Ηλίας Βενέζης, ο λεπταίσθητος ανατόμος της Μικρασίας

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Γράφει ο Πάνος Αβραμόπουλος

ZΜέσα από τις στάχτες της Μικρασιατικής καταστροφής, την δύνη και το χαλασμό για τα άγια χώματα της Ιωνίας, τον πόνο και την άφατη θλίψη για τον πολιτισμό που εγκατέλειψαν οι Έλληνες στα παράλια της Μικρασίας, αναδύεται η άχραντη μορφή του μεγάλου μας συγγραφέα και χαρακτηριστικού εκπροσώπου της γενιά του ‘30 Ηλία Βενέζη.
Του λαμπρού τέκνου της Αιολίδας, που με την πολυπλαγκτη πένα του έκανε τραγούδι τον πόνο και την συντριβή του μικρασιατικού ελληνισμού και με την ηθική ευαισθησία του, στιγμάτισε ανεξίτηλα την κατάρα του πολέμου. Μαζί με τον δίδυμό του λογοτεχνικά Στρατή Μυριβήλη, λαμπρό τέκνο και αυτό των παραλίων, ο Ηλίας Βενέζης αποτέλεσε έναν απο τους πιο αντιπολεμικούς συγγραφείς μας. Τα κείμενά του διάστικτα από ηθική ευγένεια, ανεξικακία και καλοσύνη, κηρύσσουν την συναδέλφωση των λαών και την ειρηνική και δημιουργική συνύπαρξη μεταξύ τους. Και αναδίνουν αυτό το άχραντο άρωμα ανθρωπιάς  γύρω από την τραγωδία του μικρασιατικού
ελληνισμού, όχι  μόνο για εμάς τους ηττημένους, μα και για το λαό των Τούρκων, με τον οποία γόνιμα συμπορευτήκαμε κοινωνικά και πολιτιστικά για αιώνες στην Ιωνία.
Ο Βενέτης περιγράφει με παραστατική ενάργεια τα γεγονότα και τις καταστάσεις στο δραματικό για τον ελληνισμό, έπος της Μικρασίας. Και μας αποδείχνει με την γραφίδα του, πόσο υποβιβάζεται και χρεοκοπεί η ανθρώπινη αξιοπρέπεια, όταν σύρεται στο βόρβορο του μίσους και της φυλετικής εξόντωσης. Με αυτή την έννοια του έργο του μεγάλου μας δημιουργού συνιστά ένα δριμύ κατηγορώ εναντίον του απεχθούς πολέμου και των αχαλίνωτων θηριωδιών του.Πάραυτα με τεράστια αποθέματα ανθρωπιάς και καλοσύνης ο Ηλίας Βενέζης, απευθύνεται με ηθική συγκατάβαση και προς τον λαό των Τούρκων, ο οποίος δεν φταίει, αλλά γίνεται άθυρμα των ιμπεριαλιστικών σχεδίων της πολιτικής ηγεσίας του.
Τρία είναι τα πιο χαρακτηριστικά έργα του Βενέζη με το θέμα τους αντλημένο γύρω από τα πάθε και τα κλέη του μικρασιατικού ελληνισμού. «Το νούμερο 31328» που με κεντρικό πρόσωπο τον ίδιο, που πραγματεύεται την οδυνηρή δοκιμασία της αιχμαλωσίας στην παιδική ηλικία, η «Αιολική Γή» που αναφέρεται στην θάμβος και την ομορφιά των παιδικών του αναμνήσεων από την ευλογημένη γή της Αιολίδας και η  «Γαλήνη», που αναφέρεται στον ξεριζωμό των Μικρασιατών και την προσπάθεια προσαρμογής τους στη «νέα» πατρίδα. Για τον συγγραφέα όπως αποτυπώνει τον κριτικό στοχασμό στα έργα του, κινητήριος δύναμη της ιστορίας δεν είναι οικονομικές συγκρούσεις και τα  έκγονά τους συμφέροντα, αλλά η σκληρή και αδυσώπητη ανθρώπινη μοίρα. Και τα υποκείμενά της οι άνθρωποι, μην μπορώντας να την αντιπαλέψουν, αποφασίζουν να της υποταχθούν με αξιοπρέπεια και εγκαρτέρηση. Συνταιριάζει έτσι με αριστοτεχνικό τρόπο και βαθύβληστηλυρικότητα, τα ανελέητα χτυπήματά της, με την ηρωική προσπάθεια των ανθρώπων, να ανανεώσουν τους δεσμούς τους με τη ζωή.

