Το υπόδειγμα του «ροκ» Καζαντζίδη: επέλεξε να φύγει όταν δεν μπορούσε να κάνει αυτό που ήθελε με τους όρους που επιθυμούσε

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Μανώλης Κοττάκης

Ολη η ταινία για τον Στέλιο Καζαντζίδη είναι μία στιγμή: η σκηνή που καλεί τον Χρήστο Νικολόπουλο και τον Χρήστο Πυθαγόρα να τους ανακοινώσει ότι θα αποχωρήσει από τη δισκογραφία. Είχε ήδη προηγηθεί η ηχηρή αποχώρηση από τα κέντρα διασκεδάσεως το 1965, μετά το επεισόδιο με έναν μπράβο στην «Τριάνα του Χειλά», ένα θρυλικό κέντρο διασκεδάσεως στις Τζιτζιφιές.

Ο μπράβος, ενοχλημένος που ο Καζαντζίδης αρνήθηκε να του πληρώσει προστασία, μπήκε ένα βράδυ και με την απειλή όπλου τον υποχρέωσε να πει 22 φορές το «Ενας μάγκας στον Βοτανικό». Υστερα από αυτό ανακοίνωσε στη Μαρινέλλα την απόφασή του να μην τραγουδήσει ξανά για τους «νεοπλούσιους» και τους «σαμπανάκηδες».

Η δεύτερη φορά ήταν, όμως, κομβική. Καθοριστική. Αγανακτισμένος από τον τρόπο που λειτουργούσαν οι εταιρίες, πήρε των ομματιών του και αναχώρησε για τον Αγιο Κωνσταντίνο και τη βάρκα του.

Η απόφαση ήταν σκληρή – θα περπατούσε στον δρόμο της εξορίας και της σιωπής. Αγρια πράγματα αυτά για κάποιον που ανέπνεε μέσα στο τραγούδι. Επέβαλε ποινή και στον εαυτό του, όχι μόνο στην εταιρία του. Θέλει πολύ μεγάλη δύναμη για να απαρνηθείς την αγάπη των άλλων. «Το να απαρνείσαι την αγάπη των άλλων είναι η πιο μεγάλη μεταρρύθμιση» λέει ο Ρομπέρτο Μπενίνι σε μια ιταλική ταινία, υποδυόμενος τον αποφασιστικό δήμαρχο που θίγει τα κακώς κείμενα της πόλεώς του.

Ο Καζαντζίδης την απαρνήθηκε και αποφάσισε να διανύσει την προσωπική του έρημο για έναν απλό λόγο: γιατί δεν πληρούνταν οι όροι και οι προϋποθέσεις που έθετε στον εαυτό του για να ερμηνεύει τραγούδια. Η σκηνή με τον Νικολόπουλο και τον Πυθαγόρα είναι περίπου ροκ: αφού τους ανακοινώνει την απόφασή του να αποσυρθεί, τους ζητά να του γράψουν ένα τελευταίο τραγούδι που να κρατά ζωντανούς τους δεσμούς του με τα εκατομμύρια του κόσμου που τον αγάπησε και δάκρυζε στο άκουσμα των τραγουδιών του στον κολοφώνα της δόξας του.

«Να πω έτσι “αντίο” και να την κοπανήσω, να εξαφανιστώ» όπως τους είπε. Το τραγούδι αυτό ήταν το «Υπάρχω». Ενα αυθεντικό «λαϊκό» τραγούδι. Λαϊκό όχι με την έννοια της εξαιρετικής λαϊκής μουσικής που έγραψε ο Χρήστος. Λαϊκό για το σφρίγος του στίχου του Πυθαγόρα, με το οποίο απευθύνθηκε απευθείας με τη φωνή «καμπάνα» στον κόσμο του. Χωρίς ενδιάμεσους. «Υπάρχω κι όσο υπάρχεις θα υπάρχω/σκλάβα τη ζωή σου θα ‘χω/κι ας βαδίζουμε σε δρόμους χωριστούς. (…) Υπάρχω, στη χαρά σου και στη λύπη, η μορφή μου δεν θα σου λείπει/κι ούτε πρόκειται ποτέ να ξεχαστώ».

