Αισχύλου “Πέρσες”

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Το 472 π.Χ. ο Αισχύλος νίκησε με μια τετραλογία που περιελάμβανε τις τραγωδίες Φινεύς, Πέρσαι, Γλαύκος, Ποτνιεύς και το σατυρικό δράμα Προμηθεύς Πυρκαεύς.

Οι Πέρσαι είναι το παλαιότερο σωζόμενο έργο του δραματουργού, ενώ από τα άλλα τέσσερα, μυθολογικού περιεχομένου, δεν διασώζονται παρά μηδαμινά σπαράγματα. Είναι, επομένως, οι Πέρσαι το πρώτο πλήρες δράμα στην ιστορία του θεάτρου και ταυτόχρονα το μόνο δραματικό έργο που διασώζεται με ιστορικό περιεχόμενο. Χρησιμεύει πολύ για τη μελέτη του δράματος, ωστόσο δεν είναι κάτι εντελώς καινούργιο για την εποχή του Αισχύλου.

Ο Φρύνιχος είχε παρουσιάσει δύο τουλάχιστον φορές έργα εμπνευσμένα από την ιστορική πραγματικότητα. Για το ένα, μάλιστα, τη Μιλήτου άλωσι, είχε υποχρεωθεί να πληρώσει ο ίδιος και πρόστιμο επειδή είχε υπενθυμίσει στο αθηναϊκό κοινό «οικεία κακά», την καταστροφή δηλαδή της Μιλήτου από τους Πέρσες. Το δε δεύτερο έργο του Φρυνίχου –Φοίνισσαι– έχει ακριβώς το ίδιο θέμα με τους Πέρσες, την καταστροφή των Περσών από τους Έλληνες στη Σαλαμίνα.

Στους Πέρσες ο Αισχύλος υιοθετεί εκτός από το θέμα και τη βασική ιδέα του προκατόχου του, την περιγραφή της ελληνικής νίκης από την πλευρά των ηττημένων, προχωρώντας βεβαίως σε μια μεγαλοπρεπή ανύψωση. Ο Αισχύλος υμνήθηκε πολλάκις και δικαίως διότι χάρισε υπερχρονική διάρκεια στις ύψιστες ώρες του λαού του, χωρίς ελάχιστο ίχνος στενόκαρδου μίσους.

Η υπόθεση του έργου το οποίο διαδραματίζεται στα Σούσα έχει, συνοπτικά, ως εξής:Την είσοδο του Χορού την αποτελούν Πέρσες γέροντες ευγενείς (σύμβουλοι) που εκφράζουν την ανησυχία τους για την τύχη του στρατού που έχει εκστρατεύσει κατά της Ελλάδας, αναφέροντας τα ονόματα των επιφανών Περσών που συμμετέχουν. Ο Χορός περιγράφει το πλήθος του στρατού αλλά και την ιστορία των Περσών όσον αφορά τη στρατιωτική (και ναυτική) επιχείρηση που τώρα έχουν αναλάβει.

Στη σκηνή εισέρχεται η Άτοσσα, σύζυγος του νεκρού Δαρείου και μητέρα του αρχηγού της εκστρατείας Ξέρξη. Εμπιστεύεται στον Χορό την ανησυχία που την έχει κυριεύσει και διηγείται το όνειρο που την τάραξε (τη ζεύξη δύο γυναικών, μιας Ελληνίδας και μιας Ασιάτισσας, σε ένα άρμα από τον Ξέρξη), δηλώνοντας επίσης ότι προτίθεται να προσφέρει θυσία στους θεούς.

Φθάνει ο αγγελιαφόρος και αναγγέλλει τη νίκη των Ελλήνων και την καταστροφή των Περσών, πληροφορώντας την Άτοσσα για τη σωτηρία του Ξέρξη ενώ αναφέρεται και ονομαστικά τους Πέρσες που σκοτώθηκαν. Κατόπιν περιγράφει αναλυτικά τη ναυμαχία καθώς και την κακή τύχη του υπόλοιπου στρατού που επιχείρησε να επιστρέψει διά ξηράς.

