Κήποι Αδώνιδος

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Ένα από τα σημαντικότερα  αντικείμενα του αδωνιακού τελετουργικού αποτελούν οι λεγόμενοι κήποι του αδώνιδος. Ήταν μάλιστα τόσο άρρηκτα συνδεδεμένα τα αγγεία αυτά με την εν λόγω εορτή που σε πολλές κειμενικές αρχαίες πηγές η ίδια εορτή των Αδωνίων  λαμβάνει την ονομασία των αγγείων αυτών, δηλαδή “Κήποι Αδώνιδος.”Τα αγγεία αυτά ήταν κατασκευασμένα κυρίως από πηλό (όστρακα), αλλά και κάνιστρα και χύτρες ή ακόμη και οιασδήποτε μορφής δοχεία,  στα οποία οι γυναίκες με περισσή επιμέλεια τα γέμιζαν με χώμα. Οκτώ ημέρες πριν την διεξαγωγή του τελέσματος φύτευαν σε αυτά συγκεκριμένα φυτά και την ενάτη ημέρα ξεκινούσαν με αυτά ανά χείρας την εορτή. Οι αναφορές για το είδος των φυτών αυτών είναι ότι ήσαν σιτάρι, θριδακίνη (το σημερινό μαρούλι)  μάραθο αλλά και διάφορα άνθη ή ακόμη και απλή χλόη

%CE%B5%CE%B9%CE%BA%CF%8C%CE%BD%CE%B1

Ο τρόπος επιλογής των φυτευομένων άνθεων ή καρπών ήταν συγκεκριμένος και έχει άμεση σχέση με το τελεστικό αναπαραστατικό δρώμενο. Οι καρποί ή τα άνθη αυτά είναι απαραίτητο να έχουν την ιδιότητα της γρήγορης ανάπτυξης καθώς, μέσα σε εννέα μόλις ημέρες από την φύτευση, αυτά θα έπρεπε να είχαν ταχέως βλαστήσει μέσα στα σκεύη αυτά. Η ταχεία βλάστηση νοηματοδοτούσε  την νεότητα και την πρόωρη ανάπτυξη του αδώνιδος,  όμως παρ όλη την απότομη ανάπτυξη τους ή δεύτερη συνεπακόλουθη  ιδιότητα των όσων φύτευαν ήταν ο απότομος μαρασμός τους. Η  πρόωρη φθίση της ζωτικότητας των καρπών επιβεβαίωνε τελετουργικά, με την φυτική αυτή ιδιότητα, τον άωρο θάνατο, τον αφανισμό του ωραίου θεού. Το ίδιο συμβαίνει και με την θνητότητα του ανθρωπίνου όντος αφού ενσαρκώνεται μεν αλλά αποθνήσκει σε ένα συννεχόμενο κύκλο επαναγγενήσεων ο οποίος και λαμβάνει τέλος μόνο εάν η ψυχή σε κάποια ενσάρκωσή της δεχθεί τις  επιδράσεις των μυστηριακών πεδίων.

Τα αγγεία με τους σπόρους τα τοποθετούσαν οι γυναίκες στις στέγες των σπιτιών τους ούτως ώστε να δεχθούν με εύχερο τρόπο τις ζωηφόρες ηλιακές επιδράσεις να αναβλαστήσουν πιο γρήγορα. Η αρχή του τελέσματος των Κήπων του Αδώνιδος  επιτελούνταν με τον τελετουργικό καταβιβασμό των αγγείων από την κάθε στέγη, που η κάθε γυναίκα,  όπως ήδη αναφέραμε είχε από μέρες τοποθετήσει εκεί, με μία κλίμακα(σκάλα) που τοποθετούσαν έξω από αυτά τα σπίτια όπως πολύ χαρακτηριστικά διαβλέπουμε στην διασωθείσα εικόνα.

