Τι συμβολίζει το Φωτοστέφανο στις Αγιογραφίες;

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Το φως στην διδασκαλία της ορθοδόξου πίστεώς μας κατέχει πρωτεύουσα θέση. Όχι βέβαια το φως το αισθητό, το κτιστό με όλα του τα γνωρίσματα τα φθαρτά και πεπερασμένα, αλλά το άκτιστό, και αΐδιο το Φώς το εκ Φωτός, όπως ομολογούμε στο σύμβολο της πίστεως.

Ο Χριστός δηλαδή, που γνωρίζει τον εαυτό Του στους πιστούς ως φώς. Σ’ εκείνους που δια της βιοτής τους αξιώθηκαν αυτής της θεοποιού θεωρίας του ακτίστου Φωτός.

Όλες οι εκκλησιαστικές τέχνες τονίζουν αυτή την αποκαλυπτική αλήθεια, ότι ο Θεός είναι φώς, και ως φως γνωρίζει τον εαυτό του στους θεουμένους.

Αυτό το φως στην ζωγραφική των εικόνων εκφράζεται ως φωτεινό στεφάνι γύρω από τις ιερές κεφαλές των εικονιζομένων προσώπων. Δηλώνει ότι ο άνθρωπος αυτός μετείχε από αυτή την ζωή της καθαρτικής, φωτιστικής, και θεοποιού ενεργείας του Τριαδικού Θεού.

Ο φωτοστέφανος, έχει καταγωγή ειδωλολατρική, και κληροδοτήθηκε αργότερα στην χριστιανική τέχνη. Τον συναντάμε στην Αίγυπτο, ως σύμβολο του ηλίου, κατόπιν και στον Βουδισμό, και από εκεί στην Ρώμη. Για παράδειγμα, φωτοστέφανος περιβάλλει την κεφαλή του αυτοκράτορος Τραϊανού στην αψίδα του Μ. Κωνσταντίνου.

Αλλά και αργότερα, κυρίως από τον ιβ’ αιώνα σε πολλά αραβικά χειρόγραφα. Ενώ σε πολλές εικόνες της δύσης ο φωτοστέφανος είναι απαραίτητος να δηλώσει την αγιότητα του εικονιζομένου προσώπου λόγω της κοσμικότητας που τα διακρίνει, στην ορθόδοξη ζωγραφική των εικόνων μπορούμε και από την όλη στάση του εικονιζομένου να καταλάβουμε την ιερότητά τους. Παρατηρούμε μάλιστα ότι σε πολλές εικόνες των παλαιοτέρων χριστιανικών παραστάσεων, όπως π.χ. στις τοιχογραφίες των κατακομβών, σε εικόνες του Χριστού και της Παναγίας ο φωτοστέφανος απουσιάζει εντελώς, καθώς επίσης και σε σαρκοφάγους του ιδ’ αιώνος και σε ορισμένα ψηφιδωτά, όπως π.χ. στα ψηφιδωτά του τρούλου του αγίου Δημητρίου Θεσσαλονίκης.

Όταν οι χριστιανοί άρχισαν να χρησιμοποιούν τον φωτοστέφανο τον έβαζαν, όπως φαίνεται, όχι μόνο ως διακριτικό των ιερών μορφών, αλλά και των σημαινόντων προσώπων, όπως π.χ. στην Santa Maria Maggiore, φωτοστέφανο έχει και ο Ηρώδης, και όπως στον άγιο Βιτάλιο, οι Ιουστινιανός και Θεοδώρα. Γενικότερα στο Βυζάντιο, φωτοστέφανο έχουν τα μέλη της βασιλικής αυλής.

Για την ορθόδοξη εικονογραφία ο φωτοστέφανος καθιερώθηκε ως σύμβολο της μεθέξεως του εικονιζομένου προσώπου με τον Θεό, την πηγή του φωτός.

