Ανακοίνωση Επιστημονικού Συλλόγου Μηχανικών Αεροπορίας (ΕΣΜΑ) για θέματα προβαδίσματος αρχαιότητας

ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

ΑΝΑΚΟΙΝΩΣΗ  ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΟΥ ΣΥΛΛΟΓΟΥ ΜΗΧΑΝΙΚΩΝ ΑΕΡΟΠΟΡΙΑΣ (ΕΣΜΑ) 

Την 15η Δεκεμβρίου 2022, τέθηκε σε δημόσια διαβούλευση σχέδιο νόμου με τίτλο: «Μέριμνα υπέρ του προσωπικού των Ενόπλων Δυνάμεων, εξορθολογισμός της νομοθεσίας των Ενόπλων Δυνάμεων, οργάνωση της Εθνοφυλακής και άλλες διατάξεις» 

Ο Επιστημονικός Σύλλογος Μηχανικών Αεροπορίας, με μεγάλη απογοήτευση παρατηρεί να αγνοείται, το χρόνιο αίτημά για εξορθολογισμό και τακτοποίηση του θέματος προβαδίσματος στην αρχαιότητα των Αξιωματικών αποφοίτων της Σχολής Ικάρων (ΣΙ), στο προαναφερθέν σχέδιο νόμου.

Οι Αξιωματικοί Μηχανικοί της ΠΑ, απόφοιτοι της κατεύθυνσης Μηχανικών του Τμήματος Αεροπορικών Επιστήμων της Σχολής Ικάρων (τέως Τμήμα Μηχανικών), γνωστή στο ευρύτερο κοινό ως ΣΜΑ, σύμφωνα με τις διατάξεις του ισχύοντος Νόμου 3883/2010, καθίστανται νεότεροι, μεταξύ όλων των ομοιόβαθμων Αξιωματικών αποφοίτων ΑΣΕΙ των Όπλων του ΣΞ, Μάχιμων και Μηχανικών του ΠΝ και Ιπταμένων της ΠΑ, ανεξάρτητα των ετών υπηρεσίας, του χρόνου κτήσης του βαθμού και του χρόνου αποφοίτησης από το αντίστοιχο ΑΣΕΙ.

Γνωρίζεται ότι, ο καθορισμός της αρχαιότητας μεταξύ των Αξιωματικών της ιδίας προέλευσης από την ειδικότητα, και όχι από τον χρόνο κτήσης του βαθμού, αποτελεί διεθνή πρωτοτυπία.

Ως γνωστόν, η Υποστήριξη στην ΠΑ, εκφράζεται από τους Μηχανικούς οι οποίοι σε επίπεδο Μονάδων και Επιτελείων καταλαμβάνουν τις κύριες θέσεις και όλες τις ηγετικές θέσεις ευθύνης, της εν λόγω αρμοδιότητας. Οι Μηχανικοί της ΠΑ αποτελούν τη μοναδική ειδικότητα εκτός αυτής των Ιπταμένων, που στην εξέλιξη της καριέρας τους, καθίστανται υπεύθυνοι για τομείς πολύ ευρύτερους της αρχικής τους εκπαίδευσης. Η «απαξίωση» λοιπόν των Μηχανικών της ΠΑ, μέσω των εν ισχύ προβλέψεων περί της αρχαιότητας, οδηγεί στην απαξίωση της Υποστήριξης, καθώς η Υποστήριξη, δεν έχει ισχυρή φωνή στη λήψη των αποφάσεων. Αυτό, σταδιακά οδηγεί σε μια όλο και πιο «απαρχαιωμένη» και λιγότερο ανταγωνιστική ΠΑ. Ο τομέας άλλωστε της Υποστήριξης (και συνακόλουθα της Έρευνας και Τεχνολογίας), είναι αυτός στον οποίο επενδύουν όλες οι σύγχρονες Ένοπλες Δυνάμεις, και είναι αυτός που αναβάθμισε το επίπεδο της απειλής που εξ’ ανατολών υφιστάμεθα.