Η Άτοσσα επιστρέφει στο παλάτι για να ετοιμάσει θυσία. Ο Χορός εν τω μεταξύ θρηνεί για την πανωλεθρία. Η Άτοσσα μαζί με τον Χορό προσφέρουν τιμές στον τάφο του Δαρείου. Ξαφνικά εμφανίζεται το φάντασμα του Δαρείου και μιλάει προς τους Πέρσες και την Άτοσσα. Ο Δαρείος πληροφορείται για τη συμφορά των Περσών και την αποδίδει στην αλαζονεία του γιου του που ξεπέρασε το μέτρο. Η Σαλαμίνα είναι το πρώτο μέρος της ανταπόδοσης και οι Πλαταιές, όπως προφητεύει ο Δαρείος προτού επιστρέψει στον Κάτω Κόσμο, θα είναι το δεύτερο. Ο Χορός αναπολεί τις επιτυχίες του Δαρείου όσο ήταν ζωντανός. Έρχεται ο Ξέρξης με θρήνους για τη συμφορά και σε λυρικό διάλογο με τον Χορό μνημονεύει και άλλους επιφανείς Πέρσες που χάθηκαν. Το έργο τελειώνει με λυρικούς θρηνητικούς στίχους που εναλλάσσονται ανάμεσα στον Ξέρξη και στον Χορό.

Η αντίληψη –διαμορφωμένη προφανώς στις αρχές του 5ου αιώνα π.Χ.– ότι ο ελληνικός και ο ασιατικός κόσμος χωρίζονται σαφώς από όρια που εκτός από γεωγραφικά είναι επίσης και ηθικά, αισθητικά και ιδεολογικά φαίνεται ολοκάθαρα στο κείμενο του Αισχύλου, σχετιζόμενη άμεσα με τη γνωστή διάκριση «Ελλήνων» και «βαρβάρων».

Στους Πέρσες η εικόνα της ελληνικής νίκης αναμφισβήτητα τονίζεται, παρουσιάζεται πάντως χωρίς εύκολη θριαμβολογία από χείλη νικητών, αλλά με ανησυχία και οδύνη από πάθη ευγενών ηττημένων. Οι πολιτικές και πολιτιστικές αιχμές του Αισχύλου είναι εμφανείς, με τον υπερτονισμό του στοιχείου της δεσποτικής περσικής μοναρχίας και με την υπενθύμιση των αγαθών που εξασφαλίζει στην ελληνική πλευρά η ελευθερία της βούλησης. Μεγάλο ενδιαφέρον στην τραγωδία αυτήν παρουσιάζει το γεγονός ότι κάποιου τύπου αξιολογική διάκριση ανάμεσα στους δύο αυτούς κόσμους πρέπει να γινόταν αντιληπτή ακουστικά. Στο γλωσσικό επίπεδο, ιδίως στα στάσιμα, φαίνεται να εκφράζεται με τις θρηνητικές εκφράσεις και με την υπερβολική χρήση των επιφωνημάτων.

Και, κάτι άλλο. Μας διαφεύγει, δυστυχώς, η μουσική, το μεγαλύτερο χάσμα που καλούμαστε να ξεπεράσουμε, αφού προσεγγίζουμε το δράμα μόνο οπτικά!

Ένα άλλο γενικό πρόβλημα είναι η θρησκευτική διάσταση της ιδεολογίας στο θέατρο του Αισχύλου. Η διάκριση του ελληνικού και του ασιατικού χώρου ανάγεται σε θρησκευτικό επίπεδο, δηλαδή σε ένα επίπεδο κοινής αποδοχής της εποχής του. Εντοπίζεται στην αποδοκιμασία που εκφράζει ο θεϊκός χώρος –ο Δίας– μέσω της ελληνικής νίκης απέναντι στην επεκτατική απληστία του παρορμητικού Ξέρξη. Ακούμε για την Άτη και συναντούμε έτσι μία έννοια που στην τραγωδία, την αισχύλεια προ πάντων, είναι ένα βασικό στοιχείο της ερμηνείας του κόσμου.