Το ηχογράφησε και έριξε αυλαία. Ο αναχωρητισμός, ως μέθοδος διεκδίκησης του δικαίου και αναγνώρισης της αξίας κάποιου, είναι μεγάλη υπόθεση. Απαιτεί σφριγηλή ψυχή για να διαχειριστείς τις συνέπειες της αποχώρησης και τη μεγάλη αναμονή, με την πίστη ότι κάποτε θα δικαιωθείς. Απαιτεί απεραντοσύνη εντός σου για να έχεις τη δύναμη να φεύγεις όταν δεν μπορείς να κάνεις αυτό που θέλεις, με τους όρους που επιθυμείς. Εντεκα ολόκληρα χρόνια, αιώνας για έναν καλλιτέχνη, από το 1976 έως και το 1987, κράτησε η αυτοεξορία του. Η πορεία στην προσωπική του έρημο. Επρεπε να είναι πολύ θωρακισμένος ψυχικά για να αντέξει τέτοια ταλαιπωρία. Ηταν. Η ζωή του όλη ήταν. Ο πατέρας του τού είχε πει: «Δεν σε κάνει καλύτερο άνθρωπο ένα νέο ζευγάρι παπούτσια». Το ίδιο είπε και στη Μαρινέλλα, όταν του ζήτησε νέο τραπέζι για το σπίτι «παράγκα» του Αγίου Κωνσταντίνου: «Δεν θα σε κάνει καλύτερο άνθρωπο ένα καινούργιο τραπέζι». Ο Καζαντζίδης είχε σπονδυλική στήλη. Δεν ήταν κυρτός. Κι αν ήταν «κλαψιάρης», καλά έκανε. Μεσουράνησε στην εποχή των δακρύων. Ολη η Ελλάδα έκλαιγε τη φτώχεια της. Τι να κάνει; Να κλαίνε οι άλλοι και να γελά αυτός;

Η ζωή τον δικαίωσε. Οχι μόνο γιατί γύρισε στη δισκογραφία το 1987, αλλά γιατί μέχρι το 2001, που έφυγε από τη ζωή, τον γνώρισε μία ακόμη γενιά. Και μέσα από τις επιτυχίες του δίδαξε στους Ελληνες την ηγεσία στη ζωή. Το γεγονός ότι τρέχει ο κόσμος στους κινηματογράφους σήμερα, 24 χρόνια μετά τον θάνατό του, και υπολογίζεται ότι τα εισιτήρια θα πλησιάσουν το 1 εκατομμύριο είναι το μέτρο της μνήμης και του εκτοπίσματος. Στο τέλος κάθε προβολής, ο κόσμος ξεσπά σε χειροκροτήματα. «Αγάπη μετά θάνατον» ονομάζεται αυτό. Και όσοι αναζητούν τον ορισμό του μεγάλου και του σπουδαίου ας αναρωτηθούν αν θα τους χειροκροτούν και αυτούς τα πλήθη, 25 χρόνια μετά τον θάνατό τους.

Κατά τούτο, η ταινία για τον Στέλιο Καζαντζίδη είναι βαθιά πολιτική και ιδεολογική. Οχι απλώς βιογραφική. Είναι επίσης μια ταινία ηθών – ηθογραφική. Περνούν μέσα από την εξαιρετική σκηνοθεσία του Τσεμπερόπουλου τα έθιμα των Ποντίων, η προσφυγιά, ο σεβασμός στο πρόσωπο της μητέρας, η πίστη στον Θεό με τον σταυρό στο τραπέζι, η λογική της παρέας, ακόμη και οι κώδικες της νύχτας.

