Οι Κρητικοί έκαναν πάλι τη… (μικιο)διαφορά!

ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΕΠΙΣΗΣ

Μανώλης Δαμιανάκης – Διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας Κρητών Άρτος

ΣΥΝΕΝΤΕΥΞΗ ΣΤΟ TIMETV

Οι Kρητικοί έκαναν και πάλι τη διαφορά. Μας είχαν συνηθίσει με τα κρητικά παξιμάδια με ελαιόλαδο και τη… μεσογειακή διατροφή. Σήμερα έρχονται να παρουσιάσουν κάτι καινούργιο στον χώρο των snacks, χωρίς να κρύβουν τη φιλοδοξία τους να κερδίσουν το παιχνίδι και σε αυτή την κατηγορία. Όπλο τους, όπως οι ίδιοι λένε, η δημιουργία προϊόντων χωρίς συντηρητικά και δήθεν αρώματα. Ο καλεσμένος μας κ. Μανώλης Δαμιανάκης, πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας Κρητών Άρτος, είναι άκρως αποκαλυπτικός. Ας τον ακούσουμε.

 

Κύριε Δαμιανάκη, τα κρητικά παξιμάδια είχαν εκπληκτική αποδοχή από το αστικό κοινό. Τι ακριβώς αντιπροσωπεύει η νέα ιδέα «Μικιό» που ήδη υλοποιείτε;

«Μικιό» στην Κρήτη σημαίνει μικρό. Μικρό σε μέγεθος αλλά συνήθως χαριτωμένο με θετικό πρόσημο. Έτσι λοιπόν γεννήθηκε η ιδέα, αφού τα «μικιά» είναι μικρά σε μέγεθος, μικρές μπουκίτσες – snacks. Δεν είναι απλώς χαριτωμένα snacks, είναι μια μικρή επανάσταση στο χώρο του snack, που όμως έχουν πραγματικά ποιοτικά χαρακτηριστικά.

 

Επανάσταση γιατί; Δηλαδή τι διαφορετικό έχει το συγκεκριμένο προϊόν σε σχέση με τα υπόλοιπα snacks;

Υπάρχει ένας συνδυασμός στοιχείων που δικαιολογεί αυτό που λέμε εμείς μικρή επανάσταση ή τουλάχιστον πάρα πολλές σημαντικές καινοτομίες και διαφοροποιήσεις. Ξεκινώντας από την ιστορία, το «Μικιό» στηρίζεται στη βάση του δίπυρου άρτου που ανακάλυψαν οι Μινωίτες πριν από 3.500 χρόνια. Είναι η λογική τού να ψήνουν δύο φορές το ψωμί για να μπορούν να το διατηρήσουν. Τότε δεν υπήρχαν συντηρητικά και ψυγεία στα πλοία που ταξίδευαν για μεγάλο διάστημα. Άρα υπάρχει μια πολύ μεγάλη ιστορία από πίσω. Το δεύτερο σημαντικό στοιχείο είναι ότι χρησιμοποιούμε 100% φυσικές πρώτες ύλες για να δώσουμε τη γεύση στα κριτσινάκια. Για παράδειγμα, το τυρί είναι πιστοποιημένη γραβιέρα Κρήτης και φέτα ελληνική. Δεν είναι άρωμα…

 

Γεγονός που δεν ισχύει με τα υπόλοιπα snacks;

Ακριβώς. Όταν λέμε γεύση από χόρτα, εννοούμε ότι παίρνουμε φρέσκα χόρτα όπως αυτά που βάζετε στη σαλάτα σας. Όλα αυτά τα φυσικά προϊόντα είναι ζυμωμένα με κρητικό έξτρα παρθένο ελαιόλαδο. Αυτό που συμβαίνει στην αγορά του snack από τις μεγάλες βιομηχανίες είναι ότι οι όποιες γεύσεις υπάρχουν αφορούν αρώματα. Δεν υπάρχουν δηλαδή πραγματικά υλικά, αυτή είναι η σημαντική καινοτομία μας, με αποτέλεσμα να δίνουμε μια εξαιρετική τροφή στον καταναλωτή, υψηλής θρεπτικής αξίας, πάρα πολύ υγιεινό snack, χωρίς καθόλου συντηρητικά. Αυτή είναι μια σημαντική καινοτομία που εμπεριέχει την κουλτούρα της κρητικής μεσογειακής διατροφής. Δηλαδή δεν θέλαμε να δώσουμε γεύση barbecue ή πίτσας, αλλά τη γεύση του λαδιού, της ελιάς, του κρητικού θυμαρίσιου μελιού, της γραβιέρας, των χόρτων και των λαχανικών.