Η γλώσσα μας δεν μπορεί να την εκφράσει με μία λέξη. Από το μέρος των θεών η Άτη είναι το πεπρωμένο που αυτοί το στέλνουν στους ανθρώπους, ενώ από το μέρος των ανθρώπων η Άτη παριστάνεται ως τύφλωση, που στην αρχή έρχεται κοντά τους χαμογελαστή, τους θολώνει όλο και περισσότερο το μυαλό, τους ξεγελάει, και τους αφήνει τέλος να τραβήξουν τον δρόμο της καταστροφής τους.

Η εξολόθρευση της περσικής βασιλικής δύναμης παριστάνεται ως συνέπεια εκείνης της αρχικής αμαρτίας που οι Έλληνες ονόμαζαν Ύβρι. Ο άνθρωπος που τον βρήκε η Άτη ξεπερνάει τα σύνορα που του έχουν ορισθεί, κλονίζει την τάξη του κόσμου και πρέπει να πέσει θύμα της δικής του τύφλωσης. Η ζεύγη του Ελλησπόντου –όπως και η ζεύξη των δύο γυναικών στο όνειρο της Άτοσσας– εμφανίζεται ως υβριστική παραβίαση μιας φυσικής τάξης που δεν πρέπει να διαταραχθεί.

Ο Δίας που τιμωρεί το μυαλό που ανεβαίνει πολύ ψηλά είναι μία άποψη που συμμερίζεται όλος ο αθηναϊκός λαός αλλά υπάρχει και ένας άλλος σκοτεινός λόγος: Λέει ο Αισχύλος: «αλλ’ όταν σπεύδη τις αυτός, χω θεός συνάπτεται» (όταν κάποιος δείχνει βιασύνη, τότε και ο θεός του δίνει ένα χέρι). Ο άνθρωπος ξεκινώντας για την αμαρτία βρίσκει πρόθυμο αρωγό τον θεό, λοιπόν. Μια παράξενη σκέψη για έναν θεό που βοηθάει για το κακό μένει σκοτεινή και μόνο στην Ορέστεια αποκαλύπτεται τελείως η σημασία της.

Εξάλλου, το είδωλο του Δαρείου εκτός από ένα θεατρικό εύρημα έχει και έναν ιδεολογικό πυρήνα που τοποθετεί στις τρεις διαστάσεις του χρόνου, στο παρελθόν, στο παρόν και στο μέλλον, τα όρια της συμβίωσης των δύο κόσμων.

Βιβλιογραφία:

Γράμματα Ι: Αρχαϊκή και Κλασική Περίοδος, ΕΑΠ, 2001.

Άλβιν Λέσκυ, Ιστορία της Αρχαίας Ελληνικής Λογοτεχνίας

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ

Τι πέτυχε ο Τσίπρας με το βιβλίο του;

Γράφει η Μπάμπουσκα από το documentonews.gr Προσπερνάω τα σχόλια που δημοσιεύτηκαν τις τελευταίες μέρες και θέλουν την κυκλοφορία του βιβλίου «Ιθάκη» του Αλέξη Τσίπρα να...

Καρυστιανού – Φαραντούρης στις Βρυξέλλες για άρθρο 86: Να προχωρήσουν οι διώξεις για ΤΕΜΠΗ και ΟΠΕΚΕΠΕ

«Η ευρωπαϊκή έννομη τάξη δεν μπορεί να ανέχεται «μαύρες τρύπες» που «καταπίνουν» βασικές αρχές του δικαίου και καθιερώνουν δύο κατηγορίες πολιτών: των προνομιούχων και των...

ΟΠΕΚΕΠΕ: καμία δίωξη δεν έχει ασκηθεί έως και σήμερα για εγκληματική οργάνωση

Για το μεγάλο φαγοπότι με τους «γαλάζιους» κολλητούς στον ΟΠΕΚΕΠΕ, εξαιτίας του οποίου οι έντιμοι και πραγματικοί αγρότες είναι ακόμη στο περίμενε, καμία δίωξη...

Αγροτικές Κινητοποιήσεις – Είναι κάτι πέρα από το «στο ίδιο έργο θεατές»,  που θα μπορούσαμε με πούμε μερικά χρόνια πριν – Η Τεχνητή Νοημοσύνη στο...

