Ο επαναστατικός ρομαντισμός του Διονυσίου Σολωμού και οι «δύο φλόγες» του Μανώλη Χάρου

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

​Στον χαιρετισμό του, ο οποίος αναγνώσθηκε κατά τα εγκαίνια της Έκθεσης Ζωγραφικής «Διονύσιος Σολωμός… δύο φλόγες… Μανώλης Χάρος» του Μανώλη Χάρου, που πραγματοποιήθηκαν στο Δημοτικό Θέατρο Αργοστολίου «Ο Κέφαλος», ο τέως Πρόεδρος της Δημοκρατίας, Ακαδημαϊκός και Επίτιμος Καθηγητής της Νομικής Σχολής του ΕΚΠΑ κ. Προκόπιος Παυλόπουλος τόνισε τα εξής:

Πρόλογος

​Μιας και δεν έχω την δυνατότητα -για λόγους ανώτερους από την θέλησή μου- να βρίσκομαι απόψε «corpore» κοντά σας, στο ιστορικό Δημοτικό Θέατρο Αργοστολίου «Ο Κέφαλος», επιτρέψατέ μου να συμμετάσχω «animo». Και να μοιρασθώ μαζί σας λίγες σκέψεις, με την ταπεινή παράκλησή μου η κρίση σας γι’ αυτές, ως προς τις ενδεχόμενες εγγενείς αδυναμίες ενός μη ειδικού, να είναι, κατά το δυνατόν και φυσικά δίχως ανεπίτρεπτες εκπτώσεις, επιεικείς. Ευθύς εξ αρχής οφείλω να επισημάνω πως αναλογεί, επαξίως, δημόσιος έπαινος στην «Ιονική Ακαδημία 1808» και ειδικότερα στον Πρόεδρό της, κ. Γιάννη Μεταξά, Επίτιμο Καθηγητή του ΕΚΠΑ καθώς και στους «Φίλους της Ιονικής Ακαδημίας 1808» και στον Πρόεδρό τους, κ. Φώτη Κρεμμύδα, για την πρωτοβουλία οργάνωσης αυτής της εμβληματικής Έκθεσης με έργα του Μεγάλου Κυθήριου Ζωγράφου μας, του Μανώλη Χάρου. Πολλώ μάλλον όταν ο ίδιος ο τίτλος της Έκθεσης, «Διονύσιος Σολωμός… δύο φλόγες… Μανώλης Χάρος», μας προδιαθέτει για μιαν ουσιαστικώς μοναδική, από πλευράς συνδυασμού της Λογοτεχνίας με τις Εικαστικές Τέχνες στην Χώρα μας, «συμπόρευση» του Μανώλη Χάρου με τον Εθνικό Ποιητή μας αλλά και εν γένει «Πνευματικό Ηγέτη» μας -κατ’ εξοχήν στο μείζον θέμα της Ελληνικής Γλώσσας και της ιστορικής της διαδρομής- τον Διονύσιο Σολωμό.

Ι.​Ο Ρομαντισμός του Μανώλη Χάρου

Αισθάνομαι και συναισθάνομαι -το υπονόησα ήδη- τα περιορισμένα όρια ενός μη ειδικού, επιχειρώντας να ξεκινήσω τον χαιρετισμό μου εμβαθύνοντας στοιχειωδώς στο έργο του Μανώλη Χάρου εντός του συγκεκριμένου πεδίου της «όσμωσής» του με την πνευματική κληρονομιά του Διονυσίου Σολωμού. Και ακριβώς για τον λόγο αυτό περιορίζομαι σε μια πολύ γενική τοποθέτηση, που μειώνει κάπως την διακινδύνευση της οφθαλμοφανούς αυθαιρεσίας.

​Α.​Το ζωγραφικό έργο του Μανώλη Χάρου περικλείει μέσα του, όπως η απεραντοσύνη της θάλασσας σε όλες της τις εκφάνσεις και εκφράσεις -από την γαλήνη ως την θύελλα και με οιονεί πάντοτε παρούσα την Σελήνη- που τον θέλγει αδιαλείπτως, άφθονη και εκφραστική ποίηση. Η «έκρηξη» των χρωμάτων, η οποία «αναδύεται» από τον χρωστήρα του Μανώλη Χάρου παραπέμπει σ’ ένα είδος “Big Bang”, πρόσφορου ν’ αναδείξει παραστατικά το «εκτυφλωτικό» μεγαλείο της Φύσης, το «θαύμα» της έμπνευσης αλλά και, στο μακρινό βάθος της, τον «γόρδιο δεσμό» των δυσχερειών αλληλοκατανόησης στην εποχή μας. Κάπως έτσι οι πίνακες του Μανώλη Χάρου μας εισάγουν, χωρίς υπερβολή, «μυσταγωγικώς» σ’ ένα σύμπαν «σύζευξης» μεγαλείου και μυστηρίου το οποίο «εκλύει», υπό όρους διαρκούς πνευματικής «κυοφορίας», επαναστατικές, με όλη την σημασία της λέξης, μορφές έκφρασης.

