Το θαύμα της τεχνικής εξέλιξης στην Ελλάδα

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Ενα ανέλπιστο εύρημα, το πλήρες αρχείο της «Εργοληπτικής», μιας από τις μεγαλύτερες κατασκευαστικές εταιρείες του Μεσοπολέμου, έρχεται να προσφέρει νέα γνώση για τον τρόπο που χτίστηκε η Αθήνα και άλλα μέρη της Ελλάδας σε μια εποχή ταχύτατων αλλαγών. 

Φωτογραφία: Ο Ανδρέας Κ. Δρακόπουλος, τρίτος από αριστερά με το ψάθινο καπέλο, επιβλέπει εργασίες στην καρδιά της αστικής Αθήνας, τη δεκαετία του 1920.

Τεχνικός διευθυντής της εταιρείας ήταν ο πολιτικός μηχανικός Ανδρέας Κ. Δρακόπουλος (1891-1973), παππούς του Ανδρέα Κ. Δρακόπουλου, προέδρου του Κοινωφελούς Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος. Ο Ανδρέας Κ. Δρακόπουλος υπήρξε εξέχουσα και δυναμική προσωπικότητα, που, ούτε λίγο ούτε πολύ, «έχτισε» την Αθήνα. Συνδέεται με τα μεγαλύτερα έργα του Μεσοπολέμου, αλλά και με πλήθος κατοικιών που έφεραν τη νέα τεχνολογία του οπλισμένου σκυροδέματος.

Είναι μυθιστορηματικό στοιχείο ότι η ύπαρξη του πλήρους αυτού αρχείου δεν ήταν έως πρόσφατα γνωστή. Βρέθηκε σε ρακοσυλλέκτες και αγοράστηκε από τον συλλέκτη Γιάννη Λ. Λάμπρου, στον οποίον οφείλουμε όχι μόνον τη γνωστοποίηση αυτού του θησαυρού, αλλά και πλήθος ακόμη τεκμηρίων για την αρχιτεκτονική ιστορία.

Το αρχείο αποκάλυψε τη συμβολή του Ανδρέα Κ. Δρακόπουλου ως ηγετικής μορφής του αστικού εκσυγχρονισμού, γνωστοποιήθηκε στους απογόνους του και –μέσω του Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος– ανατέθηκε στη Monumenta και στην αρχαιολόγο Ειρήνη Γρατσία να μελετήσουν και να τεκμηριώσουν το υλικό.

Η πολυκατοικία Παπαλεονάρδου, Πατησίων 61. Εκεί έζησε και η Μαρία Κάλλας.

Το ένα έφερε το άλλο, η αποκάλυψη των τεκμηρίων γεννούσε ενθουσιασμό και αδημονία, το υλικό γνωστοποιήθηκε σε αρχιτέκτονες καθηγητές, ορίστηκε ο «αθηναϊκός χάρτης του Ανδρέα Κ. Δρακόπουλου» με εντοπισμένα όλα τα κτίρια που έχτισε (από τον αρχιτέκτονα Γιώργο Νίνο), και έτσι δημιουργήθηκε μια πολύτιμη έκδοση: το βιβλίο του Γιάννη Λ. Λάμπρου «Ο πολιτικός μηχανικός Ανδρέας Κ. Δρακόπουλος» (Οδοιπορικό σε οικοδομικά και τεχνικά έργα που σχεδίασε και επέβλεψε, 1912-1945). Το βιβλίο κυκλοφορεί με χορηγία του Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος, με εκδοτικό φορέα τη Monumenta, υπέρ των σκοπών της οποίας θα διατεθούν τα έσοδα (www.monumenta.org).

Δεν χορταίνει κανείς να βλέπει το υλικό του βιβλίου. Ιδίως όσοι παθιάζονται με τη νεότερη ιστορία της Αθήνας (και όχι μόνο) θα εκτεθούν σε έναν αστείρευτο ποταμό πληροφοριών και εικόνων. Γιατί ένας πολιτικός μηχανικός της κλάσης του Ανδρέα Κ. Δρακόπουλου συνεργαζόταν με τους κορυφαίους αρχιτέκτονες της εποχής του: Αναστάσιος Μεταξάς, Αλέξανδρος Νικολούδης, Σωτήρης Μαγιάσης, Κώστας Κιτσίκης, Ανδρέας Κριεζής, Ιωάννης και Μιχάλης Αξελός, Ιωάννης Υδραίος, Αναστάσιος Ορλάνδος και πολλοί ακόμη, όλη δηλαδή η διανοητική αφρόκρεμα της αρχιτεκτονικής στον Μεσοπόλεμο συνεργάστηκε με την «Εργοληπτική» (δημιούργημα του πολιτικού μηχανικού Μόσχου Α. Διαμαντόπουλου).