 

Στην πραγματικότητα το εγχείρημα «Μικιό» δείχνει και τον δρόμο για την αναπτυξιακή πορεία της εταιρείας;

Ακριβώς. Η εταιρεία δραστηριοποιείται αρκετά χρόνια στα κρητικά παξιμάδια και στα παραδοσιακά αρτοσκευάσματα. Έχουμε μια πολύ σημαντική παρουσία σε όλα τα super markets στην Ελλάδα και σε κάποιες χώρες στο εξωτερικό. Το κοινό μας γνωρίζει με την επωνυμία Κρητών ARTos.

 

Τα οποία παρεμπιπτόντως κατέκτησαν ένα σημαντικό μερίδιο αγοράς στην κατηγορία τους…

Κοντά στο 25%. Το «Μικιό» είναι ουσιαστικά μια άλλη αγορά. Είναι η αγορά του snack.

 

Από αυτή την άποψη και το κοινό είναι αρκετά διαφορετικό. Πολύ ευρύτερο θα έλεγε κανείς.

Πράγματι, είναι πολύ σωστή η παρατήρησή σας: τα κρητικά παξιμάδια απευθύνονται σε ένα συγκεκριμένο καταναλωτικό κοινό. Συνήθως σε μια ηλικία πάνω από 35-40 ετών. Το «Μικιό» όμως είναι ένα προϊόν, ένα snack που απευθύνεται από το παιδάκι μέχρι τον παππού. Πιάνει όλες τις κατηγορίες και κάτι πιο σημαντικό. Πάρα πολλοί άνθρωποι όλων των ηλικιών, που έχουν μια ωριμότητα ή προσέχουν τι τρώνε, αποφεύγουν τα βιομηχανικά snack επειδή γνωρίζουν ότι έχουν κάποια αρώματα, έχουν συντηρητικά. Το «Μικιό» δεν έχει κάποιους περιορισμούς. Άρα απευθύνεται σε τεράστια αγορά που είπα και πριν.

 

Το πρόβλημα όμως που καλείστε να λύσετε είναι πώς θα κατορθώσετε να κάνετε μόδα το «Μικιό»; Πώς θα το γνωρίσει η νέα γενιά;

Κοιτάξτε, οι μεγάλες εταιρείες λειτουργούν με πολύ επιθετικό marketing και διαφήμιση. Επιχειρούν έτσι να «επιβάλουν» στον καταναλωτή να δοκιμάσει τα προϊόντα τους. Εμείς είμαστε μια μικρή εταιρεία, δεν έχουμε αυτή τη δυνατότητα. Έχουμε βοήθεια από κανάλια όπως το δικό σας και σας ευχαριστούμε πολύ. Ζητάμε από τον καταναλωτή να μας δώσει την ευκαιρία και να δοκιμάσει το «Μικιό». Να μας κρίνει με αυστηρότητα, αλλά να μας δοκιμάσει. Εμείς τον μόνο που υποσχόμαστε είναι ότι θα θελήσει να… ξαναδοκιμάσει.

 

Πιστεύετε ότι θα επαναλάβετε το εγχείρημα με τα κρητικά παξιμάδια; Αλήθεια, δώστε μας μια εικόνα αυτού του επιχειρηματικού στόρι.