​Β.​Και είναι ιδίως αυτή η καίρια πλευρά της τέχνης του Μανώλη Χάρου, η οποία φέρνει στο φως όλο το εύρος του αυθεντικού Ρομαντισμού του. Την σημασία μιας τέτοιας διαπίστωσης αποκαλύπτει ακόμη πιο έντονα το ότι, κατά γενική μάλιστα ομολογία και όπως έχει τεκμηριώσει αμαχήτως η ιστορική διαδρομή του σε όλους τους τομείς επιρροής του, ο Ρομαντισμός είναι ένα γνησίως επαναστατικό Πνευματικό Κίνημα. Αυτή δε η γνησίως επαναστατική δομή και ιδιοσυστασία του Ρομαντισμού περιγράφει και επεξηγεί το εντυπωσιακό μέγεθος της «αειθαλούς» δημιουργίας του. Εκείνης που είναι προορισμένη, ουσιαστικώς «εκ φύσεως», να «γκρεμίζει» όχι για να καταστρέψει «χωρίς επιστροφή». Αλλά για να επιτρέψει στο Πνεύμα να «ξαναχτίζει» αενάως, αναζητώντας καινούργιους δρόμους και άγνωστους ως πριν χώρους προκειμένου ν’ «αναβλύσουν», με «αρτεσιανή» ροή, νέα έργα, άξια να υπηρετήσουν τις «άτεγκτες» απαιτήσεις της, όποιας, αιωνιότητας αναλογεί στον Άνθρωπο.

ΙΙ. Ο Μανώλης Χάρος στα χνάρια του Διονυσίου Σολωμού

Θαρρώ πως δεν κάνω λάθος αν ισχυρισθώ ότι είναι πρωτίστως τα ρεύματα του Ρομαντισμού, όπως άκρως συνοπτικώς σκιαγραφήθηκαν προηγουμένως, που μπορούν να δώσουν πειστική εξήγηση για την πεμπτουσία της σύζευξης της ζωγραφικής του Μανώλη Χάρου με τον «ακρογωνιαίο λίθο» της σύγχρονης Πνευματικής Κληρονομιάς μας, τον Διονύσιο Σολωμό. Γεγονός το οποίο καταδεικνύει, επιπροσθέτως, πόσο εύστοχη και παραγωγική είναι η επιλογή της Έκθεσης με την θεματική «Διονύσιος Σολωμός… δύο φλόγες… Μανώλης Χάρος». Με «ουσιώδη» μάρτυρα, που «βεβαιώνει του λόγου το ασφαλές», τον αναλόγως αντιπροσωπευτικό πίνακα του Μανώλη Χάρου «Είναι δύο φλόγες».

Α.​Τον «επαναστατικό» Ρομαντισμό του Διονυσίου Σολωμού υπηρετεί πιστά το σύνολο του έργου του. Από την ποίησή του, με κορυφαία «στιγμή» τον «Ύμνον εις την Ελευθερίαν», τον Εθνικό μας Ύμνο, ως τον -περιορισμένο σ’ έκταση αλλά εξίσου «αποκαλυπτικό» και εν προκειμένω – πεζό λόγο του, με «κολοφώνα» τον «Διάλογο», γραμμένο το 1924 και «αφιερωμένο» πού αλλού, στην Γλώσσα μας, το «μέγα πάθος» του Διονυσίου Σολωμού. Μένω στην συγκεκριμένη περίπτωση στον «Διάλογο» όχι μόνο για να ευθυγραμμισθώ με την θεματική της Έκθεσης. Αλλά και γιατί ο «Διάλογος» εκπροσωπεί, σε όλη του την έκταση και με απαράμιλλη παραστατικότητα για πεζό κείμενο, τον επαναστατικό Ρομαντισμό του Διονυσίου Σολωμού, κυρίως λόγω της εντός αυτού μεγαλειώδους, δίχως ίχνος υπερβολής, πνευματικής σύμπλευσης της Ελευθερίας και της Γλώσσας. Της Ελευθερίας, η οποία εκδηλώνεται μέσω της Γλώσσας και της Γλώσσας, η οποία «καλπάζει» στην «λεωφόρο» της δημιουργίας μέσω της Ελευθερίας. Και τούτο δείχνει την ακατάλυτη συνέχεια της πορείας του Ελληνικού Πολιτισμού, μεταφέροντάς μας στις απαρχές της «μεγάλης έκρηξης» του Ελληνικού Πνεύματος κατά την Κλασσική Αρχαιότητα, όταν ξεκίνησε την «δοξαστική» του διαδρομή από τις ακτές της Ιωνίας και την Αρχαία Αθήνα ακολουθώντας τους, άγνωστους ως τότε, «δρόμους της Ελευθερίας».

