Αλέκος Αλεξανδράκης: Ο μύθος του ελληνικού σινεμά

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Ο Αλέκος Αλεξανδράκης θα μπορούσε να γίνει πολλά πράγματα στην ζωή του. Και οι πιθανότητες λένε πως θα γινόταν ένας εξαιρετικός πλοίαρχος εάν η μοίρα δεν τον έστελνε να παρακολουθήσει μια θεατρική παράσταση στην οποία πρωταγωνιστούσε η Έλλη Λαμπέτη.

Αυτή η επαφή εξ αποστάσεως με την κορυφαία Ελληνίδα ηθοποιό στάθηκε αρκετή για να καθορίσει το μέλλον του νεαρού –τότε- Αλεξανδράκη, ο οποίος ακόμη αμφιταλαντευόταν για το… ταξίδι της ζωής του. Από την μια πλευρά της ζυγαριάς βρισκόταν η επιθυμία του να ολοκληρώσει τις σπουδές του στη Σχολή Ναυτικών Δοκίμων και να γυρίσει τον κόσμο και από την άλλη η κάψα του να βοηθήσει τους άλλους να ταξιδέψουν παντού μέσα από τις ερμηνείες του στο σανίδι ή την μικρή και την μεγάλη οθόνη.

Λέγεται πως ακόμη και ο σπουδαίος Δημήτρης Χορν εντυπωσιάστηκε τόσο πολύ από τις επιδόσεις του 17χρονου νεαρού όταν έδινε εξετάσεις στο Εθνικό Θέατρο, που στοιχημάτιζε ανοιχτά υπέρ του, με το αποτέλεσμα -φυσικά- να τον δικαιώνει!

Αυτή η απρόσμενη για άλλους εξέλιξη, έβαλε στην άκρη τις σπουδές του Αλεξανδράκη στη ναυτιλία, αλλά και την εξέλιξή του στην ξιφασκία (ήταν τόσο καλός που από τα 15 του κιόλας υπήρξε μέλος της Εθνικής ομάδας), προκειμένου να δοθεί ολοκληρωτικά στην υποκριτική που όπως αποδείχθηκε εκ των πραγμάτων ήταν η πιο θυελλώδης και αμφίδρομη σχέση της ζωής του.

Από τα πρώτα πράγματα που παρατηρούσε κανείς σε εκείνον, είτε τον ηθοποιό είτε τον άνθρωπο Αλεξανδράκη, ήταν ο τρόπος με τον οποίο μπορούσε να επιβάλει την παρουσία του και μέσω αυτής να θέσει το πλαίσιο για τους υπόλοιπους. Η αγωγή του, η φυσική ευγένεια και η καλλιέργειά του, όλα δοσμένα σε σωστές δόσεις, δημιουργούσαν ένα μείγμα ήρεμου δυναμισμού. Τον ορισμό του άντρα που δεν χρειάζεται να προσπαθήσει πολύ. Ή τουλάχιστον έτσι φαινόταν. Τα πάντα σε εκείνον έδειχναν -και ήταν- απολύτως φυσικά.

Καθόλου παράξενα, είχε μεγάλη επιτυχία στο αντίθετο φύλο, ασκώντας μια πηγαία γοητεία που τελικά τον οδήγησε στο να κάνει τέσσερις γάμους. Με την πρώτη σύζυγό του, Μαρτζ Βάλβη, γνωρίστηκαν στο Σουδάν, με τον γάμο τους να κρατά τρία χρόνια, όσο άντεξε και ο δεύτερος με την Κλοντ Σαμπαντού η οποία είχε ανακηρυχθεί Μις Γαλλία. Η συνάδελφός του Αλίκη Γεωργούλη έγινε γυναίκα του το 1956 και το ζευγάρι έμεινε μαζί ως το 1960, ενώ η επόμενη σύζυγός του ήταν η Ελβετή Βερένα Γκάουερ, με την οποία απέκτησε και δύο παιδιά.

Βέβαια, στο μυαλό των περισσοτέρων μία ήταν η γυναίκα της ζωής του Αλέκου Αλεξανδράκη. Η συμπρωταγωνίστριά του Νόνικα Γαληνέα που παρέμεινε σύντροφός του για 21 ολόκληρα χρόνια, δίχως ωστόσο να παντρευτούν ποτέ.

