Ο πρώην υπουργός Άμυνας του Ιράκ, Τζουμάα Ανάντ, δήλωσε ότι η Πολεμική Αεροπορία του Ιράκ είχε αντιμετωπίσει στο παρελθόν σοβαρή κρίση λόγω της έλλειψης αεροσκαφών πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης, η οποία οδήγησε σε σχεδόν πλήρες κλείσιμο της Σχολής Πολεμικής Αεροπορίας.
Ο Ανάντ διευκρίνισε ότι οι ρίζες αυτής της κρίσης ανάγονται στο 2007, όταν εισήχθησαν εκπαιδευτικά αεροσκάφη σερβικής κατασκευής, γνωστά ως «Lasta».
Αργότερα ανακαλύφθηκε ότι παρουσίαζαν σοβαρά κατασκευαστικά ελαττώματα, με αποτέλεσμα να σταματήσουν ξαφνικά να λειτουργούν ακόμη και ενώ ήταν σταθμευμένα στον διάδρομο προσγείωσης.
Σε ένα πιο σοβαρό περιστατικό, ένα από αυτά τα αεροσκάφη παρουσίασε δυσλειτουργία στον αέρα, αναγκάζοντας τον πιλότο να πραγματοποιήσει αναγκαστική προσγείωση που κατέληξε στην ολοσχερή καταστροφή του αεροσκάφους.
Ως αποτέλεσμα αυτών των επαναλαμβανόμενων περιστατικών, το 2011 ελήφθη απόφαση για οριστική διακοπή της χρήσης αυτών των αεροσκαφών.
Μέχρι σήμερα, 19 αεροσκάφη αυτού του τύπου παραμένουν σταθμευμένα στην αεροπορική βάση Ιμάμ Αλί στη Νασιρίγια, χωρίς ποτέ να χρησιμοποιούνται, σαν να ήταν απλοί σκελετοί που εκτίθενται σε μουσείο.
Ο Ανάντ πρόσθεσε ότι έκτοτε, το Ιράκ δεν διαθέτει αποτελεσματικά αεροσκάφη πρωτοβάθμιας εκπαίδευσης για περισσότερα από 14 χρόνια, γεγονός που έχει οδηγήσει σε σχεδόν πλήρη παράλυση της εκπαίδευσης πιλότων. Με την ανάληψη των υπουργικών του καθηκόντων, ανέλαβε την πρωτοβουλία να καλύψει αυτό το κενό συνάπτοντας σύμβαση για την αγορά νέων εκπαιδευτικών αεροσκαφών.
Αγοράστηκαν άλλα από το Πακιστάν, αλλά …
Πράγματι, αγοράστηκαν 12 εκπαιδευτικά αεροσκάφη από το Πακιστάν, τα οποία παραδόθηκαν πριν από δυόμισι χρόνια.
Τα αποτελέσματα αυτής της απόφασης αρχίζουν να γίνονται σαφή, με μια νέα ομάδα 91 πιλότων να αποφοιτά πρόσφατα από το εκπαιδευτικό πρόγραμμα, έχοντας λάβει την αρχική τους εκπαίδευση σε αυτά τα αεροσκάφη.
Ο Ανάντ επεσήμανε ότι η εκπαίδευση πιλότων στην Πολεμική Αεροπορία πραγματοποιείται σε τρία βασικά στάδια: ξεκινώντας με τη βασική εκπαίδευση, στη συνέχεια την προηγμένη εκπαίδευση και ολοκληρώνοντας με την πιστοποίηση για μαχητικά αεροσκάφη. Τόνισε ότι το Ιράκ διαθέτει ήδη προηγμένα κορεατικά εκπαιδευτικά αεροσκάφη T-50, τα οποία συνδυάζουν την εκπαίδευση και τις μαχητικές ικανότητες.
Ωστόσο, αυτά τα 24 αεροσκάφη μεταφέρθηκαν στο Ιράκ χωρίς σύμβαση υλικοτεχνικής υποστήριξης, με αποτέλεσμα να παραμείνουν αχρησιμοποίητα στις αεροπορικές βάσεις. Κατανεμήθηκαν ισόποσα μεταξύ της βάσης Μάρτυρ Μοχάμεντ Αλάα στο αεροδρόμιο της Βαγδάτης και της βάσης Σουάιμπα στη Βασόρα, όπου παρέμειναν καλυμμένα με μουσαμά στις αίθουσες, αχρησιμοποίητα.
Για να αντιμετωπίσει αυτό το κενό, ο Ανάντ είπε ότι κάλεσε τον Κορεάτη πρέσβη, έναν εκπρόσωπο του κατασκευαστή και τον Κορεάτη στρατιωτικό ακόλουθο, οι οποίοι έφτασαν στο Ιράκ μέσα σε μια εβδομάδα. Εξήγησαν ότι η έλλειψη συμβολαίου υλικοτεχνικής υποστήριξης ήταν ο κύριος λόγος για την αδυναμία λειτουργίας του αεροσκάφους.
Ο Ανάντ κατέληξε λέγοντας ότι είχε υπογραφεί η απαραίτητη σύμβαση υλικοτεχνικής υποστήριξης, η οποία επέτρεπε τις απαραίτητες διαδικασίες για την έναρξη της ενεργοποίησης αυτών των αεροσκαφών και την θέση τους σε λειτουργία στο πλαίσιο προγραμμάτων εκπαίδευσης και πολεμικών αποστολών.
—
