Αγορά τριών ελικοπτέρων: Φωτογραφικός ο διαγωνισμός

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Με μόνο μία προσφορά κατέληξε ο διαγωνισμός που διενήργησε το ΤΑΙΠΕΔ(Ταμείο Αξιοποίησης Ιδιωτικής Περιουσίας του Δημοσίου Α.Ε.) για την προμήθεια ελικοπτέρων, για λογαριασμό του Υπουργείου Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας.

  • Του Περικλή Ζορζοβίλη

Σύμφωνα με πληροφορίες, τρεις από τους τέσσερις κορυφαίους κατασκευαστές ελικοπτέρων στον κόσμο δεν κατέθεσαν προσφορά, καθώς αδυνατούσαν να ικανοποιήσουν συγκεκριμένους όρους της διακήρυξης, που τελικά μετέτρεψαν τη διαγωνιστική διαδικασία σε κούρσα για έναν!

Αξιοπερίεργο

Ο μηδενικός ανταγωνισμός που καταγράφηκε στον συγκεκριμένο διαγωνισμό θα μπορούσε να χαρακτηριστεί αξιοπερίεργος, καθώς το προϋπολογισμού 75.000.000 ευρώ (άνευ ΦΠΑ) έργο έχει πλήρως διασφαλισμένη χρηματοδότηση από την Ευρωπαϊκή Ενωση – NextGenerationEU, στο πλαίσιο του Εθνικού Σχεδίου Ανάκαμψης και Ανθεκτικότητας «Ελλάδα 2.0».

Η σχετική διακήρυξη, που αναφέρεται σε ηλεκτρονικό, ανοιχτό διεθνή διαγωνισμό για την «προμήθεια δύο ελικοπτέρων μεσαίου μεγέθους για υγειονομικές αποστολές και ενός ελικοπτέρου για τη μεταφορά της ομάδας διαχείρισης περιστατικών της Γενικής Γραμματείας Πολιτικής Προστασίας», με κριτήριο ανάθεσης την πλέον συμφέρουσα από οικονομική άποψη προσφορά βάσει βέλτιστης σχέσης ποιότητας – τιμής, αναρτήθηκε στο Εθνικό Σύστημα Ηλεκτρονικών Δημόσιων Συμβάσεων (ΕΣΗΔΗΣ), στις 29 Σεπτεμβρίου 2023.

Οπως αναφέρεται σε αυτή, η αναθέτουσα Αρχή είναι το υπουργείο Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας, αλλά η διενεργούσα Αρχή, που σύμφωνα με το άρθρο 5Β του Ν. 3986/2011 ενεργεί κατ’ εντολή για λογαριασμό και στο όνομά της, εκτελώντας όλες τις απαιτούμενες και προβλεπόμενες ενέργειες της αρμοδιότητας της αναθέτουσας Αρχής, είναι το ΤΑΙΠΕΔ.

Καταρχάς απαιτείται ειδική μνεία στον χαρακτηρισμό των ελικοπτέρων ως «μεσαίου μεγέθους». Παρότι αποτελεί συνήθη πρακτική η κατηγοριοποίηση των ελικοπτέρων σε ελαφρά, μεσαία και βαρέος τύπου / μεγέθους με κριτήριο το μέγιστο μεικτό βάρος απογείωσης (MTOW: Maximum Take-Off Weight), δεν υφίσταται καθολική συμφωνία στις κατά κατηγορία τιμές του κριτηρίου κατάταξης. Για παράδειγμα, βάσει μίας κατάταξης που συνδυάζει το MTOW και τον αριθμό των μεταφερόμενων επιβατών, ελικόπτερο με μεικτό βάρος τριών ή τεσσάρων τόνων και δυνατότητα μεταφοράς τεσσάρων ή έξι ατόμων χαρακτηρίζεται «ελαφρύ». Με μεικτό βάρος επτά ή οκτώ τόνων και δυνατότητα μεταφοράς 14 έως 16 επιβατών «μεσαίο» και με ανώτερο βάρος και μεταφορική ικανότητα από τα προηγούμενα «βαρύ».