Κοιτάξτε, τα κρητικά παξιμάδια δεν μπόρεσαν να διαφοροποιηθούν από αυτό που συνέβη, τα τελευταία πέντε χρόνια ειδικά, στην ελληνική αγορά, όπου ο καταναλωτής κάθε χρόνο – για τους λόγους που όλοι γνωρίζουμε – είχε μείωση στο εισόδημά του και στην αγοραστική του δύναμη και κατά συνέπεια το καλάθι του κάθε φορά στο super market γινόταν και μικρότερο. Βέβαια με πολύ μεγάλες διαφορές από προϊόν σε προϊόν. Τα κρητικά παξιμάδια θα έλεγα ότι βρέθηκαν κάπου στη μέση. Από 25 εκατ. ευρώ που ήταν ο τζίρος τους πριν από την κρίση, σήμερα είναι περίπου στα 20 εκατ. ευρώ. Είχαμε δηλαδή μια μείωση της τάξης του 20% και βεβαίως μιλάμε για τα σουπερμάρκετ. Νομίζω ότι εδώ θα σταθεροποιηθεί ο τζίρος αυτός.

 

Σε αυτό το πλαίσιο ποια ήταν η δική σας πορεία;

Αυτό που έγινε στον κλάδο των παξιμαδιών και σε πολλούς κλάδους είναι ότι μειώθηκε η πίτα σε μέγεθος αλλά μειώθηκαν επίσης και οι παίκτες που μοιράζονται αυτή την πίτα. Το ίδιο έγινε και στα παξιμάδια. Ήταν 6-7 εταιρείες πριν από μερικά χρόνια, που είχαν μια σχεδόν πανελλαδική παρουσία στα προϊόντα τους. Τώρα είναι περίπου τρεις σημαντικοί. Εμείς αυτό που κάναμε ήταν να διατηρήσουμε και να βελτιώσουμε την ποιότητα και τις συσκευασίες. Δώσαμε κίνητρα στον καταναλωτή να δοκιμάσει τα προϊόντα μας, αποκτήσαμε νέους πελάτες και βέβαια, δουλεύοντας πάρα πολύ σκληρά εγώ και οι συνεργάτες μου, κάναμε τη διαφορά.

 

Σε ό,τι αφορά τις επιδόσεις της εταιρείας στις ξένες αγορές, ποια είναι η εικόνα σε αυτές;

Κάναμε κάποιες προσπάθειες. Εδώ πρέπει να πω ότι υπάρχει ένας μύθος. Ξέρετε, η εξωστρέφεια είναι μια πολύ δύσκολη δουλειά. Υπάρχει ένας τεράστιος βαθμός δυσκολίας να μπορέσει μια βιοτεχνία, μια ελληνική επιχείρηση, να προωθήσει τα προϊόντα της στο εξωτερικό. Θέλει χρόνο, επιμονή και συνεχή προσπάθεια για να μπορέσει να το επιτύχει. Θέλει πολύ υψηλά ποιοτικά στάνταρ και πάνω από όλα αλλαγή νοοτροπίας από αυτή που είχαμε ως Έλληνες. Είχαμε κακή νοοτροπία. Δεν πας να κοροϊδέψεις κανέναν, πρέπει να είσαι σωστός, να τηρείς τις προδιαγραφές, να υπάρχει σταθερότητα στην ποιότητα. Πρέπει κάθε ελληνική εταιρεία να προσαρμόσει την τεχνογνωσία της και τις παραγωγικές δυνατότητές της στο πώς καταναλώνει ο Γερμανός, ο Εγγλέζος ή ο Αμερικανός. Δεν μπορείς να επιβάλεις στον άλλο το πώς εσύ νομίζεις ότι πρέπει να καταναλώσει το προϊόν σου.

 

Εσείς ωστόσο μπήκατε στη διαδικασία αυτή των εξαγωγών.

Αφού φάγαμε τα μούτρα μας, μελετήσαμε τα λάθη μας, βελτιωθήκαμε, διορθωθήκαμε, τελικώς το επιχειρήσαμε. Πιστεύω ότι αυτό που κάναμε ήταν να προσαρμόσουμε, αυτό που είπα πριν, την τεχνογνωσία μας, την εμπειρία μας, την ποιότητα τον προϊόντων μας στον τρόπο συσκευασίας και καταναλωτικής συνήθειας του ξένου πελάτη που απευθυνόμαστε.

