Hττα της ThyssenKrupp στην Yποβρύχια διαμάχη με την Σουηδία. Εκει δεν περνανε οι μίζες…οπως στην Ελλαδα, που οχι μονο μειναμε χωρις υποβρυχια, αλλα κλείσαμε και τα ναυπηγία και τους χαρίσαμε και τους πελατες μας..
Η γερμανική ThyssenKrupp παραδέχεται την ήττα της στην υποβρύχια διαμάχη με την Σουηδία
Σήμερα Δευτέρα ο σουηδικός όμιλος της Saab έχει δεχτεί στα γραφεία του μια δεσμευτική συμφωνία εκ μέρους της ThyssenKrupp για την πώληση του ναυπηγείου Kockums. Δεδομένου ότι οι διαπραγματεύσεις έχουν μόλις ξεκινήσει, δεν παρέχονται περαιτέρω πληροφορίες σχετικά με την σχεδιαζόμενη συναλλαγή.
Η αλλαγή ιδιοκτησίας των ναυπηγείων διευκολύνεται με το γεγονός της μη κατοχής των δικαιωμάτων και των διπλωμάτων ευρεσιτεχνίας για τη τεχνολογία των υποβρυχίων από την ThyssenKrupp, αλλά από το υπουργείο Άμυνας της Σουηδίας. Την περασμένη εβδομάδα εκπρόσωποι του υπουργείου Άμυνας της Σουηδίας, υπό την προστασία της στρατιωτικής αστυνομίας, έφεραν στην κατοχή τους μέσα από τις εκαταστάσεις της Kockums, η οποία ανήκει ακόμη στον γερμανικό όμιλο ThyssenKrupp, την μυστική τεχνολογία των υποβρυχίων.
Η γερμανική ThyssenKrupp παραδέχεται την ήττα της στην υποβρύχια διαμάχη με την Σουηδία. Σήμερα Δευτέρα ο σουηδικός όμιλος έχει δεχτεί στα γραφεία του μια δεσμευτική συμφωνία εκ μέρους της ThyssenKrupp για την πώληση του ναυπηγείου Kockums. Δεδομένου ότι οι διαπραγματεύσεις έχουν μόλις ξεκινήσει, δεν παρέχονται περαιτέρω πληροφορίες σχετικά με την σχεδιαζόμενη συναλλαγή.
Ιστορικό διαμάχης
Η διαμάχη μεταξύ Σουηδών και Γερμανών για την προσοδοφόρα αγορά της ναυπήγησης υποβρυχίων κλιμακώνεται: Προς ενόχληση της Σουηδίας η ThyssenKrupp αποφάσισε να κατασκευάσει τα ιδιαίτερα εξειδικευμένα υψηλής τεχνολογίας οπλικά συστήματα στη Γερμανία. Η Στοκχόλμη αντιδρά δυναμικά και η Saab ξεκίνησε με την επιθετική πρόσληψη ειδικών από την ThyssenKrupp. Τα αίτια της διαμάχης όμως, είναι βαθύτερα.
Οι εντάσεις μεταξύ του Υπουργείου Άμυνας της Σουηδίας και της ThyssenKrupp απειλούν να ταρακουνήσουν μια από τις πιο κερδοφόρες επιχειρήσεις του γερμανικού βιομηχανικού ομίλου. Η αντιπαράθεση θα μπορούσε επίσης να αλλάξει ριζικά την ισορροπία δυνάμεων στην ταχέως αναπτυσσόμενη παγκόσμια αγορά των υποβρυχίων. Εν μέσω αντιπαράθεσης σχετικά με τις τιμές και τις εγκαταστάσεις παραγωγής, η κυβέρνηση της Σουηδίας απέσυρε από την ThyssenKrupp το συμβόλαιο για την ναυπήγηση του επόμενης γενιάς υποβρυχίου για το Ναυτικό της Σουηδίας.