Ο φωτοστέφανος τοποθετείται μόνο στο κεφάλι του αγίου και όχι σε όλο του το σώμα, διότι ο εγκέφαλος είναι το πολυτιμότερο όργανο στον άνθρωπο σ’ αυτόν οδηγούν και από αυτόν πηγάζουν όλες οι αισθήσεις εκεί είναι το κέντρο της σκέψεως και της διανοίας. Τα πρόσωπα της εικόνας που διαπερνώνται από τούτο το άκτιστο φως μετέχουν μυστικά στην ζωή του Θεού, αφού κατά τον άγιο Γρηγόριο Νύσσης «διά τούτο τω φωτί, προσεγγίσασα η ψυχή φως γίνεται».

Στην Δύση ο πνευματικός χαρακτήρας του συμβόλου αυτού παρανοήθηκε εντελώς. Έλαβε την μορφή ελλειψοειδούς, κυκλικού στεφανιού, που σχεδιάζεται πάνω και πέρα από το κεφάλι των αγίων. Εικονίζεται ως ακτινοβολία που πηγάζει μέσα από την μορφή του εικονιζομένου αγίου «Ψυχή η καταλαμφθείσα τελείως υπό του αρρήτου κάλλους της δόξης του φωτός του προσώπου του Χριστού, και κοινωνήσασα πνεύματι αγίω τελείως… όλη οφθαλμός, και όλη φώς, και όλη πρόσωπον», κατά τον άγιο Μακάριο τον μέγα.

Το χρώμα που χρησιμοποιείται συνήθως για τον φωτοστέφανο είναι χρυσό ή κίτρινο. Ο χρυσός κυρίως, αντιθέτως από τα άλλα χρώματα, δεν ζη από το φως διότι είναι φώς. Άλλωστε η παχύτητα της ύλης υπονοεί την απουσία φωτός, ενώ και η έντονη φωτεινότητα ελαφρώνει το βάρος και προκαλεί διαφάνεια.

Ο φωτοστέφανος μπορεί να κοσμείται με διάφορα σχήματα ή λουλούδια κ.λ.π., ενώ αυτόν του Χριστού τον συναντάμε σταυροφόρο, έχοντα μέσα του τα γράμματα Α-Ω ή αργότερα Ο-ΩΝ. Μπορούμε δε να τον συναντήσουμε και σε άλλους τύπους όπως, τετράγωνο ή τρίγωνο. Ο τετράγωνος έμπαινε συνήθως σε ιερά πρόσωπα που ήταν εν ζωή, για κάποιο ιερό έργο που επιτελούσαν. Τέτοιους φωτοστεφάνους συναντούμε στις κεφαλές των δύο κτητόρων που εικονίζονται εκατέρωθεν του αγ. Δημητρίου στον νότιο πεσσό του Ι. Βήματος του ομωνύμου ναού. Αλλά, και από τον ΙΓ’ αιώνα εμφανίζεται στην Δύση σχεδιαζόμενος, κυρίως στην παράσταση της Αγίας Τριάδος ή να περικλείη τον «Παντεπόπτην Θείον Οφθαλμόν».

Ο φωτοστέφανος, λοιπόν, είναι εκείνο το σύμβολο που από την πρώτη του εμφάνιση δήλωνε κάτι ξεχωριστό και χρησιμοποιήθηκε από τους αγιογράφους για να δηλώσει την θέωση και τον αγιασμό του εικονιζομένου προσώπου. Σ’ αυτόν τον εκφαντορικό γνόφο, (κατά τον Αρεοπαγίτη άγιο Διονύσιο) ας αποβλέπουμε όλοι μας μετέχοντας στην καθαρτική, φωτιστική, θεοποιό ενέργεια της Παναγίας Τριάδος.

Ιεροδιακόνου Σιλουανού Πεπονάκη
Από το περιοδικό: Εκκλησιαστική Παρέμβαση ΠρωτοσελιδαΕιδήσεις

Σοκαριστικά στοιχεία για τον πραγματικό αριθμό ζώων στην Ελλάδα: Μεγάλη απόκλιση ανάμεσα στους αριθμούς που δηλώνονται και στον πραγματικό πληθυσμό αιγοπροβάτων

Ο Χρήστος Μόσχος, τεχνικός σύμβουλος του ΣΕΚ και μέλος της Ευρωπαϊκής Ομοσπονδίας Αγροτικών Συλλόγων ECVC, μίλησε στην εκπομπή «In Business» του Naftemporiki TV με...