Διατρέχοντας τη διακήρυξη του διαγωνισμού, που εμπεριέχει και την τεχνική προδιαγραφή, μπορεί εύκολα να διαπιστωθεί ότι έχουν καθοριστεί μόνο τρία βαθμολογούμενα κριτήρια, δηλαδή απαιτήσεις που η υπερκάλυψή τους συνεπάγεται την υψηλότερη βαθμολόγηση του υποψηφίου στο συγκεκριμένο κριτήριο: η επίτευξη εμβέλειας ανώτερης των 450 ναυτικών μιλίων σε συνθήκες περιβάλλοντος ISA και σε πτήση στο επίπεδο της θάλασσας (Sea Level), η δυνατότητα μεταφοράς περισσότερων από 12 επιβατών μη συμπεριλαμβανομένων των πιλότων και το ωφέλιμο φορτίο μεγαλύτερο των 2.000 κιλών.

Παραδόξως, και ενώ το ωφέλιμο φορτίο αποτελεί βαθμολογούμενο κριτήριο, αυθαίρετα η προδιαγραφή καθορίζει ως απαράβατο όρο τα 6.500 κιλά ως κατ’ ελάχιστον μέγιστο μεικτό βάρος απογείωσης (το σύνολο του απόβαρου του ελικοπτέρου και του ωφέλιμου φορτίου στο οποίο συμπεριλαμβάνεται και το καύσιμο). Δηλαδή, με αυτόν τον τρόπο αποκλείει αυτόματα από τον διαγωνισμό όσα ελικόπτερα έχουν μέγιστο μεικτό βάρος απογείωσης μικρότερο από τα 6.500 κιλά, ακόμη και εάν έχουν δυνατότητα μεταφοράς του ίδιου κατ’ ελάχιστον ωφέλιμου φορτίου 2.000 κιλών ή και μεγαλύτερου αυτού! Με άλλα λόγια, η προδιαγραφή πρακτικά «πριμοδοτεί» ελικόπτερα μεγαλύτερου απόβαρου, που όμως συνεπάγεται μεγαλύτερη κατανάλωση καυσίμων.

Αξιοπερίεργος είναι επίσης και ο καθορισμός, ως απαράβατου όρου, της εμβέλειας κατ’ ελάχιστον 450 μιλίων με όλα τα συστήματα εγκατεστημένα επί του ελικοπτέρου και πτήση στην επιφάνεια της θάλασσας. Με βάση όμως τη γεωγραφία του ελληνικού χώρου και το είδος των αποστολών που θα κληθούν να αναλάβουν τα προς προμήθεια ελικόπτερα, δημιουργείται απορία για τη γεωγραφική περιοχή που θα βρίσκεται η βάση τους αλλά και αν έχουν ληφθεί υπόψη οι ειδικές συλλογές που θα φέρει το ελικόπτερο για κάθε είδος αποστολής. Φαίνεται ότι για τον καθορισμό της εμβέλειας δεν ακολουθήθηκαν οι τυπικές διαδικασίες σχεδίασης μίας αποστολής, όπου με βάση το είδος της καθορίζονται τα συστήματα που πρέπει να φέρει το ελικόπτερο και μάλιστα σε σχέση με την εμβέλεια, την ανάγκη χρήσης εσωτερικών ή εξωτερικών εφεδρικών δεξαμενών, εφόσον στη διαδρομή δεν υπάρχει σταθμός ανεφοδιασμού σε καύσιμα, και βεβαίως το ύψος πτήσης ώστε σε κάθε περίπτωση αυτή να είναι ασφαλής.

Ανεξήγητο

Εάν δε, σύμφωνα με πληροφορίες, τη σύνταξη των τεχνικών απαιτήσεων ανέλαβαν εν αποστρατεία στελέχη της Πολεμικής Αεροπορίας, πώς είναι δυνατόν η συσσωρευμένη γνώση και πείρα τους να μην αξιοποιήθηκε ώστε να συμπεριληφθούν στη διακήρυξη συγκεκριμένα επιχειρησιακά προφίλ προκειμένου η αξιολόγηση των υποψήφιων σχεδιάσεων να γίνει επί πραγματικών δεδομένων;

