Γράφει ο Πάνος Ν. Αβραμόπουλος
Ευτύχησε να πραγματοποιήσει στη ζωή της μια γιγάντια καριέρα στο φάσμα του χορού,να αποκτήσει παγκόσμια αναγνώριση διασταυρώνοντας τα βήματά της χορευτικά μαζί και με το alterego της τον κορυφαίο επίσης χορευτή μας Γιάννη Φλερύ,με τη μεγάλη ευρωπαία μούσα ‘ΕντιθΠιάφ,τον Σαρλ Αζναβούρ, τον΄ΥβΜοντάν, τον Ζακ Μπρέλ, τον Μπουρβίλ, αλλά και τον Αμερικανό τηλεοπτικό αστέρα ΈντΣάλιβαν, αποτυπώνοντας αδρά συνάμα και στο ελληνικό καλλιτεχνικό στερέωμα, το δεινό χορευτικό της σφραγιδόλιθο.
Λες και ήταν γεννημένη για χορό η Ελένη Μαλιούφα όπως ήτανε το φυσικό της όνομα της ΛίνταςΆλμα, με την προικοδοσία ενός μοναδικού κορμιού, αλλά και την επικουρία υψηλού κύρους χορευτικών σπουδών στην Ελλάδα και το εξωτερικό,γρήγορα βρήκε το δρόμο στην επιτυχία στο καλλιτεχνικό μας πεδίο και δικαίως αναγορεύτηκε ως η κορυφαία χορευτική μας μούσα. Η Λίντα Άλμα που το φυσικό της όνομα όπωςπροαναφέραμε ήταν Ελένη Μαλιούφα, είδε το φως της ζωής στις 1926 στην Αθήνα. Μοίρα τραγική έχασε τον πατέρα της όταν ακόμα ήταν μωρό και έτσι το οικογενειακό βάρος για αυτήν και την αδερφή της έπεσε στη μητέρα τους . Έχοντας καλλιτεχνική έφεση και οι δύο αδερφές επέλεξαν το φάσμα της τέχνης για να σταδιοδρομήσουν επαγγελματικά. ΗμικρήΕλένη που στην κυριολεξία λάτρευε το χορό, μετά την αποπεράτωση των γυμνασιακών της σπουδών παρακολούθησε μαθήματα χορού στη σχολή κλασικού χορού Μαριάνοβ. Εν συνεχεία θα προχωρήσει με ανώτερες χορευτικές σπουδές αφενός στη σχολή Προεμπραζένσκα στο Παρίσι, αλλά και στη σχολή Γιασβίνσκι, στο Κέιτον των ΗΠΑ.Ενώη αδερφή της Ιώ στράφηκε στη δραματική τέχνη, εκκινώντας τησταδιοδρομία της από τη μάντρα του κορυφαίου Αττίκ φέροντας το ψευδώνυμο ΚίτυΆλμα, το οποίο της είχε προσδώσει ο μεγάλος Αττίκ.
Η καλλιτεχνική πορεία της Ιούς τελείωσε σύντομα, όμως το καλλιτεχνικό της όνομα Άλμα το δανείστηκε η πολλά υποσχόμενη και ανερχόμενη Ελένη, που δειλά – δειλά πραγματοποιούσε τηλαμπρή πορεία της στο πεδίο του χορού. Πρόβα τζενεράλε θα κάνει χορευτικά μεσούσηςτης κατοχής το 1943, χορεύοντας στο βαριετέ του Λάσκου στο «Αλκαζάρ» με τη φιλική παρέμβαση του Απόλλωνα Γαβριηλίδη. ΟΓαβριλίδης την είχε ανακαλύψει ως δεινόχορευτικό ταλέντο απο τη σχολή Μαριάνοβ.
Κορυφαίο ορόσημο στη καλλιτεχνική σταδιοδρομία της ΛίνταςΆλμα στάθηκε η γνωριμία της με τον πατέρα του χορού στην Ελλάδα Γιάννη φλερύ, με τον οποίον για 28 περίπου χρόνια αποτέλεσαν αδιάσπαστο και διεθνούς κύριους χορευτικό ντουέτο. Ο Γιάννης Φλερύ την περίοδο εκείνη είχε ως χορευτικό του alterego την ΜπέλαΣμάρω. Όμως κάποιο ατύχημα της τελευταίας, έδωσε τη χρυσή ευκαιρία στη Λίντα Άλμα να γνωριστεί με το Γιάννη Φλερύ, να την εκτιμήσει χορευτικά και να συνεχίσουν από κοινού την παγκοσμίου κύρους καλλιτεχνική τους καριέρα. Σε αυτό το πλαίσιο θα τους έβλεπε εκστασιασμένη η μεγάλη τραγουδίστρια ‘ΕντιθΠιάφ όταν είχε έρθει στην Ελλάδα το 1946 για να εμφανιστεί για 15 μέρες στο κέντρο «Μαϊάμι», όπου και η Άλμα χόρευε με το Γιάννη Φλερύ ως ντουέτο. Στην κυριολεξία θαμπώθηκε από το ταλέντο τους και τους προσκάλεσε για ένα μεγάλο ευρωπαϊκό τουρνέ, οπότε και έκαναν το ευρωπαϊκού ντεμπούτο τους στο θέατρο «Τουάλ» του Παρισιού κοντά στην Πιάφ. Και για 5 χρόνια η ΛίνταΆλμα με το Γιάννη Φλερύσάρωναν στην κυριολεξία στις ευρωπαϊκές πρωτεύουσες, δίνοντας ρεσιτάλ χορού ως αξεπέραστο ντουέτο.
