Φρεγάτα ΥΔΡΑ: Αποστολή σε επικίνδυνη ζώνη με “πειραματισμούς” στην προστασία της από τα drones

ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Ερωτήματα για την αποτελεσματικότητα του συστήματος anti-drones που τοποθετήθηκε άρον-άρον στο πλοίο και για την εταιρεία που το προμήθευσε…

  • -Σιγή ασυρμάτου από το υπουργείο Εθνικής Άμυνας, δεν απάντησε στα ερωτήματα των Data Journalists.
  • -Πόσο θωρακισμένη είναι η φρεγάτα;
  • – Τρεις μηχανικοί, ένας της φρεγάτας ΎΔΡΑ και δύο ακόμη που κλήθηκαν να τον αντικαταστήσουν, προτίμησαν να παραιτηθούν από το Πολεμικό Ναυτικό παρά να δώσουν το πράσινο φως για τον απόπλου του πλοίου.
  • -Ποια είναι η εταιρεία που προμήθευσε το σύστημα anti-drones και ποια η σχέση με σκάνδαλο… τηλεπειρατείας στα τέλη της δεκαετίας του 80;
  • -Γιατί ενώ από το Πεντάγωνο διαρρέουν ότι είναι όλα «καλά καμωμένα» με το σύστημα anti-drones, στο Ναύσταθμο καλούνται επειγόντως άλλες εταιρείες προκειμένου να εξοπλίσουν την επόμενη φρεγάτα που θα αντικαταστήσει την ΎΔΡΑ στην αποστολή της Ερυθράς Θάλασσας;

Του Πάρι Καρβουνόπουλου

Αποστολή σε επικίνδυνη ζώνη για τη φρεγάτα ΎΔΡΑ. Ο ΥΕΘΑ Νίκος Δένδιας το έχει δηλώσει πολλές φορές και γι΄ αυτό προκαλούνται πολλά και σημαντικά ερωτήματα για τη «θωράκιση» της φρεγάτας από τις απειλές που καλείται να αντιμετωπίσει στην Ερυθρά Θάλασσα και στην αποστολή ΑΣΠΙΔΕΣ. Νούμερο ένα κίνδυνος τα drones των Χούθι, για τα οποία ακόμη και πολύ νεότερα και σύγχρονα πολεμικά πλοία άλλων χωρών, όπως η δανέζικη φρεγάτα Iven Huitfeldt -πλοίο του 2011- αντιμετώπισαν σοβαρά προβλήματα στην αντιμετώπιση τους. Η φρεγάτα κατέρριψε το drone των Χούθι, μετά από 30 λεπτά αγωνίας κατά τα οποία σημαντικά συστήματα του πλοίου δεν δούλεψαν. Η Δανία απέσυρε τη φρεγάτα της και ο αρχηγός του ναυτικού της οδηγήθηκε στην παραίτηση.

Η ελληνική κυβέρνηση έσπευσε να δηλώσει παρούσα στην αποστολή ΑΣΠΙΔΕΣ, γνωρίζοντας τα προβλήματα που υπάρχουν από την παλαιότητα των φρεγατών του Στόλου. Προκαλεί εντύπωση ότι, όπως δήλωσε ο Ζοζέ Μπορέλ, Ύπατος Εκπρόσωπος της Ένωσης για θέματα Εξωτερικής Πολιτικής και Πολιτικής Ασφάλειας, μόλις τέσσερις χώρες μέλη της ΕΕ συμμετέχουν με φρεγάτες στην αποστολή. Ανάμεσα σε αυτές η Ελλάδα ,η οποία έχει μακράν τον πιο γηρασμένο Στόλο. Γιατί τέτοια σπουδή;

Τα προβλήματα των φρεγατών είναι πασίγνωστα και φάνηκαν από την προετοιμασία απόπλου της φρεγάτας. Είναι ενδεικτικό ότι τρεις μηχανικοί, ένας της φρεγάτας ΎΔΡΑ και δύο ακόμη που κλήθηκαν να τον αντικαταστήσουν προτίμησαν να παραιτηθούν από το ΠΝ ,παρά να δώσουν το πράσινο φως για τον απόπλου του πλοίου.