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή παραπέμπει την Ελλάδα στο Ευρωπαϊκό Δικαστήριο επειδή δεν έχει λάβει αναγκαία μέτρα στα ελληνικά αεροδρόμια

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή ανακοίνωσε ότι παραπέμπει την Ελλάδα στο Δικαστήριο της ΕΕ επειδή η χώρα δεν έχει λάβει τα αναγκαία μέτρα για την κατάρτιση...

Πολιτικός σεισμός απο τη σύλληψη για το σκάνδαλο του ΟΠΕΚΕΠΕ του γνωστου αγροτοσυνδικαλιστή Μύρωνα Χιλετζάκη

  Στις Αρχάνες και στο Ηράκλειο συνελήφθησαν 15 άτομα, ενώ συνολικά 42 ελέγχονται για συμμετοχή σε κύκλωμα που φέρεται να αποκόμισε 1,7 εκατ. ευρώ μέσω...

Η διεφθαρμένη κομισιόν έχει κόψει καπίστρι: Βλέπουν πόλεμο τύπου «εξολοθρευτή» το 2035!

Και μάλιστα αποκαλούν «λαϊκιστές» όσους θα προτάξουν τον άνθρωπο από τη μηχανή! Η Europol δημοσιεύει έκθεση 48 σελίδων που περιγράφει λεπτομερώς πώς η Τεχνητή Νοημοσύνη...

Ο Μητσοτάκης, κατανόησε ότι για να αποφύγει τα τρισχειρότερα πρέπει να αποδεχτεί να λουστεί τα χειρότερα μήπως και….

Σήμερα, επί τέλους, η κυβέρνηση, δηλαδή ο Μητσοτάκης, κατανόησε ότι για να αποφύγει τα τρισχειρότερα πρέπει να αποδεχτεί να λουστεί τα χειρότερα μήπως και…....

Μανώλης Κοττακης: ό,τι σπείρεις, θερίζεις

ΕΙΝΑΙ ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΙΚΟ κλισέ, τό οποιο είθισται νά χρησιμοποιειται καμμιά φορά καθ’ υπερβολήν γιά νά δοθει έμφαση σέ ένα θέμα, αλλά εδω, στήν προκειμένη περίπτωση,...

Bild: Έτσι μας ξεγελούν οι Έλληνες στο θέμα του ασύλου

Η γερμανική εφημερίδα επέλεξε ιδιαίτερα επιθετικό τόνο για το ζήτημα των ροών και τον ρόλο των ελληνικών ΑρχώνΟ ίδιος ο τίτλος «Έτσι μας ξεγελούν...

Προκόπιος Παυλόπουλος: «Θέσπιση του Δικαίου καιαπονομή της Δικαιοσύνης στην εποχή της Τεχνητής Νοημοσύνης»

Αθήνα, 12.12.2025Στον χαιρετισμό του, στο πλαίσιο του Διεθνούς Συνεδρίου του Ινστιτούτου Ευρωπαϊκού και Διεθνούς Ποινικού Δικαίου με θέμα «Η Νέα εικόνα του Ποινικού Δικαίου», ο...

Σάρωσε σε τηλεθέαση η κατάθεση-show του Φραπέ

Έκπληκτοι έμειναν οι ιθύνοντες στο κανάλι της Βουλής με τα νούμερα στις θεάσεις που πραγματοποιήθηκαν την ώρα της κατάθεσης στη Εξεταστική για τον ΟΠΕΚΕΠΕ...

Γιώργος Βενετσάνος: Χωρίς τίτλο, αλλά με πολύ θλίψη

Το ατύχημα συνέβη την Κυριακή 7 Δεκεμβρίου το μεσημέρι, γύρω στις 13:30 Όσα περιγράφει ο αυτόπτης μάρτυρας που έφτασε κοντά του, ο Μανόλης Κτιστάκης,...

Με θετικά σχόλια υποδέχθηκε ο διεθνής Τύπος την εκλογή του Κυριάκου Πιερρακάκη στην προεδρία του Eurogroup

Στα εκτενή δημοσιεύματα γίνεται την ίδια ώρα εκτενής αναφορά στην «επιστροφή» της Ελλάδας στο διεθνές προσκήνιο, δέκα χρόνια μετά την περίοδο κρίσης και οικονομικής αβεβαιότητας Bloomberg:...