  • Women Adonia Louvre CA1679

Ο τρόπος επιλογής των φυτευομένων άνθεων ή καρπών ήταν συγκεκριμένος και έχει άμεση σχέση με το τελεστικό αναπαραστατικό δρώμενο. Οι καρποί ή τα άνθη αυτά είναι απαραίτητο να έχουν την ιδιότητα της γρήγορης ανάπτυξης καθώς, μέσα σε εννέα μόλις ημέρες από την φύτευση, αυτά θα έπρεπε να είχαν ταχέως βλαστήσει μέσα στα σκεύη αυτά. Η ταχεία βλάστηση νοηματοδοτούσε  την νεότητα και την πρόωρη ανάπτυξη του αδώνιδος,  όμως παρόλη την απότομη ανάπτυξη τους ή δεύτερη συνεπακόλουθη  ιδιότητα των όσων φύτευαν ήταν ο απότομος μαρασμός τους. Η  πρόωρη φθίση της ζωτικότητας των καρπών επιβεβαίωνε τελετουργικά, με την φυτική αυτή ιδιότητα, τον άωρο θάνατο, τον αφανισμό του ωραίου θεού. Το ίδιο συμβαίνει και με την θνητότητα του ανθρωπίνου όντος αφού ενσαρκώνεται μεν αλλά αποθνήσκει σε ένα συνεχόμενο κύκλο επαναγγενήσεων ο οποίος και λαμβάνει τέλος μόνο εάν η ψυχή σε κάποια ενσάρκωση της δεχθεί τις  επιδράσεις των μυστηριακών πεδίων.

Τα αγγεία με τους σπόρους τα τοποθετούσαν οι γυναίκες στις στέγες των σπιτιών τους ούτως ώστε να δεχθούν με εύχερο τρόπο τις ζωηφόρες ηλιακές επιδράσεις να αναβλαστήσουν πιο γρήγορα. Η αρχή του τελέσματος των Κήπων του Αδώνιδος  επιτελούνταν με τον τελετουργικό καταβιβασμό των αγγείων από την κάθε στέγη, που η κάθε γυναίκα,  όπως ήδη αναφέραμε είχε από μέρες τοποθετήσει εκεί, με μία κλίμακα(σκάλα) που τοποθετούσαν έξω από αυτά τα σπίτια όπως πολύ χαρακτηριστικά διαβλέπουμε στην διασωθείσα εικόνα.

Στις δύο ανωτέρω εικόνες  απεικονίζονται γυναίκες να επιτελούν κατά το ξεκίνημα της εορτής, πολύ πιθανόν να έχουν εικονογραφήσει και την ίδια την θεά  Αφροδίτη να συνοδεύετε από τον έρωτα αφού θεωρούσαν δεδομένη συμβολιστικά την παρουσία της σε μία τέτοια τελετή που μυθολογικά καθιέρωσε η ίδια για τον εραστή της. Η κλίμακα-σκάλα εδώ αποτελεί σύμβολο της Ουρανίας Αφροδίτης που ενδεχομένως να σηματοδοτεί την κάθοδό της από τον ουρανό προς την γη προς αναζήτηση του αγαπημένου της αλλά και γενικότερα ως σύμβολο η σκάλα επισημαίνει την απόπειρα γεφυρώματος του χάσματος μεταξύ ανθρωπίνου και θεϊκού.

Είναι πού σημαντικό να τονίσουμε στο σημείο αυτό ότι όλα τα τελετουργικά σκεύη που ήταν απαραίτητα σε κάθε έκφανση της ελληνικής τελετουργίας δεν ήταν παρά καθημερινά χρηστικά αντικείμενα. Οι λεγόμενοι και ως Κήποι εδώ δεν ήταν παρά απλές γλάστρες, όπως θα τις λέγαμε σήμερα, που τις είχαν στα σπίτια τους και διακοσμούσαν τις οικίες τους με διάφορα φυτά. Είναι πολύ σημαντικό να κατανοήσουμε ότι αυτή η ταύτιση του καθημερινού αντικειμένου που  μετατρέπεται σε τελετουργικό ενέχει και μία πολύ σημαντική προέκταση αφού μας αποκαλύπτει την απόλυτη ταύτιση του ιερού με το καθημερινό. Άλλωστε ολάκερη η πολιτισμικώς  εκπεφρασμένη ταυτότητα του Έλληνα δεν μπορούσε να διαχωριστεί σε καμία υποδιαίρεσή της από την ολότητα της θρησκευτικής του παραδόσεως. Καθημερινή ζωή και λατρεία αποτελούσαν έννοιες ταυτόσημες.