Πώς είναι δυνατόν στο κεφάλαιο «χαρακτηριστικά – λειτουργικές επιδόσεις» των τεχνικών απαιτήσεων ουσιαστικά να καθορίζεται ως απαράβατος όρος το απόβαρο του ελικοπτέρου, όπως εξηγήθηκε παραπάνω, και να μην περιλαμβάνεται οποιαδήποτε αναφορά για τον επιθυμητό κατ’ ελάχιστον χρόνο παραμονής υπεράνω της περιοχής ενδιαφέροντος;

Το απίθανο Παράρτημα IV και η οικονομική προσφορά σε… μέρη

Εξίσου παράδοξα είναι και τα αναφερόμενα στο υπόδειγμα οικονομικής προσφοράς, που αποτελεί το Παράρτημα IV της διακήρυξης. Επισημαίνεται ότι στον κορμό της διακήρυξης σαφώς καθορίζεται ότι με ποινή απόρριψης το ύψος της προσφοράς δεν θα πρέπει να υπερβαίνει τα 75.000.000 ευρώ και ότι η προμήθεια δεν είναι διαιρετή. Οι ενδιαφερόμενοι προμηθευτές υποχρεούνται να προσφέρουν το σύνολο των απαιτούμενων υλικών και υπηρεσιών, δηλαδή τρία ελικόπτερα, υπηρεσίες εν συνεχεία υποστήριξης (FOS), ανταλλακτικά και εργαλεία αρχικής υποστήριξης και υπηρεσίες εκπαίδευσης έξι ατόμων ιπτάμενου και οκτώ ατόμων τεχνικού προσωπικού. Αντίθετα στον κορμό δεν περιέχεται ουδεμία αναφορά για επιμέρους οροφές στο κόστος καθενός από τα παραπάνω αναφερθέντα υλικά και υπηρεσίες.

Στο Παράρτημα IV, όμως, καθορίζονται με ακρίβεια συγκεκριμένες οροφές για κάθε μέρος της προμήθειας. Για παράδειγμα, το κόστος κάθε ελικοπτέρου καθορίζεται σε 17.000.000 ευρώ, το κόστος εν συνεχεία υποστήριξης ανά ώρα πτήσης σε 3.333,33 ευρώ (!), το κόστος εκπαίδευσης ανά άτομο του ιπτάμενου και του τεχνικού προσωπικού σε 100.000 ευρώ και 50.000 ευρώ αντίστοιχα κ.λπ. Σε σχέση με το τελευταίο, ας σημειωθεί ότι στη διεθνή αεροδιαστημική βιομηχανία αποτελεί συνήθη πρακτική η εκπαίδευση για συγκεκριμένο αριθμό εκπαιδευομένων να παρέχεται δωρεάν.

Το ζήτημα γίνεται περισσότερο παράδοξο, καθώς, όπως διαπιστώθηκε από την απάντηση σε διευκρινιστική ερώτηση, οι επιμέρους οροφές είναι απόλυτα δεσμευτικές. Δηλαδή οι προσφέροντες με ποινή απόρριψης δεν μπορούν να υπερβούν την καθορισθείσα επιμέρους οροφή ακόμη και αν στο σύνολό της η προσφορά είναι χαμηλότερη των 75.000.000 ευρώ!

Ευελπιστούμε τόσο το ΤΑΙΠΕΔ όσο και το υπουργείο Κλιματικής Κρίσης και Πολιτικής Προστασίας να εξετάσουν το ζήτημα, γιατί εξ ορισμού ο μηδενικός ανταγωνισμός σε έναν διαγωνισμό δεν εξυπηρετεί το δημόσιο συμφέρον.

19parartima

Ισλάμ: Τι είδους θεός δίνει για ανταμοιβή σκλάβες του σεξ;

"Το Κοράνι δεν είναι τίποτα περισσότερο από το έργο ενός Βεδουίνου του 7ου αιώνα, ενός ανθρώπου του οποίου η ιδέα για τον παράδεισο διαμορφώθηκε...

Η επιπόλαιη επιχειρούμενη κατάργηση των τρόλεϊ από την  κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας 

Με βεβιασμένο τρόπο και χωρίς να υπάρχει επαρκής διαβούλευση με αρμόδιους επιστημονικούς φορείς η κυβέρνηση μέσω του αναπληρωτή υπουργού μεταφορών κου Κυρανάκη, εξήγγειλε την...

