του Χρυσόστομου Τσιρίδη.
ΚΡΑΤΗΡΑΣ (του Κλειτία) ΕΙΚΟΝΑ.
Το πλήθος των (επικών) ΜΥΘΟΛΟΓΙΚΩΝ παραστάσεων, σε παράλληλες ζώνες, ΘΑ…μπορούσαν να είναι επιπλέον ΖΩΦΟΡΟΣ, ΜΕΤΟΠΕΣ, ΑΕΤΩΜΑ κάποιου Αρχαίου Ναού.
.
Η Ασπίδα της “Ιλιάδας”, η Χλαίνη των “Αργοναυτικών” και ο ρόλος τους
στα Παγκοσμίως Μοναδικά Γλυπτά των Ελληνικών Ναών και στην ΑΓΓΕΙΟΓΡΑΦΙΑ.
.
ΠΡΙΝ φτάσουμε στα ΜΑΡΜΑΡΙΝΑ “ΑΦΗΓΗΜΑΤΙΚΑ” Γλυπτά Αριστουργήματα της ΚΛΑΣΙΚΗΣ εποχής
(Ζωφόροι, Μετόπες, Αετώματα Ελληνικών Ναών, λ.χ ΠΑΡΘΕΝΩΝΑ)
.
Ή στις επίσης Αριστουργηματικές Αφηγηματικές πολυσύνθετες παραστάσεις,
(ΑΓΓΕΙΟΓΡΑΦΙΕΣ) των Ελληνικών Αγγείων (Εικόνα από το Διαδίκτυο),
.
Έχουμε ΗΔΗ (!) στην ΕΠΙΚΗ ΠΟΙΗΣΗ παρόμοιες καλλιτεχνικές “συνθέσεις”, που
οι Επικοί ποιητές Εντάσσουν στην ΚΥΡΙΩΣ ΑΦΗΓΗΣΗ,
ως εμβόλιμα “ΕΡΓΑ ΤΕΧΝΗΣ” (υποτίθεται) άλλων δημιουργών,
.
ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΑ,
Ο σφυρήλατος διάκοσμος της ΑΣΠΙΔΑΣ του Αχιλλέα, εμφανίζεται ως
αυτόνομη ΕΜΠΝΕΥΣΗ-Επινόηση του θεού ΗΦΑΙΣΤΟΥ,
.
ΕΝΩ ο Μυθολογικός διάκοσμος της εντυπωσιακής ΧΛΑΙΝΗΣ του Ιασονα,
εμφανίζεται ως έργο της Θεάς ΑΘΗΝΑΣ.
.
Με βασικά “ΥΛΙΚΑ” ΤΟΤΕ, Το “Υφασμα- Υφαντό”, το “Μέταλλο” και βέβαια
τον Ποιητικό Επικό λόγο (παραστατική ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ).
.
ΔΗΛΑΔΗ: αφηγηματικές (περιγραφικές) συνθέσεις θα “δούμε” σε Μανδύα, Χλαίνη,
ασπίδα, σκήπτρο, κύπελο κλπ
.
ΚΑΙ ΠΑΝΤΑ, θυμίζω, ΩΣ εμβόλιμα, ΑΥΤΟΝΟΜΑ έργα, Π Ε Ρ Α
και ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΑ από την κυρίως Επική αφήγηση-ΠΛΟΚΗ.
.
Ο Αργοναύτης ΙΑΣΟΝΑΣ λ.χ μπορούσε να πάει στο ραντεβού του με την ΥΨΙΠΥΛΗ (βασίλισσα ΛΗ,
ΜΝΟΥ) φορώντας έναν απλώς “εϋραφή=καλοραμμένο” Χιτώνα ή έστω μια “νεόπλυτη” Χλαίνη.
.
Ο Ομηρικός ΑΧΙΛΛΕΑΣ επίσης θα μπορούσε να έχει μια ασπίδα ανθεκτικότατη
λ.χ τύπου Ασπίδας ΑΙΑΝΤΑ.
.
Οπότε εύλογη η ΑΠΟΡΙΑ “γιατί αυτή η εμμονή” σε…”ΤΟΙΧΟΓΡΑΦΙΚΟΥ” τύπου αφηγήσεις,
που ενέπνευσαν την “ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΗ” των Αρχαίων Ελληνικών Ναών και ΚΕΡΑΜΙΚΗΣ
ΤΕΧΝΗΣ.
.
Δεν είναι τυχαίο ότι ο μεν ΌΜΗΡΟΣ αφιερώνει περίπου 150 στίχους της ΙΛΙΑΔΑΣ,
στην περιγραφή της ΑΣΠΙΔΑΣ, ενώ ο ΑΠΟΛΛΩΝΙΟΣ ο Ρόδιος περίπου 50 στίχους
στα (ΕΛΛΗΝΙΣΤΙΚΑ) ΑΡΓΟΝΑΥΤΙΚΑ, για την περιγραφή του Μυθολογικού διάκοσμου
της ΧΛΑΙΝΗΣ.
.
ΑΠΑΝΤΗΣΗ (κατά το δυνατό):
.
ΤΟ τί…πρόσφεραν στα ίδια τα ΕΠΗ και την “ποιότητα” της Επικής Αφήγησης,
όσο κι αν ακούγεται-θεωρείται “προφανές”, δεν επιθυμώ προς το παρόν να απαντήσω.
.
(Να πω μόνο ότι σημαντικοί ΟΜΗΡΙΣΤΕΣ μίλησαν ακόμη και για….επιβράδυνση και…πλατειασμό.
Τί να πει κανείς)
.
Όμως, ΤΟ ΟΤΙ…ΠΡΟΟΙΩΝΙΖΟΝΤΑΙ (ΕΜΠΝΕΟΥΝ) τον αθάνατο ΜΑΡΜΑΡΙΝΟ
ΓΛΥΠΤΟ ΔΙΑΚΟΣΜΟ των Αρχαίων Ναών και τον ΚΕΡΑΜΙΚΟ ΖΩΓΡΑΦΙΚΟ διάκοσμο
της ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ Αγγειογραφίας, ναι, αυτό είναι η ταπεινή μου άποψη.
.
Σίγουρα προκύπτουν ζητήματα, όπως σε τί βαθμό ο ιδιοφυής ΌΜΗΡΟΣ (8ος π.Χ αι.)
είναι και εδώ…”υπεύθυνος”, τί πληροφοριακό υλικό μπορούσε να έχει από μια
παράδοση 500 χρόνων (και όχι μόνο)
.
με δεδομένο ότι, σύμφωνα με τους ΕΡΕΥΝΗΤΕΣ Φιλολόγους, η ΑΡΓΟΝΑΥΤΙΚΗ
Εκστρατεία (την οποία έχει υπόψη του ο Όμηρος) και ο ΤΡΩΙΚΟΣ Πόλεμος (με διαφορά μιας γενιάς μεταξύ τους) χρονολογούνται τον 14ο προς 13ο π.Χ αιώνα.
.
Σε ΕΠΟΜΕΝΟ σημείωμα, συγκριτικά, η ΘΕΜΑΤΙΚΗ των δύο ΕΠΙΚΩΝ Περιγραφών,
ΑΣΠΙΔΑΣ (Ιλιάδα) και ΧΛΑΙΝΗΣ (Αργοναυτικά).