 

Σε αυτή την προσπάθεια δεν αποτελεί ανταγωνιστικό πλεονέκτημα ότι αυτό που εκπροσωπείτε – δηλαδή η κρητική μεσογειακή διατροφή – είναι μόδα στις ευρωπαϊκές και άλλες ανεπτυγμένες χώρες;

Βεβαίως. Και αυτό είναι κάτι που μας εδραιώνει την πεποίθηση ότι η εξωστρέφεια είναι μονόδρομος και για εμάς και για την Ελλάδα, αλλά θέλει δουλειά, δεν είναι απλό πράγμα. Θέλει πολλή δουλειά και επιμονή, δεν πρέπει να απογοητεύεται κάποιος που ξεκινάει να κάνει μια προσπάθεια.

 

Ποιες ξένες αγορές εμφανίζουν μεγαλύτερο ενδιαφέρον για εσάς;

Εξαρτάται από τα προϊόντα. Για τα δικά μας προϊόντα νομίζω ότι οι αγορές που έχουν το μεγαλύτερο ενδιαφέρον είναι η Αμερική, ο Καναδάς, η Αυστραλία και οι χώρες της Κεντρικής Ευρώπης. Θεωρώ ότι αυτές είναι οι βασικές αγορές που είναι ώριμες για να μπορέσουμε να προωθήσουμε τα προϊόντα μας και πιστεύω ισχύει για τα περισσότερα ελληνικά προϊόντα στον χώρο των τροφίμων. Η Κίνα, η Ρωσία και κάποιες άλλες χώρες μπορεί να έχουν μακροπρόθεσμα πολύ σημαντικές προοπτικές αλλά αυτή τη στιγμή εμφανίζουν μαγαλύτερο βαθμό δυσκολίας.

 

Στην εταιρεία σας πάντως έχετε εφαρμόσει ένα πολύ ενδιαφέρον μοντέλο στον τομέα της μετοχικότητας…

Ναι, έχει να κάνει με τη φιλοσοφία μας και την κουλτούρα μας, της πολυμετοχικότητας της εταιρείας. Σε αυτήν έχουμε 130 μετόχους, μέρος των οποίων είναι σχεδόν όλοι οι εργαζόμενοι αλλά και κάποιοι προμηθευτές.

 

Έτσι νιώθουν το εγχείρημα πιο δικό τους;

Έτσι ακριβώς. Εμείς λέμε ότι πρέπει να μάθουμε στην Ελλάδα να συνεργαζόμαστε περισσότερο μεταξύ μας σε κάθε επίπεδο.

 

Κύριε Δαμιανάκη, πώς θα θέλατε να δείτε την εταιρεία Κρητών Άρτος; Ποιο είναι το όραμά σας;

Το όραμα της εταιρείας Κρητών Άρτος, της διοίκησης, των εργαζομένων, όλων των συντελεστών είναι να μπορέσουμε να παρέμβουμε θετικά στην αγορά του snack στην Ελλάδα και στο εξωτερικό και να μπορέσουμε αυτή τη σημαντική καινοτομία να την αναπτύξουμε. Να μπορέσουμε να μεγαλώσουμε τα μεγέθη μας, να αυξήσουμε της πωλήσεις μας, να αυξήσουμε τις θέσεις εργασίας μας με κύριο προσανατολισμό την εξωστρέφεια. Η ανάπτυξη που προσδοκούμε για τα επόμενα χρόνια φιλοδοξούμε να έρθει κυρίως από το εξωτερικό, μέσα από την κατηγορία αυτή του snack. Και με αυτόν τον τρόπο θα συμβάλουμε και εμείς όσο μπορούμε και όσο μας αναλογεί στη διάδοση και στην προώθηση της ελληνικής και κρητικής διατροφής.

 

Από μια άποψη το «Μικιό» δεν είναι μόνον το προϊόν σας αλλά αντικατοπτρίζει και την ίδια την εταιρεία.

Σωστά.

Σας ευχαριστώ θερμά για αυτή τη συνομιλία μας και σας εύχομαι καλή επιτυχία στο νέο εγχείρημά σας.

Εγώ σας ευχαριστώ και για το γεγονός ότι η εταιρεία σας βοηθά πολλές νέες προσπάθειες.