Αγροτικές κινητοποιήσεις:Γι’ ακόμα μια φορά «στο ίδιο έργο θεατές»; Βασίλης Δημ. Χασιώτης Πριν από χρόνια, θα μπορούσαμε ίσως να το πούμε. Κάθε χρόνο, περίπου...

Παρέμβαση βόμβα του Πάνου Καμμενου: ο ΟΠΕΚΕΠΕ είναι διάρρηξη μπροστά στη ληστεία…ΕΡΧΕΤΑΙ ΤΣΟΥΝΑΜΙ

Σε ανάρτηση του ο Πάνος Καμμένος αναφέρει:  Ημέρα κατά της διαφθοράς… η ΑΑΔΕ του Πιτσιλή πλαστογραφεί δηλώσεις φόρου κληρονομιάς .Ο εισαγγελέας ασκεί ποινική δίωξη σε...

Οι αγρότες αυτή τη φορά έχουν στα χέρια τους αποδεικτική αιτία κυβερνητικής διαφθοράς εις βάρος τους

Η κατάσταση με τα μπλόκα των αγροτών στους κεντρικούς άξονες της χώρας και όχι μόνον, δεν δείχνει καμία διάθεση ύφεσης Η κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας...

Γιώργος Βενετσανος: Τετραήμερη εργασία, η ουτοπία που έγινε πράξη

Η Ισλανδία έκανε πράξη ένα όραμα που κάποτε θεωρούνταν ανέφικτο: καθιέρωσε την τετραήμερη εργασία ως εθνικό πρότυπο. Πρόκειται για μία ριζική αλλαγή στην εργασιακή κουλτούρα...

Περί Θεωριών Συνωμοσίας, Σήμερα και Χθες, (ενδεικτικές αναφορές σε : Κόσμο / Ευρώπη / Ελλάδα) – Μια συζήτηση με τη Τεχνητή Νοημοσύνη

 Περί «θεωριών  συνωμοσίας» ο  παρών διάλογος με την Τεχνητή ΝοημοσύνηΚι όπως σε όλους τους διαλόγους αυτής της σειράς, η συζήτηση δεν μένει στο θεωρητικό...

Ο Αρχιεπίσκοπος Κύπρου κ.κ. Γεώργιος καί ο Προκοπης Παυλόπουλος κρούουν σήμα κινδύνου γιά Κύπρο καί Θράκη

Τόν κίνδυνο τουρκοποιήσεως της Κύπρου, αλλά καί τίς επικίνδυνες τουρκικές αξιώσεις όσον αφορα στήν Θράκη επεσήμαναν ο Αρχιεπίσκοπος Νέας Ιουστινιανης καί πάσης Κύπρου κ.κ. Γεώργιος...

Ο Ανδρέας Κουτσόλαμπρος αναδείχτηκε μεγάλος νικητής των εκλογών στον Δικηγορικό Σύλλογο Αθηνών

Ο Ανδρέας Κουτσόλαμπρος αναδείχτηκε μεγάλος νικητής των εκλογών στον Δικηγορικό Σύλλογο Αθηνών (ΔΣΑ), επικρατώντας με ποσοστό άνω του 60% στον β’ γύρο και στέλνοντας...

Χάρης Δούκας: Την ώρα που η κυβέρνηση μας αφαιρεί πόρους κι «εργαλεία», εμείς συνεχίζουμε να στηρίζουμε τους πιο ευάλωτους

Πρώτη φορά μηδενίζουμε τα δημοτικά τέλη για 1 χρόνο για όσους κατοίκους αποκτήσουν παιδί το 2026 με εισόδημα έως 30.000€ Παράλληλα με μεγάλη προσπάθεια τα...

Σημαντική αποκατάσταση της ιστορικής πορείας των Ευζώνων στην πλατεία Συντάγματος!

Για χρόνια, οι Εύζωνες της Προεδρικής Φρουράς υποχρεώνονταν, λίγο προτού φτάσουν στο Μνημείο του Αγνώστου Στρατιώτη, να παρεκκλίνουν ελαφρά από την απόλυτα ευθεία γραμμή...