Τα όποια μηχανικά προβλήματα δεν ήταν ο μεγαλύτερος πονοκέφαλος για την ηγεσία του ΠΝ που προφανώς δεν επέλεξε τη στάση των μηχανικών και δεν ήθελε να εναντιωθεί στην απόφαση της κυβέρνησης. Το μεγάλο θέμα ήταν και παραμένει η προστασία της φρεγάτας και του πληρώματός της από τα drones των Χούθι. Τα συστήματα της φρεγάτας δεν είναι κατάλληλα για την αντιμετώπιση τέτοιων απειλών και η μοναδική λύση ήταν να τοποθετηθεί σύστημα antidrones στην ΎΔΡΑ.

Λίγες ημέρες μετά από την ανακοίνωση της αποστολής της φρεγάτας ΎΔΡΑ σε ιστοσελίδες διέρρευσε -όχι τυχαία προφανώςη φωτογραφία ενός αντι-drones συστήματος, τοποθετημένο στο κατάστρωμα, πάνω σε ένα τρίποδο τηλεοπτικής κάμερας!

Untitled 1

Αν μη τι άλλο προκάλεσε ερωτήματα η ταχύτητα της επιλογής ενός τόσο κρίσιμου συστήματος για την ασφάλεια της φρεγάτας. Πώς επελέγη; Μάταια αναζητήσαμε κάποια διαγωνιστική διαδικασία, η οποία ξεπεράστηκε προφανώς με την δικαιολογία του επείγοντος.

Από που ήρθε το σύστημα antidrones που τοποθετήθηκε στη φρεγάτα; Από την Κίνα λένε κάποιες πληροφορίες και «προσαρμόστηκε» στην Ελλάδα.

Μία εκδοχή του εντοπίσαμε σε φωτογραφία από την έκθεση αμυντικού υλικού DEFEA που έγινε στην Αθήνα το 2023. Η φωτογραφία είναι από το περίπτερο μιας εταιρείας με την ονομασία Drones Solutions Defense.

Αναζητώντας τον άνθρωπο που ανέλαβε να το δουλέψει και να το τοποθετήσει στη φρεγάτα δεν χρειάστηκε να πάμε πολύ μακριά. Το σύστημα έχει σχεδιάσει και κατασκευάσει ο κ. Αναστάσιος Αγγελόπουλος επικεφαλής της εταιρείας Α.Β.Α Electronics. Έχει εμπειρία σε συστήματα αντι-drones αυτή η εταιρεία;

Η ιστοσελίδα της μέχρι πριν από λίγο καιρό δεν ανέφερε κάτι τέτοιο.

Untitled 5

Untitled 4Στην ανανεωμένη μορφή της η ιστοσελίδα της εταιρείας έχει συμπεριλάβει και την «εξουδετέρωση κακόβουλων drones».

Untitled 6

Επί της ουσίας η A.B.A Electronics είναι ένα εργαστήριο ηλεκτρονικών συστημάτων, αλλά εκφράζονται σοβαρές αμφιβολίες για το αν μπορεί μια χώρα να προμηθευτεί σύστημα αντι-drones για πολεμικό πλοίο του Στόλου της.

Το πώς, πότε και με τι αποτελέσματα δοκιμάστηκε το σύστημα δεν είναι γνωστό. Από τις φωτογραφίες που προέρχονται από το δημόσιο προφίλ του επικεφαλής της ABA Electronics, φαίνεται ότι πολλές αν όχι όλες οι δοκιμές συστημάτων τα οποία επεξεργάζεται γίνονται σε ένα χώρο οικιακού γκαράζ.

