Δεν εχει λεφτά για τα ψώνια των Χριστουγέννων ο κόσμος – Κοιτάνε ολοι τις τιμές στις βιτρίνες και φεύγουν τρεχοντας

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Ο υψηλός πληθωρισμός, οι εξελίξεις σε οικονομικό και πολιτικό επίπεδο παγκωσμίως και η αβεβαιότητα που προκαλούν αυτές, ωθούν τους καταναλωτές σε πιο συντηρητικές επιλογές κατά τη φετινή εορταστική περίοδο, με έρευνες να κάνουν λόγο για περιορισμό δαπανών σε δώρα, διασκέδαση και ταξίδια καθώς επίσης και αγορά φθηνότερων προϊόντων αλλά και λιγότερων τροφίμων για εορταστικά γεύματα, ώστε να αποφύγουν τη σπατάλη αυτή την εορταστική περίοδο.

Στο πλαίσιο αυτό, ανάσα στους καταναλωτές φιλοδοξεί να δώσει το υπουργείο Ανάπτυξης το εορταστικό καλάθι του νοικοκυριού στις 14 Δεκεμβρίου το οποίο θα είναι και διευρυμένο με νέα προϊόντα λόγω των αγορών για το Χριστουγεννιάτικο και το Πρωτοχρονιάτικο τραπέζι. Στο εορταστικό καλάθι θα ενταχθούν επιπλέον είδη κρέατος καθώς επίσης και χριστουγεννιάτικα εδέσματα (όπως τσουρέκι, βασιλόπιτες κ.ά)

Παράλληλα, διερευνάται η δημιουργία ενός νέου καλαθιού παιχνιδιών, με περιορισμένη διάρκεια την περίοδο των εορτών, που θα περιλαμβάνει συγκεκριμένες ομάδες παιχνιδιών. Σε αυτό θα συμμετάσχουν αλυσίδες παιχνιδιών. Προϋπόθεση για τη νέα πρωτοβουλία είναι να βρεθεί η κατάλληλη φόρμουλα από την Επιτροπή Ανταγωνισμού ώστε να αποκλειστεί οποιοδήποτε ενδεχόμενο δημιουργίας στρεβλώσεων στην αγορά.

Προσεκτικές αγορές από τους καταναλωτές

Πιο προσεκτικοί στις αγορές τους θα είναι οι καταναλωτές τα εφετινά Χριστούγεννα, εξαιτίας του αυξημένου κόστους ζωής επισημαίνει ο Θάνος Μαύρος, Εταίρος, Συμβουλευτικές Υπηρεσίες ΕΥ Ελλάδος και Επικεφαλής Τομέα Καταναλωτικών Προϊόντων και Λιανεμπορίου της EY στη Νοτιοανατολική Ευρώπη. Σύμφωνα με την τελευταία έκδοση της τακτικής παγκόσμιας έρευνας της ΕΥ, Future Consumer Index.

Το 89% δηλώνουν ότι σκοπεύουν να ξοδέψουν λιγότερα ή, πάντως, να μην αυξήσουν τις δαπάνες τους για τις οικογένειές τους αυτές τις γιορτές, ενώ το 37% των ερωτηθέντων θα αγοράσουν λιγότερα τρόφιμα για εορταστικά γεύματα, ώστε να αποφύγουν τη σπατάλη αυτή την εορταστική περίοδο. Αυτό, σύμφωνα με τον κ. Μαύρο, δεν προκαλεί έκπληξη στο σημερινό περιβάλλον υψηλού πληθωρισμού, όπου το 92% και το 87% των ερωτηθέντων αντίστοιχα ανησυχούν για την οικονομία της χώρας τους και για τα προσωπικά τους οικονομικά.

Ωστόσο, μαζί με την οικονομική αβεβαιότητα, οι καταναλωτές αναφέρουν και τις περιβαλλοντικές τους ανησυχίες ως λόγο μείωσης της καταναλωτικής δαπάνης αυτή τη γιορτινή περίοδο. Είναι χαρακτηριστικό ότι 41% των ερωτώμενων δηλώνουν ότι σκοπεύουν να αγοράσουν λιγότερα αγαθά για περιβαλλοντικούς λόγους. Σύμφωνα με την έρευνα της ΕΥ, το ποσοστό των καταναλωτών που κατά τις αγορές τους τοποθετούν πρώτα τον πλανήτη είναι πλέον το ίδιο (25%) με όσων προτάσσουν την προσιτή τιμή. «Βλέπουμε πολλά σημάδια ότι μια σημαντική μερίδα καταναλωτών μετακινείται προς πιο βιώσιμες καταναλωτικές επιλογές» δηλώνει ο κ.Μαύρος και συμπληρώνει ότι «αυτό πρέπει να το λάβουν σοβαρά υπόψη οι επιχειρήσεις».