​Β.​Ξαναγυρίζω, μοιραία, στον πίνακα του Μανώλη Χάρου «Είναι δύο φλόγες» ο οποίος, κατά τα προλεχθέντα, αποτυπώνει την μεγάλη αποκάλυψη του Διονυσίου Σολωμού κυρίως στον «Διάλογο», δίχως όμως να υποτιμάται -κάθε άλλο- η ποίησή του, π.χ. εκτός από τον «Ύμνον εις την Ελευθερίαν», οι «Ελεύθεροι Πολιορκημένοι» και «Ο Κρητικός», που επίσης έχουν επηρεάσει δραστικά την ζωγραφική του Μανώλη Χάρου: Ήτοι το «δίπολο», την «διαλεκτικότητα» -και όχι το «μονοσήμαντο»- που υπάρχει σε κάθε τι και κατά βάση στον διάλογο, στον κάθε διάλογο. Σύμφωνα με τις κατά τ’ ανωτέρω επισημάνσεις πρέπει να θεωρηθεί μάλλον βέβαιο ότι ο Μανώλης Χάρος, στον πίνακα «Είναι δύο φλόγες», έχει δεχθεί την ευθεία επιρροή του Διονυσίου Σολωμού μέσ’ από τον «Διάλογο», όπου έγραφε: «Είναι δύο φλόγες, μία στο νου, άλλη στην καρδιά, αναμμένες από τη φύση εις κάποιους ανθρώπους». Και για να γίνω πιο συγκεκριμένος ως προς το ποιες, σε αυτό εδώ το πλαίσιο, είναι -ή θα μπορούσαν να είναι- οι «δύο φλόγες» που ενέπνευσαν τον Μανώλη Χάρο, παραπέμπω σε μιαν άλλη, μνημειώδη όπως έχει αποδειχθεί μέσα στον χρόνο, φράση του Διονυσίου Σολωμού, και πάλι από τον «Διάλογο»: «Μήγαρις έχω άλλο στο νου μου πάρεξ ελευθερία και γλώσσα;» Να, λοιπόν, οι «δύο φλόγες» του Μανώλη Χάρου, η Ελευθερία και η Γλώσσα, η Γλώσσα και η Ελευθερία.

Επίλογος

​Καταλήγω, με αφετηρία την ακόλουθη πρόταση που κάθε άλλο παρά αφίσταται της πραγματικότητας: Το «μάγμα» Ελευθερίας και Γλώσσας γεννιέται μέσ’ από μια μορφή «λάβας», η οποία εκτοξεύεται ακατάπαυστα από το «εν διαρκή διεγέρσει» ηφαίστειο της πνευματικής παρακαταθήκης του Εθνικού μας Ποιητή. Πρόκειται για παρακαταθήκη, η οποία προσλαμβάνει Εθνικές, αναμφιβόλως, διαστάσεις, μιας και συνδέεται αρρήκτως με την όλη Πολιτιστική μας Κληρονομιά, από τις απαρχές της ως τις μέρες μας. Μια Κληρονομιά, της οποίας ο πνευματικός ποταμός είναι «αφράστως» αείροος και «απερινοήτως» πλωτός, όπως το αναδεικνύει μ’ έξοχο τρόπο το έργο του Μανώλη Χάρου και το φέρνει στο φως εκφραστικά η Έκθεση εδώ, στο Αργοστόλι. Κάπως έτσι η Έκθεση αυτή, υπό τις κατάλληλες συνθήκες και προϋποθέσεις, πρέπει να επαινεθεί για τον πρόσθετο λόγο ότι μας υπενθυμίζει, με τον τρόπο της, το χρέος όλων μας απέναντι στην Ιστορία όχι μόνο του δικού μας Πολιτισμού αλλά και του κοινού μας Δυτικού, και ιδίως Ευρωπαϊκού, Πολιτισμού. Ιστορία, η οποία είναι και μια «μαρτυρία», με αμάχητα τεκμήρια, ότι «κοιτίδα» και «λίκνο» του ως άνω κοινού μας Πολιτισμού είναι η Αρχαία Ελλάδα του Ελεύθερου Πνεύματος –«εκ γενετής» αντίπαλου δέους απέναντι τον δεσποτισμό και στις σκοτεινές δοξασίες- που, για να θυμηθούμε τον Max Weber, «ξεμάγεψε τον Κόσμο». Άραγε η Έκθεση αυτή, στο Αργοστόλι, δεν είναι και ένα απτό δείγμα ως προς το τι σημαίνει, και σήμερα -αν όχι κατ’ εξοχήν σήμερα- ένα τέτοιο «ξεμάγεμα»;» ΠρωτοσελιδαΕιδήσεις