Δικαιολογημένα, λοιπόν, και σχεδόν αυτονοήτως, η προχθεσινή παρουσίαση του τόμου στον Φάρο του ΚΠΙΣΝ συγκέντρωσε μεγάλο πλήθος και προκάλεσε το ενδιαφέρον της αρχιτεκτονικής κοινότητας. Υπήρχε και η ενδιαφέρουσα «σύμπτωση». Στη θέση που υπάρχει σήμερα το ΚΠΙΣΝ υπήρχε ο Ιππόδρομος, ένα από τα μεγάλα τεχνικά έργα που είχε αναλάβει το 1924 η «Μπετόν Αρμέ» (που εξελίχθηκε σε «Εργοληπτική») και ο Ανδρέας Κ. Δρακόπουλος (αρχιτέκτονες ήταν ο Σωτήρης Μαγιάσης και ο Αλέξανδρος Νικολούδης, που συνεργάστηκαν και στο παλιό εργοστάσιο Φιξ, επίσης έργο του Ανδρέα Κ. Δρακόπουλου).

Μέγαρο Μπιτζάνη, Κοραή 3. Μπετόν και λιθοδομή (1916-1924).

Σκέφτεται κανείς την αξία της διάσωσης και της μελέτης των αρχείων, διάσταση που επεσήμανε προχθές ο Σταύρος Ζουμπουλάκης υπό την ιδιότητα του προέδρου του Εφορευτικού Συμβουλίου της Εθνικής Βιβλιοθήκης. Από την παρουσίαση του βιβλίου κρατώ, πέραν όσων εξαιρετικών ειπώθηκαν και από την Ειρήνη Γρατσία, την έξαψη και το πάθος δύο κορυφαίων μελετητών της ελληνικής αρχιτεκτονικής, του Παναγιώτη Τουρνικιώτη και του Δημήτρη Φιλιππίδη – συνδεδεμένοι και οι δύο με την ακαδημαϊκή παράδοση του ΕΜΠ και με πλούσιο συγγραφικό έργο αμφότεροι.

Ο Π. Τουρνικιώτης μας παρέσυρε σε μια ακτινογράφηση της μεσοπολεμικής Αθήνας μέσα από το αρχείο της «Εργοληπτικής» υπογραμμίζοντας τον ρόλο των πολιτικών μηχανικών, τη σχέση τους με τους αρχιτέκτονες και, κυρίως, φωτίζοντας τους κύκλους φυσικής και τεχνικής αναγέννησης των πόλεων και την υποδοχή των νέων υλικών και της εξέλιξης της οικοδομικής. «Μαθαίνουμε τώρα πολλά», είπε, «για το πώς έγιναν πολλά από γνωστά κτίρια της Αθήνας», καθώς στο αρχείο Δρακόπουλου υπάρχουν όλα τα αρχιτεκτονικά σχέδια, οι οδηγίες και η αλληλογραφία. Ακόμη και αν πολλά κτίρια έχουν κατεδαφιστεί, σημασία έχει «η συνείδηση του παρελθόντος και η αρχαιολογία του μέλλοντος».

Οι επεκτάσεις της «Μεγάλης Βρεταννίας» κατά τον Μεσοπόλεμο.

Οχι λιγότερο γοητευμένος από το υλικό του αρχείου Δρακόπουλου, ο Δημήτρης Φιλιππίδης αναφέρθηκε στο σύστημα Hennebique (από τον Γάλλο μηχανικό που εφηύρε στα τέλη του 19ου αιώνα το οπλισμένο σκυρόδεμα). Το σύστημα Hennebique ήταν εξαγώγιμο και στην Ελλάδα εισήχθη στις αρχές του 1900, αλλά διαδόθηκε μαζικά μετά το 1920. Ο Ανδρέας Κ. Δρακόπουλος ήταν πρωτεργάτης.