Η ThyssenKrupp Marine Systems είναι ο μεγαλύτερος παγκόσμιος εξαγωγέας των μη πυρηνοκίνητων υποβρυχίων. Η Σουηδία σηματοδότησε ότι οι παραγγελίες για τα νέα υποβρύχια μπορούν αντ “αυτού να χορηγηθούν στην εγχώρια αμυντική εταιρία Saab. Ωστόσο, η Saab – δεν πρέπει να συγχέεται με την ομώνυμη μάρκα αυτοκινήτου – δεν κατασκευάζει επανδρωμένα υποβρύχια. Ωστόσο, η εταιρεία πρόκειται να προσλάβει μηχανικούς της θυγατρικής της ThyssenKrupp στη Σουηδία.
Η σουηδική εταιρεία ναυπήγησης υποβρυχίων Kockums αποκτήθηκε το 2005 από την ThyssenKrupp. Μετά την ενσωμάτωση της Kockums στο γερμανικό όμιλο, από την Σουηδία δεν εξήχθη ούτε ένα νέο υποβρύχιο. Η κυβέρνηση στην Στοκχόλμη είναι πολύ αναστατωμένη από το γεγονός. Προηγουμένως, η χώρα ήταν ο τρίτος μεγαλύτερος παγκόσμιος εξαγωγέας των συμβατικών υποβρυχίων, μετά τη Ρωσία και τη Γερμανία.
Η ζήτηση για τα συμβατικά υποβρύχια αυξάνεται, όπως θεωρούνται πολύ φθηνότερα από ό, τι τα πυρηνοκίνητα υποβρύχια. Η ThyssenKrupp προσφέρει μεταξύ άλλων υποβρύχια που είναι σε θέση να παραμείνουν πολύ περισσότερο κάτω από το νερό, χάρη στην τεχνολογία αναερόβιας πρόωσης, ενώ επίσης λειτουργούν πολύ πιο αθόρυβα από τα συμβατικά υποβρύχια με κινητήρες ντίζελ . Αυτό καθιστά τις μονάδες σε μεγάλο βαθμό ανεξάρτητες από τις βάσεις εφοδιασμού τους. Η περιοχή την οποία είναι έτσι σε θέση να επιβλέπουν και να ελέγχουν την κυκλοφορία στην επιφάνεια της θάλασσας, έχει επεκταθεί πολύ.
Οι γεωπολιτικές εξελίξεις σε όλο τον κόσμο έχουν καταστεί ως ο από μηχανής θεός της αύξησης των εξαγωγών των γερμανικών υποβρυχίων, αλλά και της αύξησης της παγκόσμιας ναυτικής επιρροής της Γερμανίας. Με την άνοδο των νέων οικονομικών δυνάμεων, από την ομάδα των αναδυόμενων χωρών, η ισορροπία δυνάμεων στην ανοικτή θάλασσα αρχίζει να αλλάζει ριζικά. Οι εντάσεις σε περιοχές όπως η Θάλασσα της Νότιας Κίνας ή στα ανοικτά του Κέρας της Αφρικής έχουν οδηγήσει πολλές χώρες να επενδύσουν περισσότερα χρήματα στις ναυτικές δυνάμεις τους, ενώ ο προϋπολογισμός για τις χερσαίες και τις αεροπορικές δυνάμεις συχνά περικόπτεται.
Η Σιγκαπούρη, η Ιαπωνία, η Αυστραλία και η Νότια Κορέα, θέλουν να ανανεώσουν τους στόλους από τα συμβατικά υποβρύχια τους. Άλλες χώρες, όπως το Βιετνάμ, αγοράζουν για πρώτη φορά στην ιστορία τους υποβρύχια. Ένα συμβατικό υποβρύχιο, σύμφωνα με πηγές του κλάδου, κοστίζει λιγότερο από $600 εκατομμύρια. Για τις μικρότερες χώρες που θέλουν με ένα ισχυρό και δύσκολο εντοπίσιμο οπλικό σύστημα να αμφισβητήσουν τις μεγαλύτερες ναυτικές δυνάμεις, λέει ο Πήτερ Βέζεμαν από το Διεθνές Ινστιτούτο Έρευνας για την Ειρήνη με έδρα τη Στοκχόλμη (SIPRI), τα υποβρύχια του τελευταίου σχεδιασμού αποτελούν μια μέθοδος επιλογής για να κρατήσουν τα πολύ πιο ακριβά και ανώτερα αεροπλανοφόρα και άλλα μεγάλα πλοία, μακριά από τις ακτές.
