«Πανάκριβη ενέργεια και ληστρικά επιτόκια πλήττουν θανάσιμα τη βιομηχανία»

ΑΚΟΛΟΥΘΗΣΤΕ ΜΑΣ

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Ο Ανδρέας Γοντζές, διευθύνων σύμβουλος της FITCO, αποκαλύπτει τις νέες προσδοκίες στη βιομηχανία χαλκού

ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ  ΣΤΟ TIMETV

Μια τυχαία επιστημονική ανακάλυψη έμελλε να δώσει φτερά σε έναν ολόκληρο βιομηχανικό κλάδο. Ο λόγος για τον χαλκό, ο οποίος δεν επιτρέπει την ανάπτυξη μικροβίων. Αυτό λοιπόν το στοιχείο, που πλέον έχει ήδη εφαρμογή σε νοσοκομεία, σχολεία και αλλού, βρίσκεται στη βάση της ανάπτυξης της βιομηχανίας χαλκού. Οι μεγάλες προσδοκίες  που επενδύονται σε αυτό το γεγονός βρέθηκαν στο επίκεντρο της συνομιλίας μας με τον κ. Ανδρέα Γοντζέ, διευθύνοντα σύμβουλο της Fitco, της σημαντικότερης εταιρείας του κλάδου ορειχάλκινων προϊόντων. Ας τον ακούσουμε:

 Τα πράγματα στην αγορά είναι δύσκολα, ωστόσο όλα δείχνουν ότι στον αντιμικροβιακό  χαρακτήρα του χαλκού στηρίζονται ήδη πολλές προσδοκίες για την ανάπτυξη του κλάδου.
Σωστά. Για την ακρίβεια δεν σκοτώνονται τα μικρόβια αμέσως αλλά σε διάστημα οκτώ περίπου ωρών αδρανοποιούνται τελείως, οπότε δεν μπορούν να μολύνουν κάποιον ο οποίος θα τα αγγίξει ή θα έρθει σε επαφή με τις επιφάνειες αυτές. Αυτό ήταν γνωστό από την αρχαιότητα. Μετά όμως από έρευνες των γιατρών ειδικά για τις ενδονοσοκομειακές λοιμώξεις, όπου το πρόβλημα ήταν πολύ έντονο και προσπαθούσαν να βρουν λύσεις, αποδείχθηκε ότι οι επιφάνειες χαλκού και κραμάτων του με περιεκτικότητα πάνω από 60% σε χαλκό έχουν αυτή την ικανότητα. Κατά συνέπεια σε μονάδες εντατικής θεραπείας έχουν γίνει πολλές εφαρμογές σε αρκετές χώρες όπως Αγγλία, ΗΠΑ και τελευταίως στην Ελλάδα με δική μας πρωτοβουλία και του Ινστιτούτου Χαλκού. Τοποθετήσαμε χάλκινες επιφάνειες σε σχολεία – σε κουπαστές, πόρτες, πόμολα – ώστε να μη μεταδίδονται διάφορες μολύνσεις και στη συνέχεια κάναμε συγκεκριμένες επιστημονικές μελέτες οι οποίες μάλιστα παρουσιάστηκαν σε επιστημονικά συνέδρια. Είναι βέβαιο πλέον ότι έχουμε εξαιρετικά αποτελέσματα με σοβαρή μείωση λοιμώξεων.
 
Οι εφαρμογές βοηθούν την ανάπτυξη του κλάδου;
Κοιτάξτε,  οι αρχιτέκτονες και οι τεχνικές εταιρείες, εκμεταλλευόμενοι αυτή την ικανότητα του χαλκού και των κραμάτων του, αντικαθιστούν ήδη όλα αυτά τα είδη – πόμολα, κουπαστές, επιφάνειες επαφής – με ορειχάλκινα προϊόντα, γεγονός που οδηγεί σε αύξηση του κύκλου των εργασιών των επιχειρήσεων που φτιάχνουν αυτά τα είδη. Οι εταιρείες αυτές είναι οι πελάτες μας που παίρνουν από εμάς προϊόντα  για περαιτέρω επεξεργασία και δημιουργία κουπαστών κτλ.
 
Εσείς ωστόσο έχετε κάνει και κάποιες εφαρμογές – αν δεν κάνω λάθος – και σε σχολεία, όπως  το Αρσάκειο;
Σωστά, στο Αρσάκειο και από τα νοσοκομεία στο Αττικό. Τα αποτελέσματα αυτής της δραστηριότητας είναι εξαιρετικά.
 