Η λογοτεχνική ματιά του Βενέζη είναι άρρηκτα συνυφασμένη δεμένη με την Ιωνία. Κατά τον μεγάλο μας κριτικό λογοτεχνίας και συγγραφέα Ανδρέα Καραντώνη, ο Βενέζης «αισθάνεται και διανοείται τη φύση όχι σαν ερωτόχαρος οραματιστής, που ξεφαντώνει με τα δελφίνια του Αιγαίου, μα σαν ανατολίτης που έκλεισε μέσα του όλη την έρημο». Παρατηρώντας διεξοδικότερα το έργο του μικρασιάτη δημιουργού, στο «Νούμερο 31328» ο συγγραφέας δεν μας συγκινεί μόνο με τις αδρές γραμμές του για την τραγικότητα της ανθρώπινης μοίρας, αλλά και με την καλοσύνη του και το ανεξίκακο συναδέλφωματων ανθρώπων στην κακοπάθεια και την δυστυχία, οι οποίες τραυματίζουν την ανθρώπινη αξιοπρέπεια. Στη «Γαλήνη» ο Βενέζης περιγράφει με επικό τρόπο τον ξεριζωμό των κατοίκων της Αναβύσσου και την αβάσταχτη πίκρα που εμποτίζει τα κατοπινά βήματά τους. Με την ηθική δύναμη όμως που εγκλείει η πολυδύναμη γραφίδα του, διαχωρίζει τους πονεμένους κατοίκους του ξεριζωμού, σ΄ αυτούς που με ρεαλισμό προσαρμόζονται στη νέα κατάσταση και προσπαθούν από το μηδέν να γονιμοποιήσουν την τραγική τους μοίρα και σ΄ αυτούς που προσδεμένοι σε μια χιμαιρική ονειροπόληση, δέχονται παθητικά και με εγκαρτέρηση τα αλλεπάλληλα χτυπήματά της. Με την «Γαλήνη» που αναμφίβολα δεσπόζει ως το πιο αξεδιάλυτα δεμένο με την αισθητική τεχνοτροπία του συγγραφέα έργο, ο Βενέζης θέτει τρείς  βασικά στόχους : Να μπολιάσει το προσωπικό του μυθιστορηματικό ύφος, με τα άλλα υπάρχοντα της σύγχρονης λογοτεχνίας μας. Να συνταιριάξει το μυθιστόρημά του με γεγονότα της πρόσφατης ιστορίας μας, δανειζόμενος δημιουργικά στο πεδίο της ψυχολογίας, την αγροτική μορφή της προσφυγικής αποκατάστασης στη γη της μητέρας Ελλάδας και μέσα από αυτή να ανασυνθέσει μια πανεποπτική εικόνα της αδιάκοπης προσπάθειας των ανθρώπων, να ανανεώσουν την σχέση τους με τη ζωή, κάτω από τα ανηλεή χτυπήματα της μοίρας. Και τέλος μέσα από τον συμβολισμό της μυθιστορηματικής εξέλιξης των ιστοριών του, να αποδείξει την εδραία πεποίθησή του, ότι το τραγικό πεπρωμένο του ανθρώπου είναι ο θάνατος και πως το μόνο που του απομένει είναι η αντίσταση, μέσω της χιμαιρικής ελπίδας, της λυρικής ονειροπόλησης, του πάθους για δημιουργία και της ηθικής εγκαρτέρησης, απέναντι στα ατέλευτα χτυπή-ματα. Εν τέλει ο Ηλίας Βενέζης, κατόρθωσε να αποτυπώσει με απαράμιλλο τρόπο στα έργα του, όπως σχηματικά από τον Καραντώνη αποκλήθηκε μια «ατμόσφαιρα χαμογελαστής απαισιοδοξίας» και αστείρευτης ανθρωπιάς. Ο Ηλία Βενέζης (το πραγματικό του όνομα ήταν Ηλίας Μέλλος) γεννήθηκε στο Αιβαλί το 1904 και πέθανε στην Αθήνα το 1973. Ήταν μέλος της Ακαδημίας Αθηνών (από το 1957) και έγινε ο πρώτος έλληνας συγγραφέας που τα έργα του μεταφράστηκαν στο εξωτερικό, κάνοντας γνωστή διεθνώς την ελληνική λογοτεχνία. Με την απελευθέρωσή του από τα «Τάγματα εργασίας» των Τούρκων ήλθε το 1923 στη Μυτιλήνη και  από το 1932 ήλθε μόνιμα στην Αθήνα, όπου και εργάζονταν σα στέλεχος της Τραπέζης της Ελλάδος. Διετέλεσε Διευθύνων Σύμβουλος του Εθνικού μας Θεάτρου και αντιπρόεδρος του Διοικητικού Συμβουλίου της Εθνικής Λυρικής Σκηνής. Συνέβαλε ενεργά με πολυποίκιλο τρόπο στην πνευματική και καλλιτεχνική ζωής της μεταπολεμικής Ελλάδας και αποτύπωσε αδρά το λογοτεχνικό του σήμα στην αποκαλούμενη – σπουδαία και υπερπαραγωγικήγια τα ελληνικά γράμματα – γενιά του ΄30.

