Μαχη να σωθει ο πράσινος πνεύμονας στο πάρκο Ριζάρη που θέλουν να θυσιάσουν για το Μετρό

ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Το πάρκο Ριζάρη αποτελεί έναν από τους πράσινους πνεύμονες της Αθήνας, που κινδυνεύει να θυσιαστεί για τη γραμμή τέσσερα του Μετρό, την ώρα που ο Δήμος Αθηναίων δεν κινητοποιείται προκειμένου να το προστατεύσει.

Το πάρκο 15 στρεμμάτων διαμορφώθηκε με γενναία χορηγία ύψους 300.000 ευρώ από το ίδρυμα Πατέρα και αποτελεί ένα από τα πιο όμορφα σημεία μέσα στην τσιμεντούπολη της Αθήνας. Ο Δήμος όμως, η Αττικό Μετρό και η εταιρεία Άβαξ που έχει αναλάβει το έργο, δεν φαίνεται να εκτιμούν αυτό το «δώρο» πρασίνου, αρνούμενοι να μετακινήσουν το εργοτάξιο του Μετρό. Κάπως έτσι η τύχη αυτής της όασης πρασίνου, θα κριθεί στο ΣτΕ.

1463785

Από τον Οκτώβριο του 2021, οπότε στήθηκε το εργοτάξιο, και ως τον Μάιο του 2022 έγινε προσπάθεια εξεύρεσης εναλλακτικής λύσης σε συζητήσεις που έγιναν μεταξύ του Νικόλα Πατέρα, του τότε υπουργού Μεταφορών Κώστα Καραμανλή,του διευθύνοντος συμβούλου της Αττικό Μετρό Α.Ε. Νικόλαου Κουρέτα και του τότε υφυπουργού Υποδομών, Γιώργου Καραγιάννη. Ομως, μετά το αδιέξοδο η προσφυγή στο ΣτΕ ήταν μονόδρομος.

Αξίζει να σημειωθεί ότι θέση για το πάρκο έχει πάρει και ο Νίκος Δένδιας με επιστολή του, ο οποίος μιλά για  περιβαλλοντική καταστροφή, καθώς θα θυσιαστούν 230 δέντρα.

Από πλευράς του ο Δήμαρχος Αθηναίων, Κώστας Μπακογιάννης, έστειλε «χλιαρή» επιστολή στο ΣτΕ σε ρόλο Πόντιου Πιλάτου: «Στην περίπτωση που η Αττικό Μετρό κρίνει πως υφίσταται βιώσιμη και άρτια τεχνικά λύση που δύναται να εξασφαλίσει τις λιγότερες περιβαλλοντικές επιπτώσεις από την εκτέλεση του υπό κρίση έργου, λαμβάνοντας υπόψη πώς δεν προβλέπεται μία σημαντική μετατόπιση στη χωροθέτηση του σταθμού, ο Δήμος θα ήταν θετικός ιδιαίτερα καθόσον θα σήμαινε τη μικρότερη δυνατή απώλεια υφισταμένου πρασίνου» αναφέρει ο Δήμος Αθηναίων στο υπόμνημά του.

Και μπορεί να προτάθηκε ως λύση η μετακίνηση του σκάμματος στη βόρεια πλευρά του πάρκου με κόστος 5 εκατομμύρια ευρώ (με στόχο να σωθούν τα 230 δέντρα), η εταιρεία ωστόσο μέσα σε λίγες ημέρες ανέβασε το ποσό από τα 5 στα 50 εκατομμύρια για την διαδικασία της μετακίνησης.

1463781

Σημειώνεται ότι η πλευρά Πατέρα υπενθυμίζει ότι σύμφωνα με νόμο του ΣτΕ «σε περίπτωση ύπαρξης εναλλακτικής λύσης που συνεπάγεται τη μη θυσία ή τη μείωση του πρασίνου που είναι αναγκαίο να θυσιαστεί, γεγονός που θα είχε καταστροφικές περιβαλλοντικές επιπτώσεις, η διοίκηση θα πρέπει, εφόσον αυτή είναι τεχνικά εφικτή, να την εξετάζει και να την επιλέγει, ακόμα και αν αυτή είναι πιο δαπανηρή».

Ο εφοπλιστής έκανε προσφυγή στο ΣτΕ τον Μάιο του 2022, ωστόσο η εναλλακτική λύση είχε ήδη αποκλειστεί από το υπουργείο Υποδομών. Μάλιστα, ο κ. Πατέρας υποστηρίζει ότι το Πάρκο επρόκειτο να καταληφθεί για τις ανάγκες του εργοταξίου χωρίς να έχει εκδοθεί η απαραίτητη τεχνική περιβαλλοντική μελέτη. Πρόκειται για κατάληψη που παραβιάζει τις διατάξεις του Γενικού Πολεοδομικού Σχεδίου της Αθήνας σύμφωνα με τις οποίες, δεν προβλέπεται άλλη χρήση εκτός από το να παραμείνει ελεύθερος χώρος πρασίνου.

Πραγματικά είναι άξιο απορίας το γεγονός ότι ο Δήμος Αθηναίων έφερε τα πάνω κάτω για να πεζοδρομήσει την Βασιλίσσης Όλγας, αλλά δεν κάνει καμία ουσιαστική προσπάθεια να σώσει το καταπράσινο πάρκο της Ριζάρη.

ΔΗΜΟΦΙΛΗ