Μανώλης Κοττάκης
Μία ημέρα πρίν τήν ανακοίνωση της εκδήλωσης ενδιαφέροντος από τήν αμερικανική εταιρεία Chevron γιά τόν διαγωνισμό εξόρυξης υδρογονανθράκων πού προκήρυξε τό ελληνικό Υπουργειο Ενέργειας σέ «οικόπεδα» νοτίως της Κρήτης, ο υπουργός Εξωτερικων Γιωργος Γεραπετρίτης μίλησε στούς συναδέλφους Σωτήρη Ξενάκη καί Βασίλη Σκουρη.
Σέ αυτήν τήν ραδιοφωνική συνέντευξη ο Έλλην υπουργός αποκάλυψε γιά πρώτη φορά ότι μετά τό Ισραήλ, τήν Αίγυπτο καί τήν Ελλάδα υπάρχει ενδεχόμενο νά εκδηλώσει η Chevron ενδιαφέρον καί γιά τίς εξορύξεις της Τουρκίας στήν Λιβύη. Καί ότι εμεις δέν διαφωνουμε, αρκει νά μήν κάνει έρευνες σέ δική μας οριοθετημένη περιοχή. Δήλωσε συγκεκριμένα ο κύριος υπουργός:
«ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Στίς 10 Σεπτεμβρίου, δηλαδή αύριο, λήγει ο διαγωνισμός γιά τήν εκχώρηση των δύο θαλασσίων οικοπέδων νοτίως της Κρήτης καί περιμένουμε νά δουμε ποιοί θά ειναι. Αυτές οι εταιρειες πού θά τό αναλάβουν, υπάρχει περίπτωση νά αναλάβουν καί τήν άλλη πλευρά;
Γ. ΓΕΡΑΠΕΤΡΙΤΗΣ: Νά σας πω μέ κάθε ειλικρίνεια. Εμεις δέν θά είχαμε κανένα πρόβλημα νά αναλάβουν καί τήν άλλη πλευρά, αρκει βεβαίως η χωροθέτηση νά μήν βρίσκεται στή θαλάσσια περιοχή τήν οποία έχουμε χαρακτηρίσει εμεις ως ελληνική Αποκλειστική Οικονομική Ζώνη.
ΔΗΜΟΣΙΟΓΡΑΦΟΣ: Τήν αμφισβητει η άλλη πλευρά όμως.
Γ. ΓΕΡΑΠΕΤΡΙΤΗΣ: Δέν τήν έχει αμφισβητήσει στό πεδίο ποτέ. Ειναι σαφη τά πράγματα. Θά σας πω λιγάκι γιά νά έχουμε μία κατανόηση. Ο καθένας μπορει νά θεωρει ότι έχει μία προσέγγιση μαξιμαλιστική γιά τά θέματα των θαλασσίων ζωνων. Μπορει νά δηλώνει ότι θέλει νά έχει τεράστιες θαλάσσιες εκτάσεις. Εκει όμως πού κρινόμαστε όλοι ειναι όταν εν τέλει βρεθουμε νά προκηρύσσουμε πρός αξιοποίηση τά θαλάσσια οικόπεδα. Όταν λοιπόν προκήρυξε καί η Λιβύη –καί ειναι πρός τιμήν της αυτό– θαλάσσια οικόπεδα, τό έκανε στή γραμμή εκείνη τήν οποία η Ελλάδα αντιλαμβάνεται ότι ειναι η μέση. Άρα δέν υπερέβη εκεινο τό οποιο καί εμεις αντιλαμβανόμαστε ότι ειναι η μέση γραμμή. Αντιθέτως, υπάρχει ένα ζήτημα σέ σχέση μέ τήν Αίγυπτο, μέ τήν Ιταλία, μέ τή Μάλτα. Άρα, όταν θά έρθει η Chevron μέ τό καλό νά εκδηλώσει ενδιαφέρον – καί ξέρετε τί σημαίνει ένας αμερικανικός κολοσσός, πέρα από οικονομικά καί γεωπολιτικά, νά έρχεται καί νά επενδύει πάνω σέ κυριαρχικά δικαιώματα της χώρας. Δέν χρειάζεται νά σας τό πω αυτό. Όταν λοιπόν θά έρθει μέ τό καλό, τότε στό πεδίο θά δουμε ποιός έχει τά οικόπεδα καί ποιός όχι, κατά τήν αντίληψη πλέον εκείνων οι οποιοι δέν θά διακινδύνευαν τή συμμετοχή τους. Άρα, σας απαντω ευθέως, στό μέτρο πού θά σεβαστουν τά κυριαρχικά μας δικαιώματα, δέν έχουμε καμμία απολύτως αντίρρηση».