Εάν η Saab έρθει σε θέση να δημιουργήσει τη δική της επιχείρηση για τη ναυπήγηση υποβρυχίων, ο νέος ανταγωνιστής θα μπορούσε να πλήξει σκληρά την επιχείρηση της Thyssen Krupp. Η θυγατρική Marine Systems θεωρείται σήμερα ως ένας από τους λίγους αξιόπιστους πυλώνες του υπερχρεωμένου ομίλου. Στις παραδοσιακές επιχειρήσεις του χάλυβα η ThyssenKrupp αντιμετωπίζει σημαντικές δυσκολίες.
Στη Σουηδία, τα υποβρύχια είναι εδώ και καιρό ένα μεγάλο πολιτικό ζήτημα: Σύμφωνα με πληροφορίες από το σουηδικό ταμπλόιντ Expressen ο υπουργός Εξωτερικών Καρλ Μπιλντ θα αναθέσει τώρα τη ναυπήγηση πέντε νέων υποβρυχίων για λογαριασμό του Πολεμικού Ναυτικού της Σουηδίας, αντί των αρχικά προγραμματιζόμενων δύο – μια επένδυση ύψους από σχεδόν δέκα δισεκατομμύρια κορώνες (περί τα €1.120.000.000).
Η Σουηδία, η οποία εμπλέκεται μεταξύ άλλων στην ανάπτυξη νέων και αθόρυβων υποβρυχίων, που καλούνται A26 , ήθελε να αναθέσει αρχικά στην ThyssenKrupp την κατασκευή δύο νέων υποβρυχίων και τον εκσυγχρονισμό ορισμένων υφιστάμενων μονάδων. Διαφωνίες σχετικά με την τιμή και τις εξαγωγές, λένε τώρα στη Στοκχόλμη, έχουν ωθήσει την κυβέρνηση να αλλάξει τα σχέδιά της.
«Έχουμε ελέγξει την προσφορά ThyssenKrupp, και όπως φαίνεται τώρα, δεν υπάρχει κανένας λόγος να κάνουμε μια ανάθεση», δήλωσε η Λουίζ Βιλέν Μπγιάρε, εκπρόσωπος του κυβερνητικού οργανισμού για θέματα εξοπλισμών (FMV). Αυτή η κρατική αρχή φροντίζει όλα τα θέματα των στρατιωτικών προμηθειών για το υπουργείο Άμυνας της Σουηδίας.
Στην ThyssenKrupp έχει κρούσει ο κώδωνας του κινδύνου: Μέσα Μαρτίου η ThyssenKrupp Marine Systems συζήτησε κεκλεισμένων των θυρών το σχετικό θέμα και πρόσφερε στην σουηδική πλευρά «διαπραγματεύεις χωρίς προϋποθέσεις». Μετά τη συνάντηση όμως, οι Γερμανοί αντιπρόσωποι δεν είδαν καμία αλλαγή διάθεσης στην σουηδική πλευρά.
Ο γερμανικός όμιλος έχει μεγάλη ανάγκη από νέες προμήθειες υποβρυχίων: Τέλος του περασμένου έτους η ThyssenKrupp είχε λάβει μια σημαντική παραγγελία από τη Σιγκαπούρη για δύο υποβρύχια. Σύμφωνα με τα μέσα ενημέρωσης της Σιγκαπούρης, ο όγκος παραγγελίας ανέρχεται σε περισσότερα από $1,0 δισεκατομμύρια, στο πλαίσιο ενός εξοπλιστικού προγράμματος συνολικού ύψους από $2,2 δισεκατομμύρια. Η πόλη-κράτος ήταν προηγουμένως ένας μεγάλος αγοραστής και χρήστης σουηδικών υποβρυχίων.