Την ίδια ώρα, έρευνα που πραγματοποίησε το Ινστιτούτο Έρευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ) με δείγμα 1.000 καταναλωτές το διάστημα 9-11 Νοεμβρίου 2022 καταδεικνύει μια ξεκάθαρη τάση των καταναλωτών για εξοικονόμηση χρημάτων για τις αγορές βασικών αγαθών και υπηρεσιών και δευτερευόντως διαχείρισης χρημάτων. Όπως φαίνεται μεγαλύτερη είναι η πίεση στη μείωση των δαπανών για βασικές υπηρεσίες και λιγότερο για βασικά αγαθά. Συγκεκριμένα, το 80% του κοινού δηλώνει ότι έχει ακυρώσει δαπάνες διασκέδασης όπως είναι η εστίαση, οι διακοπές, τα ταξίδια κ.α., το 66% δηλώνει ότι έχει μειώσει την κατανάλωση ρεύματος, το 62% του κοινού δηλώνει ότι έχει αναβάλει εργασίες συντήρησης και επισκευής, π.χ. στο σπίτι ή στο αυτοκίνητο.

Επίσης, το 55% δηλώνει ότι έχει μειώσει συνολικά τις αγορές σε είδη τροφίμων και είδη παντοπωλείου, το 25% δηλώνει ότι έχει χρησιμοποιήσει χρήματα από τις αποταμιεύσεις του προκειμένου να καλύψει τις αγορές του. Το 20% έχει αναβάλει την πληρωμή λογαριασμών ή έχει προχωρήσει σε στάση πληρωμής των υποχρεώσεων του ενώ το 15% δηλώνει ότι έχει αυξήσει τον χρόνο εργασίας ή έχει βρει δεύτερη εργασία προκειμένου να αυξήσει το εισόδημα του. Ποσοστό 10% των καταναλωτών που συμμετείχαν στην έρευνα έχει αυξήσει τη χρήση πιστωτικών καρτών για να καλύψει τις αγορές του ενώ μόλις 9% του κοινού δηλώνουν ότι δεν έχουν λάβει κανένα απολύτως μέτρο για την αντιμετώπιση των πληθωριστικών πιέσεων.

Οι εορταστικές προτεραιότητες των καταναλωτών

Πώς θα συμπεριφερθούν την περίοδο των εορτών διερευνά και πρόσφατη μελέτη της NielsenIQ Consumer Insights «Unwrapping Europeans Holiday Outlook» στην οποία συμμετείχαν περισσότεροι από 800 καταναλωτές στην Ελλάδα. Τα αποτελέσματα έδειξαν ότι η αναμενόμενη δαπάνη εφέτος τα Χριστούγεννα είναι ίση ή μεγαλύτερη από πέρυσι. Το 45% των νοικοκυριών στην Ελλάδα δηλώνουν ότι ο προϋπολογισμός τους για τρόφιμα και ποτά στο σπίτι ή για κατανάλωση εκτός σπιτιού, τα δώρα και τα ταξίδια θα είναι ίσος σε σύγκριση με το 2021. Το 40% θα ήθελε να ξοδέψει λιγότερα χρήματα σε αυτές τις κατηγορίες φέτος, ενώ σημειώνεται ότι το 15% των αγοραστών δηλώνουν ότι θα αυξήσουν τον προϋπολογισμό τους την ερχόμενη εορταστική περίοδο.

Σύμφωνα με την ίδια έρευνα, οι καταναλωτές δηλώνουν έτοιμοι να εκμεταλλευτούν κάθε εκπτωτικό γεγονός, προκειμένου να κάνουν αγοράσουν εκ των προτέρων δώρα, ποτά αλλά και είδη διατροφής για τις εορτές. Τυρί (81%), φρέσκο κρέας (74%) και χριστουγεννιάτικα γλυκά (64%) είναι οι τρεις ποιο συχνές κατηγορίες τροφίμων που οι καταναλωτές προγραμματίζουν να αγοράσουν τα Χριστούγεννα. Ενώ ανάμεσα στις κατηγορίες ποτών, οι μπύρες (61%) και το κρασί (60%) θα προστεθούν στο καλάθι. Παρά το γεγονός ότι οι Έλληνες καταναλωτές ψάχνουν για προωθητικές ενέργειες, δεν θα διστάσουν να αγοράσουν πολυτελή προϊόντα κατά τη διάρκεια των Χριστουγέννων : 25% των ερωτηθέντων δηλώνουν ότι θα αγοράσουν πολυτελή προϊόντα στη κατηγορία του φρέσκου κρέατος, ενώ στη κατηγορία των ποτών, πολυτελής μάρκες και είδη θα επιλεχθούν ανάμεσα στα κρασιά (20%) και τις σαμπάνιες (22%).