Τί προκύπτει από τήν εξόχως ενδιαφέρουσα απάντηση του υπουργου;
Πρωτον, ότι η Ελλάδα έχει πρόβλημα μέ τό τουρκολιβυκό μόνο όπου υπάρχει επικάλυψη μέ τήν ελληνοαιγυπτιακή συμφωνία μερικης οριοθέτησης της ΑΟΖ καί αμφισβήτηση κυριαρχίας καί κυριαρχικων δικαιωμάτων. Όπου δέν υπάρχει επικάλυψη μεταξύ τουρκολιβυκου καί ελληνοαιγυπτιακης, είτε πρός δυσμάς είτε πρός ανατολάς, «η Ελλάς δέν έχει καμμία αντίρρηση». Άρα, άν έρθει αύριο η Λιβύη ή η Τουρκία καί αναγγείλει έρευνες σέ μή οριοθετημένη από τήν Ελλάδα περιοχή, αλλά εντός του παράνομου τουρκολιβυκου μνημονίου, όλα καλά; Ελευθέρας; Γι’ αυτό μήπως δέν συνεχίσαμε τίς έρευνες γιά τό καλώδιο ανοικτά της Κάσσου καί της Καρπάθου; Επειδή οι Τουρκοι τίς θεωρουν τουρκολιβυκό μνημόνιο; Εάν ισχύει η απάντηση πού έδωσε στούς συναδέλφους ο υπουργός, θά συμβει τό παράδοξο: η Chevron νά αμφισβητει τό τουρκολιβυκό μνημόνιο νοτίως της Κρήτης καί νά τό νομιμοποιει ανοιχτά των λιβυκων ακτων! Γιά όση αξία έχει, απλως υπενθυμίζουμε ότι ΗΠΑ, Ισραήλ, Τουρκία, Λιβύη δέν έχουν υπογράψει τήν σύμβαση γιά τό Δίκαιο της Θάλασσας καί δέν δεσμεύονται από αυτήν. Καί πέραν αυτου, τήν ημέρα της ανακοίνωσης, τά στελέχη της Chevron αντί νά βρίσκονται στήν Αθήνα ταξίδεψαν τήν Άγκυρα γιά επίσημη συνάντηση μέ τόν Τουρκο Υπουργό Ενέργειας!
Στήν συνέντευξη του κυρίου υπουργου εντοπίσαμε όμως καί κάτι άλλο. Ειναι τό δεύτερον. Αναφερόμενος στήν στάση της Λιβύης δήλωσε τό εξης: «Ο καθένας μπορει νά έχει μιά μαξιμαλιστική άποψη γιά θέματα θαλασσίων ζωνων καί νά δηλώνει ότι θέλει νά έχει τεράστιες θαλάσσιες εκτάσεις». Δεδομένου ότι καί η Ελλάς κατέθεσε τόν δικό της Θαλάσσιο Χωροταξικό Σχεδιασμό στήν ΕΕ μέ απώτατα όρια υφαλοκρηπιδας στά 200 ναυτικά μίλια, του έχει περάσει ποτέ από τό μυαλό ότι αυτή του τήν ειρωνική αναφορά μπορει νά τήν στρέψουν εναντίον μας οι αντίπαλοί μας στό Αιγαιο καί στήν Μεσόγειο; Ότι μπορει νά αρχίσουν νά μιλανε καί αυτοί γιά ελληνικούς μαξιμαλισμούς; Λέγονται ποτέ αυτά; Εκτός εάν, ως φιλέλλην πού ειναι, τό κάνει επίτηδες. Γιά νά μας τό πουν! Τό απεύχομαι, βεβαίως.
Μετά από όλα αυτά, μπορουμε νά ανοίξουμε σαμπάνιες. Chevron στήν Κρήτη, Chevron στήν Λιβύη, Chevron στήν Αίγυπτο, Chevron στό Ισραήλ. Τό που είμαστε όλοι εμεις θά τό μάθουμε τόν Δεκέμβριο, όταν μελετήσουμε τό κείμενο της σύμβασης μεταξύ της Ελληνικης Δημοκρατίας καί της αμερικανικης εταιρείας πού θά κατατεθει στήν Βουλή. Εκει θά γίνει τό τελικό ταμειο. Τά λοιπά ειναι γιά τούς αφελεις, πού εντυπωσιάζονται από τίς χάνδρες καί τά καθρεφτάκια.

Αυτον των Ανθρωπο , δεν τον εχω καθολου εμπιστοσυνη ,μετα της μετανιες στον Ερντογαν , και τα αλλα πολλα λαθη .
ΕΙΝΑΙ ΑΠΛΟ ΚΟΤΤΑΚΗ ΤΑ ΔΙΚΑ ΜΑΣ ΤΑ ΧΩΡΑΦΙΑ ΘΑ ΤΑ ΠΑΡΟΥΝ ΑΛΛΟΙ ΚΑΙ ΕΜΕΙΣ ΘΑ ΠΑΡΟΥΜΕ ΑΠΟ ΤΑ ΤΡΙΑ ΤΟ ΜΑΚΡΥΤΕΡΟ ΜΑΖΙ ΜΕ ΤΙΣ ΤΡΙΧΕΣ ΤΑ ΨΙΧΟΥΛΑ ΔΗΛ ΒΕΒΑΙΑ ΟΙ ΓΝΩΣΤΟΙ ΘΑ ΚΟΝΟΜΗΣΟΥΝ ΤΑ ΑΝΤΕΡΑ ΤΟΥΣ