*Ο συγγραφέας Πάνος Ν. Αβραμόπουλος, είναι M.Sc Δ/χος Μηχανικός Ε.Μ.Π., μέλος ΠΑΣΟΚ-ΚΙΝΑΛ

www.panosavramopoulos.blogspot.gr

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ

Μαρτυρίες γιά συμβάντα, στό έπος του ΄40 Από τό αρχειο του υποστράτηγου Δρακούλη Βασιλαράκου

Πρόλογος Δέν ειναι μόνο τά πρόσωπα πού έχουν τή δική τους ιστορία, αλλά καί τά κείμενα, τά έργα τέχνης καί γενικως όλα τά πράγματα. Μπορει νά περάσουν...

Ο ερχομός του πολέμου στα τηλεγραφήματα του ΑΠΕ και το ημερολόγιο του Γιώργου Σεφέρη

Γιώργος Σεφέρης Μέρες Γ΄(16. Απρίλη 1934-14. Δεκέμβρη 1940) εκδόσεις Ίκαρος Της Κατερίνας ΒλαχοδήμουΣεπτέμβρης 1938. Κυριακή Βράδυ, Κηφισιά(Γράμμα) «…Προχτές βράδυ ήρθα στην Κηφισιά, αργά στις 8.30. Κατά...

Θεόδωρος Κανδηλάπτης: Από τον Πόντο στην Αλεξανδρούπολη και στα βουνά της Βορείου Ηπείρου

Στο «Άσμα ηρωικό και πένθιμο για τον χαμένο ανθυπολοχαγό της Αλβανίας» Ο Οδυσσέας Ελύτης υμνεί τον ηρωισμό ενός νεαρού ανθυπολοχαγού που έπεσε ηρωικά μαχόμενος στα...

Τι συζήτησαν Μεταξάς και Γκράτσι πριν το ιστορικό «ΟΧΙ» που οδήγησε στον πόλεμο

Ο Εμμανουέλε Γκράτσι, πρέσβης της Ιταλίας στην χώρα μας, το 1940 Συμπρωταγωνιστής κι αυτός της ιστορικής εκείνης νύχτας της 28/10/1940 στο βιβλίο του, «Η αρχή...

Ύψωμα 731: Οι Θερμοπύλες πού δέν έπεσαν Ποτέ!

Στις αρχές Μαρτίου 1941, ο ίδιος ο Μπενίτο Μουσολίνι έφτασε στην Αλβανία για να παρακολουθήσει από κοντά τις επιχειρήσεις Κύριος στόχος, η διάσπαση του...

Πώς πήραμε τη Χειμάρρα: Οι καμπάνες των εκκλησιών άρχισαν να ηχούν χαρμόσυνα για πάνω από μία ώρα – Τα σπίτια σημαιοστολίζονταν το ένα μετά...

Η Χειμάρρα έπεσε! Τα έκτακτα παραρτήματα των εφημερίδων λίγο μετά το μεσημέρι γίνοταν ανάρπαστα στην Αθήνα και στον Πειραιά.Από τον Βασίλη Γαλούπη Εφημερίδα Δημοκρατία Οι...

Γυναίκες της Πίνδου: Οι ηρωίδες του έπους του ’40

Επιζήζασες του έπους του 40 μίλησαν στην ΕΡΤ και τη Δέσποινα Αμαραντίδου Βιντεο από παλιότερη εκδήλωση του 2020Εκτός από τους ήρωες στρατιώτες που έπεσαν στα...

Ο Άγνωστος Πόλεμος του ’40 – Το διπλωματικό και στρατιωτικό παρασκήνιο

Το διπλωματικό και στρατιωτικό παρασκήνιο της ιταλικής εισβολής στην Ελλάδα στις 28 Οκτωβρίου του 1940  Το παρουσίασε παλιότερα  η «Μηχανή του χρόνου». H εκπομπή ερευνά...