Σε διακλαδικό δε επίπεδο, ομοίως στον τομέα της Υποστήριξης των Επιχειρήσεων, η ΠΑ είναι το μόνο όπλο που δεν διαθέτει Αξιωματικούς στον τομέα με «προβάδισμα αρχαιότητας» και συνεπώς έχει μειωμένο ειδικό βάρος στη διοίκηση του τομέα, μειώνοντας τη δυνατότητα επηρεασμού των όποιων αποφάσεων.

Συνεπώς, η διευθέτηση και εξορθολογισμός του θέματος του προβαδίσματος όσον αφορά την αρχαιότητα των Μηχανικών αποφοίτων της ΣΙ, θα συμβάλλει αποφασιστικά στη βελτίωση της δομής διοίκησης της ΠΑ, θα αναβαθμίσει τη λειτουργία της καθώς και των ΕΔ εν γένει, ενώ δεν επηρεάζεται καθ ́ οιονδήποτε τρόπο η επιχειρησιακή διοίκηση Μονάδων και Μειζόνων Σχηματισμών, όπως άλλωστε δεν επηρεάζεται η επιχειρησιακή λειτουργία του ΠΝ, των συμμαχικών Δυνάμεων αλλά και ΕΔ που διεθνώς και καθολικά, εφαρμόζουν την αντίστοιχη πρόβλεψη. Επίσης, αποκαθιστά το αίσθημα δικαίου, δημιουργώντας κίνητρα για τους Αξιωματικούς Μηχανικούς της ΠΑ, ανατρέποντας το κλίμα της απογοήτευσης που αντανακλάται στη σωρεία παραιτήσεων Αξιωματικών Μηχανικών όλων των βαθμών (ιδιαίτερα το τρέχον έτος – σε αριθμό πολύ μεγαλύτερο των αντίστοιχων εισακτέων στη ΣΙ).

Ο Επιστημονικός Σύλλογος Μηχανικών Αεροπορίας, έχει αναδείξει και προβάλει το θέμα πολλάκις, με επιστολές του τόσο στην ηγεσία της ΠΑ όσο και στην ηγεσία του ΥΠΕΘΑ, και προσφάτως και της Κυβέρνησης. Έχει επιχειρηματολογήσει επαρκώς και με πληρότητα επ’ αυτού, χωρίς ουδέποτε να λάβει κάποια επίσημη απάντηση που τεκμηριωμένα να εξηγεί τον λόγο αυτής της παγκόσμιας πρωτοτυπίας, αλλά και χωρίς να έχει ποτέ κληθεί να συμμετάσχει σε έναν ειλικρινή διάλογο. Σημειώνουμε ότι αυτό το θέμα, για τους αντίστοιχους Αξιωματικούς Μηχανικούς τόσο του ΣΞ όσο και του ΠΝ, έχει τακτοποιηθεί.

Επιπρόσθετα σημειώνεται, ότι το θέμα της αρχαιότητας των Μηχανικών της ΠΑ, έχει συμπεριληφθεί και στο προεκλογικό πρόγραμμα του κυβερνώντος κόμματος, και συγκεκριμένα στα «Μέτρα 6 και 11β§1 του προγράμματος για τις ΕΔ», χωρίς ωστόσο μέχρι σήμερα, να έχει αναληφθεί καμιά πρωτοβουλία επίλυσης.

Θεωρούμε και προτείνουμε, ότι στο πλαίσιο του «εξορθολογισμού» που πραγματεύεται το υπό συζήτηση σχέδιο νόμου, θα μπορούσαν και πρέπει να συμπεριληφθούν, οι ακόλουθες τροποποιήσεις των άρθρων 36 και 23 του ν.3883/2010. Πιο συγκεκριμένα: Οι παράγραφοι 12, 13, 14, 15 και 20 του άρθρου 36 του ν.3883/2010 αντικαθίσταται ως εξής:

«12. Η αρχαιότητα μεταξύ των ομοιόβαθμων Αξιωματικών Όπλων του ΣΞ προερχομένων εκ ΣΣΕ, Μάχιμων και Μηχανικών του ΠΝ, Ιπταμένων και Μηχανικών της ΠΑ, καθώς και μεταξύ Αξιωματικών Σωμάτων του ΣΞ προερχομένων εκ ΣΣΕ-ΣΣΑΣ-ΣΑΝ, Σωμάτων του ΠΝ, πλην Ιπταμένων και Μηχανικών και των ΚΣ, ρυθμίζεται από το ημερολογιακό έτος κτήσεως του βαθμού τους.