Δεν το φαντάζεται κανείς πόσα έργα στην Αθήνα έχουν κατασκευαστεί από την «Εργοληπτική». Εθεσε όλη τη βάση της αναγέννησης της πόλης. Το υλικό του αρχείου θα δώσει τροφή για σκέψη και μελέτη.

ΝΙΚΟΣ ΒΑΤΟΠΟΥΛΟΣ
ΚΑΘΗΜΕΡΙΝΗ ΠρωτοσελιδαΕιδήσεις

Μαρτυρίες γιά συμβάντα, στό έπος του ΄40 Από τό αρχειο του υποστράτηγου Δρακούλη Βασιλαράκου

Πρόλογος Δέν ειναι μόνο τά πρόσωπα πού έχουν τή δική τους ιστορία, αλλά καί τά κείμενα, τά έργα τέχνης καί γενικως όλα τά πράγματα. Μπορει νά περάσουν...

Ο ερχομός του πολέμου στα τηλεγραφήματα του ΑΠΕ και το ημερολόγιο του Γιώργου Σεφέρη

Γιώργος Σεφέρης Μέρες Γ΄(16. Απρίλη 1934-14. Δεκέμβρη 1940) εκδόσεις Ίκαρος Της Κατερίνας ΒλαχοδήμουΣεπτέμβρης 1938. Κυριακή Βράδυ, Κηφισιά(Γράμμα) «…Προχτές βράδυ ήρθα στην Κηφισιά, αργά στις 8.30. Κατά...

Θεόδωρος Κανδηλάπτης: Από τον Πόντο στην Αλεξανδρούπολη και στα βουνά της Βορείου Ηπείρου

Στο «Άσμα ηρωικό και πένθιμο για τον χαμένο ανθυπολοχαγό της Αλβανίας» Ο Οδυσσέας Ελύτης υμνεί τον ηρωισμό ενός νεαρού ανθυπολοχαγού που έπεσε ηρωικά μαχόμενος στα...

Τι συζήτησαν Μεταξάς και Γκράτσι πριν το ιστορικό «ΟΧΙ» που οδήγησε στον πόλεμο

Ο Εμμανουέλε Γκράτσι, πρέσβης της Ιταλίας στην χώρα μας, το 1940 Συμπρωταγωνιστής κι αυτός της ιστορικής εκείνης νύχτας της 28/10/1940 στο βιβλίο του, «Η αρχή...

Ύψωμα 731: Οι Θερμοπύλες πού δέν έπεσαν Ποτέ!

Στις αρχές Μαρτίου 1941, ο ίδιος ο Μπενίτο Μουσολίνι έφτασε στην Αλβανία για να παρακολουθήσει από κοντά τις επιχειρήσεις Κύριος στόχος, η διάσπαση του...

Πώς πήραμε τη Χειμάρρα: Οι καμπάνες των εκκλησιών άρχισαν να ηχούν χαρμόσυνα για πάνω από μία ώρα – Τα σπίτια σημαιοστολίζονταν το ένα μετά...

Η Χειμάρρα έπεσε! Τα έκτακτα παραρτήματα των εφημερίδων λίγο μετά το μεσημέρι γίνοταν ανάρπαστα στην Αθήνα και στον Πειραιά.Από τον Βασίλη Γαλούπη Εφημερίδα Δημοκρατία Οι...

Γυναίκες της Πίνδου: Οι ηρωίδες του έπους του ’40

Επιζήζασες του έπους του 40 μίλησαν στην ΕΡΤ και τη Δέσποινα Αμαραντίδου Βιντεο από παλιότερη εκδήλωση του 2020Εκτός από τους ήρωες στρατιώτες που έπεσαν στα...

Ο Άγνωστος Πόλεμος του ’40 – Το διπλωματικό και στρατιωτικό παρασκήνιο

Το διπλωματικό και στρατιωτικό παρασκήνιο της ιταλικής εισβολής στην Ελλάδα στις 28 Οκτωβρίου του 1940  Το παρουσίασε παλιότερα  η «Μηχανή του χρόνου». H εκπομπή ερευνά...

Ο πόλεμος του 1940 δεν ήταν μόνο μάχες με όπλα – Ήταν μάχη αξιών

Τιμούμε και αυτούς που πάλεψαν όχι μόνο στα πεδία των μαχών, αλλά και με το ήθος, την ανθρωπιά και την αλληλεγγύη τους Μέσα στο χιόνι...