Ανάμεσα στα Χριστουγεννιάτικα δώρα, οι Έλληνες καταναλωτές θα επιλέξουν φέτος να δωρίσουν κατά κύριο λόγο ρούχα / παπούτσια (55%) και παιχνίδια (43%). Προϊόντα τεχνολογίας (28%), ομορφιάς (37%) καθώς και δώρα που θα χαρίσουν «Εμπειρία» (27%) στους αγαπημένους βρίσκονται ψηλά στη λίστα αγορών. Ποσοστό 71% των καταναλωτών θα επισκεφθούν το διαδίκτυο για να πάρουν ιδέες και να εμπνευστούν για τα δώρα που προγραμματίζουν να κάνουν. Το ηλεκτρονικό κατάστημα (69%) για τα προϊόντα τεχνολογίας θα επιλεχθεί ως κανάλι αγοράς σε μεγαλύτερο βαθμό από το φυσικό κατάστημα (52%). ΠρωτοσελιδαΕιδήσεις

Η Cetracore-Jetoil SA ανακοινωσε προσωρινό λουκέτο στην λειτουργία της λόγω των ευρωπαϊκών κυρώσεων στη Ρωσία

Η ανακοίνωση της εταιρείας «Κύριοι,θα θέλαμε να σας ενημερώσουμε πως από τις 15.12.2025 η Cetracore Jetoil Μονοπρόσωπη Ανώνυμη Εταιρεία Πετρελαιοειδών ανέστειλε προσωρινά τη λειτουργία της...

Στεγαστική κρίση: Σχεδόν 1,3 εκατομμύριο άνθρωποι στην ΕΕ είναι άστεγοι

Για πρώτη φορά στη ιστορία της η Ευρωπαϊκή Ένωση επιδιώκει να αντιμετωπίσει τη σοβαρή στεγαστική κρίση που πλήττει τη γηραιά ήπειρο παρουσιάζοντας σήμερα ένα...

Ελλάδα: Προτελευταία στους μισθούς, τελευταία στην αγοραστική δύναμη – Η σκληρή αλήθεια της Eurostat

Ενώ το κυβερνητικό αφήγημα μιλά για ανάπτυξη, επενδύσεις και οικονομική άνοδο, η καθημερινή πραγματικότητα των νοικοκυριών στην Ελλάδα είναι εντελώς διαφορετική Οι λογαριασμοί του ρεύματος...

Πότε μπαίνει το δώρο Χριστουγέννων από τη ΔΥΠΑ

Ανακοινώθηκε από την ΔΥΠΑ πως το δώρο Χριστουγέννων αλλά και η καταβολή των επιδομάτων θα πιστωθούν αύριο Τετάρτη 17/12, κάτι που σημαίνει πως θα...

Τειρεσίας των ενοικιαστών: Φακέλωμα για όσους νοικιάζουν και χρωστούν ενοίκια

Εντός του 2026 αναμένεται να εφαρμοστεί το «πιστοποιητικό φερεγγυότητας», γνωστό και ως «Τειρεσίας των ενοικιαστών» Η ΠΟΜΙΔΑ επικροτεί την πρωτοβουλία ως μέτρο προστασίας των ιδιοκτητών,...

Ο Κώστας Καλλίτσης στην Καθημερινή γκρεμίζει τα ψεύδη Μητσοτάκη για την οικονομία

Σε μια ανάλυση - καταπέλτη που δημοσιεύτηκε στην «Καθημερινή», ο έγκριτος οικονομικός αναλυτής Κώστας Καλλίτσης ξεγυμνώνει την εύθραυστη πραγματικότητα πίσω από το λεγόμενο «success story»...

Τέλος Τοπικής Ανάπτυξης (ΤΤΑ): Ποιος είναι ο νέος φόρος που φέρνει ο Μητσοτάκης

Ένας νέος φόρος για την ακίνητη περιουσία προετοιμάζεται σιγά σιγά για να μας συντροφεύει στο άμεσο μέλλον πρόκειται για το Τέλος Τοπικής Ανάπτυξης (ΤΤΑ), στην...

Για πρώτη φορά το κράτος αναγνωρίζει επίσημα το ψυχολογικό βάρος της υπερχρέωσης: Απαλλάσσονται από διώξεις όσοι καταφεύγουν στη λύση της πτώχευσης

Ουσιαστικά και τυπικά με τον νόμο που ψηφίστηκε στην βουλή την προηγούμενη εβδομάδα μπαίνει ένα τέλος στις ποινικές διώξεις τόσο των επαγγελματιών όσο και...

