Το χρονικό της υπόθεσης
Για το σκάνδαλο είχε γίνει απόπειρα συγκάλυψης σε έλεγχο του Σώματος Ελεγκτών Υπηρεσιών Υγείας Πρόνοιας (ΣΕΥΥΠ), το 2013. Ωστόσο, σύμφωνα με ασφαλείς πληροφορίες, κατόπιν νέου ελέγχου του ΣΕΥΥΠ, ο οποίος διατάχθηκε στις 07/05/2015 και ολοκληρώθηκε στις 28/03/2016, με τη διαβίβαση της Έκθεσης Ελέγχου των Επιθεωρητών στο υπουργείο Υγείας, από το Γενικό επιθεωρητή του ΣΕΥΥΠ, το ΠΓΝ Πατρών από τις 15/07/2008 έως τις 18/01/2011 προμηθεύτηκε 108 τεμάχια του ραδιοφαρμάκου ΥΥΜΜ-1 5mCi, σε τιμή υπερπολλαπλάσια εκείνης με την οποία το προμηθεύονταν τα υπόλοιπα νοσηλευτικά ιδρύματα της χώρας.
Πιο συγκεκριμένα, το ΠΓΝ Πατρών προμηθευόταν το φάρμακο στην τιμή των 2.280 ευρώ ανά τεμάχιο. Στις 11/03/2015 η εταιρεία Ενοράσις Α.Ε., πιθανώς πληροφορούμενη ότι επίκειται νέος έλεγχος από το ΣΕΥΥΠ, εξέδωσε τα πιστωτικά τιμολόγια με αύξοντες αριθμούς ΠΤΑ 3566 και ΠΤΑ 3567, προς το ΠΓΝ Πατρών, ισχυριζόμενη ότι όλα αυτά τα χρόνια γινόταν «λάθος» στην τιμολόγηση.
Πολύ μεγάλο το λάθος, αφού μετά την έκδοση των πιστωτικών αυτών τιμολογίων, τα οποία εξοφλήθηκαν μέσω Alpha Bank, η τιμή του εν λόγω φαρμάκου από 2.280 ευρώ ανά τεμάχιο κατήλθε στα 280 ευρώ ανά τεμάχιο.
Χαρακτηριστικό είναι και το γεγονός ότι από το 2006 έως τις 30/06/2008 το νοσοκομείο προμηθευόταν από την ίδια εταιρεία το ίδιο ραδιοφάρμακο στην τιμή των 2.131,8 ευρώ, ενώ στην ίδια τιμή το προμηθευόταν και από το 2004 έως τις 10/01/2006 από την εταιρεία Schering ΕΛΛΑΣ Α.Ε..
Συμβάσεις στα… αζήτητα
Ακόμα πιο χαρακτηριστικό είναι ότι κάποιες συμβάσεις προμήθειας του εν λόγω φαρμάκου δεν ανευρισκονται στο αρχείο του γραφείου προμηθειών, όπως αναφέρει το ίδιο το νοσοκομείο. Οι υπερτιμολογήσεις, βέβαια, δεν είναι ευθύνη μόνο των προμηθευτριών εταιρειών. Κάποιοι εγκρίνουν τα ποσά, υπογράφουν τις συμβάσεις ή τις καταργούν στην πράξη. Σύμφωνα πάντα με τις ίδιες ασφαλείς πληροφορίες, το πόρισμα του ΣΕΥΥΠ προτείνει στη Διοίκηση του ΠΓΝ Πατρών να μεριμνήσει για το ενδεχόμενο επιβολής πειθαρχικών διώξεων στους παρακάτω:
– Υπεύθυνους του Τμήματος Προμηθειών (2007-2011)
– Υπεύθυνους της Υποδιεύθυνσης Οικονομικού (2007-2011)
– Υπεύθυνους της Υποδιεύθυνσης Διοικητικού
– Υπεύθυνους Υποδιεύθυνσης Οικονομικού
– Υπεύθυνους Υποδιεύθυνσης Πληροφορικής
– Υπεύθυνους Διοικητικής – Οικονομικής Υπηρεσίας.
Επίσης, προτείνει στην 6η Υγειονομική Περιφέρεια (ΥΠΕ) να εξετάσει το ενδεχόμενο επιβολής κυρώσεων στους αρμόδιους διοικητές του ΠΓΝ Πατρών «Παναγία η Βοήθεια», που υπηρέτησαν από το 2007 έως το 2011, καθώς και στη διοίκηση του εν λόγω νοσοκομείου κατά το διάστημα του συγκεκριμένου ελέγχου, ο οποίος διατάχθηκε στις 07/05/2015.
Επιπλέον, προτείνει τη διαβίβαση της έκθεσης στην Εισαγγελία Πρωτοδικών Πατρών, προκειμένου να αξιολογηθεί κατά πόσον απορρέουν αξιόποινες πράξεις σε σχέση με τα ευρήματά της.
Αξίζει δε να σημειωθεί ότι προτείνει στη διεύθυνση να μεριμνήσει προκειμένου να διαπιστώσει αν έχουν γίνει χρεώσεις αυτών των φαρμάκων σε ιδιώτες ασθενείς και, σε θετική περίπτωση, να καταβληθεί η διαφορά που προκύπτει λόγω λανθασμένης τιμολόγησης.
Τρεις άξονες για την καταπολέμηση της διαφθοράς
Υπενθυμίζεται ότι βασική προτεραιότητα της νέας πολιτικής ηγεσίας του υπουργείου Υγείας είναι να αλλάξει άρδην το σύστημα προμηθειών, μια πρωτοβουλία που ο αναπληρωτής υπουργός Παύλος Πολάκης έχει χαρακτηρίσει ως τη «μεγάλη θεσμική επανάσταση». Επί δεκαετίες, στον τομέα της Υγείας έχει συγκροτηθεί ένα σύστημα συμφερόντων, διαφθοράς και εκμετάλλευσης του αρρώστου.
Συγκεκριμένα, η Αριστοτέλους έχει θέτει σε εφαρμογή ένα νέο μοντέλο οργάνωσης του συστήματος προμηθειών, λαμβάνοντας τρεις πρωτοβουλίες για την καταπολέμηση της διαφθοράς στη δημόσια Υγεία: α) θα γίνει πλήρης καταγραφή και κωδικοποίηση των υλικών και αντιδραστηρίων που χρησιμοποιούνται από τα νοσοκομεία, β) θα περιγραφούν αναλυτικές τεχνικές και ποιοτικές προδιαγραφές για κάθε κατηγορία υλικού και γ) θα υπάρξει διαμόρφωση ενός εύρους τιμής για κάθε κατηγορία προϊόντος, ο οποίος θα είναι συν – πλην 10% στην τιμή των χωρών της Ε.Ε.
Η τοποθέτηση νέων διοικητών στα νοσοκομεία ολόκληρης της χώρας, που να δεσμεύονται στην υλοποίηση του σχεδιασμού ανάταξης και βελτίωσης του δημόσιου και δωρεάν συστήματος Υγείας άλλωστε, αποτέλεσε τακτική επιλογή της πολιτικής ηγεσίας. Στο «καθηκοντολόγιο» των νέων διοικητών είναι και να σταματήσει το «όργιο» με τις προμήθειες στα δημόσια νοσηλευτικά ιδρύματα.