Τα σπουδαία τραγούδια που γράφτηκαν για το έπος του ’40 και αναπτέρωσαν το ηθικό του στρατού και του λαού

Με τις φωνές τους έδιναν κουράγιο και δύναμη στους Έλληνες που αγωνίζονταν στον πόλεμο του ‘40 Ήταν οι φωνές και τα τραγούδια τους, που ταξίδευαν...

Έλληνες: Ο μόνος λαός που γιορτάζει την αρχή του πολέμου και όχι το τέλος του

Ο μόνος λαός που γιορτάζει την αρχή του πολέμου και όχι το τέλος του Τον πόλεμο θα τον χάναμε, και θα κέρδιζαν ο Άξονας, οι...

Με την “Μαντάμ Μπάτερφλάϋ”, άρχισε η Ιταλική επίθεση το 1940

Η τέχνη στην υπηρεσία μιάς ανομίας βλέψεων, που ενδύονται “φιλία” Ενώ οι προθέσεις είναι απατηλές και ο πολιτισμός χρησιμοποιείται ως στάχτη στα μάτια, για άλλες...

Η Ελληνική Μεραρχία Πεζικού που έκανε το Επος της Ηπείρου το χειμώνα του 1940

Στον πόλεμο του 1940-41 ο Ελληνικός Στρατός παρέταξε την μεγαλύτερη, αριθμητικά, δύναμη, στην ιστορία της Ελλάδας, από την προϊστορία έως σήμερα του Παντελή Καρύκα Συγγραφέα Στον...

Άγιος Ιάκωβος ο Απόστολος και Αδελφόθεος

Ο πρώτος επίσκοπος Ιεροσολύμων Η παράδοση αναφέρει ότι ήταν ένας από τους γιους του Ιωσήφ από άλλη γυναίκα, γι’ αυτό ονομαζόταν αδελφός του Κυρίου. Η...

Το Ιστορικό και Μεγάλο ΟΧΙ της 28ης Οκτωβρίου 1940

Συμπληρώνονται 85 χρόνια από το Ιστορικό και Μεγάλο ΟΧΙ της 28ηςΟκτωβρίου 1940. Με την ευκαιρία της Μεγάλης αυτής Εθνικής μας Εορτής, θα αναφερθώ στη βραδιά...

20 Οκτωβρίου 1827: Η Ναυμαχία του Ναυαρίνου

Η Ναυμαχία του Ναβαρίνου αποτέλεσε σημείο καμπής για την εξέλιξη της Ελληνικής Επανάστασης Οι Μεγάλες Δυνάμεις (Γαλλίας, Μ. Βρετανία, Ρωσία) είχαν αποστείλει ναυτική δύναμη στη...

Οταν ο Ντίκ Φόσμπερι άλλαξε το άλμα εις ύψος

Όταν ο Αμερικανός αθλητής του εις ύψος άλματος Ντίκ Φόσμπερι Κέρδισε το χρυσό μετάλλιο, αφήνοντας άφωνους τους όλους θεατές του σταδίου Λένιν, στην Μόσχα, περνώντας...

Ο ταλαντούχος ποδοσφαιριστής μας Ντίνος Κούης

Γράφει ο  Πάνος Ν. Αβραμόπουλος Στην περιωπή της αθλητικής μας ιστορίας ξεχωριστή θέση κατέχει αδιαμφισβήτητα, ο ταλαντούχος ποδοσφαιριστής μας του Άρεως Θεσσαλονίκης και της Εθνικής...

Ο Άγιος Λουκάς Ευαγγελιστής ο Θεόπνευστος

Ιατρός ψυχών και σωμάτων ​Η δόξα, η φήμη, τα υλικά αγαθά και το επάγγελμα που φέρνει πολλά χρήματα και κοινωνική αναγνώριση δεν γεμίζουν την ψυχή...

Συνταγματάρχης Ψαρρός πλήρωσε με τη ζωή του την αγάπη του για την Ελλάδα, τη Δημοκρατία και τη Λευτεριά

Εθνική Αντίσταση‧ σελίδα ηρωική της σύγχρονης ιστορίας με ελάχιστους λεκέδες Ο Ελληνικός Λαός υπερήφανος, δημοκράτης και ελεύθερος δεν μπορούσε να αντέξει την σκλαβιά και την...

ΔΗΜΟΦΙΛΗ