Η αντίληψη ότι ο Αλέκος Αλεξανδράκης ήταν ένας ζεν πρεμιέ που εξαργύρωνε την φήμη του από την ηθοποιία κατακτώντας το γυναικείο φύλο, εκτός από απλοϊκή είναι και παντελώς στρεβλή, μα και άδικη συνάμα. Σε εκείνους τους δύσκολους και παράξενους καιρούς από τον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο μέχρι και την Μεταπολίτευση τα πράγματα δεν ήταν απλά για ανθρώπους σαν εκείνον. Κάποιος άλλος στη θέση του θα είχε μείνει στη δόξα, τα χρήματα και τις ωραίες παρουσίες. Αυτός, όμως, ήταν πολλά παραπάνω από ένας «εραστής της οθόνης».

Στην Ελλάδα της Κατοχής, παιδί ακόμα, ήρθε κοντά στο ΕΑΜ και την ΕΠΟΝ. Έφτασε στο σημείο να ανέβει στο βουνό, όπου έμεινε μέχρι την απελευθέρωση, όταν έμαθε μέσω του ίδιου του δασκάλου του ότι οι Γερμανοί τον έψαχναν… Και μετά το τέλος του πολέμου, η δεδομένη εκείνη την εποχή πολιτική κατάσταση δεν ευνοούσε ανθρώπους σαν αυτόν. Ανθρώπους που δεν κοιτούσαν απλά να κάνουν την δουλειά τους, αλλά είχαν ανησυχίες, διαφωνίες και την φωνή και την τόλμη να τις διατυπώσουν ανοιχτά.

Συμμετείχε στην A’ Μαραθώνια πορεία, ακολουθώντας τα βήματα του Γρηγόρη Λαμπράκη, ενώ μετά την δολοφονία του συνυπέγραψε την Ιδρυτική Διακήρυξη της Δημοκρατικής Νεολαίας Λαμπράκη. Νωρίτερα, το 1961 δηλώνει δημόσια ότι θα ήθελε να περάσει τις γιορτές παρέα με τον Μανόλη Γλέζο, την περίοδο που εκείνος βρισκόταν ακόμη στην φυλακή, προκαλώντας για άλλη μια φορά τα συντηρητικά ανακλαστικά της άρχουσας τάξης.

Την ίδια χρονιά αναλαμβάνει να σκηνοθετήσει την πρώτη ταινία του. Λογικά θα περίμενε κανείς κάτι ανάλαφρο, πιο «πιασάρικο», μια ρομαντική κομεντί ίσως, που θα στόχευε σε πολλά εισιτήρια στις αίθουσες. Στο εύκολο χρήμα… Ο Αλεξανδράκης, όμως, προτιμά με το φιλμ «Συνοικία το όνειρο» να περιγράψει ένα κομμάτι της μετεμφυλιακής Ελλάδας. Μιας ρημαγμένης και σκισμένης στα δύο χώρας, γεμάτης από πολίτες β΄κατηγορίας, περιθωριοποιημένους φτωχοδιάβολους που με μόνο εφόδιο την ελπίδα προσπαθούν να μην συμβιβαστούν με την τραγικότητα της πραγματικότητας που βιώνουν.

Η ταινία δεν ήταν καλοδεχούμενη, για να το θέσουμε κομψά. Η υπηρεσιακή κυβέρνηση του Δόβα απαγορεύει την διανομή της, ενώ εκείνη του Καραμανλή που θα ακολουθήσει θα κάνει μισό βήμα πίσω και θα επιτρέψει να βγει στις αίθουσες μια λογοκριμένη (πετσοκομμένη είναι ο πιο σωστός χαρακτηρισμός) εκδοχή της, που προβλήθηκε μόνο στα αστικά κέντρα. Η επίσημη αιτιολογία (ή πρόφαση, αν προτιμάτε) ήταν ότι εκείνη την περίοδο η χώρα επιχειρούσε να προσελκύσει επενδυτές από το εξωτερικό και η εικόνα που μετέφερε το φιλμ (γεμάτο με σκηνές εξαθλίωσης) λειτουργούσε αποτρεπτικά.

