ΟΜΗΡΟΣ: Η ΕΡΩΤΙΚΗ και όχι μόνο "ενηλικίωση" του Τηλέμαχου.
(Κοντά στον… εξωσχολικό Όμηρο)
Οι “απαγορευμένες”….. λεπτομέρειες (έτσι νομίζουμε) του Ομηρικού κόσμου.
(Ο Όμηρος «αφήνει» τα…. μεγάλα θέματα και παρακολουθεί βήμα-βήμα
την ΔΥΣΚΟΛΗ ψυχολογία ενός παιδιού, υπηρετώντας πάντα και τις δραματουργικές
ανάγκες του έργου του).
Αναμνηστική οικογενειακή «φωτογραφία»
του… 5ου π.Χ αιώνα. Από δεξιά προς τα αριστερά: Οδυσσέας, Πηνελόπη, Τηλέμαχος, Λαέρτης και Εύμαιος. (το κεραμικό από το Διαδίκτυο)
Η Αθηνά, βλέποντας την άθλια ψυχολογία του 20χρονου Τηλέμαχου, του προτείνει να ταξιδέψει στην Σπάρτη, για να μάθει από τον Μενέλαο και την ΕΛΕΝΗ, κάτι για τον πατέρα του.
Έτσι του είπε, έχοντας όμως άλλα κατά νου.
Η Ιθάκη, δεν προσφερόταν για την “πρωτιά- ενηλικίωση” του Τηλέμαχου.
(σύντομο…. γιατί, δες chrisblog.gr)
Δύο είναι οι πιθανοί τόποι, της «πρώτης» του Ομηρικού Τηλέμαχου:
α) Πρώτος τόπος η Π Υ Λ Ο Σ, με την προσφερθείσα, από τον ίδιο τον Νέστορα, κόρη του Πολυκάστη
να του κάνει μπάνιο και μασάζ (=κωδικοποίηση ερωτικής φιλοξενίας)
(Όπως ο ΑΛΚΙΝΟΣ με τον Οδυσσέα για την κόρη του Ναυσικά, έτσι και ο Νέστορας, πολύ θα ήθελε τον Τηλέμαχο… γαμπρό του).
Σημείωση: Συνήθως όμως την «ΕΡΩΤΙΚΗ φιλοξενία», στα Ομηρικά «θερμά λουτρά», την…. αναλάμβαναν οι υπηρέτριες και…. ό,τι ήθελε προκύψει.
(σχετικά προσεχώς)
Ο Όμηρος, πέρα απ” αυτό, δεν λέει κάτι άλλο. Απλώς το υπονοεί.
Σαν να λέμε ότι ο Όμηρος…. εσκεμμένα «προσπερνάει» (= «κατά το σιωπόμενο») την… Πύλο. ( Η ΠΥΛΟΣ, δεν εξ-υπηρετεί, ως προς αυτό, δραματουργικά την οικονομία της Οδύσσειας).
Ο μεγάλος ομότεχνός του όμως, ο ΗΣΙΟΔΟΣ (και περίπου συνομήλικός του) αντίθετα, είναι αποκαλυπτικός, για όσα… Π Ρ Ο Ε Κ Υ Ψ Α Ν στο Λουτρό, μεταξύ Ησιόδειου Τηλέμαχου και Πολυκάστης: Μετά από 9 μήνες η Πολυκάστη γέννησε…(Ιωάννη ΚΑΚΡΙΔΗ,Ελληνική Μυθολογία).
β) Δεύτερος τόπος Η ΣΠΑΡΤΗ, η καλλιγύναικα. Όπου…
Ο… καλόκαρδος ΜΕΝΕΛΑΟΣ, παραμένει…. αδιόρθωτος και δεν λέει να βάλει… μυαλό, αφήνοντας την, επίσης… αδιόρθωτη, γυναίκα του, (την ωραία) ΕΛΕΝΗ, όπως γράφτηκε
«να ασκεί την έμφυτη γυναικεία φιλαρέσκειά της σε δύο άβγαλτους νέους…»
(όπως τότε, που την άφησε μόνη με τον… άβγαλτο τσομπάνη Πάρη,
ενώ ο ίδιος έφυγε, για να παρευρεθεί σε κηδεία στην Κρήτη).
Του τά “λεγε στην Τροία ΚΑΙ ο αδελφός του ο Αγαμέμνονας
(=Σου το…. συγύρισαν καλά το σπίτι οι Τρώες Μενέλαε….)(ΙΛΙΑΔΑ),
αλλά, ο Μενέλαος…. Μενέλαος. Σαν να μή συνέβη τίποτα.