Παρμενίδης Ιω. Μπουσίου hellenictheology.gr

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ

Δεν έχει ασκηθεί καμία δίωξη στον αγροτοσυνδικαλιστή σύμφωνα με νεότερα δημοσιεύματα

Αρχικά είχε διαρρεύσει πως με επείγουσα διάταξη του εποπτεύοντος εισαγγελέως του ελληνικού FBI δεσμεύτηκαν τα περιουσιακά στοιχεία και τα ακίνητα του αγροτοσυνδικαλιστή Κώστα ΑνεστίδηΣύμφωνα...

Μαρία Καρυστιανου: Απάντηση κόλαφος στην ΑΑΔΕ και τον Πιτσιλή

«Κανείς δεν βρίσκεται υπεράνω του νόμου, δήλωσε χθες η ΑΑΔΕ, χωρίς βέβαια να απαντάει στα ερωτήματα που την καίνε. Πλην όμως ΕΜΕΙΣ είμαστε αυτοί που...

Να μετριέται καθαρός χρόνος και στο ποδόσφαιρο…

Έχει καταστεί πλέον απαραίτητη η χρονομέτρηση και των αγώνων ποδοσφαίρου, ίδια με αυτή των αγώνων «καλάθι» Δεν έχει εμπιστοσύνη πλέον είτε το χρονόμετρο, είτε η...

Μυστακίδης – Αλαφούζος συμμαχούν για να σώσουν τον Μητσοτάκη

Παρότι σε τέτοιες περιπτώσεις υπάρχει «άβατο», επιμένουν οι πληροφορίες ότι συνεχίζονται οι συζητήσεις για την είσοδο του Τέλη Μυστακίδη στον ΣΚΑΪ Δηλαδή, ο ιδιοκτήτης του...

Μέθοδος ΕΛΤΑ και στην ΟΣΥ: απανωτές συμβάσεις με ιδιώτες, προσλήψεις ημετέρων και «περίεργες» δαπάνες

Στον δρόμο της απαξίωσης με απώτερο στόχο την ιδιωτικοποίηση, όπως συμβαίνει με τα ΕΛΤΑ, βαδίζει η Οδικές Συγκοινωνίες ΑΕ (ΟΣΥ) η κρατική εταιρεία και θυγατρική...

Η κοινωνική επικαιρότητα φέρεται να ανησυχεί από την καθιέρωση του προσωπικού αριθμού των πολιτών: «Ένας για όλα!»

Η κοινωνική επικαιρότητα φέρεται να ανησυχεί από την καθιέρωση του προσωπικού αριθμού των πολιτών - «Ένας για όλα!» Ένας λοιπόν αριθμός που αν, και...

Χρυσα Χριστουγεννα για 8 υπουργούς του Μητσοτακη στην Νέα Υόρκη, δημοσια δαπάνη

Μαζική απόβαση κυβερνητικών στελεχών παραμονές Χριστουγέννων με το ευγενές πρόσχημα των υπηρεσιακών αναγκών – Ενώ η κοινωνία στενάζει από την ακρίβεια και την αβεβαιότητα,...

Ο Τσίπρας επέλεξε να εξαπατήσει και να ταπεινώσει μεγάλο τμήμα του ελληνικού λαού, που τον εμπιστεύτηκε

Έσπευσα να αγοράσω το βιβλίο του κ. Τσίπρα για ένα και μοναδικό λόγο. Για να έχω, επιτέλους, απαντήσεις στο τι ακριβώς συνέβη με την...

Μαρία Καρυστιανου: ΝΕΟ δόλιο χτύπημα της Κυβέρνησης για την τρομοκράτηση και φίμωσή μας

ΝΕΟ δόλιο χτύπημα της Κυβέρνησης για την τρομοκράτηση και φίμωσή μας: Έφοδος του ΣΔΟΕ στα γραφεία του Συλλόγου των Τεμπών. Όλα είναι καθαρά και...

Μαρία Καρυστιανου: Επιβεβαίωσε την ύπαρξη μιας συλλογικής πολιτικής πρωτοβουλίας, που βρίσκεται ήδη σε φάση οργάνωσης

Την ύπαρξη μιας συλλογικής πολιτικής πρωτοβουλίας, που βρίσκεται ήδη σε φάση οργάνωσης, επιβεβαίωσε η Μαρία Καρυστιανού, μιλώντας στην ειδική επετειακή έκδοση της Εφημερίδας των...

