Μόλις λίγους μήνες μετά τον καθορισμό της φορολογίας για την έρευνα και παραγωγή υδρογονανθράκων – και λίγο πριν ξεκινήσουν οι διαγωνισμοί για το “open door” – η Γενική Γραμματεία Δημόσιων Εσόδων έρχεται να τινάξει στον αέρα το οποιοδήποτε κλίμα υπέρ της προσέλκυσης τέτοιων επενδύσεων. Και αυτό καθώς, όπως αποκαλύπτει σήμερα το energypress.gr, εισηγείται στο Γενικό Λογιστήριο του Κράτους αλλαγές στη φορολογία των επενδύσεων για έρευνα και παραγωγή υδρογονανθράκων προς το δυσμενέστερο.
Ειδικότερα ο εν λόγω νόμος βρίσκεται σε ισχύ μόλις από τον Αύγουστο του 2011 με στόχο να:
1. Αξιοποιήσει τον μέχρι σήμερα ανεκμετάλλευτο εθνικό της πλούτο και το υπέδαφός της.
2. Περιγράψει το λειτουργικό πλαίσιο του αρμοδίου Φορέα Υδρογονανθράκων δημιουργώντας συνομιλητή για τις εταιρείες πετρελαίου, της περίφημης ΕΔΕΥ… που ακόμα δεν έχουμε δει!
3. Δημιουργήσει ένα ελκυστικό επενδυτικό περιβάλλον για τις εταιρείες που επιδιώκουν να κατευθύνουν τις επενδύσεις τους στην Ελλάδα. Και αυτό όχι γιατί είμαστε μια χώρα χωρίς έντονα δομικά και ουσιαστικά προβλήματα σε επιχειρησιακό επίπεδο ή σε αξιοπιστία και σταθερότητα αλλά γιατί:
-Η χώρα μας είναι ανεξερεύνητη περιοχή.
-Είμαστε μέλος της Ε.Ε.
-Συνορεύουμε γεωγραφικά με τις τελευταίες ανακαλύψεις στη Λεκάνη της Λεβαντίνης.
4. Προσφέρει θέσεις εργασίας και εθνικό κεφάλαιο στους υδρογονάνθρακες καλύπτοντας την μακροχρόνια απουσία της Ελλάδας στην συγκεκριμένη αγορά.
5. Δώσει κίνητρα στις τοπικές κοινωνίες για την αποδοχή των επενδύσεων (περιφερειακός φόρος).
Φαίνεται όμως ότι μερικά πράγματα στην Ελλάδα δεν αλλάζουν, όπως και οι νοοτροπίες.
Αυξάνεται στο 26% ο συντελεστής…
Ενώ λοιπόν, βρίσκεται σε εξέλιξη ο διαγωνισμός open door για τρεις ερευνητικές περιοχές της Δυτικής Ελλάδας, η αρμόδια Γενική Διεύθυνση Φορολογίας του Υπουργείου Οικονομικών εισηγείται την αλλαγή στο φορολογικό καθεστώς και ένταξη του Ειδικού Νόμου στον νέο συντελεστή της φορολογίας νομικών προσώπων, ώστε να ανέλθει στο 26%, ακόμα και αν ο τελευταίος γενικός φορολογικός νόμος δεν καταργεί τις σχετικές προβλέψεις ειδικών νόμων για την προσέλκυση επενδύσεων ή την στήριξη αγορών.
Υπογραμμίζεται ότι ο 4001/2011 ουσιαστικά δεν κατήργησε αλλά ενίσχυσε και εμπλούτισε τον 2289/1995 προβλέποντας (Άρθρο 8) ότι οι Ανάδοχοι υπόκεινται σε ειδικό φόρο εισοδήματος με συντελεστή είκοσι τοις εκατό (20%), καθώς και σε περιφερειακό φόρο με συντελεστή πέντε τοις εκατό (5%), χωρίς καμία πρόσθετη τακτική ή έκτακτη εισφορά, τέλος ή άλλη επιβάρυνση οποιασδήποτε φύσεως υπέρ του Δημοσίου ή οποιουδήποτε τρίτου».
Και τι έλεγε η πρόσκληση ενδιαφέροντος
Στην περίπτωση που η εισήγηση των γραφειοκρατών του ΥΠΟΙΚ γίνει δεκτή, αλλάζουν οι όροι βάσει των οποίων έχουν ληφθεί επενδυτικές αποφάσεις από μια σειρά εταιρειών – εισηγμένων σε διεθνή χρηματιστήρια που είναι υπόλογες σε γενικές συνελεύσεις και μετόχους – για τη συμμετοχή στο οpen door για τις περιοχές Ιωαννίνων, Πατραϊκού Κόλπου και Κατακόλου. Πρόκειται για αλλαγή που έρχεται σε πλήρη αντίθεση και ανατρέπει την πρόσκληση της συμμετοχής και το ενημερωτικό σημείωμα του διαγωνισμού: 3.3.2 Income tax and depreciation – According to section 8, §1 of the Hydrocarbon Law, the Lessee shall be subject to a special income tax, at a rate of twenty percent (20%) and to a regional tax, at a rate of five percent (5%), without any additional ordinary or extraordinary contribution, duty or other encumbrance of any kind, in favour of the State or any other third party).
Επισημαίνεται ότι οι εισηγήσεις και οι συζητήσεις για αυτή την αλλαγή του καθεστώτος φορολόγησης γίνονται ακριβώς την παραμονή της ανακοίνωσης του επόμενου γύρου των διαπραγματεύσεων, με ορατό τον κίνδυνο υποβολής ενστάσεων από την πλευρά των εταιρειών.
Θέμα αξιοπιστίας
Κύκλοι της αγοράς επισημαίνουν ότι το Ελληνικό Δημόσιο με την εισήγηση αύξησης του συντελεστή από το 20% στο 26% διευρύνει το πρόβλημα αξιοπιστίας της χώρας, ενώ ακυρώνει και το πλεονέκτημα που έδινε ο 4001/2011 στην Τοπική Αυτοδιοίκηση να λάβει ένα δίκαιο μέρος των εσόδων από την έρευνα υδρογονανθράκων.
Οι πληροφορίες θέλουν το ΥΠΕΚΑ, το οποίο σημειωτέον έχει καταβάλει αξιόλογες προσπάθειες μέσω των στελεχών του να προχωρήσει τις διαδικασίες, να βρίσκεται σε ρόλο παρατηρητή. Το όλο θέμα το χειρίζεται το υπ. Οικονομικών στο οποίο φαίνεται ότι γνωρίζουν καλύτερα από επενδύσεις και από υδρογονάνθρακες.
Πηγή: defencenet.gr