Όπως προκύπτει και από το βίντεο, αρκετές από τις δοκιμές συστημάτων της ABA Electronics γίνονται στο σπίτι του επικεφαλής της, Αναστάσιου Αγγελόπουλου.

Untitled 7

Ποιος είναι ο Αναστάσιος Αγγελόπουλος

Επικεφαλής της ABA Electronics είναι ο κ. Αναστάσιος Αγγελόπουλος, ο οποίος δραστηριοποιείται πολλά χρόνια στον τομέα συστημάτων παρακολούθησης και αντι-παρακολούθησης. Είναι ενδεικτικό ότι έχει κληθεί να ψάξει για «κοριούς» ακόμη και σε υπουργικά γραφεία. Η φωτογραφία είναι από το γραφείο του Μιχάλη Χρυσοχοϊδη, όταν ήταν υπουργός Υγείας.

Untitled 8

Η ειδίκευση του σε θέματα παρακολουθήσεων αλλά και συστημάτων που τις αντιμετωπίζουν, μάλλον δεν μπορούν να αμφισβητηθούν λόγω της πολύχρονης ενασχόλησης του που αποτυπώνεται και στην φωτογραφία με τον μετρ του είδους Χρήστο Μαυρίκη, γνωστού από το σκάνδαλο των υποκλοπών στις αρχές της δεκαετίας του 1990 επί κυβερνήσεως Κωνσταντίνου Μητσοτάκη.

Untitled 9

Ο Αναστάσιος Αγγελόπουλος είχε απασχολήσει την ελληνική επικαιρότητα στο τέλος της δεκαετίας του 1980. Μεταξύ 1988 και 1989, ένα πειρατικό κανάλι που εξέπεμπε μετά τα μεσάνυχτα ,«πάνω» στη συχνότητα της κρατικής ΕΤ 2 , κρατούσε ξάγρυπνη την Ελλάδα. Ο λόγος ήταν το περιεχόμενο του πειρατικού καναλιού που δεν ήταν τίποτα άλλο παρά ταινίες πορνό. Ο Αναστάσιος Αγγελόπουλος ήταν τεχνικός διευθυντής του καναλιού.

Όλα αυτά βεβαίως είναι παρελθόν. Από τότε ο κ.Αγγελόπουλος δραστηριοποιήθηκε στα συστήματα ασφαλείας κυρίως τα τηλεπικοινωνιακά. Έχει τη φήμη του ανθρώπου που του αρέσει να πειραματίζεται, αλλά μπόρεσε να φτιάξει αποτελεσματικό antidrones σύστημα για την προστασία φρεγάτας του Στόλου; Οι Data Journalists έθεσαν γραπτά ερωτήματα προς την εταιρεία ABA Electronics. Δεν απαντήθηκαν γραπτώς αλλά υπήρξε τηλεφωνική επικοινωνία με στέλεχος της εταιρείας. Από αυτή προκύπτει ότι «όλες αυτές οι τεχνολογίες δοκιμάζονται ουσιαστικά επί του πεδίου».
Untitled 12