Η ταινία «Υπάρχω», στην οποία πρωταγωνιστούν ο αυθεντικός Χρήστος Μάστορας (κάτι ξέρει από αντιξοότητες στην προσφυγιά) και η γλυκύτατη Κλέλια Ρένεση, είναι μια συμπαραγωγή την οποία χρηματοδότησε -και εύγε του- ο επιχειρηματίας Δημήτρης Μελισσανίδης. Ο οποίος επίσης έφυγε από την ΑΕΚ, τον ύμνο της οποίας έγραψε ο Στέλιος στο απόγειό του. Είχε κότσια κι αυτός – Πόντιος. Εύγε του, γιατί έτσι θα περάσει ένα κομμάτι της νεότερης ιστορίας μας στις επόμενες γενιές. Είναι τίμια ταινία, γιατί δεν αγιοποιεί τον Καζαντζίδη και σκιαγραφεί όλες τις παραξενιές του στις σχέσεις του, χωρίς να εξαιρεί την εξάρτησή του από την επιρροή της μητέρας του Γεσθημανής.

Μαθαίνει επίσης στις επόμενες γενιές ότι ο Καζαντζίδης εισήγαγε την ιδεολογία του «λαϊκού καπιταλισμού», απαιτώντας ποσοστά από τις εισπράξεις, όπως έκανε και ο Φορντ με τους εργαζομένους του. Ολες οι επόμενες γενές τραγουδιστών χρωστούν σε αυτόν τον άνθρωπο τις καλύτερες αμοιβές τους.

Δεν θα προσέθετε στην ταινία η αφιέρωση πολλών σκηνών από το παρασκήνιο της διαμάχης του με τον Μίνωα Μάτσα, και γι’ αυτό απεφεύχθη. Τα δικαιώματα των τραγουδιών του Στέλιου ανήκουν άλλωστε, κατ’ ουσίαν, στην παλιά MINOS και η αναβίωση της διαμάχης δεν θα επέτρεπε τη μετάδοσή τους.

Αν έλειψε κάτι από την ταινία, ήταν ένα εμβληματικό τραγούδι του Στέλιου σε στίχους της Ευτυχίας Παπαγιαννοπούλου και μουσική του Απόστολου Καλδάρα, που ακόμη και σήμερα εκφράζει αυθεντικά εκατομμύρια Ελληνες και Ελληνίδες, διότι μοιάζει και με ιδεολογική διακήρυξη:

«Ποιος θα μου δώσει δύναμη
τον κόσμο αυτό ν’ αλλάξω,
να φτιάξω όμορφες καρδιές,
μεγάλες και πονετικές,
τις σκάρτες να πετάξω.

Να σου δώσω μια να σπάσεις,
αχ, βρε κόσμε γυάλινε,
και να φτιάξω μια καινούργια
κοινωνία άλληνε».

Παράλειψις…

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ

Τέλος εποχής για ένα ιστορικό κτίριο της Αλεξανδρούπολης: Κατεδαφίστηκε η οικία της οικογένειας Μαλαματίνα

Κατεδαφίστηκε το πρωί της Παρασκευής 12 Δεκεμβρίου η οικία της οικογένειας Μαλαματίνα ένα από τα πλέον αναγνωρίσιμα και ιστορικά κτίρια της πόλης σηματοδοτώντας το...

Έσβησε στα 50 του χρόνια ο σκηνοθέτης Μιχάλης Ιγνατίου

Σε βαθύ πένθος βυθίστηκε ο τηλεοπτικός και δημοσιογραφικός κόσμος της Κύπρου και της Ελλάδας με την είδηση του θανάτου του σκηνοθέτη Μιχάλη Ιγνατίου Έφυγε από...

Μίκης Θεοδωράκης: Ο παγκόσμιος Ελληνας

Ο Μίκης Θεοδωράκης που γεννήθηκε στη Χίο στις 29 Ιουλίου 1925 και κατάγεται από την πλευρά του πατέρα του από τον Γαλατά Χανίων και από την πλευρά της...