Από τη σκοπιά της Στοκχόλμης, ωστόσο, αυτό ήταν μια σαφής πρόκληση: Οι Σουηδοί είναι προφανώς τόσο θυμωμένοι επειδή η ThyssenKrupp σχεδιάζει να κατασκευάσει τα νέα υποβρύχια στα γερμανικά ναυπηγεία και όχι στις σκανδιναβικές εγκαταστάσεις. Έτσι, η γερμανο-σουηδική σύγκρουση αφορά εν τέλει τη διατήρηση χιλιάδων άκρως εξειδικευμένων θέσεων εργασίας στην τοπική αγορά.
Οι δύο πλευρές είναι έτσι αντιμέτωπες με ένα κρίσιμο θέμα της υψηλής τεχνολογίας αμυντικής βιομηχανίας: Για να λειτουργήσει μια τέτοια βιομηχανία κερδοφόρα θα πρέπει είτε να δέχεται συνεχώς αμυντικές συμβάσεις από τον εκάστοτε εγχώριο κρατικό προϋπολογισμό – ή να λειτουργεί στο πλαίσιο μιας γενναιόδωρης πολιτικής για τις εξαγωγές όπλων.
Οι πληροφορίες σχετικά με την προμήθεια της Σιγκαπούρης είναι από την πλευρά της ThyssenKrupp λιγοστές. Σύμφωνα με πηγές του κλάδου η ThyssenKrupp αναμένει ότι η κατασκευή των υποβρυχίων στη Γερμανία θα αποφέρει υψηλότερα κέρδη από ό, τι στην περίπτωση της κατασκευής αυτών στην Σουηδία.
Αυτή η απόφαση ωστόσο, δεν είναι χωρίς συνέπειες. Το σουηδικό γραφείο προμηθειών FMV όχι μόνο ανέστειλε την προμήθεια των υποβρυχίων A26 από την ThyssenKrupp, αλλά ανακοίνωσε επίσης ότι έχει ζητήσει από την Saab να εξετάσει πώς μπορεί η Σουηδία να διατηρήσει τις δυνατότητες ναυπήγησης υποβρυχίων σε μακροπρόθεσμη βάση.
Το σουηδικό γραφείο προμηθειών προφανώς έδωσε αρχικά μια εντολή για ένα είδος μιας μελέτης σκοπιμότητας. Σύμφωνα με δημοσιεύματα, η Saab θα διευκρινίσει πώς θα μπορούσε να ενισχυθεί η τεχνολογική βάση στη Σουηδία. Μεταξύ άλλων, θα πρέπει να διευκρινιστεί αν η Saab θα μπορούσε να προμηθεύσει το Πολεμικό Ναυτικό της Σουηδίας με τη νέα γενιά των υποβρυχίων.
Η Saab στη συνέχεια προχώρησε στην επιθετική πρόσληψη μηχανικών της ThyssenKrupp. «Σε καθημερινή βάση υπάρχουν αγγελίες στον τοπικό τύπο όπου εργάζονται οι μηχανικοί για λογαριασμό της ThyssenKrupp», λέει ο Τζόν Αλμαρκ, διευθύνων σύμβουλος επικοινωνίας της ThyssenKrupp Marine Systems στη Σουηδία. Η ThyssenKrupp έχει μια ομάδα 230 μηχανικών στη νότια Σουηδία.
Ο εκπρόσωπος της Saab Σεμπάστιαν Κάρλσον δήλωσε ότι η εταιρεία του έχει ήδη προσλάβει οκτώ αρχιμηχανικούς. «Η διαδικασία πρόσληψης θα συνεχιστεί», πρόσθεσε ο εκπρόσωπος. Όπως το θέμα απασχολεί ενεργά τους επικεφαλής της ThyssenKrupp, μπορούμε να υποθέσουμε βάσιμα ότι οι προσπάθειες της Saab αφορούν προσωπικό με πολύ ειδικές γνώσεις. Η ThyssenKrupp με την σειρά της ανακοίνωσε ότι όλοι οι εργαζόμενοι στη Σουηδία θα λάβουν «επιπλέον οικονομικά κίνητρα για να παραμείνουν στις θέσεις εργασίας τους».