Κεραυνοί του Πάνου Καμμενου: Η Ελλάδα μπήκε στην κρίση για 25 δις αλλά για τον Ζελενσκι βρήκαν 90 δις

Οι αγρότες και κυρίως οι κτηνοτρόφοι που είδαν τα ζωντανά τους να δολοφονούνται έχουν αιτήματα 250εκ. Οι Έλληνες μπήκαμε στην κρίση για 25δις.Η Ευρωπαϊκή Ενωση...

ΟΠΕΚΕΠΕ: Προφυλακίστηκαν οι Μύρωνας Χιλετζάκης και Γιώργος Λαμπράκης

Προφυλακίστηκαν το βράδυ της Πέμπτης, μετά από τις πολύωρες απολογίες τους, ο Μύρωνας Χιλετζάκης και ο λογιστής Γιώργος Λαμπράκης που φέρονται ως ηγετικά στελέχη του...

Μεταδίδεται πως ο Τριαντόπουλος στην απολογία του αρνήθηκε ότι έδωσε εντολή για το «μπάζωμα» του χώρου ενός πολλαπλού εγκλήματος

Μεταδίδεται πως ο Τριαντόπουλος στην απολογία του αρνήθηκε ότι έδωσε εντολή για το «μπάζωμα» του χώρου ενός πολλαπλού εγκλήματος Να τον πιστέψουμε; Αδύνατον, διότι δια...

Αγρότες: Ο διάλογος είναι προσχηματικός – Η κυβέρνηση μας εμπαίζει

Στον Λευκώνα Σερρών πραγματοποιήθηκε σήμερα η νέα κρίσιμη πανελλαδική σύσκεψη των αγροτών με τη συμμετοχή εκπροσώπων 57 μπλόκων από διάφορα σημεία της χώρας Κατά τη...

Πρώτη ομολογία από Παπασταύρου: Οικονομικό σκάνδαλο ο ΟΠΕΠΕΚΕ

Ο Σταύρος Παπασταύρου είναι ο πρώτος υπουργός που ευθέως παραδέχθηκε ότι ο ΟΠΕΚΕΠΕ είναι σκάνδαλο Ενώ όλοι οι υπουργοί (Μυλωνάκης, Σκέρτσος) και οι βουλευτές της...

«Η Ουτοπια Ή Ο Θανατος» – Κόσμος / Ευρώπη / Ελλάδα / Άνθρωπος – Όταν η Ουτοπία Προβάλλεται σαν Εναλλακτική

Συνεχίζουμε αυτή τη σειρά άρθρων, (Διάλογοι με τη ΤΝ), με θέμα την Ουτοπία, την οποία επιχειρούμε να μεταφέρουμε από το πεδίο της θεωρίας στη...

Επικαλούμαι το δικαίωμα της ντροπής

Δεν είναι η σιωπή που με τρομάζει, ούτε η επίκληση στο δικαίωμα αυτής, αλλά η απουσία εκείνου του αδιόρατου σήματος που φαίνεται στα μάτια στις...

Προκόπιος Παυλόπουλος: «Η αποστολή της Ελλάδας για την υπεράσπιση των αρχών και των αξιών της Ηθικής στον Παγκόσμιο Αθλητισμό»

 Αθήνα, 17.12 2025Ο πρώην Πρόεδρος της Δημοκρατίας, Ακαδημαϊκός και Επίτιμος Καθηγητής της Νομικής Σχολής του Πανεπιστημίου Αθηνών  κ. Προκόπιος Παυλόπουλος συμμετείχε στην Διεθνή Ημερίδα...

Προκοπης Παυλόπουλος: Αναγκαία η κατάργηση του άρθρου 86 του Συντάγματος- Χωρίς κοινωνικό κράτος δεν υπάρχει ποιοτική Δημοκρατία

Ο πρώην Πρόεδρος της Δημοκρατίας, Προκόπης Παυλόπουλος, φιλοξενήθηκε στην εκπομπή «Τέρμα στο Γκάζι», σε μια εφ’ όλης της ύλης συζήτηση με τον Νίκο Φελέκη...

