Η Ασπίδα της “Ιλιάδας”, η Χλαίνη των “Αργοναυτικών” και ο ρόλος τους στα Μοναδικά Γλυπτά των Ελληνικών Ναών και στην Αγγειογραφία 

ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

του Χρυσόστομου Τσιρίδη.

IMG 9021

ΚΡΑΤΗΡΑΣ (του Κλειτία) ΕΙΚΟΝΑ.

Το πλήθος των (επικών) ΜΥΘΟΛΟΓΙΚΩΝ παραστάσεων, σε παράλληλες ζώνες, ΘΑ…μπορούσαν να είναι επιπλέον ΖΩΦΟΡΟΣ, ΜΕΤΟΠΕΣ, ΑΕΤΩΜΑ κάποιου Αρχαίου Ναού.
.
Η Ασπίδα της “Ιλιάδας”, η Χλαίνη των “Αργοναυτικών” και ο ρόλος τους
στα Παγκοσμίως Μοναδικά Γλυπτά των Ελληνικών Ναών και στην ΑΓΓΕΙΟΓΡΑΦΙΑ.
.
ΠΡΙΝ φτάσουμε στα ΜΑΡΜΑΡΙΝΑ “ΑΦΗΓΗΜΑΤΙΚΑ” Γλυπτά Αριστουργήματα της ΚΛΑΣΙΚΗΣ εποχής
(Ζωφόροι, Μετόπες, Αετώματα Ελληνικών Ναών, λ.χ ΠΑΡΘΕΝΩΝΑ)
.
Ή στις επίσης Αριστουργηματικές Αφηγηματικές πολυσύνθετες παραστάσεις,
(ΑΓΓΕΙΟΓΡΑΦΙΕΣ) των Ελληνικών Αγγείων (Εικόνα από το Διαδίκτυο),
.
Έχουμε ΗΔΗ (!) στην ΕΠΙΚΗ ΠΟΙΗΣΗ παρόμοιες καλλιτεχνικές “συνθέσεις”, που
οι Επικοί ποιητές Εντάσσουν στην ΚΥΡΙΩΣ ΑΦΗΓΗΣΗ,
ως εμβόλιμα “ΕΡΓΑ ΤΕΧΝΗΣ” (υποτίθεται) άλλων δημιουργών,
.
ΕΝΔΕΙΚΤΙΚΑ,
Ο σφυρήλατος διάκοσμος της ΑΣΠΙΔΑΣ του Αχιλλέα, εμφανίζεται ως
αυτόνομη ΕΜΠΝΕΥΣΗ-Επινόηση του θεού ΗΦΑΙΣΤΟΥ,
.
ΕΝΩ ο Μυθολογικός διάκοσμος της εντυπωσιακής ΧΛΑΙΝΗΣ του Ιασονα,
εμφανίζεται ως έργο της Θεάς ΑΘΗΝΑΣ.
.
Με βασικά “ΥΛΙΚΑ” ΤΟΤΕ, Το “Υφασμα- Υφαντό”, το “Μέταλλο” και βέβαια
τον Ποιητικό Επικό λόγο (παραστατική ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ).
.
ΔΗΛΑΔΗ: αφηγηματικές (περιγραφικές) συνθέσεις θα “δούμε” σε Μανδύα, Χλαίνη,
ασπίδα, σκήπτρο, κύπελο κλπ
.
ΚΑΙ ΠΑΝΤΑ, θυμίζω, ΩΣ εμβόλιμα, ΑΥΤΟΝΟΜΑ έργα, Π Ε Ρ Α
και ΑΝΕΞΑΡΤΗΤΑ από την κυρίως Επική αφήγηση-ΠΛΟΚΗ.
.
Ο Αργοναύτης ΙΑΣΟΝΑΣ λ.χ μπορούσε να πάει στο ραντεβού του με την ΥΨΙΠΥΛΗ (βασίλισσα ΛΗ,