  ΠρωτοσελιδαΕιδήσεις

ΑΦΗΣΤΕ ΜΙΑ ΑΠΑΝΤΗΣΗ

εισάγετε το σχόλιό σας!
παρακαλώ εισάγετε το όνομά σας εδώ

Η Cetracore-Jetoil SA ανακοινωσε προσωρινό λουκέτο στην λειτουργία της λόγω των ευρωπαϊκών κυρώσεων στη Ρωσία

Η ανακοίνωση της εταιρείας «Κύριοι,θα θέλαμε να σας ενημερώσουμε πως από τις 15.12.2025 η Cetracore Jetoil Μονοπρόσωπη Ανώνυμη Εταιρεία Πετρελαιοειδών ανέστειλε προσωρινά τη λειτουργία της...

Στεγαστική κρίση: Σχεδόν 1,3 εκατομμύριο άνθρωποι στην ΕΕ είναι άστεγοι

Για πρώτη φορά στη ιστορία της η Ευρωπαϊκή Ένωση επιδιώκει να αντιμετωπίσει τη σοβαρή στεγαστική κρίση που πλήττει τη γηραιά ήπειρο παρουσιάζοντας σήμερα ένα...

Ελλάδα: Προτελευταία στους μισθούς, τελευταία στην αγοραστική δύναμη – Η σκληρή αλήθεια της Eurostat

Ενώ το κυβερνητικό αφήγημα μιλά για ανάπτυξη, επενδύσεις και οικονομική άνοδο, η καθημερινή πραγματικότητα των νοικοκυριών στην Ελλάδα είναι εντελώς διαφορετική Οι λογαριασμοί του ρεύματος...

Πότε μπαίνει το δώρο Χριστουγέννων από τη ΔΥΠΑ

Ανακοινώθηκε από την ΔΥΠΑ πως το δώρο Χριστουγέννων αλλά και η καταβολή των επιδομάτων θα πιστωθούν αύριο Τετάρτη 17/12, κάτι που σημαίνει πως θα...

Τειρεσίας των ενοικιαστών: Φακέλωμα για όσους νοικιάζουν και χρωστούν ενοίκια

Εντός του 2026 αναμένεται να εφαρμοστεί το «πιστοποιητικό φερεγγυότητας», γνωστό και ως «Τειρεσίας των ενοικιαστών» Η ΠΟΜΙΔΑ επικροτεί την πρωτοβουλία ως μέτρο προστασίας των ιδιοκτητών,...

Ο Κώστας Καλλίτσης στην Καθημερινή γκρεμίζει τα ψεύδη Μητσοτάκη για την οικονομία

Σε μια ανάλυση - καταπέλτη που δημοσιεύτηκε στην «Καθημερινή», ο έγκριτος οικονομικός αναλυτής Κώστας Καλλίτσης ξεγυμνώνει την εύθραυστη πραγματικότητα πίσω από το λεγόμενο «success story»...

Τέλος Τοπικής Ανάπτυξης (ΤΤΑ): Ποιος είναι ο νέος φόρος που φέρνει ο Μητσοτάκης

Ένας νέος φόρος για την ακίνητη περιουσία προετοιμάζεται σιγά σιγά για να μας συντροφεύει στο άμεσο μέλλον πρόκειται για το Τέλος Τοπικής Ανάπτυξης (ΤΤΑ), στην...

Για πρώτη φορά το κράτος αναγνωρίζει επίσημα το ψυχολογικό βάρος της υπερχρέωσης: Απαλλάσσονται από διώξεις όσοι καταφεύγουν στη λύση της πτώχευσης

Ουσιαστικά και τυπικά με τον νόμο που ψηφίστηκε στην βουλή την προηγούμενη εβδομάδα μπαίνει ένα τέλος στις ποινικές διώξεις τόσο των επαγγελματιών όσο και...

Οι κρεοπώλες κλείνουν τα καταστήματα τους την Κυριακή 14 Δεκεμβρίου

Κάλεσμα σε όλα τα σωματεία κρεοπωλών για κλείσιμο των κρεοπωλείων την Κυριακή 14 Δεκεμβρίου ημέρα λειτουργίας των εμπορικών καταστημάτων στο πλαίσιο του εορταστικού ωραρίου, απευθύνει...

Τemu και Shein: Για κάθε ηλεκτρονική παραγγελία από τους κινέζικους γίγαντες του e-commerce θα υπάρχει τέλος 3 ευρώ

  Σε ισχύ από την 1η Ιουλίου 2026 τίθεται το ευρω-χαράτσι για δέματα αξίας κάτω των €150 που θα εισέρχονται στην Ευρωπαϊκή Ένωση μέσω Shein...