Αυτό μπορεί να έχει εφαρμογή και στα μέσα μαζικής μεταφοράς;
Πολύ σωστά. Έχει εφαρμογές όπου υπάρχει μαζικό κοινό.
 
Ο κλάδος σας συνδέεται άμεσα με την οικοδομή, όπου όμως είχαμε απώλειες που έφθασαν το 70%. Έχετε εναλλακτικές διεξόδους;
Εδώ και ένα χρόνο έχουμε ένα πολύ σημαντικό project στον τομέα της ιχθυοκαλλιέργειας. Η Χαλκόρ έχει αγοράσει από τη Mitsubishi την πατέντα για ορειχάλκινο σύρμα για δίχτυα με τα οποία κατασκευάζονται οι ορειχάλκινοι ιχθυοκλωβοί. Αυτοί κατασκευάζονται από τη Fitco. Έχει μάλιστα γίνει και η πρώτη δοκιμή σε συνεργασία με ιχθυοκαλλιεργητική επιχείρηση. Έχει ήδη μπει ο πρώτος κλωβός στην Ελλάδα με πάρα πολύ καλά αποτελέσματα.
 
Σε σχέση με τους παραδοσιακούς ιχθυοκλωβούς, ποια είναι τα συγκριτικά πλεονεκτήματα αυτής της λύσης;
Τα συγκριτικά πλεονεκτήματα έχουν να κάνουν με τις αντιμικροβιακές ιδιότητες του χαλκού, άρα περιορίζουν τη χρήση των αντιβιοτικών στα ψάρια. Επίσης χρειάζεται πολύ περιορισμένο κόστος συντήρησης από τους δύτες γιατί δεν απαιτούνται τόσο συχνές καταδύσεις. Και επίσης λόγω του ότι είναι πολύ πιο ισχυρό και πιο ανθεκτικό ως υλικό, αποτρέπονται οι αποδράσεις των ψαριών που είναι μέσα στο κλουβί ή οι πιθανές ζημιές από ψάρια-εισβολείς.
 
Αντιμέτωποι με τη δυσκαμψία και τη δυστοκία της εγχώριας αγοράς, ποιες είναι οι προσπάθειες που κάνετε ούτως ώστε να ενισχύσετε την εξωστρέφεια; Κατορθώσατε με τις εξαγωγές να αντισταθμίσετε απώλειες στην εγχώρια αγορά;
Βεβαίως, αυξήσαμε τις εξαγωγές μας το δυνατόν περισσότερο ώστε να αντισταθμίσουμε τη μείωση της εγχώριας αγοράς. Δώσαμε κυρίως έμφαση σε προϊόντα μεγαλύτερης προστιθέμενης αξίας, όπως τα ειδικά κράματα ορειχάλκων και το σύρμα ορειχάλκου για το οποίο έγιναν μεγάλες επενδύσεις.
 
Ως επιχείρηση ποιες επενδύσεις κάνατε;
Κάναμε επενδύσεις της τάξης των 2 εκατ. ευρώ.
 
Η εξαγωγική σας προσπάθεια σε ποιες χώρες εστιάζεται;
Κυρίως στις χώρες της Δυτικής Ευρώπης. Οι βασικές αγορές μας είναι η Γερμανία και η Ιταλία. Επίσης η Αγγλία, η Γαλλία, η Πολωνία και βεβαίως οι γειτονικές μας χώρες Βουλγαρία και Σερβία. Σημαντική παρουσία έχουμε στις ΗΠΑ, όχι βέβαια τόσο έντονη όσο πριν από δέκα χρόνια, λόγω της ισοτιμίας του ευρώ με το δολάριο που πλέον δεν μας ευνοεί, αλλά σε κάποια προϊόντα σημαντικής προστιθέμενης αξίας καταφέρνουμε ακόμη και κάνουμε εξαγωγές.
 