Σε πολιτικό αδιέξοδο το Μαξίμου: Μπρος οι αγρότες και πίσω το σκάνδαλο του ΟΠΕΚΕΠΕ

Η δεύτερη δικογραφία του ΟΠΕΚΕΠΕ, όπως είχε αποκαλύψει πριν από μερικές εβδομάδες η «κυριακάτικη δημοκρατία», ετοιμάζεται από το επιτελείο της Λ. Κοβέσι, αλλά δεν...

Νικος Χαρδαλιάς: 120 εκατομμύρια ευρώ για 1301 μικρές και πολύ μικρές επιχειρήσεις της Αττικής

Το Attiki On είναι κάτι που το πιστέψαμε από την πρώτη στιγμή Μια δέσμευση ότι η Αττική μπορεί να στηρίξει πραγματικά τον κόσμο της...

Δήλωση-βόμβα της Ευρωπαϊκής εισαγγελίας: «Αδειάζει» την Κομισιόν για Τέμπη και ΟΠΕΚΕΠΕ

Καρυστιανού - Φαραντούρης ζητούν παράκαμψη του Άρθρου 86 και άσκηση διώξεων Δήλωση-βόμβα εκπροσώπου της Ευρωπαϊκής Εισαγγελίας στο EURACTIV αποκαλύπτει ότι η Κομισιόν είχε ενημερωθεί απ'...

Γιώργος Βενετσάνος: Κέρδη για τις επόμενες γενιές

Υπάρχει ένα κράτος η Νορβηγία που είναι υπόδειγμα γιατί έχει έναν από τους μεγαλύτερους κρατικούς «κουμπαράδες» του κόσμου, το Government Pension Fund Global Δημιουργήθηκε...

Η Νεανική Παραβατικότητα και Εγκληματικότητα, «Νεανικές Υποκουλτούρες», ο Ρόλος της Πολιτισμικής Μετάβασης και του Νεοφιλελευθερισμού (και Άλλα Παρεμπίπτοντα Ζητήματα) – Μια Συνομιλία με την Τεχνητή Νοημοσύνη

Ένας ακόμα διάλογος με τη Τεχνητή Νοημοσύνη, που επιχειρεί, τουλάχιστον εκ μέρους μου, όπως έχω σημειώσει σε προηγούμενους διαλόγους, να προσεγγίσει την λογική των...

Εξεταστική ΟΠΕΚΕΠΕ: Φαίνεται πως νομίζει ότι πατάει σε γερό κλαδάκι ο περιβόητος Φραπές

Τελικά ο γνωστός μας ως Φραπές Ξυλούρης προσήλθε στη εξεταστική επιτροπή της Βουλής για να μιλήσει και να πει πως δεν θα μιλήσει! Που εκείνα...

Αποφασισμένος να…μην μιλήσει προσήλθε στην Εξεταστική της Βουλής για τον ΟΠΕΚΕΠΕ ο «Φραπές»

Ο Γιώργος Ξυλούρης έφτασε στην Εξεταστική λίγο μετά τις 10:30 το πρωί Αρχικά, διάβασε μια δήλωση στην οποία υποστήριξε πως δεν έχει πάρει παράνομα ούτε...

Στις 133 θα ανέλθουν σχολικές μονάδες σε όλη τη χώρα, που απαρτίζουν το δίκτυο των Πειραματικών Σχολείων

Δεκατρία σχολεία χαρακτηρίζονται Πειραματικά την επόμενη διετία, με Υπουργική Απόφαση που υπέγραψε η αρμόδια υπουργός Έτσι, οι σχολικές μονάδες σε όλη τη χώρα, που απαρτίζουν...

Ο Έλληνας που πάγωσε το αίμα Τραμπ

Γράφει ο Γιάννης Ντάσκας Ο Πρόεδρος Ντ.Τραμπ δήλωσε απο την προηγούμενη θητεία του ότι αγαπάει πολύ-όπως και όλοι οι προηγούμενοι Αμερικανοί πρόεδροι- την Ελλάδα.Μπορεί να...

ΔΗΜΟΦΙΛΗ