ΜΝΟΥ) φορώντας έναν απλώς “εϋραφή=καλοραμμένο” Χιτώνα ή έστω μια “νεόπλυτη” Χλαίνη.
.
Ο Ομηρικός ΑΧΙΛΛΕΑΣ επίσης θα μπορούσε να έχει μια ασπίδα ανθεκτικότατη
λ.χ τύπου Ασπίδας ΑΙΑΝΤΑ.
.
Οπότε εύλογη η ΑΠΟΡΙΑ “γιατί αυτή η εμμονή” σε…”ΤΟΙΧΟΓΡΑΦΙΚΟΥ” τύπου αφηγήσεις,
που ενέπνευσαν την “ΑΡΧΙΤΕΚΤΟΝΙΚΗ” των Αρχαίων Ελληνικών Ναών και ΚΕΡΑΜΙΚΗΣ
ΤΕΧΝΗΣ.
.
Δεν είναι τυχαίο ότι ο μεν ΌΜΗΡΟΣ αφιερώνει περίπου 150 στίχους της ΙΛΙΑΔΑΣ,
στην περιγραφή της ΑΣΠΙΔΑΣ, ενώ ο ΑΠΟΛΛΩΝΙΟΣ ο Ρόδιος περίπου 50 στίχους
στα (ΕΛΛΗΝΙΣΤΙΚΑ) ΑΡΓΟΝΑΥΤΙΚΑ, για την περιγραφή του Μυθολογικού διάκοσμου
της ΧΛΑΙΝΗΣ.
.
ΑΠΑΝΤΗΣΗ (κατά το δυνατό):
.
ΤΟ τί…πρόσφεραν στα ίδια τα ΕΠΗ και την “ποιότητα” της Επικής Αφήγησης,
όσο κι αν ακούγεται-θεωρείται “προφανές”, δεν επιθυμώ προς το παρόν να απαντήσω.
.
(Να πω μόνο ότι σημαντικοί ΟΜΗΡΙΣΤΕΣ μίλησαν ακόμη και για….επιβράδυνση και…πλατειασμό.
Τί να πει κανείς)
.
Όμως, ΤΟ ΟΤΙ…ΠΡΟΟΙΩΝΙΖΟΝΤΑΙ (ΕΜΠΝΕΟΥΝ) τον αθάνατο ΜΑΡΜΑΡΙΝΟ
ΓΛΥΠΤΟ ΔΙΑΚΟΣΜΟ των Αρχαίων Ναών και τον ΚΕΡΑΜΙΚΟ ΖΩΓΡΑΦΙΚΟ διάκοσμο
της ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ Αγγειογραφίας, ναι, αυτό είναι η ταπεινή μου άποψη.
.
Σίγουρα προκύπτουν ζητήματα, όπως σε τί βαθμό ο ιδιοφυής ΌΜΗΡΟΣ (8ος π.Χ αι.)
είναι και εδώ…”υπεύθυνος”, τί πληροφοριακό υλικό μπορούσε να έχει από μια
παράδοση 500 χρόνων (και όχι μόνο)
.
με δεδομένο ότι, σύμφωνα με τους ΕΡΕΥΝΗΤΕΣ Φιλολόγους, η ΑΡΓΟΝΑΥΤΙΚΗ
Εκστρατεία (την οποία έχει υπόψη του ο Όμηρος) και ο ΤΡΩΙΚΟΣ Πόλεμος (με διαφορά μιας γενιάς μεταξύ τους) χρονολογούνται τον 14ο προς 13ο π.Χ αιώνα.
.
Σε ΕΠΟΜΕΝΟ σημείωμα, συγκριτικά, η ΘΕΜΑΤΙΚΗ των δύο ΕΠΙΚΩΝ Περιγραφών,
ΑΣΠΙΔΑΣ (Ιλιάδα) και ΧΛΑΙΝΗΣ (Αργοναυτικά).

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ

ΔΗΜΟΦΙΛΗ