Έχοντας ρισκάρει τα πάντα ο Αλεξανδράκης θα δει τις οικονομίες (τις δικές του αλλά και άλλων συντελεστών) να εξαφανίζονται, αλλά τουλάχιστον λέει μέσα στα 95 λεπτά της διάρκειάς της (με συμπρωταγωνιστές τον Μάνο Κατράκη και την Αλίκη Γεωργούλη και σε μουσική του Μίκυ Θεοδωράκη) αυτά που ήθελε να πει και να αφήσει ως προσωπική παρακαταθήκη του.

Την περίοδο της Χούντας τα πράγματα θα γίνουν ακόμη πιο δυσχερή για τον Έλληνα ηθοποιό που θα δει τις επαγγελματικές πόρτες από παραγωγούς και θιασάρχες να κλείνουν η μία πίσω από την άλλη. Ελάχιστοι τολμούν να δώσουν δουλειά σε ένα «μαύρο πρόβατο» και κανείς δεν ξέρει τι θα είχε συμβεί εάν ο Φίνος και η Κατερίνα Ανδρεάδη δεν «έσπαγαν» το εμπάργκο των Συνταγματαρχών, δίνοντάς του ρόλους στα έργα τους.

Συνολικά πρωταγωνίστησε σε περισσότερες 75 ταινίες του ελληνικού κινηματογράφου, ενσαρκώνοντας σχεδόν κάθε είδος ρόλου. Ασφαλώς η εικόνα του γόη (είτε σε δράμα είτε σε κωμωδία) δίπλα σε γυναίκες όπως η Μελίνα Μερκούρη, η Αλίκη Βουγιουκλάκη, η Τζένη Καρέζη, η Νόνικα Γαληνέα, η Ζωή Λάσκαρη, η Μαίρη Χρονοπούλου ή η Μάρω Κοντού είναι εκείνη που έμεινε χαραγμένη στις μνήμες των θεατών, αλλά την ίδια ώρα ο Αλεξανδράκης ερμήνευε μερικούς από τους πλέον απαιτητικούς ρόλους στο θεατρικό σανίδι, ενώ επιτυχημένη αποδείχτηκε και κάθε παρουσία του στην μικρή οθόνη από τη στιγμή που η τηλεόραση μπήκε στη ζωή των Ελλήνων.

Τα τελευταία χρόνια της ζωής του τα πέρασε διδάσκοντας στο Εργαστήρι Διαμαντόπουλου. Στους μαθητές του είχε να πει πολλά, πέρα από τα μυστικά της δραματικής τέχνης. Ο ίδιος πάντα απέφευγε λεπτομέρειες και αποκαλύψεις σχετικά με την προσωπική ζωή του, αν και γνώριζε την δίψα όλων για πικάντικες ιστορίες.

Αυτό που οι άλλοι δυσκολεύονταν να αντιληφθούν ήταν ότι ο Αλεξανδράκης δεν μιλούσε για τίποτα από όλα αυτά επειδή ήταν πράγματα τα οποία ο ίδιος δεν τα κυνήγησε ποτέ. Απλά βρέθηκαν στον δρόμο του, έγιναν οι συνοδοιπόροι του για μικρότερα ή πιο μεγάλα κομμάτια της προσωπικής διαδρομής του. Έγιναν οι σύντροφοί του. Και αυτούς, για όσο ήταν μαζί, δεν τους πρόδωσε ποτέ. ΠρωτοσελιδαΕιδήσεις

 «Στο Παρά Πέντε – 20 Χρόνια Μετά»: Πότε επιστρέφει το Παραπέντε στο Mega

 «Στο Παρά Πέντε – 20 Χρόνια Μετά» Η εκπομπή θα προβληθεί στο MEGA την Τρίτη 23 Δεκεμβρίου, στις 21.00, σε ένα εντυπωσιακό πλατό γεμάτο μουσική,...

