Μεσόγειο ο Αντιπρόεδρος Παγκόσμιας Έρευνας της ExxonMobil, Δρ. Τζον Αρντιλ, μιλώντας στο Capital Link...

Εκρηξη των ληξιπρόθεσμων χρεων πρός τήν εφορία

ΕΚΡΗΞΗ των ληξιπρόθεσμων χρεων πρός τήν εφορία κατεγράφη στό 10μηνο Ιανουαρίου – Οκτωβρίου καθώς ηυξήθησαν σχεδόν κατά 8 δισ. ευρώ, αναδεικνύοντας τό αδιέξοδο στό...

Προϋπολογισμός: Ο Μητσοτάκης ετοιμάζεται να δραπετεύσει με πρόωρες εκλογές αφήνοντας πίσω του χάος!

Αποκάλυψη: Μήπως είδατε το νέο κρυμμένο Μεσοπρόθεσμο 2026-2029 της κυβέρνησης; Ωχριά το μνημόνιο σε συρρίκνωση κονδυλίων μπροστά σε αυτό που έρχεται! Για πρώτη φορά στα...

Νωρίτερα οι συντάξεις Ιανουαρίου λόγω των Χριστουγέννων

Νωρίτερα, μέσα στο 2025, θα καταβληθούν οι συντάξεις για τον Ιανουάριο Ο λόγος είναι ότι έρχονται…Χριστούγεννα.Σύμφωνα με πληροφορίες, τα ποσά αναμένεται να είναι αυξημένα στις...

Τεράστια ήττα για Ελλάδα η συμφωνία με ΗΠΑ για το LNG – Η Τουρκία μετατρέπεται στον μεγαλύτερο παίκτη στην Ανατολική Μεσόγειο

Παρότι το αμερικανικό LNG είναι πολύ ακριβότερο από το ρωσικό, οι Ευρωπαίοι υπεύθυνοι χάραξης πολιτικής συναινούν επικαλούμενοι λόγους ενεργειακής ασφάλειας — αν και η...

Στα ύψη οι τιμές σε μελομακάρονα και κουραμπιέδες

Καθώς έχουμε μπει για τα καλά στον μήνα των Χριστουγέννων, σε κάθε ζαχαροπλαστείο η ατραξιόν δεν είναι άλλη από μελομακάρονα και κουραμπιέδες σκέτους, με σοκολάτα...

Μεχρι τις 19 Δεκεμβριου πρεπει να καταβληθει το δωρο Χριστουγεννων

Φέτος, το Δώρο Χριστουγέννων 2025 έρχεται… πιο νωρίς από ποτέ για τους εργαζομένους, καθώς η ημερομηνία καταβολής – 21 Δεκεμβρίου – πέφτει Κυριακή Αυτό σημαίνει...

Τα εταιρικά κέρδη στην Ελλάδα αυξάνονται με μεγαλύτερο ρυθμό από τους μισθούς

Από το πρώτο τρίμηνο του 2019, οι ελληνικές επιχειρήσεις έχουν καταγράψει σημαντική αύξηση στα κέρδη τους, με συνολική άνοδο 42% Δημήτρης Μιχαηλίδης απο το greeceinfigures.comΑπό το...

Αλέξης Μητρόπουλος: 3,5 δις € θα πάρει η κυβέρνηση από τους συνταξιούχους το 2026, σύμφωνα με τον προϋπολογισμό 2026!

Συγκεκριμένα, σύμφωνα με τον προϋπολογισμό για το 2026, η κυβέρνηση θα πάρει από τους συνταξιούχους: ●2,2 δις € εισφορά υπέρ υγείας (6%)●888 εκατ. € λόγω...

Μαυρα χαλια οι μισθοι στην Ελλαδα

Η Ελλάς καί η Ιταλία ειναι οι μόνες χωρες όπου τό πραγματικό κατά κεφαλήν εισόδημα τό 2024 ηταν χαμηλότερο από τό 2004, μέ μείωση...

Στα υψη η τιμη του κρεατος – Απροσιτο το μοσχαρι

Με σπασμένα φρένα συνεχίζει να ανεβαίνει η τιμή του κρέατος στην ελληνική αγορά, καθιστώντας το μοσχάρι όλο και πιο απρόσιτο για τους καταναλωτές Σύμφωνα με...

Η απάτη με την επιστροφή ενοικίου σε αριθμούς!

Χάθηκαν στη μετάφραση του μέτρου του "ενός ενοικίου"  Χωράνε τα 559 εκατομμύρια στα 230 εκατομμύρια ευρώ του μέτρου? Δεν επρόκειτο ποτέ να επιστραφεί ένα #ενοίκιο...

Ισχυρό χτύπημα κατά της φοροδιαφυγής: Συνελήφθη πλανόδιος που πουλούσε γούρια χωρίς άδεια

Στην Ξάνθη, η «μάχη κατά της φοροδιαφυγής» φαίνεται πως έφτασε σε νέα ύψη ηρωισμού Την 29η Νοεμβρίου 2025, οι αστυνομικοί της Ομάδας Πρόληψης και Καταστολής...

Πώς θα λειτουργήσουν τα εμπορικά καταστήματα σήμερα Κυριακή με πρόσχημα την Black Friday

Ανοιχτά κάποια από τα σούπερ μάρκετ σήμερα Κυριακή για την Black Friday που συνεχίζεται  Τα LIDL θα λειτουργήσουν από τις 11:00 έως τις 20:00Τα...

Το Σκάνδαλο της Εθνικής Ασφαλιστικής, η CVC και οι ευθύνες του Χρήστου Μεγάλου της Πειραιώς

Από την «πώληση αντί πινακίου φακής» στην CVC το 2021 στην υπερτιμημένη επαναγορά από την Τράπεζα Πειραιώς το 2025 Η Αρχική Πώληση στην CVC (2021–2022) Μάρτιος...

Μαύρη Παρασκευή εξαιτίας του black out στο ψηφιακό σύστημα της Τράπεζας Πειραιώς

Black Friday με κρασάρισμα στις συναλλαγές! Σοβαρή αναστάτωση προκάλεσε την Παρασκευή το black out στο ψηφιακό σύστημα της Τράπεζας Πειραιώς. Χιλιάδες πελάτες βρέθηκαν αποκλεισμένοι από τo...

Στεγαστική κρίση: 300.000 ακίνητα παραμένουν κλειστά στην Αττική

Σε μια περίοδο που η στεγαστική κρίση στη χώρα έχει φτάσει σε οριακό σημείο, με χιλιάδες νοικοκυριά να δυσκολεύονται να βρουν αξιοπρεπή κατοικία ή...

ΔΗΜΟΦΙΛΗ