Τα «ξέχασε» όλα.
Όπως και νάχει, στην Σπάρτη ο Τηλέμαχος, παρέα με τον, γιο του Νέστορα, Πεισίστρατο, μέσα στο αισθησιακό περιβάλλον του παλατιού, αλλά και εκτός παλατιού, όπως δείχνουν τα λόγια της Αθηνάς, «ανακαλύπτει» τον ΕΡΩΤΑ και την ΧΑΡΑ της νεανικής Ζωής.
(Ενδεικτική η λεπτομέρεια της νεανικής π α ρ ε ΐ σ τ ι κ ης κίνησης «λαξ ποδί κινήσας»).
ΝΑΙ,
ο Αληθινός Όμηρος στέκεται και σε τέτοιες… ΛΕΠΤΟΜΕΡΕΙΕΣ: Ο Τηλέμαχος «ξυπνάει» τον Πεισίστρατο κλωτσώντας τον… φιλικά).
(Σημείωση: ΚΟΚΚΙΝΟ πανί για τους ΗΘΙΚΟΛΟΓΟΥΣ. «Μα είναι δυνατόν να
ασχολείται με τοιαύτας τετριμμένας ασημάντους λεπτομερείας ο…. ΘΕΙΟΣ ΟΜΗΡΟΣ»).
Ο Τηλέμαχος στην Σπάρτη μένει έναν ΟΛΟΚΛΗΡΟ ΜΗΝΑ, και όχι 3 (τρεις)
ημέρες, όπως…. προέβλεπε, δήθεν, το πρόγραμμα.
Η Αθηνά, που το…. κατάρτισε, ΞΕΡΕΙ και είναι σαφής, όταν λέει στον Οδυσσέα:
«Μην ανησυχείς για τον Τηλέμαχο. Μια χαρά (ΚΑΛΟ)ΠΕΡΝΑΕΙ στην ‘ωριότσουπρη’ Σπάρτη».
Συμπέρασμα:
Προφανώς ο Όμηρος προκρίνει την Λακεδαίμονα, ως τόπο «ενηλικίωσης».
Αφού ο Τηλέμαχος άφησε τον φίλο του στην Πύλο, επιστρέφει…
«άντρας με τα όλα του» στην Ιθάκη, προπάντων
ΕΤΟΙΜΟΣ (=με ΑΥΤΟΠΕΠΟΙΘΗΣΗ ΠΛΕΟΝ) να ΕΝΤΑΧΘΕΙ Σ υ ν ε ι δ η τ ά (!)
στην…. ομάδα του πατέρα του, για τα ΔΥΣΚΟΛΑ περαιτέρω
της αριστουργηματικής (ΟΜΗΡΙΚΗΣ) Οδύσσειας (μνηστηροφονία κλπ),
αλλά και «ΟΝΟΜΑ ΜΕΓΑΛΟ (=υπολογίσιμο, σεβαστό) να αποκτήσει».
Ε Τ Σ Ι ΕΠΡΕΠΕ να γίνει….! Είναι ΣΗΜΑΝΤΙΚΟΤΑΤΟΣ όρος ΔΡΑΜΑΤΟΥΡΓΙΑΣ(!)
για την Ομηρική Οδύσσεια, η… λεπτομέρεια (!) αυτή:
Οι Ομηρικοί Χαρακτήρες ΔΡΟΥΝ εν ΓΝΩΣΕΙ τους,… για να ΕΧΟΥΝ
και ΤΗΝ ΕΥΘΥΝΗ των πράξεών τους.
(Αρχή- Βάση Δ Η Μ Ο Κ Ρ Α Τ Ι Α Σ, ΗΔΗ από τον Όμηρο. Μερικούς αιώνες
μετά «οι εν γνώσει» του Ομήρου, θα γίνουν οι «ΜΕΤΕΧΟΝΤΕΣ» του Θουκυδίδειου
ΕΠΙΤΑΦΙΟΥ).
Υ.Γ
Σχεδόν καμιά από τις υπόψη στο σημείωμα ραψωδίες (δ, ο, ξ κλπ) της ΟΔΥΣΣΕΙΑΣ, Δ Ε Ν περιλαμβάνεται στην «σχολική…. φρουτόκρεμα»
που διδαχθήκαμε στα σχολειά μας.
Θυμάμαι ακόμη, πώς χειροκροτούσαμε όταν ο «καλός» Οδυσσέας, σκότωσε
τους «κακούς» μνηστήρες….!
Χρυσόστομος Τ.