54χρονος έπεσε από την ταράτσα – Τον βρήκαν νεκρό στο πάρκινγκ πολυκατοικίας

Ο 54χρονος βρέθηκε στο πάρκινγκ της πολυκατοικίας αιμόφυρτος Το συμβάν σημειώθηκε στην οδό 28ης Οκτωβρίου και σύμφωνα με όσα μεταδίδει το οnlarissa.gr, περίοικοι ειδοποίησαν την...

Έφυγε από τη ζωή η Μαρία Σαραντη, χήρα του ιδρυτή της εταιρείας ΑΚΡΙΤΑΣ ΑΕ

Η εταιρεία ΑΚΡΙΤΑΣ Α.Ε. επιθυμεί να ενημερώσει το επενδυτικό κοινό για την είδηση της απώλειας της Μαρίας Σαράντη, χήρα του ιδρυτή της εταιρείας Αθανασίου...

Κώστας Βαξεβάνης: Θρασίμια, μπιστικοί και παραγιοί του παρακράτους, που στα μουλωχτά αντριεύονται και στα φανερά δεν ξέρουν και δεν είδαν

Σε παρέμβαση του ο Κώστας Βαξεβάνης αναφέρει:  Ο Φραπές και οι όμοιοί του, απείλησαν τον Πάσχο Μανδραβέλη ότι θα έχει την τύχη του Καραϊβαζ για...

Άγιος Σπυρίδων: Από βοσκός, άγιος και προστάτης της Κέρκυρας

Ο Άγιος Σπυρίδων γεννήθηκε το 270 μ.Χ. στο τώρα κατεχόμενο χωριό Άσσια (Άσκια) της Κύπρου (και όχι στην Τριμυθούντα – σημερινή Τρεμετουσιά – όπως...

Γιατί ο Άγιος Σπυρίδωνας είναι ο πολιούχος άγιος του Πειραιά;

Το έτος 1735 ιδρύθηκε το Μοναστήρι του Αγίου Σπυρίδωνα, εκεί ακριβώς που είναι η σημερινή ομώνυμη εκκλησία, πάνω σχεδόν στα ερείπια του αρχαίου ναού...

Ο Άγιος Σπυρίδωνας και οι παραδόσεις

«Απ’ τ’ άγιου Σπυρίδωνα σπυρί-σπυρί μεγαλώνει η μέρα» λέγαν οι παλιοί…«Έπειτα απ’τη γιορτή τ’ Άη-Νικόλα, στις 12 του μήνα έρχεται ο Άη-Σπυρίδωνας, που ο...

Ετσι εμψύχωσε ο Ηλιόπουλος τα παλικάρια της ΑΕΚ πριν τον αγώνα: Σήμερα παίζετε στις ρίζες της ΑΕΚ, φέρτε τη νίκη, την χρειάζεται ο λαός...

Ο Μάριος Ηλιόπουλος δεν είχε λείψει από κανένα παιχνίδι της ΑΕΚ, σε καμία έδρα, για καμία διοργάνωση Αυτή την φορά ήταν αδύνατον να ταξιδέψει στην...

Φωταγώγηση Χριστουγεννιάτικου δέντρου στο Διδυμότειχο με τον Γιώργο Τσαλικη

🎄✨ ΦΩΤΑΓΩΓΗΣΗ ΧΡΙΣΤΟΥΓΕΝΝΙΑΤΙΚΟΥ ΔΕΝΤΡΟΥ ΣΤΟ ΔΙΔΥΜΟΤΕΙΧΟ! ✨🎄 📍 Μπροστά στην Σχολή Ψυχολογίας 📅 Τετάρτη 17 Δεκεμβρίου 2025 στις 17:30 το απόγευμα 🎤 Γιώργος Τσαλίκης LIVE!Ο Δήμος Διδυμοτείχου...