Η ThyssenKrupp απέκτησε τη σουηδική Kockums το 2005, όπως εξαγόρασε το γερμανικό ναυπηγείο HDW του Κιέλου. Το ναυπηγείο HDW είχει ήδη εξαγοράσει την Kockums το 1999. Η σουηδική εταιρεία Kockums ειδικεύονταν στο παρελθόν επίσης στην κατασκευή συμβατικών αθόρυβων υποβρυχίων που μπορούν να παραμείνουν κάτω από την επιφάνεια της θάλασσας για μεγάλο διάστημα, ως μια εναλλακτική στα πολύ πιο ακριβά πυρηνοκίνητα υποβρύχια.
Η κατασκευή των υποβρυχίων θεωρείται εξαιρετικά περίπλοκη. Εκτός από τις απαιτήσεις σχεδιασμού σε περιορισμένο χώρο και τα θέματα της υψηλή πίεσης του νερού θα πρέπει επίσης να ληφθούν υπόψη οι στρατιωτικές προδιαγραφές, όπως η μέγιστη ηχομόνωση και η ακτινοβολία σόναρ.
Ως εκ τούτου, η είσοδος σε αυτού του είδους τις επιχειρήσεις είναι σύμφωνα με αναλυτές ένας πολύ φιλόδοξος στόχος για την Saab. Ωστόσο, η σουηδική εταιρεία έχει ήδη αρκετή εμπειρία με τα εξελιγμένα όπλα. Η Saab κατασκευάζει, μεταξύ άλλων, ένα από τα λίγα μαχητικά αεροσκάφη νέας γενιάς, το Gripen. Επιπλέον, οι Σουηδοί έχουν αρκετή εμπειρία με ένα ευρύ φάσμα προηγμένων τεχνολογιών στους τομείς της πλοήγησης, στα πλοία επιφανείας και την τεχνολογία των ναυτικών αισθητήρων.
Αν οι Σουηδοί πετύχουν με την οιδοδόμηση μιας ανεξάρτητης ικανότητας κατασκευής υποβρυχίων, δεν θα μπορούσε απλά να εκτοπίσουν την ThyssenKrupp από την σουηδική αγορά, αλλά και να ανταγωνιστούν τον γερμανικό όμιλο στην παγκόσμια αγορά. «Η αυξανόμενη ζήτηση για την κατασκευή και τον εξοπλισμό πλοίων σημαίνει ότι θα ήταν μια καλή αγορά για να εισέλθει η Saab», επιβεβαιώνει ο Πήτερ Ρόμπερτς του Royal United Services Institute, ένα βρετανικό ερευνητικό ινστιτούτο για θέματα άμυνας και ασφάλειας.
Το τμήμα της ThyssenKrupp Marine Systems (TKMS) πραγματοποίησε κύκλο εργασιών 1,3 δισεκατομμύρια ευρώ για το οικονομικό έτος 2012/2013. Η TKMS, στην οποία ανήκει το πρώην ναυπηγείο HDW στο Κίελο, απολαμβάνει προς το παρόν με την τεχνολογία αναερόβιας πρόωσης μια παγκόσμια αποκλειστικότητα στον τομέα κατασκευής συμβατικών υποβρυχίων. Ο γερμανικός όμιλος ThyssenKrupp αποφάσισε τώρα να πουλήσει το σουηδικό ναυπηγείο Kockums στην Saab. Ελπίζουμε, η παρασκηνιακή κομματική «μάχη» για τον έλεγχο του αρμοδίου υπουργείου (εξηγήσεις υπάρχουν…) να μην «καταπιεί» και τον πρωθυπουργικό σύμβουλο. Ας το επιχειρήσουν εάν θέλουν, να θυμούνται όμως πάντα ότι δεν δίστασε να μιλήσει δημοσίως.
Και να θυμούνται όλοι ότι από μια μικρή λεπτομέρεια ξεκίνησε να ξετυλίγεται το κουβάρι των αποκαλύψεων σε άλλες υποθέσεις και βγήκαν στην επιφάνεια λωποδύτες και απατεώνες.
Fox 2 Magazine