Ιρλανδική διάβαση (ράμπα) Γέφυρας Αμπελιάς, Φαρσάλων Λάρισας: Με 48 περίπου εκατομμύρια κυβικά μέτρα και 385 m3/sec, την χτύπησε ο Ποταμός Ενιπέας στην κακοκαιρία Byron

«Ιρλανδική διάβαση (“ράμπα”) “Γέφυρας Αμπελιάς, Φαρσάλων, Λάρισας”: Με 48 περίπου εκατομμύρια κυβικά μέτρα και 385 m3/sec, την χτύπησε ο “Ποταμός Ενιπέας” στην κακοκαιρία “Byron” (~143,40 mm βροχής)»Μεγάλος ήταν ανέκαθεν ο κίνδυνος, (ιδιαίτερα κατά τις νυχτερινές ώρες), για τις ζωές των...

Απαραίτητα ή περιττά βιβλία;

Τελευταία εκδόθηκε το βιβλίο του τέως Πρωθυπουργού με τον τίτλο «Ιθάκη» Δεν το διάβασα –ούτε και πρόκειται – αφού δεν εμπίπτει στα αναγνώσματα που θα...

«2045 – Ήταν Κάποτε μια Χώρα που την Έλεγαν Ευρώπη» – Η Τεχνητή Νοημοσύνη περιγράφει λογοτεχνικά την Ευρώπη του 2045

 Το παρόν άρθρο, αποτελεί συνέχεια του προηγούμενου άρθρου μου «Λευκός Οίκος «Στρατηγική Εθνικής Ασφάλειας - 2025» - Ευρώπη και Ελλάδα σε σχέση με το...

Ποιος ευθύνεται για τα μπλόκα;

Η χώρα σιγά σιγά τις τελευταίες ημέρες έχασε αλλά και χάνει τους δρόμους της, που ήδη έχασαν το ελεύθερο και κοινόχρηστο αγαθό της ελεύθερης,...

Αγροτες: Ετοιμάζουν «Aπόβαση» στο γραφείο του υπουργού Αγροτικής Ανάπτυξης Κώστα Τσιάρα στην Καρδίτσα

Αποκλεισμένη από 4 μπλόκα η Θεσσαλονίκη Στη Χαλκηδόνα, οι αγρότες έκλεισαν την Παλαιά Εθνική Οδό Θεσσαλονίκης–Έδεσσας για περίπου πέντε ώρες. Στα Μάλγαρα, το ρεύμα προς Αθήνα...

Άρθρο παρέμβαση του Συντονιστή της ΠΡΩ.ΣΥ.Π. Κώστα Κιλτίδη: Το θεσμικό ζήτημα της ελληνικής γεωργίας

Με αφορμή το μέγα θέμα του ΟΠΕΚΕΠΕ, νιώθω την ανάγκη να καταθέσω σκέψεις και προτάσεις, που με ιδιότητα βουλευτού και υφυπουργού υπερασπίσθηκα ως ζωτικά...

Λευκός Οίκος «Στρατηγική Εθνικής Ασφάλειας – 2025» – Ευρώπη και Ελλάδα σε σχέση με το παραπάνω έγγραφο – Μερικές Πρώτες Εκτιμήσεις με Οδηγό τη Τεχνητή Νοημοσύνη

  Δόθηκε στην δημοσιότητα η ετήσια έκθεση το Λευκού Οίκου για τη «Στρατηγική Εθνικής Ασφάλειας» των ΗΠΑ για το έτος 202 (WHITE HOUSE - 2025-National-Security-Strategy) Είναι...

Υποκλοπές: Η μικρή πλην τίμια Ελλάδα πρωταγωνιστεί για άλλη μια φορά στον Διαφωτισμό του ανθρώπινου γένους

Η Apple και η Google ανακοίνωσαν αυτή την εβδομάδα μια νέα σειρά προειδοποιήσεων για κυβερνοαπειλές προς χρήστες σε όλο τον κόσμο σε μια προσπάθεια να...

ΔΗΜΟΦΙΛΗ