Ο ολοένα και αυξανόμενος ανταγωνισμός των γειτονικών τουριστικών προορισμών, η έλλειψη επενδυτικού ενδιαφέροντος, το λουκέτο που έβαλαν πολλά ξενοδοχεία, η αναμενόμενη πτώση του εσωτερικού τουρισμού, αλλά και η κακή εικόνα της χώρας μας, είναι μερικοί από τους λόγους που οδήγησαν στη σταδιακή μείωση των εσόδων της Ελλάδας από τον Τουρισμό. Σίγουρη λοιπόν, θα πρέπει να θεωρείται πλέον η πτώση του φετινού τζίρου -και μάλιστα σε ποσοστό 20% με 25%- για τα ξενοδοχεία και τους τουριστικούς επιχειρηματίες, παρόλο που η μείωση στις αφίξεις δεν ήταν τελικά τόσο μεγάλη, όσο φαινόταν από τα πρώτα δείγματα που είχαμε στις αρχές του έτους, με την πτώση στο 8μηνο του 2012 να περιορίζεται τελικά στο 3,1%, δίνοντας προσδοκίες ότι ο στόχος των 16 εκατ. ξένων επισκεπτών στη χώρα μας, είναι εφικτός για το σύνολο του 2012.
Όπως τονίζουν οι ίδιοι οι ξενοδόχοι, η τουριστική περίοδος «συμπιέστηκε» σε μεγάλο βαθμό, καλύπτοντας μόλις και μετά βίας μόνο την καρδιά της τουριστικής περιόδου, δηλαδή το χρονικό διάστημα από 10 Ιουλίου μέχρι 30 Αυγούστου, ενώ, και μέσα σε αυτό ακόμη το «συρρικνωμένο» χρονικό διάστημα, οι πληρότητες στα ξενοδοχεία δεν άγγιξαν το 100%!
Βέβαια υπήρξαν πολλοί ξενοδόχοι που στην full season της τουριστικής περιόδου πέτυχαν πληρότητες χάρη στις γενναιόδωρες προσφορές και μειώσεις που έκαναν στις τιμές των δωματίων τους, ακόμα και για την κορύφωση της τουριστικής περιόδου – κάτι που φαίνεται και στις εισπράξεις τους, όπως θα δούμε παρακάτω.
Συγκεκριμένα, σύμφωνα με στοιχεία από την ελληνική στατιστική υπηρεσία, τον Αύγουστο ο δείκτης των ξενοδοχειακών τιμών μειώθηκε κατά 11,1%, που ήταν και η μεγαλύτερη πτώση μεταξύ των επιμέρους στοιχείων του Δείκτη Τιμών Καταναλωτή.
Έτσι, η τουριστική κίνηση στα ξενοδοχεία ήταν σημαντικά αυξημένη ολόκληρο τον Αύγουστο σε αντίθεση με τους προηγούμενους μήνες, ενώ η ανάκαμψη σε σχέση με την κακή αρχή της σεζόν, διαφαίνονταν από τον Ιούλιο ακόμα, με τη μείωση των διεθνών αεροπορικών αφίξεων να περιορίζεται σε ποσοστό 3,77% το επτάμηνο.
Προς το παρόν λοιπόν δείχνουν να επαληθεύονται οι αρχικές εκτιμήσεις και ελπίδες του ΣΕΤΕ για 16 εκατομμύρια αφίξεις και έσοδα 10 δισεκατομμύρια ευρώ φέτος, ενώ η «ψαλίδα» στις αφίξεις συνολικά για τη θερινή τουριστική περίοδο (Ιανουάριος-Αύγουστος) έκλεισε στο 3,1%.
Διαφορετική όμως είναι η εικόνα στα έσοδα των ξενοδοχείων όπου η «χασούρα» ήταν πολύ μεγαλύτερη, μιας και η προσέλκυση επισκεπτών στηρίζονταν ακριβώς στις μεγάλες εκπτώσεις -οι οποίες τείνουν να γίνουν μόνιμες πια-, ενισχύοντας με αυτό τον τρόπο και τις κρατήσεις της «τελευταίας στιγμής».
Συγκεκριμένα, η υπεύθυνη Δημοσίων Σχέσεων του ΞΕΕ Χριστίνα Τετράδη δήλωσε ότι σε πολλές περιπτώσεις η μείωση στις τιμές κατά την περίοδο του καλοκαιριού ξεπέρασε το 20%, καθώς «οι επιχειρηματίες έκριναν ότι είναι μονόδρομος, προκειμένου να μη μείνουν άδεια τα δωμάτιά τους»
Το ίδιο κλίμα βέβαια μεταφέρουν και εκπρόσωποι των τοπικών ξενοδοχείων, οι οποίοι περιμένουν ότι η πτώση των εσόδων τους για τις τουριστικές τους μονάδες 8α φτάσει το όριο του 15% για τη φετινή χρονιά και συγκεκριμένα προβλέπεται μείωση 7%-8% στις διανυκτερεύσεις και περίπου 15% στα έσοδα.
Συνολικά στην φετινή τουριστική περίοδο, καταγράφτηκαν δύο καλές περίοδοι όπου άφησαν σχετικά ικανοποιημένους τους ξενοδόχους και τους τουριστικούς πράκτορες:
Η πρώτη ήταν από τις 5 ως τις 25 Ιουλίου και η δεύτερη από τις 10 εως τις 21 Αυγούστου, ενώ σχετικά αποδεκτές -για τα σημερινά δεδομένα- πληρότητες αναμένονται και για ολόκληρο τον Σεπτέμβριο.