Τι (δεν) λέει το ΥΠΕΘΑ και το ΓΕΝ

Όμως τα μεγάλα ερωτήματα που προκαλούνται από όλα αυτά, δεν μπορεί να τα απαντήσει ο κ. Αγγελόπουλος, ούτε κάποιος άλλος από την εταιρεία του. Με ποια εχέγγυα και ποια εγγύηση ασφαλείας αποφασίστηκε να συμμετέχει η Ελλάδα σε μία επικίνδυνη όπως ο ίδιος ο ΥΕΘΑ Νίκος Δένδιας έχει πει; Πως αποφασίστηκε τόσο γρήγορα και χωρίς να υπάρχει οποιαδήποτε πίεση από κανέναν να στείλουμε ένα γηρασμένο πολεμικό πλοίο σε μια αποστολή που κυριαρχούν απειλές «νέας και φθηνής τεχνολογίας»; Πώς επελέγη το σύστημα antidrones τόσο βιαστικά και χωρίς να αναζητηθούν άλλες λύσεις; Απόδειξη ότι κάτι δεν πήγε καλά με την επιλογή, είναι ότι αναζητείται επειγόντως άλλη λύση κι έχουν γίνει ήδη παρουσιάσεις στο Πολεμικό Ναυτικό, ώστε η φρεγάτα που θα αντικαταστήσει την ΎΔΡΑ , να έχει άλλο σύστημα προστασίας. Πώς είναι δυνατόν μετά από το θανατηφόρο φιάσκο της Λιβύης, όπου εξαιτίας της πρόχειρης σχεδίασης και της επιπολαιότητας χάσαμε 5 ανθρώπους, 3 στρατιωτικούς και 2 πολίτες, να στέλνουμε μια φρεγάτα του Στόλου σε αποστολή, με τόση βιασύνη και χωρίς να έχουμε εξασφαλίσει το μίνιμουμ της ασφάλειας της;

Τα ερωτήματα στο ΥΠΕΘΑ…

Οι Data Journalists έστειλαν γραπτά ερωτήματα στη Διεύθυνση Ενημέρωσης του ΥΠΕΘΑ. Δεν έλαβαν καμία απάντηση.Τα ερωτήματα:

Προς Διευθυντή Ενημέρωσης ΥΠΕΘΑ

Κύριε Διευθυντά,

Η δημοσιογραφική ομάδα των Data Journalists, θα δημοσιεύσει ρεπορτάζ σχετικά με την αποστολή της φρεγάτας ΎΔΡΑ στην Ερυθρά Θάλασσα. Για αυτόν τον λόγο σας θέτουμε γραπτώς κάποια από τα στοιχεία που έχουν προκύψει για τον εξοπλισμό του πλοίου και θα θέλαμε τις απαντήσεις σας:

  • Πώς επελέγη το σύστημα το αντι-drones το οποίο τοποθετήθηκε στη φρεγάτα ΎΔΡΑ;

  • Υπήρξε αξιολόγηση διαφορετικών συστημάτων ή επελέγη απ΄ ευθείας το συγκεκριμένο;

  • Δοκιμάστηκε πριν από τον απόπλου της φρεγάτας και ποια τα αποτελέσματα των δοκιμών;

  • Είναι ξένης προέλευσης ή ελληνικής κατασκευής;

  • Η ελληνική εταιρεία που ενεπλάκη στην τοποθέτηση του, έχει ασχοληθεί στο παρελθόν με συστήματα antidrones; Στην ιστοσελίδα της δεν προκύπτει προηγούμενη εμπειρία.

  • Γνωρίζετε αν το στο παρελθόν ο ιδιοκτήτης της εταιρείας είχε εμπλακεί σε περίπτωση τηλεοπτικής πειρατείας;

  • Είναι αλήθεια ότι κατά τη διάρκεια του πλου της φρεγάτας ΎΔΡΑ παρουσιάστηκαν προβλήματα από τη λειτουργία του συστήματος αντι-drones σε συστήματα της φρεγάτας;

  • Είναι αλήθεια ότι στο Ναύσταθμο της Σαλαμίνας έχουν κληθεί άλλες εταιρείες για να παρουσιάσουν τα δικά τους συστήματα, προκειμένου ένα από αυτά να τοποθετηθεί στην φρεγάτα που θα αντικαταστήσει την ΎΔΡΑ;

…και η σιγή ασυρμάτου

Απαντήσεις δεν πήραμε μέχρι την ώρα δημοσίευσης αυτής της έρευνας.

Η αναζήτηση για τον εξοπλισμό με αντι-drones σύστημα στη φρεγάτα που θα αντικαταστήσει την ΎΔΡΑ σε λίγες εβδομάδες συνεχίζεται στο Ναύσταθμο.

datajournalists.co.uk

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ

ΔΗΜΟΦΙΛΗ