Πριν τα Χριστούγεννα οι συντάξεις του Ιανουαρίου – Αναλυτικά οι ημερομηνίες

Νωρίτερα θα καταβληθούν οι συντάξεις Ιανουαρίου σύμφωνα με ανακοίνωση του υπουργείου οικονομικών, κάτι που θα δώσει μεγάλη ανάσα ενόψει των αγορών για τα Χριστούγεννα Συγκεκριμένα...

Αυξήσεις σε διόδια και Αττική Οδό

Χιλιάδες οδηγοί που χρησιμοποιούν την Αττική Οδό για τις καθημερινές τους μετακινήσεις τους, θα πρέπει να γνωρίζουν πως από 1/1/2026 θα δουν μια αύξηση...

Πανάκριβο φέτος το Χριστουγεννιάτικο τραπέζι – Στα ύψη οι τιμές

Αισθητά ακριβότερο θα είναι φέτος το χριστουγεννιάτικο τραπέζι, σύμφωνα με την έρευνα τιμών του ΙΝΚΑ – Γενική Ομοσπονδία Καταναλωτών Ελλάδας Το συνολικό κόστος για γεύμα...

Τι ισχύει φέτος για το εορταστικό ωράριο στα καταστήματα που ξεκινά από σήμερα – Τι θα γίνει με τις Κυριακές

Σε…διαφορετικούς ρυθμούς κινείται από σήμερα, Πέμπτη 11 Δεκεμβρίου η αγορά καθώς ξεκίνησε το εορταστικό ωράριο στα εμπορικά καταστήματα Σύμφωνα με τα ωράρια που προτείνουν οι...

Το κυβερνητικό πακέτο στήριξης για τους αγρότες

Το υπουργείο Αγροτικής Ανάπτυξης παρουσίασε το απόγευμα της Τετάρτης 10 Δεκεμβρίου το πλήρες πακέτο των 15 μέτρων στήριξης που ενεργοποιούνται για το 2025, με...

Τι αλλάζει στις συντάξεις με την κατάργηση της προσωπικής διαφοράς

Αυξημένες θα είναι οι συντάξεις μέσα στο 2026 για το σύνολο των δικαιούχων και συγκεκριμένα για 2,6 εκατομμύρια συνταξιούχους ανάμεσα στους όποιους και οι περίπου...

ExxonMobil: Η Ανατολική Μεσόγειος αναδεικνύεται σε περιφερειακό ενεργειακό κόμβο

Ως μια «αποδεδειγμένη περιοχή παραγωγής φυσικού αερίου» χαρακτήρισε την Ανατολική Μεσόγειο ο Αντιπρόεδρος Παγκόσμιας Έρευνας της ExxonMobil, Δρ. Τζον Αρντιλ, μιλώντας στο Capital Link...

Εκρηξη των ληξιπρόθεσμων χρεων πρός τήν εφορία

ΕΚΡΗΞΗ των ληξιπρόθεσμων χρεων πρός τήν εφορία κατεγράφη στό 10μηνο Ιανουαρίου – Οκτωβρίου καθώς ηυξήθησαν σχεδόν κατά 8 δισ. ευρώ, αναδεικνύοντας τό αδιέξοδο στό...

Προϋπολογισμός: Ο Μητσοτάκης ετοιμάζεται να δραπετεύσει με πρόωρες εκλογές αφήνοντας πίσω του χάος!

Αποκάλυψη: Μήπως είδατε το νέο κρυμμένο Μεσοπρόθεσμο 2026-2029 της κυβέρνησης; Ωχριά το μνημόνιο σε συρρίκνωση κονδυλίων μπροστά σε αυτό που έρχεται! Για πρώτη φορά στα...

Νωρίτερα οι συντάξεις Ιανουαρίου λόγω των Χριστουγέννων

Νωρίτερα, μέσα στο 2025, θα καταβληθούν οι συντάξεις για τον Ιανουάριο Ο λόγος είναι ότι έρχονται…Χριστούγεννα.Σύμφωνα με πληροφορίες, τα ποσά αναμένεται να είναι αυξημένα στις...

ΔΗΜΟΦΙΛΗ