Οι κρεοπώλες κλείνουν τα καταστήματα τους την Κυριακή 14 Δεκεμβρίου

Κάλεσμα σε όλα τα σωματεία κρεοπωλών για κλείσιμο των κρεοπωλείων την Κυριακή 14 Δεκεμβρίου ημέρα λειτουργίας των εμπορικών καταστημάτων στο πλαίσιο του εορταστικού ωραρίου, απευθύνει...

Τemu και Shein: Για κάθε ηλεκτρονική παραγγελία από τους κινέζικους γίγαντες του e-commerce θα υπάρχει τέλος 3 ευρώ

  Σε ισχύ από την 1η Ιουλίου 2026 τίθεται το ευρω-χαράτσι για δέματα αξίας κάτω των €150 που θα εισέρχονται στην Ευρωπαϊκή Ένωση μέσω Shein...

Πριν τα Χριστούγεννα οι συντάξεις του Ιανουαρίου – Αναλυτικά οι ημερομηνίες

Νωρίτερα θα καταβληθούν οι συντάξεις Ιανουαρίου σύμφωνα με ανακοίνωση του υπουργείου οικονομικών, κάτι που θα δώσει μεγάλη ανάσα ενόψει των αγορών για τα Χριστούγεννα Συγκεκριμένα...

Αυξήσεις σε διόδια και Αττική Οδό

Χιλιάδες οδηγοί που χρησιμοποιούν την Αττική Οδό για τις καθημερινές τους μετακινήσεις τους, θα πρέπει να γνωρίζουν πως από 1/1/2026 θα δουν μια αύξηση...

Πανάκριβο φέτος το Χριστουγεννιάτικο τραπέζι – Στα ύψη οι τιμές

Αισθητά ακριβότερο θα είναι φέτος το χριστουγεννιάτικο τραπέζι, σύμφωνα με την έρευνα τιμών του ΙΝΚΑ – Γενική Ομοσπονδία Καταναλωτών Ελλάδας Το συνολικό κόστος για γεύμα...

Τι ισχύει φέτος για το εορταστικό ωράριο στα καταστήματα που ξεκινά από σήμερα – Τι θα γίνει με τις Κυριακές

Σε…διαφορετικούς ρυθμούς κινείται από σήμερα, Πέμπτη 11 Δεκεμβρίου η αγορά καθώς ξεκίνησε το εορταστικό ωράριο στα εμπορικά καταστήματα Σύμφωνα με τα ωράρια που προτείνουν οι...

Το κυβερνητικό πακέτο στήριξης για τους αγρότες

Το υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης παρουσίασε το απόγευμα της Τετάρτης 10 Δεκεμβρίου το πλήρες πακέτο των 15 μέτρων στήριξης που ενεργοποιούνται για το 2025, με...

Τι αλλάζει στις συντάξεις με την κατάργηση της προσωπικής διαφοράς

Αυξημένες θα είναι οι συντάξεις μέσα στο 2026 για το σύνολο των δικαιούχων και συγκεκριμένα για 2,6 εκατομμύρια συνταξιούχους ανάμεσα στους όποιους και οι περίπου...

ExxonMobil: Η Ανατολική Μεσόγειος αναδεικνύεται σε περιφερειακό ενεργειακό κόμβο

Ως μια «αποδεδειγμένη περιοχή παραγωγής φυσικού αερίου» χαρακτήρισε την Ανατολική Μεσόγειο ο Αντιπρόεδρος Παγκόσμιας Έρευνας της ExxonMobil, Δρ. Τζον Αρντιλ, μιλώντας στο Capital Link...

Εκρηξη των ληξιπρόθεσμων χρεων πρός τήν εφορία

ΕΚΡΗΞΗ των ληξιπρόθεσμων χρεων πρός τήν εφορία κατεγράφη στό 10μηνο Ιανουαρίου – Οκτωβρίου καθώς ηυξήθησαν σχεδόν κατά 8 δισ. ευρώ, αναδεικνύοντας τό αδιέξοδο στό...

Προϋπολογισμός: Ο Μητσοτάκης ετοιμάζεται να δραπετεύσει με πρόωρες εκλογές αφήνοντας πίσω του χάος!

Αποκάλυψη: Μήπως είδατε το νέο κρυμμένο Μεσοπρόθεσμο 2026-2029 της κυβέρνησης; Ωχριά το μνημόνιο σε συρρίκνωση κονδυλίων μπροστά σε αυτό που έρχεται! Για πρώτη φορά στα...

Νωρίτερα οι συντάξεις Ιανουαρίου λόγω των Χριστουγέννων

Νωρίτερα, μέσα στο 2025, θα καταβληθούν οι συντάξεις για τον Ιανουάριο Ο λόγος είναι ότι έρχονται…Χριστούγεννα.Σύμφωνα με πληροφορίες, τα ποσά αναμένεται να είναι αυξημένα στις...

ΔΗΜΟΦΙΛΗ