Φράγμα Ενιπέα, Σκοπιάς, Φαρσάλων, Λάρισας: Περισσότερα από 40εκατομμύρια κυβικά μέτρα νερού χαμένα στην κακοκαιρία Byron

«“Φράγμα Ενιπέα”, “Σκοπιάς”, Φαρσάλων, Λάρισας”: Περισσότερα από 40εκατομμύρια κυβικά μέτρα νερού χαμένα (θα γέμιζε περίπου κατά το 1/3), στην κακοκαιρία “Byron” (~150,60 mm βροχής)»Κατά τις βροχοπτώσεις που αφορούσαν το χρονικό διάστημα «03/12/2025 έως 10/12/2025» (κακοκαιρία με την αντιστοιχισμένη κωδική ονομασία «Byron»), ο«Ποταμός Ενιπέας», “μετέφερε” στην θέση όπου σχεδιάστηκε να κατασκευαστεί το«Φράγμα Ποταμού...

Μαρία Καρυστιανου: Οργισμένη ανάρτηση για fake δηλώσεις της

Νέα οργισμένη ανάρτηση για fake δηλώσεις της σχετικά με ιδρυτική διακήρυξη η Μαρία Καρυστιανού Πιο συγκεκριμένα η πρόεδρος του Συλλόγου Συγγενών Θυμάτων στα Τέμπη αναφέρθηκε...

Μανώλης Κοττακης: Άν στά πνιγηρά αστικά κέντρα η Κυβέρνηση αντέχει κάπως διοικωντας μέ τόν φόβο, στήν ελεύθερη περιφέρεια του καθαρου αέρα καταρρέει παρατεταμένα

ΒΟΥΛΕΥΤΗΣ της Νέας Δημοκρατίας, από τούς νεώτερους ανέφερε πρίν από μία εβδομάδα σέ τηλεοπτικό πάννελ στό Open TV, στήν εκπομπή του Νίκου Στραβελάκη καί της...

Απειλούν τους αγρότες με “μνημόνιο περικοπης επιδοτήσεων”

Γιά «μνημόνιο περικοπης επιδοτήσεων» μιλουσε προχθές ο υπουργός Αγροτικης Αναπτύξεως στούς βουλευτές της ΝΔ, γιά «οριστική διακοπή της καταβολης» χθές ο κυνικός υπουργός Επικρατείας...

Έτσι όπως πάμε δεν θα βρίσκουμε θάλασσα ούτε για να πάμε να «πνιγούμε»

Με μεγάλη έκπληξη μαθαίνουμε από τα ΜΜΕ τις δηλώσεις, τις αναπάντητες από το δικό μας ΥΠΕΞ, του Λίβυου Προοεδρου της εκεί Εθνοσυνέλευσης ότι το...

Καταλυτική θα είναι για την δημοκρατία στην χώρα μας η επήρεια του πορίσματος Κοβέσι

Με διάφορα σχόλια που δημοσιεύονται σχετικά με την πορεία της υπόθεσης με τον ΟΠΕΚΕΠΕ, εξάγεται το συμπέρασμα ότι για την δημοκρατία στην χώρα μας...

Γιατί ψοφάν τα έρμα;

Κάποια στιγμή, οι αγρότες αναμφίβολα θα κουραστούν και θα αποσυρθούν - Είναι και το κλίμα των γιορτών άλλωστε Τα προβλήματα επιβίωσης θα παραμένουν όμως και...

«Βόμβα» από την Ευρωπαϊκή Εισαγγελία: Η Κοβέσι φέρνει χειροπέδες για πολιτικούς – Σενάρια πρόωρων εκλογών υπό τον φόβο διώξεων υπουργών για τον ΟΠΕΚΕΠΕ

Σοβαρές πολιτικές εξελίξεις που φτάνουν μέχρι και το σενάριο των πρόωρων εκλογών φαίνεται να πυροδοτεί η έρευνα της Ευρωπαϊκής Εισαγγελίας για το σκάνδαλο του...

Τα Χριστούγεννα, στην Ελλάδα και στο Κόσμο – Δύο Διάλογοι με την Τεχνητή Νοημοσύνη

Δίνονται παρακάτω δύο διάλογοι με τη ΤΝ, συνεχίζοντας τη σειρά αυτή άρθρων μου, σχετικοί με τα Χριστούγεννα Βασίλης Δημ. Χασιώτης  Η κυρίαρχη εστίαση στο περιεχόμενο των δύο...

ΔΗΜΟΦΙΛΗ