Αγώνας για να σωθεί η Βίλα Πατσούκα: Ένα από τα σπάνια διασωζόμενα κτίρια της Αλεξανδρούπολης του πρώτου μισού του 20ού αιώνα

Το εξοχικό κτίσμα, που ανεγέρθηκε το 1932 στη μέση της διαδρομής προς τη Νέα Χηλή, αποτελεί ζωντανή μαρτυρία της αστικής εξέλιξης της πόλης  Η βίλα...

Ραγδαίες εξελίξεις στην εξεταστική: Ο Φραπές απείλησε να σκοτώσει την Ζωή Κωνσταντοπουλου – θα την σκοτώσω – Θα της στρίψω το λαρύγγι

Η Ζωή Κωνσταντοπούλου καταγγέλλει τον Γιώργο Ξυλούρη ότι απείλησε τη ζωή της υποστηρίζοντας ότι κατά την έξοδό του από την αίθουσα της Εξεταστικής Επιτροπής της...

 «Στο Παρά Πέντε – 20 Χρόνια Μετά»: Πότε επιστρέφει το Παραπέντε στο Mega

 «Στο Παρά Πέντε – 20 Χρόνια Μετά» Η εκπομπή θα προβληθεί στο MEGA την Τρίτη 23 Δεκεμβρίου, στις 21.00, σε ένα εντυπωσιακό πλατό γεμάτο μουσική,...

Φραπές στην εξεταστική: Πειράζει που ο γιος μου έχει Porsche;

Μετά την Σεμερτζίδου και τον Μαγειρία που είχαν Ferrari (χάρις σε δωρεά της μητέρας του Μαγειρία στο γιο της…), αποκαλύφθηκε στην Εξεταστική ότι και...

Το Σάββατο 13/12 με την «δημοκρατία»: Τα σκοτεινά παρασκήνια του ΚΚΕ

Το Σάββατο 13.12 με την «δημοκρατία»: Τα σκοτεινά παρασκήνια του ΚΚΕ – H απόρρητη αναφορά των Βρετανικών μυστικών υπηρεσιών Μία ιστορία του ελληνικού κομμουνισμού από...

Νεκρή στα 55 της μόλις χρόνια η συγγραφέας φαινόμενο της σύγχρονης λογοτεχνίας, Σόφι Κινσέλα

Η συγγραφέας Σόφι Κινσέλα(Sophie Kinsella), μια από τις πιο αγαπημένες φωνές της σύγχρονης ελαφριάς λογοτεχνίας, έφυγε από τη ζωή σε ηλικία 55 ετών Την τραγική...

Σάλος με την συνέντευξη της 67χρονης κόρης του Μίκη Θεοδωράκη, Μαργαρίτας Θεοδωρακη: Η φύση με έκανε asexual για να με προστατεύσει

Η κόρη του Μίκη Θεοδωράκη μίλησε για τον έρωτα, την προσωπική της ζωή, τον πατέρα της και την απόφασή της να ακολουθήσει vegan διατροφή Αρχικά...

Τα πιο λαμπερά Χριστούγεννα δεν είναι στην Νέα Υορκη αλλα στην Αθήνα: To εορταστικό πρόγραμμα

Φέτος, η Αθήνα ενώνει την παράδοση και τη σύγχρονη δημιουργικότητα, με ένα κέντημα γιορτής που φτιάχνουμε μαζί! 🎁 Χριστουγεννιάτικη Αγορά – Πλατεία ΚοτζιάΗ Πλατεία Κοτζιά...

Αυτό το πανέμορφο χρυσό κόσμημα φτιάχτηκε στην αρχαία Αθήνα πριν 2.300 χρόνια και όμως μοιάζει σαν να είναι σημερινό

Ελληνικός Χρυσός «Ποντιακό Αριστοκρατικό» Διάδημα, Τέλη 4ου-Τέλη 3ου αιώνα π.Χ. Ένα χρυσό διάδημα που αποτελείται από ένα στριφτό περίγραμμα με σχοινί με μια σειρά από...

ΔΗΜΟΦΙΛΗ