Ο πόλεμος του 1940 δεν ήταν μόνο μάχες με όπλα – Ήταν μάχη αξιών

Τιμούμε και αυτούς που πάλεψαν όχι μόνο στα πεδία των μαχών, αλλά και με το ήθος, την ανθρωπιά και την αλληλεγγύη τους Μέσα στο χιόνι...

Τα σπουδαία τραγούδια που γράφτηκαν για το έπος του ’40 και αναπτέρωσαν το ηθικό του στρατού και του λαού

Με τις φωνές τους έδιναν κουράγιο και δύναμη στους Έλληνες που αγωνίζονταν στον πόλεμο του ‘40 Ήταν οι φωνές και τα τραγούδια τους, που ταξίδευαν...

Έλληνες: Ο μόνος λαός που γιορτάζει την αρχή του πολέμου και όχι το τέλος του

Ο μόνος λαός που γιορτάζει την αρχή του πολέμου και όχι το τέλος του Τον πόλεμο θα τον χάναμε, και θα κέρδιζαν ο Άξονας, οι...

Με την “Μαντάμ Μπάτερφλάϋ”, άρχισε η Ιταλική επίθεση το 1940

Η τέχνη στην υπηρεσία μιάς ανομίας βλέψεων, που ενδύονται “φιλία” Ενώ οι προθέσεις είναι απατηλές και ο πολιτισμός χρησιμοποιείται ως στάχτη στα μάτια, για άλλες...

Η Ελληνική Μεραρχία Πεζικού που έκανε το Επος της Ηπείρου το χειμώνα του 1940

Στον πόλεμο του 1940-41 ο Ελληνικός Στρατός παρέταξε την μεγαλύτερη, αριθμητικά, δύναμη, στην ιστορία της Ελλάδας, από την προϊστορία έως σήμερα του Παντελή Καρύκα Συγγραφέα Στον...

Άγιος Ιάκωβος ο Απόστολος και Αδελφόθεος

Ο πρώτος επίσκοπος Ιεροσολύμων Η παράδοση αναφέρει ότι ήταν ένας από τους γιους του Ιωσήφ από άλλη γυναίκα, γι’ αυτό ονομαζόταν αδελφός του Κυρίου. Η...

Το Ιστορικό και Μεγάλο ΟΧΙ της 28ης Οκτωβρίου 1940

Συμπληρώνονται 85 χρόνια από το Ιστορικό και Μεγάλο ΟΧΙ της 28ηςΟκτωβρίου 1940. Με την ευκαιρία της Μεγάλης αυτής Εθνικής μας Εορτής, θα αναφερθώ στη βραδιά...

20 Οκτωβρίου 1827: Η Ναυμαχία του Ναυαρίνου

Η Ναυμαχία του Ναβαρίνου αποτέλεσε σημείο καμπής για την εξέλιξη της Ελληνικής Επανάστασης Οι Μεγάλες Δυνάμεις (Γαλλίας, Μ. Βρετανία, Ρωσία) είχαν αποστείλει ναυτική δύναμη στη...

Οταν ο Ντίκ Φόσμπερι άλλαξε το άλμα εις ύψος

Όταν ο Αμερικανός αθλητής του εις ύψος άλματος Ντίκ Φόσμπερι Κέρδισε το χρυσό μετάλλιο, αφήνοντας άφωνους τους όλους θεατές του σταδίου Λένιν, στην Μόσχα, περνώντας...

Ο ταλαντούχος ποδοσφαιριστής μας Ντίνος Κούης

Γράφει ο  Πάνος Ν. Αβραμόπουλος Στην περιωπή της αθλητικής μας ιστορίας ξεχωριστή θέση κατέχει αδιαμφισβήτητα, ο ταλαντούχος ποδοσφαιριστής μας του Άρεως Θεσσαλονίκης και της Εθνικής...

Ο Άγιος Λουκάς Ευαγγελιστής ο Θεόπνευστος

Ιατρός ψυχών και σωμάτων ​Η δόξα, η φήμη, τα υλικά αγαθά και το επάγγελμα που φέρνει πολλά χρήματα και κοινωνική αναγνώριση δεν γεμίζουν την ψυχή...

Συνταγματάρχης Ψαρρός πλήρωσε με τη ζωή του την αγάπη του για την Ελλάδα, τη Δημοκρατία και τη Λευτεριά

Εθνική Αντίσταση‧ σελίδα ηρωική της σύγχρονης ιστορίας με ελάχιστους λεκέδες Ο Ελληνικός Λαός υπερήφανος, δημοκράτης και ελεύθερος δεν μπορούσε να αντέξει την σκλαβιά και την...

ΔΗΜΟΦΙΛΗ