Φραπές στην εξεταστική: Πειράζει που ο γιος μου έχει Porsche;

Μετά την Σεμερτζίδου και τον Μαγειρία που είχαν Ferrari (χάρις σε δωρεά της μητέρας του Μαγειρία στο γιο της…), αποκαλύφθηκε στην Εξεταστική ότι και...

Το Σάββατο 13/12 με την «δημοκρατία»: Τα σκοτεινά παρασκήνια του ΚΚΕ

Το Σάββατο 13.12 με την «δημοκρατία»: Τα σκοτεινά παρασκήνια του ΚΚΕ – H απόρρητη αναφορά των Βρετανικών μυστικών υπηρεσιών Μία ιστορία του ελληνικού κομμουνισμού από...

Νεκρή στα 55 της μόλις χρόνια η συγγραφέας φαινόμενο της σύγχρονης λογοτεχνίας, Σόφι Κινσέλα

Η συγγραφέας Σόφι Κινσέλα(Sophie Kinsella), μια από τις πιο αγαπημένες φωνές της σύγχρονης ελαφριάς λογοτεχνίας, έφυγε από τη ζωή σε ηλικία 55 ετών Την τραγική...

Σάλος με την συνέντευξη της 67χρονης κόρης του Μίκη Θεοδωράκη, Μαργαρίτας Θεοδωρακη: Η φύση με έκανε asexual για να με προστατεύσει

Η κόρη του Μίκη Θεοδωράκη μίλησε για τον έρωτα, την προσωπική της ζωή, τον πατέρα της και την απόφασή της να ακολουθήσει vegan διατροφή Αρχικά...

Τα πιο λαμπερά Χριστούγεννα δεν είναι στην Νέα Υορκη αλλα στην Αθήνα: To εορταστικό πρόγραμμα

Φέτος, η Αθήνα ενώνει την παράδοση και τη σύγχρονη δημιουργικότητα, με ένα κέντημα γιορτής που φτιάχνουμε μαζί! 🎁 Χριστουγεννιάτικη Αγορά – Πλατεία ΚοτζιάΗ Πλατεία Κοτζιά...

Αυτό το πανέμορφο χρυσό κόσμημα φτιάχτηκε στην αρχαία Αθήνα πριν 2.300 χρόνια και όμως μοιάζει σαν να είναι σημερινό

Ελληνικός Χρυσός «Ποντιακό Αριστοκρατικό» Διάδημα, Τέλη 4ου-Τέλη 3ου αιώνα π.Χ. Ένα χρυσό διάδημα που αποτελείται από ένα στριφτό περίγραμμα με σχοινί με μια σειρά από...

Παρέμβαση του ΣΥΡΙΖΑ για την Eurovision

Ο ΣΥΡΙΖΑ – Προοδευτική Συμμαχία ζητά επισήμως την πλήρη απόσυρση της Ελλάδας από την Eurovision 2026 καταγγέλλοντας τη συμμετοχή του Ισραήλ και την απόφαση της...

Σύγχρονος εθνικός ευεργέτης ο Γιώργος Παπαστεφάνου: Η γενναία του απόφαση να δωρίσει στην ΕΡΤ την προσωπική του συλλογή δίσκων και το πλούσιο αρχείο του

Ο σπουδαίος Γιώργος Παπαστεφάνου δώρισε ολόκληρη τη δισκογραφική του συλλογή αλλά και όλη τη βιβλιοθήκη του στην ΕΡΤ Δεν υπάρχουν λόγια. Σεβασμος και τιμή.https://twitter.com/marka2free/status/1998851047754702968?s=61Του Δημήτρη...

Έσβησε αθόρυβα στα 88 του χρόνια ο δημοσιογράφος Νίκος Ιερείδης

Ο Νίκος Ιερείδης γεννήθηκε το 1937 στην Αθήνα. Τη δημοσιογραφική του σταδιοδρομία ξεκίνησε το 1961 στην εφημ. «ΤΑ ΝΕΑ» Στην εφημερίδα «ΤΑ ΝΕΑ» εργάστηκε...