Πάντως είναι αξιοπρόσεκτο το γεγονός ότι μια ελληνική βιομηχανία, η οποία αντιμετωπίζει όλη αυτή τη δυστοκία που υπάρχει στην αγορά, αντιμετωπίζει σοβαρά θέματα όπως είναι το κόστος ενέργειας, κατορθώνει να ανοίγει αγορές. Το λέω διότι, για παράδειγμα, μια γερμανική εταιρεία ξεκινάει από πολύ διαφορετική αφετηρία από αυτήν της Fitco.
Σωστά. Αυτό το οποίο έχουμε καταφέρει είναι να μπορούμε να είμαστε ανταγωνιστικοί στο κόστος με πολύ καλή σχέση ποιότητας και τιμής. Βέβαια αυτό μας υποχρεώνει σε ελάχιστα περιθώρια κέρδους όσον αφορά τις εξαγωγές κυρίως στα commodities προϊόντα. Οι λόγοι είναι οι εξής: Πρώτον, το σημαντικό κόστος της ενέργειας στην Ελλάδα, που είναι ακριβότερη σημαντικά από τις υπόλοιπες χώρες της Ευρωπαϊκής Ένωσης, και ας μην υπολογίσουμε το κόστος στις ανατολικές χώρες ή στην Κίνα ή στις ΗΠΑ, όπου είναι ακόμη χαμηλότερο. Άρα έχοντας ένα κόστος της τάξης, ανάλογα με το προϊόν, του 20%-25% να αντιπροσωπεύει μόνο την ενέργεια, φαντάζεστε πώς ξεκινάς να ανταγωνίζεσαι με πολύ δύσκολους όρους. Δεύτερον, το άλλο πολύ επιβαρυντικό για εμάς είναι το κόστος του χρήματος, όταν το κόστος της πρώτης ύλης, που σημειωτέο το πληρώνουμε σχεδόν μετρητοίς, και ο χρόνος για να γίνει πάλι το cash cycle είναι της τάξεως των 6 μηνών για να εκταμιεύσουμε το προϊόν πώλησης.
 
Πρακτικά γίνεστε τράπεζα αφού χρηματοδοτείτε τις πωλήσεις για αυτή την περίοδο…
Σωστά, αρκεί να σας πω ότι το 2013 για έναν τζίρο της τάξεως των 50 εκατ. ευρώ χρησιμοποιώντας δανεισμό της τάξεως των 17,5 εκατ. ευρώ είχαμε ένα χρηματοοικονομικό κόστος της τάξεως του 1 εκατ. ευρώ υπολογίζοντας το μεσοσταθμικό επιτόκιο στο 6%. Αν ήμασταν σε μια χώρα όπως η Αγγλία ή η Γερμανία, για να μην πω σε άλλες χώρες που είναι χαμηλότερα το επιτόκια, το κόστος δανεισμού μας θα ήταν περίπου το μισό. Άρα αν βάλουμε ότι θα μπορούσαμε να έχουμε κερδίσει ένα ποσό της τάξεως των 500.000 από τον δανεισμό μας, από το χρηματοοικονομικό, και ένα ποσό της τάξεως των 750.000 από το κόστος ενέργειας, καταλαβαίνετε…
 
Αυτό βεβαίως το αντιμετωπίζει ολόκληρη η βιομηχανία. Αν η κυβέρνηση επιθυμεί η εναπομείνασα βιομηχανία να σταθεί στα πόδια της, πρέπει να λύσει αυτά τα δύο ζητήματα, δηλαδή το ενεργειακό από τη μια μεριά και από την άλλη τη δραστηριοποίηση των τραπεζών με ένα χαμηλότερο επιτόκιο.
Επιτρέψτε μου ένα τελευταίο ερώτημα: Ποιες είναι οι προσδοκίες σας για το 2014;
Στην εγχώρια αγορά δυστυχώς υπάρχει η μείωση που είναι αντιπροσωπευτική της οικοδομικής δραστηριότητας – όπως είπατε δυστυχώς είναι της τάξεως του 70% – και δεν βλέπουμε γρήγορα να ανακάμπτει. Άρα έχουμε ρίξει όλο το βάρος μας στο εξωτερικό, όπου οι προσπάθειες που γίνονται ήδη είναι σε προϊόντα μεγαλύτερης προστιθέμενης αξίας από όπου και περιμένουμε να κάνουμε τη διαφορά.
 
Κύριε Γοντζέ, σας ευχαριστώ θερμά και ελπίζω να συναντηθούμε σε καλύτερες εποχές.
Σας ευχαριστούμε πολύ.

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ

ΔΗΜΟΦΙΛΗ