Συγκεκριμένα το δεύτερο δεκαπενθήμερο του Σεπτεμβρίου φαίνεται να υπάρχει μία καλή κινητικότητα και εκτιμάται ότι η πληρότητα πολλών ξενοδοχείων καθώς και άλλων τουριστικών καταλυμάτων θα αγγίξει το 80% ή και ίσως λίγο παραπάνω, με αποτέλεσμα να υπάρχει η προσδοκία ότι ο Σεπτέμβριος θα κλείσει με θετικό πρόσημο.
Αυτή όμως η καλή εικόνα του Σεπτέμβριου, οφείλεται τελικά στο ότι η τουριστική κίνηση στα ξενοδοχεία της χώρας κινείται σε δύο ταχύτητες. Από τη μία, στους παραθεριστικούς προορισμούς μικρής κλίμακας οι κρατήσεις είναι εξαιρετικά περιορισμένες έως και ανύπαρκτες (λόγω και του «παγώματος» των πτήσεων προς τα λιγότερο κοσμοπολίτικα νησιά), ενώ στους δημοφιλής προορισμούς όπως είναι τα μεγαλύτερα νησιά –π.χ. Κέρκυρα, Κρήτη, Κεφαλονιά– η τουριστική περίοδος έχει πάρει παράταση ζωής όσο συνεχίζονται οι πτήσεις τσάρτερ.
Ως συνολική εικόνα, μπορούμε να πούμε πως το κύριο χαρακτηριστικό της φετινής σεζόν και κυρίως του Αυγούστου, οπότε παραδοσιακά κάνουν τις διακοπές τους οι έλληνες, ήταν η τεράστια πτώση του εσωτερικού τουρισμού και η απουσία ντόπιων τουριστών.
«Οι Έλληνες εξαφανίστηκαν φέτος, δίνοντας τη χαριστική βολή στον εσωτερικό τουρισμό», τόνισε χαρακτηριστικά ο πρόεδρος του Συλλόγου Ξενοδόχων Ρεθύμνου, Μανώλης Τσακαλάκης. Ο ίδιος σημείωσε πως η μείωση υπολογίζεται γύρω στο 50% στην ελληνική αγορά, καθώς ο αριθμός εκείνων που έκαναν διακοπές σε φθηνά ξενοδοχεία ήταν τρομακτικά μικρότερος σε σχέση με πέρυσι, ενώ ένα μεγάλο μέρος των Ελλήνων που ταξίδεψαν -για παράδειγμα στο Ρέθυμνο- επέλεξαν να φιλοξενηθούν σε φιλικά και συγγενικά σπίτια αντί να καταλύσουν σε ξενοδοχεία ή ενοικιαζόμενα δωμάτια.
Επίσης ένα άλλο στοιχείο που δείχνει την πτώση των εσωτερικών μετακινήσεων είναι το ότι πολλά ενοικιαζόμενα studios στις Κυκλάδες (που είναι άλλωστε ένας κλασικός προορισμός για τους Έλληνες τουρίστες) δεν γνώρισαν πληρότητα (εκτός από Σαββατοκύριακο) ούτε και στην «καρδιά» του Αυγούστου.
Όμως και οι περισσότεροι αλλοδαποί που επέλεξαν την Ελλάδα ως προορισμό των διακοπών τους, ξόδεψαν αρκετά λιγότερα χρήματα, είτε επρόκειτο για εξτρά πληρωμένες εκδρομές, είτε για ενοικιαζόμενα αυτοκίνητα και φυσικά η δαπάνη ήταν ελάχιστη για φαγητό εκτός ξενοδοχείων ή κρουαζιερόπλοιων.
Για την ακρίβεια, οι Ευρωπαίοι τουρίστες που ταξίδεψαν στα ελληνικά νησιά, δαπάνησαν ελάχιστα χρήματα, αφού προτίμησαν στο σύνολό τους, τα πακέτα all inclusive ενώ ακόμα και για τους εύπορους ξένους τουρίστες που έφταναν με κρουαζιερόπλοια στα νησιά, οι δαπάνες τους είχαν φανερά πτωτικές τάσεις σε σχέση με προηγούμενες χρονιές.
Μεγάλη πτώση άλλωστε, παρουσιάζουν τη φετινή τουριστική περίοδο η γερμανική, η βρετανική και η γαλλική αγορά, με αποτέλεσμα η διαφορά στον αριθμό των τουριστών που χάνονται από τις συγκεκριμένες χώρες να μην μπορεί να καλυφθεί από την αύξηση μικρών ακόμα αγορών, όπως είναι η Ρωσία, η Ουκρανία και το Ισραήλ.
Επίσης, φέτος – προφανώς λόγω και της ανάλογης οικονομικής κατάστασης στην γειτονική χώρα – μεγάλη ήταν η πτώση και των Ιταλών επισκεπτών.
Συμπερασματικά θα μπορούσαμε να πούμε πως είναι προφανές, ότι η ολική αναδιοργάνωση του τουρισμού στη χώρα μας από την ελληνική πολιτεία, κρίνεται πιο απαραίτητη από ποτέ.
Είναι κρίμα αλλά και παράλογο, μια χώρα με τα περιβαλλοντικά και πολιτιστικά χαρακτηριστικά της Ελλάδας, να αντιμετωπίζει «κρίση» στον τομέα του Τουρισμού, πόσο μάλιστα, όταν τα πακέτα τουριστικών προσφορών, έχουν τέτοιο μειωμένο κόστος.
ramnousia.com