Στα 1952 επανακάμπτουν στην Ελλάδα και συνεχίζουνε περιοδείες στα μεγάλα μουσικά θέατρα της Αθήνας και της επαρχίας. Συνάμα εμφανίζονται και σε ορισμένες απο τις πιο επιτυχημένες μας ελληνικές ταινίες- κωμωδίες όπου και εκεί αφήνουν αναλλοίωτο το καλλιτεχνικό τους αποτύπωμα. Ενδεικτικά αναφέρουμε τις ταινίες «Χαρούμενο ξεκίνημα»,«Στουρνάρα 288»,«Πως περνούν οι παντρεμένοι», «Δυο χιλιάδες ναύτες και ένα κορίτσι» και άλλες. Άν όμως η γνωριμία της ΛίνταςΆλμα με τον Γιάννη Φλερύ ήτανε το κορυφαίο ορόσημο της καλλιτεχνικής της σταδιοδρομίας, η γνωριμία της με το μεγάλο μας ηθοποιό και δάσκαλο της δραματικής τέχνης Μάνο Κατράκη, αποτέλεσε το κορυφαίο ορόσημο της προσωπικής της ζωής.Τον γνώρισε το 1955 όταν αυτός ίδρυε το «Ελληνικό Λαϊκό Θέατρο» στο Πεδίο του Άρεως και τον παρακολούθησε στη μεγαλειώδη παράσταση «Το τέλος του ταξιδιού» του Σέριφ, όπου συμπρωταγωνιστούσε με τονΛάμπρο Κωνσταντάρα, με τον οποίο ηΛίνταΆλμα διατηρούσε προσωπική φιλία και έτσι μέσω της πρόσκλησης του Κωνσταντάρα παρακολούθησε την παράσταση και κεραυνοβόλα ερωτεύτηκε το Μάνο Κατράκη !Έκτοτε θα αποτελέσει τονπυγμαλίωνατης ζωής της, σμιλεύοντας την καλλιτεχνική της ευαισθησία, τουςκοινωνικούς προσανατολισμούςτης στην αριστερά και επικαθορίζοντας τα καλλιτεχνικά της βήματα.
Με το θάνατο του Μάνου,η Λίντα Άλμα ασχολήθηκε εκτενώς με την επιμέλεια του σπουδαίου καλλιτεχνικού και θεατρικού του αρχείου, περιλαμβάνοντας σκηνικά, κοστούμια αφίσες μαγνητοταινίες και άλλα αντικείμενα απο τις έξοχες θεατρικές του παραστάσεις. Μοίρα τραγική η κορυφαία μας χορεύτρια Λίντα Άλμα εκδήμησε απο τη ζωή τον Αύγουστο του 1999, αποτραβηγμένη απο την καλλιτεχνική μας σκηνή και κάπως λησμονημένη από τον κόσμο. Δίπλα της αδιάλειπτα, η αδελφή της Ιώ Θεοφίλου και ο ανεψιός της Δημήτρης Θεοφίλου. Η κηδεία της έγινε στο Α΄νεκροταφείο και ενταφιάστηκε στον τάφο του Μάνου Κατράκη. Η ΛίνταΆλμα υπήρξε η κορυφαία Ελληνίδα χορεύτρια και σφράγισε με τα εμπνευσμένα χορευτικά βήματα της, την τέχνη του χορού μας. Θα τη θυμόμαστε πάντοτε με σεβασμό και αγάπη!
Φιλμογραφία
Να ζήσουν τα φτωχόπαιδα (1959)
Δράκουλας και σία (1959)
Διακοπές στην Κωλοπετινίτσα (1959)
Καλημέρα Αθήνα (1960)
2000 ναύτες κι ένα κορίτσι (1960)
Γάμος αλά ελληνικά (1964)
Έξω φτώχεια και καλή καρδιά (1964)
Θα ζήσω για σένα (1965)
*Ο συγγραφέας Πάνος Ν. Αβραμόπουλος, είναι M.Sc Δ/χος Μηχανικός Ε.Μ.Π., Αν. Γραμματέας Πολιτισμού ΠΑΣΟΚ
www.panosavramopoulos.blogspot.gr