Πότε τιτλοφορούνται τα Ομηρικά έργα ως “ΙΛΙΑΔΑ” και ως “ΟΔΥΣΣΕΙΑ” (Δεύτερο μέρος)

ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

του Χρυσόστομου Τσιρίδη.

Πότε έχουμε ξεκάθαρους τους τίτλους ΙΛΙΑΔΑ, ΟΔΥΣΣΕΙΑ για τα ΟΜΗΡΙΚΑ ΑΡΙΣΤΟΥΡΓΗΜΑΤΑ;

ΚΛΑΣΙΚΗ περίοδος (5ος αι. π.Χ):

IMG 0609

Προφανώς και (ΠΡΕΠΕΙ να) υπάρχουν οι ξεχωριστοί τίτλοι, ΕΣΤΩ κι αν
Ο ΘΟΥΚΥΔΙΔΗΣ, Ο ΠΛΑΤΩΝΑΣ, λίγο πιο ΠΡΙΝ ο ΞΕΝΟΦΑΝΗΣ κλπ αναφέρονται
γενικά στον “ΟΜΗΡΟ”, στα “ΤΡΩΙΚΑ”, σε “Στιχους του Ομήρου” κλπ.
και όχι συγκεκριμένα σε… ΙΛΙΑΔΑ και ΟΔΥΣΣΕΙΑ.
.
Και σίγουρα είναι επιλογή τους αυτή η Γενική αναφορά
.
Έμμεση απόδειξη ο Αριστοτέλης.
.
Ο ΑΡΙΣΤΟΤΕΛΗΣ (4ος π.Χ αι.) (ήδη μαθητής του ΠΛΑΤΩΝΑ) στην Ποιητική του (“Εποποΐα”) ΟΝΟΜΑΖΕΙ καθαρά τα δύο ΈΠΗ: ΙΛΙΑΔΑ, ΟΔΥΣΣΕΙΑ.
.
Γράφει: “καὶ γὰρ τῶν ποιημάτων ΕΚάΤΕΡΟΝ Όμηρος συνέστηκεν… ἡ μὲν ΙΛΙΑΣ ἁπλοῦν, ἡ δὲ ΟΔΥΣΣΕΙΑ πεπλεγμένον (ἀναγνώρισις και ηθική γὰρ διόλου)”.
.
ΜΕΤΑΦΡΑΣΗ: Και τα δύο, πράγματι, ποιήματά του ο ΟΜΗΡΟΣ τα σύνθεσε το ένα, την ΙΛΙΑΔΑ, ως ποίημα απλό, το άλλο, την ΟΔΥΣΣΕΙΑ, ως ποίημα περίπλοκο (από την αρχή ως το τέλος του, είναι ποίημα Αναγνωρίσεων και Χαρακτήρων).
.
ΑΛΕΞΑΝΔΡΙΝΟΙ φιλόλογοι (3ος π.Χ αιώνας και μετά)
.
Η φιλολογική κριτική των ομηρικών κειμένων από τους γραμματικούς (=φιλολόγους) της Αλεξανδρείας, αναφέρεται ευθέως σε δύο ξεχωριστά έργα. Και όχι μόνο.
.
ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΑ: Από τότε τέθηκε και το ζήτημα Ενός ή Δύο Ποιητών:
“Ενὸς τοῦ αὐτοῦ Ἰλιάδα καὶ Ὀδύσσεια”; (Η Ιλιάδα και η Οδύσσεια είναι έργα του ίδιου Ποιητή;)
.
ΣΥΜΠΕΡΑΣΜΑ: Όπως έγραψα και στο πρώτο μέρος, το λεγόμενο ΟΜΗΡΙΚΟ ΠΡΟΒΛΗΜΑ
είναι σήμερα πλέον ξεπερασμένο (!).
Η ΙΛΙΑΔΑ και η ΟΔΥΣΣΕΙΑ είναι Παγκόσμια Αριστουργήματα ενός και του αυτού ΠΟΙΗΤΗ:
Του ΓΕΝΑΡΧΗ του ΕΛΛΗΝΙΚΟΥ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ, του ΟΜΗΡΟΥ.

ΔΗΜΟΦΙΛΗ