Χριστούγεννα 1942: Η πισώπλατη μαχαιριά της Τουρκίας

Στην Τουρκία το 1942, κι ενώ η Ελλάδα είναι γονατισμένη από τη ναζιστικη κατοχή ξεκινά η οικονομική ή φυσική εξόντωση των μη μουσουλμανικών πληθυσμών με...

Μαρία Δεναξά: Υπολείμματα της αυξητικής ορμόνης οιστραδιόλης στο κρέας που εισάγεται απο τη Βραζιλία

Σε ανάρτηση της η Μαρία Δεναξα αναφέρει: Σχετικά με το κρέας που εισάγεται απο τη Βραζιλία απο άρθρο του 2024 => 🇪🇺🇧🇷"Ούτε καν η...

Όλες οι αργίες του 2026

Αργίες του 20261/1 Πρωτοχρονιά 6/1 Θεοφάνεια 23/2 Καθαρά Δευτέρα 25/3 25η Μαρτίου - Ευαγγελισμός της Θεοτόκου 10/4 Μεγάλη Παρασκευή 11/4 Μεγάλο Σάββατο 12/4 Κυριακή του Πάσχα 13/4...

Χριστούγεννα του 2016: Όταν συνετρίβη το Τουπόλεφ των ρωσικών Ενόπλων Δυνάμεων και η θρυλική χορωδία του Κόκκινου Στρατού σίγησε στη Μαύρη Θάλασσα

Μόνο τρία μέλη της έμειναν εν ζωή, μετά την αεροπορική τραγωδία στο Σότσι Εδωσαν εκαντοντάδες συναυλίες στην πρώην ΕΣΣΔ και ηχογράφησαν δεκάδες δίσκους που παίζονται...

George Michael: Η τραγική ιστορια του κορυφαίου Ελληνοκύπριου ποπ σταρ του Last Christmas που πέθανε ανήμερα τα Χριστούγεννα

Τον αγάπησε όλη η υφήλιος μέσα από το Last Christmas και όχι μόνο καθώς η πορεία του στον χώρο της παγκόσμιας μουσικής σκηνής υπήρξε...

Το αποκαλυπτικό βίντεο του Αντώνη Κανάκη για τον Κυριακο Μητσοτακη

Από τις πιο καυστικές στιγμές του Ράδιο Αρβυλα απέναντι στον Κυριακο Μητσοτακη  https://twitter.com/anna_elefanti/status/2002512279997460805?s=61

Γιώργος Βενετσάνος: Τα μικρά μαύρα πλάσματα των Χριστουγέννων

Εμείς οι Έλληνες φημιζόμαστε για την δημιουργική μας φαντασία μας που μας έχει κάνει επιδέξιους σε πολλά πράγματα, ένα από αυτά είναι και η...

Εκανε θραύση η Αννα Βισση στο Καλλιμάρμαρο – Μοναδικές στιγμές στη συναυλία που μεταδίδει το Mega

Σαρώνουν τα θετικά σχόλια για την Αννα Βισση στο Καλλιμάρμαρο στη συναυλία που μεταδίδει απόψε το Mega 

Αποθεώθηκαν Γιωργος Μαζωνάκης και Έλενα Παπαρίζου στην έναρξη του The Voice

Είναι το πρωτο live επεισοδιο του παιχνιδου The voice Το κοινο στο στουντιο αποθεώνει τον Γιωργο Μαζωνακη οπως και την Ελενα Παπαριζου που επεστρεψε στην...

Νίκος Γιαννοπουλος: Οποιος με χαρακτηρίζει δημοσίως, στα social ή και αλλού, μέθυσο, θα κληθεί, άμεσα, να αποδείξει τους ισχυρισμούς του στις δικαστικές αίθουσες

Σε ανάρτηση του ο δημοσιογράφος Νίκος Γιαννοπουλος αναφέρει: Επειδή η πλάκα πρέπει να τελειώσει.Οποιος με χαρακτηρίζει δημοσίως, στα social ή και αλλού, μέθυσο,προκλητικό ή οτιδήποτε...

