Το “παράδοξο του Θησέα” είναι ένα φιλοσοφικό πρόβλημα που απασχόλησε τους ανθρώπους από τα αρχαία ακόμη χρόνια. Βασίζεται στο ερώτημα:
“Αν σε ένα αντικείμενο αντικατασταθούν όλα του τα μέρη, το αντικείμενο παραμένει το ίδιο;”
Kαι για να το επικαιροποιησουμε το παράδοξο, ως παραΔοξο του Μνημονίου, σήμερα,
«… ΑΝ ΣΤΟ ΜΝΗΜΟΝΙΟ ΑΝΤΙΚΑΤΑΣΤΗΣΟΥΜΕ ΟΛΑ ΤΑ ΜΕΡΗ ΤΟΥ με τις κατ ευφημισμόν νέας ορολογίας διατυπώσεις, το μνημόνιο θα παραμείνει το ίδιο;»
Το “παλιό παράδοξο” ως φιλοσοφικό ερώτημα, απασχόλησε τον Ηράκλειτο, το Σωκράτη, τον Πλάτωνα αλλά και σύγχρονους φιλοσόφους όπως ο Τόμας Χομπς και ο Τζον Λοκ.
Το “καινούριο ΠαράΔοξο” απασχολεί τον Τσιπρα, τον ΒαρουΦΑΚη, τον Σοϊμπλε, την Αγγέλα, τονΟλαντ, τον ΝτάισελΜπλουμ, αλλά κυρίως πρέπει να το κατανοήσει ο Στρατουλης, ο Βαρεμένος, ο Κουρουμπλης και να το επιτρέψει απαντώντας “Οχι, ΔΕΝ Είναι“, ο… Παπαδημουλης κι ο Λαφαζάνης προ πάντων!
Περιγράφει ο Πλούταρχος, στον παρακάτω μύθο:
«Το πλοίο με το οποίο ο Θησέας και οι νέοι της Αθήνας επέστρεψαν από την Κρήτη (όπου αντιμετώπισαν το Μινώταυρο) είχε τριάντα κουπιά, και διατηρήθηκε από τους Αθηναίους μέχρι την εποχή του Δημητρίου του Φαληρέως(κυβέρνησε το διάστημα 317-307 π.Χ.), όταν και αντικαταστάθηκαν τα παλιά ξύλα που σάπισαν με καινούρια. Από τότε οι φιλόσοφοι άρχισαν να διαφωνούν σχετικά με την υπόσταση του αντικειμένου. Η μία πλευρά, υποστήριζε ότι το πλοίο παρέμενε το ίδιο ενώ η άλλη ότι δεν είναι το ίδιο.»
Ας το ξαναδιατυπώσουμε νεοπαραδοξα λοιπόν!
“Ο Παπανδρέου, ο Σαμαράς Ο Βενιζέλος και οι συν αυτοίς, πορεύτηκαν και έφεραν την Ελλάδα ως εδὠ, με το ΜΝΗΜΟΝΙΟ, ως την εποχή του Αλέξη του τσιπΡαλέως. Αν αντικατασταθούν όλα τα τερτίπια του, οι όροι του , οι τιράντες του, οι υπάλληλοι, ονόματα με ευφημισμούς, έννοιες με λεκτικούς ακροβατισμούς, το καράβι “ΜΝΗΜΟΝΙΟ”, θα είναι ίδιο ή άλλο;;;“
Κι αν, στο θέμα του αρχικού παραδόξου του Θησέως, ο Τόμας Χομπς έθεσε ένα νέο προβληματισμό, αναρωτώμενος «Τί θα γινόταν αν μετά την αντικατάσταση όλα τα παλιά κομμάτι συγκεντρώνονταν και επανατοποθετούνταν ώστε να δημιουργήσουν ένα δεύτερο πλοίο; Ποιο από τα δύο πλοία θα ήταν αυτό του Θησέα;», στο “ΝεοΠαράδοξο του μπαρουΦάκη“, τέτοιο δίλημμα δεν υπάρχει!
Το ΧΑΛΙΑρμενο του θα είναι βεβαίως απολύτως ΔΙΚΟ ΤΟΥ!
Γεμάτο από μας, Φτιαγμένο απ´ αυτόν, αλλά σίγουρα χωρίς αυτόν μέσα, όταν θα πέσει στα βαθιά πάλι.
Κι αν πιάσει Σούνιο έχει καλώς αν όχι, έχει κακώς!
Ετσι απλά!
Και στο παλιό και στο καινούριο παράδοξο, ενώ ο Ηράκλειτος εισήγαγε την έννοια της ποσοτικής και αριθμητικής ταύτισης κι ο Αριστοτέλης υποστήριζε ότι υπάρχουν 4 αιτίες που χαρακτηρίζουν ένα αντικείμενο, η μορφή, το υλικό, η χρήση και ο τελικός σκοπός, η προσέγγιση ότι εκείνο που αλλοιώνει την έννοια της ταυτότητας του αντικειμένου είναι η απώλεια του “κρίσιμου στοιχείου”, φαίνεται να δίνει την κρατούσα άποψη για την εξήγηση του παράδοξου σήμερα. Όσο αυτό δεν αντικαθίσταται, το αντικείμενο παραμένει το ίδιο, αν αντικατασταθεί, τότε αλλάζει.
Στα 67-70% “είδε” ομοιότητα στο καράβι του Μημονίου με καπετάνιο τον Σαμαρά, ο Βαρουφάκης σήμερα, με εκείνο που θα έχει τον ίδιο για καραβοκύρη!
Θεωρητικός των παιγνίων ο Δρ ΜπαρουΦακης εκτός του να δοκιμάζει το “chicken game” η το“δίλημμα του Αιχμάλωτου” σε θέματα που θα δώσουν επιλογές δράσεων σε ότι ονομάζεται συνεργασία και αλληλεγγύη εντός της Ευρωζώνης, εξετάζει μαζί με το κόμμα του, εκ καταγωγής ανασκολοπιστή των εννοιών, πώς με το παράδοξο του Θησέα και την επίκληση του Ευφημισμού ως τρόπο σκέψης των Ελλήνων από αρχαιοτάτων χρόνων, θα αποδείξουν ότι το Μνημόνιο το δικό τους δεν είναι φτιαγμένο με τα ίδια υλικά που σάπισαν και ξηλώθηκαν από το τρι(σ)καταρ(α)το του Σαμαρά!
Αν το καταφέρουν ίσως και να είναι για το καλό όλων μας!
Αλλά ακριβώς γιατί η αποδοχή αυτής της θέσης είναι προϊόν της ανθρώπινης συναισθηματικής νοημοσύνης και την έννοια το Πλοίου-Μνημονίου την εννοεί και την κάνει οντότητα με ταυτότητα, ο άνθρωπος, έχει πολλές -12!- αντίγνωμες συνιστώσες να την απορρίψουν!
Και θα τις βρει μπροστά του, να το αντιπαλέψουν στους δρόμους, με τα ένοπλα και ξεροκέφαλα στρατά τους!
Εποικιστων και εγχωρίων!
Αναγνώστης