Ο Ελληνικός λαός παραμένει μαζί με αγρότες στηρίζοντας την δυναμική διαμαρτυρία τους

Ο Ελληνικός λαός που παραμένει μαζί με αγρότες στηρίζοντας την δυναμική διαμαρτυρία τους περιμένει από την κυβέρνηση της Νέας Δημοκρατίας του Μητσοτάκη, απτά, και όχι...

Γιώργος Κύρτσος: Νεοδημοκράτες μου λένε πως η κυβέρνηση είναι διεφθαρμένη

Όπου βρεθώ και όπου σταθώ με πλησιάζουν πολίτες -οι περισσότεροι Νεοδημοκράτες- για να μου τονίσουν: Δεν πάει άλλο. Η κυβέρνηση είναι διεφθαρμένη.Ο Μητσοτάκης ενδιαφέρεται μόνο για...

Γιατί αργεί ο Αντώνης Σαμαράς να ανακοινώσει το νέο κόμμα

Ολόκληρη η παρέα του Αντώνη Σαμαρά στην καφετέρια του Ναυπλίου, απόρησε γιατί ο Μεσσήνιος δεν είπε κουβέντα, μα κουβέντα για την νέα πολιτική κίνηση...

Υπερ της κατασχεσης των Ρωσικων κεφαλαίων που ζητουσε ο Μερτς και υπερ της συμφωνιας mercosur ο Μητσοτάκης

2 στα 2 ειχε ο μεγάλος ηγέτης. Πηγε και εκανε το "κατοικίδιο" των ευρωπαίων αντι να κοιταξει το συμφέρον τς χώρας.Υπερ της κατασχεσης των Ρωσικων...

Ιωάννης Καποδίστριας – ο ΕΛΛΗΝ

Τίποτα δεν γίνεται τυχαία στο σύμπαν Του Τσολάκη ΠασχάληΣε μια εποχή που τα πουλιά πάψαν να κελαηδούνε κι η άνοιξη αργεί πολύ για να φανεί,...

Το όνομα Καρυστιανού ειανι συνυφασμένο με την απονομή, που λείπει, δικαιοσύνης στην χώρα μας

Πολλά αναφύονται λόγω της υπέρμετρης χρονικής διασπάθισης, της έναρξης μιας δικαστικής διαλεύκανσης του εγκλήματος - Του γνωστού και πασίγνωστου, που έλαβε χώρα στα Τέμπη Όλη...

Με τις προφυλακίσεις ή και με περιοριστικούς όρους τιμωρίες ενόχων, προς ίδιον όφελος, οικονομικών εγκλημάτων, ουδείς συνετίζεται

Δημοσιεύτηκε τιμωρία με προφυλάκιση ή και μή, στην Κρήτη, προσώπων, μέχρι σήμερα «φερομένων» που ενέχονταν στο Σκάνδαλο του ΟΠΕΚΕΠΕ Με τις προφυλακίσεις ή και με...

Η πεντάδα του Πανελλήνιου που δόξαζε την Ελλάδα στα Ευρωπαϊκά τουρνουά

Δεν είναι η πρώτη φορά που Ελληνική ομάδα Μπάσκετ μπολ συντρίβει την μεγάλη Βιλερμπάν εντός έδρας του, όπως χθες ο Ολυμπιακός Έχει ξανασυμβεί και μάλιστα...

Νίκος Καρανίκας για τον Ευρωβουλευτή Νίκο Παππα: Το χειρότερο που έκανε μέχρι στιγμής ήταν ότι παρέμενε στον ΣΥΡΙΖΑ και την αριστερά των πραξικοπημάτων και...

Σε ανάρτηση του ο Νίκος Καρανίκας αναφέρει για τον ευρωβουλευτή Νίκο Παππα: Παππάς (σε 1’)Δεν γνώριζα τον Γιαννόπουλο ως δημοσιογράφο. Προφανώς δεν πρόκειται για κάποιο...

Ύμνοι του Μανώλη Κοττάκη για την ταινία Καποδιστριας του Γιάννη Σμαραγδή

Παρακολούθησα τήν πρώτη προβολή της ταινίας «Καποδίστριας» του Γιάννη Σμαραγδη μαζί μέ τόν διευθυντή φωτογραφίας του φίλμ Δημήτρη Σταύρου από τά ορεινά του «Ελληνικου...

ΔΗΜΟΦΙΛΗ