Η επικουρεια φιλόσοφος Θυμιστα, η ονομαζόμενη “θηλυκός Σόλων”

Η Θυμίστα η Αθηναία υπήρξε μία από τις πιο σημαντικές γυναίκες της Επικούρειας Σχολής και μία από τις ελάχιστες γυναίκες της αρχαιότητας που έλαβαν...

Παράξενες αλήθειες που δεν γνωρίζεις για τα Χριστούγεννα

Aν νομίζεις ότι ξέρεις τα πάντα για την πιο όμορφη εποχή του χρόνου, τα Χριστούγεννα, κάνεις λάθος!Εντυπωσίασε τους φίλους σου λέγοντάς τους 6 άγνωστες...

Σάλος στο Cash or Trash με την συλλογή με τα τσιμπουκια που πήγε παίχτης προς πώληση

Μια εντυπωσιακή συλλογή από τσιμπουκια μιας άλλης εποχής είδαν οι τηλεθεατές του cash or trash σε πρόσφατο επεισόδιο της πετυχημένης εκπομπής Η συλλογή εντυπωσίασε τους...

Βόμβες του Γιώργου Κύρτσου: Οι τιμές στα ακίνητα έχουν «τρελαθεί» με τον Μητσοτάκη να ρίχνει λάδι στη φωτιά της κερδοσκοπίας

Οι τιμές στα ακίνητα έχουν «τρελαθεί» με τον Μητσοτάκη να ρίχνει λάδι στη φωτιά της κερδοσκοπίας Τα νεόδμητα διαμερίσματα πωλούνται 5000-10000 το τετραγωνικό με ειδικές...

Ερχονται τα Χριστούγεννα

– Έρχονται τα Χριστούγεννα!!! Φώναξε χαρούμενα ένα χειμωνιάτικο πρωινό ο μικρός Άγγελος… και το κουτί που ήταν τοποθετημένες «οι χαρτοπετσέτες» τινάχτηκε ολόκληρο… – Μας ξύπνησες…...

Τα στοιχεία που αποδεικνύουν τη δολοφονία της αρχόντισσας του Κολωνακίου, Ελένης Παπαδοπούλου

Η  87χρονη Ελένη Παπαδοπούλου βρέθηκε απανθρακωμένη μέσα στο διαμέρισμά της στο Κολωνάκι τον Ιανουάριο του 2022 Ο θάνατός της, που αρχικά αποδόθηκε σε ατύχημα από...

Έσβησε στα 54 της χρόνια η τραγουδίστρια Κλαούντια Ντελμέρ

Έφυγε από τη ζωή σήμερα, Σάββατο 20 Δεκεμβρίου, η καταξιωμένη τραγουδίστρια Κλαούντια Ντελμέρ, έπειτα από πολύμηνη και σκληρή μάχη με καρκίνο του παγκρέατος Την είδηση...

33 ολόκληρα χρόνια το αυτοκίνητο του Αντώνη Τριτση ήταν παρκαρισμένο στο πάρκινγκ του δημαρχείου και δεν το πρόσεξε κανείς

Τον Απρίλιο του 1992, ο Δήμαρχος Αθηναίων Αντώνης Τρίτσης πάρκαρε το αυτοκίνητό του, ένα Renault Espace και ανέβηκε στα γραφεία της οδού Λιοσίων Δυστυχώς εκεί...

Γιατί γιορτάζουμε τα Χριστούγεννα στις 25 Δεκεμβρίου

Τα Χριστούγεννα, αποτελούν για όλους τους χριστιανούς, μέρα χαράς και γιορτής Ο Θεάνθρωπος Ιησούς γεννήθηκε σε ένα ταπεινό σπήλαιο στη μικρή πόλη Βηθλεέμ τής Ιουδαίας...

Θρήνος για τον ποδοσφαιριστή του Αστέρα Ισιάγκα Σιλά: Έφυγε από τη ζωή η συζύγος του Ντουσού Κεϊτά

Στην Τύνιδα μετά από σύντομη ασθένεια άφησε την τελευταία της πνοή η σύζυγος του ποδοσφαιριστή του Αστέρα Τρίπολης Ισίγια Σιλά Η Ντεσού Κεϊτά, είχε παντρευτεί...

ΔΗΜΟΦΙΛΗ