Η αρχαιά βισαλτία του εύξεινου πόντου και το χρυσόμαλλο δέρας

Στον χάρτη «ΑRGONAVTICA», χάρτης του Ταξιδιού των Αργοναυτών (1624), του Abraham Ortelius, καταγράφονται όλες οι αρχαίες ελληνικές πόλεις που ιδρύθηκαν κατα την Αργοναυτική εκστρατεία Την...

Πτολεμαίος Κεραυνός: Το ακριβώς αντίθετο του Μέγα Αλέξανδρου στον τραγικό θρόνο της Μακεδονίας

 Η τρίτη δεκαετία του 3ου αιώνα π.Χ. βρήκε τα ελληνικά κράτη εξουθενωμένα από τις διαμάχες των διαδόχων του Μεγάλου ΑλεξάνδρουΟι Γαλάτες της Παννονίας (Ουγγαρίας)...

Μάριος Ηλιόπουλος: Να διεκδικείτε το μέλλον σας και το όραμά σας μέσω του Αθλητισμού

Ο κ. Μάριος Ηλιόπουλος παρευρέθηκε την Τρίτη 9 Δεκεμβρίου στην τελετή βραβεύσεων της Πανελλαδικής Σχολικής Σκυταλοδρομίας «Τρέχω για την Ειρήνη», η οποία οργανώνεται από...

Θρήνος στον Πειραιά για τον Κίμωνα Γκιουλιστάνη… 55 χρονών, υγιέστατος, πάντα με το χαμόγελο και έφυγε αναπάντεχα…

Έφυγε πρόωρα από την ζωή ο Κίμων Γκιουλιστάνης , ο πρώην Πρόεδρος της ΕΣΚΑΝΑ αλλά και ο Στέλιος Βιενόπουλος ,ένας άνθρωπος που υπήρξε αρωγός...

Δολοφονία στη Φοινικούντα: Συνελήφθη ο ανιψιός του δολοφονημένου επιχειρηματία

Οι αρχές έβγαλαν ενταλμα σύλληψης του ανιψιού του ιδιοκτήτη του κάμπινγκ στην Φοινικούντα και του φίλου του, που είναι επιχειρηματίας στην Αθήνα Σύμφωνα με πληροφορίες...

Η Θυσία των 300 Σπαρτιατών: Ηρωισμός στις Θερμοπύλες

Ποιος μπορεί να μείνει ασυγκίνητος μπροστά στη θυσία των 300 Σπαρτιατών στις Θερμοπύλες; Όπως σημειώνει ο Διόδωρος ο Σικελιώτης, κανείς δεν θα πάψει να ζηλεύει...

Με τη συνοδεία των ΜΑΤ σφάζουν τα 450 ζώα του κτηνοτρόφου από το Μικρό Μοναστήρι

Σύμφωνα με πληροφορίες σήμερα το πρωί η κτηνιατρική υπηρεσία, με συνοδεία από  διμοιρίες των ΜΑΤ βρεθηκε στην μονάδα του κτηνοτρόφου προκειμένου να θανατώσουν τα...

Η εμπνευσμένη μας κινηματογραφική ντίβα Βούλα Χαριλάου 

Γράφει ο  Πάνος Ν. Αβραμόπουλος Είχε μία γλυκιά θλίψη και μελαγχολία,  παράλληλα με την έκπαγλη, εύθραυστη φυσική της ομορφιά  και τη δραματική της πολυμέρεια,  η αισθαντική μας ενζενί, Βούλα...

Σφοδρή επίθεση του Κώστα Βαξεβάνη στην κυβέρνηση για τους αγρότες

Σε παρέμβαση του ο Κώστας Βαξεβάνης αναφέρει: Επειδή ο κοινωνικός αυτοματισμός είναι το βασικό εργαλείο μιας συντηρητικής και αυταρχικής κυβέρνησης ας αναρωτηθεί ο καθένας:το...

Κεράσι: Ένας καρπός με φανατικούς θαυμαστές και πλούσια διατροφική αξία

Στη χώρα μας, η κερασιά καλλιεργείται περισσότερο σε περιοχές της βόρειας Ελλάδας και ειδικά στην περιοχή της κεντρικής Μακεδονίας Το κεράσι είναι ένας καρπός με...

ΔΗΜΟΦΙΛΗ