13. Ανεξάρτητα από την ημερομηνία κτήσης του βαθμού:

α. Οι Αξιωματικοί Όπλων του ΣΞ, οι Μάχιμοι και Μηχανικοί του ΠΝ και οι Ιπτάμενοι και Μηχανικοί της ΠΑ είναι αρχαιότεροι των λοιπών ομοιόβαθμων τους Αξιωματικών και των τριών Κλάδων των ΕΔ και των ΚΣ.

β. Οι Αξιωματικοί Μάχιμοι του ΠΝ και οι Ιπτάμενοι της ΠΑ είναι αρχαιότεροι των ομοιόβαθμων τους Μηχανικών Αξιωματικών ΠΝ και ΠΑ αντίστοιχα, που ονομάσθηκαν το ίδιο έτος Αξιωματικοί.

14. Αξιωματικοί Όπλων και Σωμάτων του ΣΞ, Σωμάτων του ΠΝ και Αξιωματικοί της ΠΑ πλην Ιπταμένων, και Μηχανικών που προέρχονται από ΑΣΕΙ, καθίστανται αρχαιότεροι των ομοιόβαθμων τους που δεν προέρχονται από αυτά.

15. Ειδικότερα, η αρχαιότητα μεταξύ των Αξιωματικών που αποφοιτούν από τα ΑΣΕΙ κα- θορίζεται κατά την αποφοίτησή τους και μέχρι τις επόμενες κρίσεις από τη σειρά επιτυχίας τους μετά την αποφοίτησή τους από αυτά, χωριστά για τους Αξιωματικούς Όπλων του ΣΞ, τους Μάχιμους και Μηχανικούς του ΠΝ, τους Ιπτάμενους και Μηχανικούς της ΠΑ και χωριστά για τους Αξιωματικούς Σωμάτων του ΣΞ, Σωμάτων του ΠΝ και Αξιωματικών της ΠΑ πλην Ιπταμένων και Μηχανικών. 

20. Η αρχαιότητα μεταξύ ομοιόβαθμων Αξιωματικών των Σωμάτων ή γενικών ειδικοτήτων Σωμάτων του ΣΞ, των Σωμάτων και Ειδικοτήτων του ΠΝ, των Αξιωματικών της ΠΑ πλην Ιπταμένων και Μηχανικών και των Αξιωματικών ΚΣ, καθορίζεται από τη χρονολογία ονομασίας τους ως Αξιωματικών. Σε περίπτωση ταυτόχρονης ονομασίας τους ως Αξιωματικών, η αρχαιότητα καθορίζεται με βάση τη σειρά των Σωμάτων ή γενικών ειδικοτήτων, όπως αναγράφονται στο άρθρο 3 του παρόντος νόμου.»

Η δε παράγραφος γ (2) του άρθρου 23, του ίδιου νόμου, ως ακολούθως:

«(2) Αντιπτέραρχος για τους Μηχανικούς Αξιωματικούς ως Γενικούς Επιθεωρητές ΠΑ ή σε θέση που είναι δυνατόν να ορισθεί με απόφαση του ΣΑΓΕ και εφόσον προβλέπεται από τους Πίνακες Οργάνωσης – Υλικού (ΠΟΥ)»

Για το ΔΣ του ΕΣΜΑ 

Βασίλειος Υφαντής 

Ταξίαρχος (ΜΑ) ε.α. 

Πρόεδρος ΔΣ ΕΣΜA

ΔΗΜΟΦΙΛΗ